Pas op!

  • 27 October 2023
  • 3 reacties
  • 121 Bekeken

Reputatie 3

Ik kreeg een mail van NS waaraan werd gevraagd aan een enquête mee te doen. Vervolgens een website waarop werd gevraagd mijn profielgegevens te veranderen. Eh ja, ik wilde het mailadres wel veranderen. Dat deed ik dus. Merkwaardig was dat de website gedeeltelijk in het Engels en gedeeltelijk in het Nederlands was - geen gunstig teken.

Veranderen van het mailadres lukte niet. Er werd steeds weer dezelfde vraag gesteld.

Toen kreeg ik een mail - aan het nieuwe adres - met het verzoek het adres te bevestigen. De url van de website was Crowdtech.com / Klinkt vreemd hè? Ik had nog niks in de gaten. In het Engels werd om het bijbehorende wachtwoord gevraagd. Ik trapte erin. Het opgegeven wachtwoord bleek onjuist te zijn, hoewel ik er op de website van NS (met hetzelfde mailadres) wel mee kan inloggen.

Dit stinkt! Ik heb mijn wachtwoord aan een of andere viezerik bekendgemaakt. Trap hier niet in.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Sorry hoor. Er staan in jouw verhaal zoveel dingen waaruit je heel goed kan zien dat het geen effectieve mail van NS is. Ik denk niet dat veel mensen hier in gaan trappen.

Reputatie 7
Badge +3

Tip: verander het wachtwoord van mijnNS.

Reputatie 7
Badge

@Feiko@MoDe 

Crowdtech.com ziet er uit als een bonafide platform. Niks mis mee, omdat zij research regelen voor meerdere bekende merken.

Hier wordt het bevestigd dat Crowdtech met NS samenwerkt.:

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/waarschuwing-phishingmails.html (klik plusje onderin even open). Het lijkt erop dat die een aparte inlog vragen, want die is niet gedeeld met NS. Dat je een voor hun fout wachtwoord invult zal voor zo'n website (die heel goed ge-audit zal zijn) geen probleem zijn. Als jij jouw wachtwoord wilt wijzigen bij NS, dan ben je er vrij in. Maar zelf zou ik mij niet teveel zorgen maken. 

Reageer