beantwoord

Bij wie vragen een taxi te vergoeden na ernstig vertraagde reis Londen-Groningen?

  • 17 July 2023
  • 19 reacties
  • 314 Bekeken

Reputatie 5

Op zaterdag 8 juli 2023, mijn allerlaatste dag van 3 maanden global interrail, reisde ik per trein van Londen naar Groningen Noord. Ik kreeg vier uur vertraging. Alle treinen naar en van Nederland via Noorderkempen waren gecanceld, er werden geen bussen ingezet. Apps (NMBS, NS, DB) spraken elkaar tegen. Tussen Antwerpen en Roosendaal werd aan het spoor gewerkt. Ik moest reizen via Brussel Zuid, Noord, Antwerpen-C, Noorderdokken (wachten op veel te kleine bus), Kapellen en Roosendaal. Tussen Roosendaal en Dordrecht reden ook geen treinen, dus nam ik de trein naar Zwolle. En tenslotte moest ik wegens een omgevallen boom omrijden via Leeuwarden om daar de allerlaatste trein van Arriva naar Groningen te nemen. Ook van Assen naar Groningen werden geen bussen ingezet.

Ik reisde met drie kaartjes: van Londen tot de grens met een interrail, gekocht bij Interrail/Eurail, met een NMBS-reservering Londen-Brussel en met een NS-keuzedag van Roosendaal naar Groningen. Aankomst 1:39 ‘s nachts (ipv 21:41). Groningen Noord heb ik niet gehaald, ik nam op eigen initiatief een taxi vanaf station Groningen naar huis. Klantenservice was niet bereikbaar. Een servicepaal onvindbaar. Personeel was niet aanwezig, op een schoonmaker na.

Bij wie kan ik proberen de taxikosten (18,30) vergoed te krijgen? Klantenservice verwees mij naar NS Internationaal, maar ik kocht bij hen geen ticket en op het klachtformulier moet ik een DNR-nummer invullen en dat heb ik niet. Kan ik het beter bij NS proberen? Of ergens anders? En is er behalve de taxi nog compensatie mogelijk? De totale vertraging was bijna vier uur; binnenlands vanaf Roosendaal 58 minuten.

icon

Beste antwoord door MoDe 17 July 2023, 13:41

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit lijkt me een terechte vraag. NSI lijkt ervan uit te gaan dat je altijd een boeking bij ze hebt als je een klacht wilt indienen of kosten wilt declareren, maar dat is niet per se zo.

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat je op jouw reis vanaf Londen zoveel vertraging had.

Je nam op eigen initiatief een taxi, dat betekent dat de taxikosten voor eigen rekening zijn. Om gebruik te maken van de thuisbrengplicht moet er telefonisch of via infopaal contact geweest zijn met NS klantenservice.

Ik begrijp uit het verhaal dat de meeste vertraging buiten Nederland is begonnen en de vertraging binnen Nederland 58 minuten was. Er werd vanaf Roosendaal op een keuzedag gereisd. Voor geldterugbijvertragingvergoeding van de keuzedag moet er minstens 60 minuten vertraging zijn geweest.

Voor de vertraging in het buitenland gelden de voorwaarden van jouw ticket.

Info-palen staan bij poortjes en perrons.

Reputatie 7
Badge +1

Je nam op eigen initiatief een taxi, dat betekent dat de taxikosten voor eigen rekening zijn. Om gebruik te maken van de thuisbrengplicht moet er telefonisch of via infopaal contact geweest zijn met NS klantenservice.

Waar staat dit in de voorwaarden?

Ik heb even wat International-hulp erbij gehaald, want ik weet er zelf het fijne niet van. Maar je kan in het formulier aangeven dat je het ticket uit een automaat hebt aangeschaft, dan is DNR invullen niet verplicht. Verder in het formulier kan je dan aangeven waar je wel mee hebt gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

Je nam op eigen initiatief een taxi, dat betekent dat de taxikosten voor eigen rekening zijn. Om gebruik te maken van de thuisbrengplicht moet er telefonisch of via infopaal contact geweest zijn met NS klantenservice.

Waar staat dit in de voorwaarden?

 

Dat staat op de NS-website.

 

 

In de nieuwe voorwaarden sinds 7-6-23 staat dat als NS na 100 minuten geen vervangend vervoer geregeld heeft je zelf wat mag regelen. Maar ik denk niet dat @henkputs 100 minuten heeft gewacht voor hij een taxi belde.

Reputatie 5

De mantra van MoDe heb ik al vaak voorbij zien komen in deze community. Die komt keihard aan. Wanneer je als 72-jarige om twintig voor twee 's nachts met twee koffers in Groningen aankomt, in plaats van twintig voor tien, na van de ene naar de andere boemel en bus gedirigeerd te zijn, en vervolgens opeengepakt tussen honderden zittende en staande studenten in een Arriva-treintje tevergeefs geprobeerd te hebben de klantenservice te bereiken, en dan geen servicepaal kunt vinden, dan ga je niet tot tien voor halfvier proberen contact te krijgen maar stap je in een taxi.

Dat er regels vastgesteld zijn is logisch, maar al te vaak val je er buiten. Het lijkt erop dat ik door het gebruik van verschillende tickets en verschillende maatschappijen (Eurostar, interrail, NS Internationaal, NMBS, NS en ook nog Arriva) tussen verschillende wallen en schepen val.

Mijn vraag is daarom eigenlijk: is er zicht op taxivergoeding, al dan niet via wat men "coulance" noemt, en zo ja bij wie? Het gaat niet om een enorm bedrag en ik hoef er ook geen halszaak van te maken, maar het zou fijn zijn als men ergens erkent dat vier uur vertraging niet niks is en tot problemen kan leiden.

Reputatie 7
Badge +3

Wie was de laatste vervoerder?

Met al die verschillende vervoerders zal er weinig coulance te verwachten zijn. Van NS zul je weinig kunnen verwachten, omdat zij op het standpunt staan dat zelfgeregelde taxi's niet door hen vergoed worden.

Reputatie 7
Badge +1

Er staat niet in de voorwaarden dat je naar het infopaaltje moet. Als je de klantenservice gebeld hebt en geen gehoor hebt gekregen, wat kun je van een klant nog meer verwachten dan? De NS-website is interessant maar doorslaggevend is wat er in de voorwaarden staat.

@henkputs toen je in Roosendaal was en daar je reis binnen Nederland vervolgde, was toen Groningen Noord in principe nog haalbaar? Zo ja, dien dan een klacht in op ns.nl en vermeld niks over je internationale reis, zodat je niet automatisch naar NSI wordt doorverwezen.

Als NS niet thuis geeft, dan zou ik in eerste instantie naar het klachtenloket OV gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Op twitter en ook hier in deze community is regelmatig aangegeven tot je bij stranden telefonisch of via de infopaal contact moet opnemen. Via andere kanalen zou geen ander vervoer geregeld worden.

Dat klopt dan sowieso al niet, want trein/servicepersoneel kan dat ook prima organiseren. Of speelt men bij Webhelp vast in op opheffing van de functie HC?

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter en ook hier in deze community is regelmatig aangegeven tot je bij stranden telefonisch of via de infopaal contact moet opnemen. Via andere kanalen zou geen ander vervoer geregeld worden.

Voor twitter en deze community geldt hetzelfde als voor de website: interessant, maar niet meer dan dat. Bepalend zijn de voorwaarden.

Reputatie 5

toen je in Roosendaal was en daar je reis binnen Nederland vervolgde, was toen Groningen Noord in principe nog haalbaar? Zo ja, dien dan een klacht in op ns.nl en vermeld niks over je internationale reis, zodat je niet automatisch naar NSI wordt doorverwezen.

Groningen Noord was vanuit Roosendaal per trein al niet meer haalbaar, maar ik had nog wel een laatste (Q-)bus kunnen nemen.

Voor de liefhebbers en puzzelaars de complete route:
Mill-Hill-Broadway - London-St-Pancras    10.35-10.57 (Thameslink)
London-St-Pancras - HSL, tunnel - Brussel-Zuid    13.01-16.06 (Eurostar)
(Op Brussel-Zuid door NMBS-app naar Brussel Noord verwezen)
Brussel-Zuid - Brussel-Noord    16.23-16.32 (NMBS)
(Op Brussel Noord door NMBS-personeel naar Antwerpen-C verwezen)
Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal    17.10-17.51 (NMBS)
(Geen info in Antwerpen, app noemde Noorderdokken)
Antwerpen-Centraal - Antwerpen-Noorderdokken    18.50-18.58 (NMBS)
(kon me de bus niet in persen, gewacht op tweede busje)
Antwerpen-Noorderdokken - Kapellen    19.28-19.41 (busje)
Kapellen - Roosendaal    20.09-20.31 (NMBS)
Roosendaal - Zwolle    20.57-23.40 (NS)
(geen conducteur; door app naar Leeuwarden verwezen)
Zwolle - Leeuwarden    23.48-00.51 (NS)
(Conducteurs raadden iedereen dringend aan naar voren te lopen om de laatste verbinding naar Groningen te halen)
Leeuwarden - Groningen    00.55-01.39 (afgeladen Arriva)
Groningen - Groningen-huis    01.48-01.58 (taxi)

Reputatie 7
Badge +3

Op twitter en ook hier in deze community is regelmatig aangegeven tot je bij stranden telefonisch of via de infopaal contact moet opnemen. Via andere kanalen zou geen ander vervoer geregeld worden.

Voor twitter en deze community geldt hetzelfde als voor de website: interessant, maar niet meer dan dat. Bepalend zijn de voorwaarden.

Je hebt het steeds over voorwaarden die je verder niet uitlegt. Wat ik aangeef is wat in de praktijk gebeurt.

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter en ook hier in deze community is regelmatig aangegeven tot je bij stranden telefonisch of via de infopaal contact moet opnemen. Via andere kanalen zou geen ander vervoer geregeld worden.

Voor twitter en deze community geldt hetzelfde als voor de website: interessant, maar niet meer dan dat. Bepalend zijn de voorwaarden.

Je hebt het steeds over voorwaarden die je verder niet uitlegt.

De voorwaarden staan hier:

https://www.ns.nl/voorwaarden.html

Voor dit geval gaat het dan om de AVR-NS. Moet ik dat echt uitleggen?

Wat ik aangeef is wat in de praktijk gebeurt.

Dat schrijf je er dan beter bij.

Reputatie 7
Badge +3

Het laatste deel is met Arriva. NS zal zeker geen taxi vergoeden van Groningen naar huis.

Voor een volgende keer: Als je onderweg ziet dat je door vertraging met NS jouw laatste verbinding gaat missen neem dan gelijk contact op met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +1

@henkputs Het webformulier van NSI lijkt een willekeurige reeks van 7 letters te accepteren. Dus voer gewoon iets in en vul dan het formulier normaal in.

Reputatie 7

Voor de liefhebbers en puzzelaars de complete route:
Mill-Hill-Broadway - London-St-Pancras    10.35-10.57 (Thameslink)
London-St-Pancras - HSL, tunnel - Brussel-Zuid    13.01-16.06 (Eurostar)
(Op Brussel-Zuid door NMBS-app naar Brussel Noord verwezen)
Brussel-Zuid - Brussel-Noord    16.23-16.32 (NMBS)
(Op Brussel Noord door NMBS-personeel naar Antwerpen-C verwezen)
Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal    17.10-17.51 (NMBS)
(Geen info in Antwerpen, app noemde Noorderdokken)
Antwerpen-Centraal - Antwerpen-Noorderdokken    18.50-18.58 (NMBS)
(kon me de bus niet in persen, gewacht op tweede busje)
Antwerpen-Noorderdokken - Kapellen    19.28-19.41 (busje)
Kapellen - Roosendaal    20.09-20.31 (NMBS)
Roosendaal - Zwolle    20.57-23.40 (NS)
(geen conducteur; door app naar Leeuwarden verwezen)
Zwolle - Leeuwarden    23.48-00.51 (NS)
(Conducteurs raadden iedereen dringend aan naar voren te lopen om de laatste verbinding naar Groningen te halen)
Leeuwarden - Groningen    00.55-01.39 (afgeladen Arriva)
Groningen - Groningen-huis    01.48-01.58 (taxi)

Wat een helse reis van Londen naar Groningen. Van 10.35 Engelse tijd tot 01.58 uur. Compensatie zou niet meer dan normaal zijn, hoe en van welke vervoerder dan ook. Voorwaarden etc: allemaal mooi, maar soms moet je individueel kijken naar situaties. Vervoerders, wees zuinig op je klanten! Succes @henkputs

Reputatie 5

@henkputs Het webformulier van NSI lijkt een willekeurige reeks van 7 letters te accepteren. Dus voer gewoon iets in en vul dan het formulier normaal in.

Dat ga ik doen.

Reputatie 5

Het laatste deel is met Arriva. NS zal zeker geen taxi vergoeden van Groningen naar huis.

Dat zou wel heel erg bot zijn van NS, eerst hulp inroepen van Arriva en dan meteen de verantwoordelijkheid afschuiven.
Inmiddels heb ik mijn vraag bij NS Internationaal neergelegd. Ben benieuwd.

Reageer