beantwoord

onbeschofte treinconducteur

  • 22 November 2023
  • 51 reacties
  • 1102 Bekeken

Me moeder reisde met de trein van rotterdam zuid naar Rotterdam Lombardije naar werk met me broers ov omdat  haar ov kwijt is, ze werd gecontroleerd en me moeder wist niet wat ze moest doen dus de conducteur zei dat ze de ov moest inleveren en ze kreeg een papiertje om mee uit te checken, ze was coöperatief en leverde me broers ov in bij de conducteur. Ze gaf aan dat toen ze weg ging dat ze gingen lachen. Zoals je leest zijn er veel dingen mis. De conducteur hoort niet de ov van je af te pakken alleen een boete van rond 50 euro te geven en daarnaast hoort volgens mij alleen maar de handhaving dat te doen.  Daarnaast hoor je pas een kaartje te krijgen als je echt zwart rijd dus ook geen ov waar je mee rijd. Daarbovenop is het heel onbeschoft dat deze mannen mijn moeder gingen uitlachen. Mijn moeder is een hele lieve vrouw en zij is fragiel tegenover al deze oude mannen die haar misleiden. We willen een oplossing want het is begrijpelijk dat dit heel schokkend is voor ons om te horen. Een compensatie als dat mogelijk is.

NS kan me contacteren via me mail om dit verder te bespreken. 
 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 22 November 2023, 18:03

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Fenix010,

Erg vervelend dat je moeder dit is overkomen.

Reizen met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders wordt gezien als fraude, zelfs als er geen kortingsabonnement op de kaart staat. Bij fraude wordt een OV-chipkaart ingenomen en vernietigd. Dus dat is op zich allemaal correct verlopen. Als je OV-chipkaart kwijt is, kun je online of bij de kaartautomaat een kaartje kopen om mee te reizen, of je kunt in- en uitchecken met je bankpas.

Over het uitlachen kan ik niks zeggen, want ik was er niet bij. Als je een klacht wil indienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Reputatie 6

Hey Fenix010, welkom bij de NS Community.

Dit leest als een erg nare ervaring. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit heeft kunnen gebeuren, maar ik ben zelf niet aanwezig geweest en kan me hier dan ook niet verder over uiten. Ik raad je aan om een klacht in te dienen.

Ik dien je wel te melden dat het niet toegestaan is om met een persoonlijke OV-chipkaart van een ander te reizen zoals mrfreeze ook al heeft aangegeven. Ik raad je broer dan ook aan om een vervangende kaart aan te vragen om te zorgen dat hij weer door kan reizen.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur mag een OV innemen als dat een persoonlijke OV kaart is van iemand anders waarmee gereisd wordt. Daarbij mag een conducteur een boete uitschrijven omdat er geen geldig vervoersbewijs is.

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community 

Me moeder reisde met de trein van rotterdam zuid naar Rotterdam Lombardije naar werk met me broers ov omdat  haar ov kwijt is, ze werd gecontroleerd en me moeder wist niet wat ze moest doen dus de conducteur zei dat ze de ov moest inleveren en ze kreeg een papiertje om mee uit te checken, ze was coöperatief en leverde me broers ov in bij de conducteur. Ze gaf aan dat toen ze weg ging dat ze gingen lachen. Zoals je leest zijn er veel dingen mis. De conducteur hoort niet de ov van je af te pakken alleen een boete van rond 50 euro te geven en daarnaast hoort volgens mij alleen maar de handhaving dat te doen.  

Bij fraude (of diefstal) wordt de kaart standaard in beslag genomen en vernietigd.

@Tamzin Heb je enig idee hoe ze eventuele fraude of diefstal constateren bij reizen met een bankpas? Of moeten we dan bij @Loes of @Slidestops zijn.

(In dit geval was OVpay natuurlijk wel handig.)

Badge +3

@Tamzin Heb je enig idee hoe ze eventuele fraude of diefstal constateren bij een bankpas? Of moeten we dan bij @Loes of @Slidestops zijn.

(In dit geval was OVpay natuurlijk wel handig.)

Definieer ‘fraude’ met een bankpas. Natuurlijk mag je een gestolen/geleende bankpas niet gebruiken, maar voor een conducteur is dat niet zomaar te controleren.

In feite is reizen op een bankpas voor een conducteur hetzelfde als met een anonieme ov-chipkaart. Mist er een incheck of zit je 1e klas? Dan krijg je gewoon een handgeschreven UvB.

@Tamzin Heb je enig idee hoe ze eventuele fraude of diefstal constateren bij een bankpas? Of moeten we dan bij @Loes of @Slidestops zijn.

(In dit geval was OVpay natuurlijk wel handig.)

Definieer ‘fraude’ met een bankpas. Natuurlijk mag je met een gestolen/geleende bankpas niet reizen maar voor een conducteur is dat niet zomaar te controleren.

In feite is reizen op een bankpas hetzelfde als met een anonieme ov-chipkaart. Mist er een incheck of zit je 1e klas? Dan krijg je gewoon een handgeschreven UvB.

Niet helemaal @Robert B 😎 ;)

Badge +3

Ging mij meer om de situatie hier (reizen met een ‘pas’ van iemand anders). Dat mag niet en bij controle ben je de pas kwijt, als het om een ov-chipkaart gaat.

Is zelfs een rechtszaak over geweest, waar het ging om reizen op een persoonlijke ov-chipkaart zonder abonnement, die iemand (met toestemming) geleend had.

Voor een bankpas hetzelfde eigenlijk, die mag je niet aan iemand anders geven (en je pincode natuurlijk al helemaal niet).

Maar bij controle zal een conducteur net zomin kijken naar de naam op de pas als wanneer je bij een winkel afrekent met de bankpas van je bejaarde buurvrouw of wie dan ook.

Goh, en ik maar denken dat ik met de bankpas van die ouwe mocht reizen. 🤣

Maar als @Loes en @Slidestops het toch niet kunnen controleren is het wel een fijn en doordacht product. Pincode is niet nodig! ;)

Is er nog iemand van de NS die kan uitleggen hoe ze controleren of een bankpas van de juiste persoon is? 

Of was het lachen naar een fragiele vrouw zoals TS beschreef alles? Een soort van compensatie dat ze eindelijk iemand te pakken hadden? Misschien lachen veel ‘eerste’ klas reizigers, allemaal natuurlijk in bezit van een eerste klas vervoersbewijs, net zo hard. 🙄

Reputatie 7

Het ging hier toch wel degelijk om een persoonlijke OV chipkaart ?

 

Anderszins heb ik dat van de bankpas hier ook al gevraagd en er - behalve van Robert, waarvoor dank - geen antwoord op heb gekregen.

Hoe ze dat kunnen controleren ? Wel, in mijn geval, omdat mijn zoon met een Begeleiderskaart reist met zijn naam erop. En met mijn bankpas. En met mij erbij (ook met een e-ticket met mijn naam erop).

@Tamzin Heb je enig idee hoe ze eventuele fraude of diefstal constateren bij reizen met een bankpas? Of moeten we dan bij @Loes of @Slidestops zijn.

(In dit geval was OVpay natuurlijk wel handig.)

Reizen met andermans bankpas via OV-pay is vergelijkbaar met een anonieme OV-chipkaart. Dat is ook de reden dat je altijd vol tarief betaalt, niet van abonnementen gebruik kunt maken en ook geen seniorenkorting in de bus krijgt.

Wettelijk is het uitlenen van een bankpas (om bijv. Iemand anders geld voor jou te laten halen) namelijk niet verboden.

Dat is anders bij persoonlijke documenten of pasjes zoals rijbewijzen, paspoorten, persoonlijke OV-chipkaarten, bibliotheekpasjes, clubpasjes, etc. Daar geldt het gebruik van andermans document/pas als fraude.

Is er nog iemand van de NS die kan uitleggen hoe ze controleren of een bankpas van de juiste persoon is? 

Het is niet verboden om op andermans bankpas of anonieme OV-chipkaart te reizen (tenzij je die gestolen hebt) dus dat hoeft NS niet te controleren.

Het is wel verboden op andermans persoonlijke OV-chipkaart te reizen. Het grote verschil is dat aan persoonlijke OV-chipkaarten ook persoonlijke  leeftijdskortingen en abonnementen gekoppeld kunnen worden.

Het geeft ook aan waarom de bankpas bij de verdere uitrol van OV-pay totaal ongeschikt is om abonnementen aan te koppelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het geeft ook aan waarom de bankpas bij de verdere uitrol van OV-pay totaal ongeschikt is om abonnementen aan te koppelen.

Ze zijn er wel mee bezig. Met GVB Flex kan het al.

Reputatie 7
Badge +3

De bankpas lijkt me niet totaal ongeschikt voor verdere uitrol van OVpay met abonnementen. Wel zijn er complicaties omdat er geen pasfoto staat op een bankpas zoals bij een persoonlijke OV-chipkaart.

 

De bankpas lijkt me niet totaal ongeschikt voor verdere uitrol van OVpay met abonnementen. Wel zijn er complicaties omdat er geen pasfoto staat op een bankpas zoals bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Je zult dan toch eerst aanvullende regels moeten maken die het gebruik van andermans bankpas in het OV verbieden. Dat is nu dus niet zo.

Reputatie 7
Badge

De bankpas lijkt me niet totaal ongeschikt voor verdere uitrol van OVpay met abonnementen. Wel zijn er complicaties omdat er geen pasfoto staat op een bankpas zoals bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Je zult dan toch eerst aanvullende regels moeten maken die het gebruik van andermans bankpas in het OV verbieden. Dat is nu dus niet zo.

Of je stapt af van het idee van persoonlijke abonnementen en maakt abonnementen kaartgebonden. Dat is een stuk makkelijker controleerbaar en een abonnement kan dat uiteraard nog steeds maar door één persoon tegelijk te gebruiken.

Hoe moet dat dan gaan met gezamenlijke passen?

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Of je stapt af van het idee van persoonlijke abonnementen en maakt abonnementen kaartgebonden. Dat is een stuk makkelijker controleerbaar en een abonnement kan dat uiteraard nog steeds maar door één persoon tegelijk te gebruiken.

Dus als je met meerdere mensen in een huis woont, kun je een stuk goedkoper reizen dan als je alleen woont, want een kaart delen is dan makkelijker. En hoe doe je dat bij een abonnement zonder 100% afgekocht reisrecht? Naar wie gaat de rekening?

 

 

Of je stapt af van het idee van persoonlijke abonnementen en maakt abonnementen kaartgebonden. Dat is een stuk makkelijker controleerbaar en een abonnement kan dat uiteraard nog steeds maar door één persoon tegelijk te gebruiken.

Ha ha, met tien man reizen op hetzelfde abonnement. Je hebt wel gevoel voor humor.

Badge +3

Bij mijn weten staan banken het niet toe om je pas ‘uit te lenen’, maar wettelijk verboden zal het wellicht niet zijn.

En bij een gezamenlijke rekening heeft elke persoon een eigen pas, toch? Kan me niet anders herinneren uit de en/of rekeningen tijd (van toen nog de Postbank, later ING).

In dat geval is reizen met OVpay op dezelfde rekening ook geen probleem, want elke ‘pas’ -dat kan ook een telefoon of smartwatch zijn- heeft een uniek (volg)nummer. Daarom moet je ook in- en uitchecken met precies dezelfde pas (dus niet inchecken met je bankpas en uitchecken met je telefoon).

Badge +3

Ha ha, met tien man reizen op hetzelfde abonnement. Je hebt wel gevoel voor humor.

Arriva heeft abonnementen die op een anonieme ov-chipkaart gezet kunnen worden en dus bijv. door een gezin gebruikt kunnen worden (één persoon tegelijk natuurlijk).

@Tamzin om gebruik te maken van iemands anders bankrekening is wel een machtiging nodig. Zie bijvoorbeeld Machtiging op uw betaalrekening - ABN AMRO MeesPierson

En dan blijft de vraag staan hoe medewerkers dit controleren. @Loes en @Slidestops reageren niet. En vanuit de NS moderatie komt er ook geen reactie. Het afgeven van een bankpasje aan een ander lijkt mij geen probleem. Dan kan je prima met tien man op hetzelfde abonnement reizen. Tenzij… er simpelweg een melding verschijnt op de display dat deze pas, de afgelopen 10 minuten, al eerder gecontroleerd is.

Het blijft een merkwaardig concept. Inchecken met je betaalpas!!!!! eeeuh 🤔

Ik kan al jaren betalen met mijn bankpas bij de slager, bakker en de NS Kaartautomaat. Wat betreft de laatste optie. Die werkte prima. Als iemand mij kan uitleggen wat de toegevoegde waarde is van OVpay dan stuur ik een kaartje…

Heeft iemand enig idee hoeveel geld er al uitgegeven is aan dit product? En welke beloftes er zijn nagekomen? 

Dus @Erryt NS aan jou de vraag om dit eens uit te zoeken. ;)

(In Asterix en Obelix en ik denk ‘Het geheim van de toverdrank’ tilt een Romein meerdere stenen op..  Zal de afbeelding eens opzoeken. 😜)

Badge +3

Ik kan al jaren betalen met mijn bankpas bij de slager, bakker en de NS Kaartautomaat. Wat betreft de laatste optie. Die werkte prima. Als iemand mij kan uitleggen wat de toegevoegde waarde is van OVpay dan stuur ik een kaartje…

De toegevoegde waarde (bij reizen zonder abonnement) is:

  • Dat je niet meer met je bankpas naar een automaat hoeft om een kaartje te kopen (wat ook nog 1 euro extra kost). In de bus kan je natuurlijk nog gewoon dagkaartjes e.d. pinnen.
  • Dat je geen ‘dure’ ov-chipkaart meer nodig hebt (waar je saldo op moet laden en die maar 5 jaar geldig is).
  • Dat bijv. toeristen zich nergens in hoeven te verdiepen om te reizen (zoals e-tickets waarvoor de betaalmogelijkheden nogal beperkt zijn).

Reageer