beantwoord

Geld terug bij omreizen andere vervoerder tijdens spits bij stremming NS?

  • 23 October 2023
  • 10 reacties
  • 228 Bekeken

Reputatie 5

Afgelopen week moest ik vanuit de richting 's Hertogenbosch naar Deventer (om daar over te stappen op de IC-Berlijn). Ik reisde met dalvrij en was 's ochtends al voor de spits vertrokken om zonder extra kosten te kunnen reizen. Helaas was er plots een stremming van onbekende duur tussen Zutphen en Deventer. Omdat niet duidelijk was hoe lang de storing zou duren en ik de internationale trein moest halen, heb ik de Blauwnet trein richting Hengelo genomen om daar op de IC-Berlijn te stappen. Maar omdat dat omchecken tijdens de spitsuren was moest ik toen voor dat traject ineens het volle tarief betalen. Kan ik hiervoor het teveel betaalde bedrag terug krijgen? of kun je in zo'n geval gewoon ingecheckt blijven bij NS tot het NS-station waar je wilt uitstappen (in dit geval Hengelo)?

icon

Beste antwoord door umbusko 25 October 2023, 00:20

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

In principe zijn de kosten voor zelfgekozen alternatief vervoer voor eigen rekening. U mag ook niet ingecheckt blijven bij NS en reizen met een andere vervoerder. Bij controle bij de andere vervoerder hebt u dan geen geldig vervoerbewijs.

Het idee is dat NS alternatief vervoer voor u moet regelen waarvoor u niet extra hoeft te betalen. Als NS dat niet binnen 100 minuten voor elkaar heeft, dan mag u zelf met alternatief openbaar vervoer reizen op kosten van NS. Maar uit uw bericht leid ik af dat u geen 100 minuten hebt gewacht, dus dat is hier niet van toepassing.

Overigens geldt bij NS Flex-abonnementen, in tegenstelling tot klassieke abonnementen (reizen op saldo), dat ook bij een overstap op een andere vervoerder het oorspronkelijke tarief blijft gelden. Inchecken bij NS in de daluren en omchecken bij een andere vervoerder in de spitsuren betekent dus ook bij de andere vervoerder reizen tegen daltarief.

Reputatie 5

“Overigens geldt bij NS Flex-abonnementen, in tegenstelling tot klassieke abonnementen (reizen op saldo), dat ook bij een overstap op een andere vervoerder het oorspronkelijke tarief blijft gelden. Inchecken bij NS in de daluren en omchecken bij een andere vervoerder in de spitsuren betekent dus ook bij de andere vervoerder reizen tegen daltarief.”

 

Huh??? Waarom is dat dan bij een 'gewoon’ dalvrij/korting abonnement niet zo, als het technisch blijkbaar wel kan bij flexabonnementen? Ik dacht dat het probleem was, dat het technisch/organisatorisch te ingewikkeld was om bij omchecken hetzelfde tarief aan te houden..

Reputatie 7
Badge +3

“Overigens geldt bij NS Flex-abonnementen, in tegenstelling tot klassieke abonnementen (reizen op saldo), dat ook bij een overstap op een andere vervoerder het oorspronkelijke tarief blijft gelden. Inchecken bij NS in de daluren en omchecken bij een andere vervoerder in de spitsuren betekent dus ook bij de andere vervoerder reizen tegen daltarief.”

 

Huh??? Waarom is dat dan bij een 'gewoon’ dalvrij/korting abonnement niet zo, als het technisch blijkbaar wel kan bij flexabonnementen? Ik dacht dat het probleem was, dat het technisch/organisatorisch te ingewikkeld was om bij omchecken hetzelfde tarief aan te houden..

Om iedereen aan de Flex te krijgen….

Reputatie 7
Badge +3

Om iedereen aan de Flex te krijgen….

Dat heeft er natuurlijk niks mee te maken. Het kan ook nadelig werken. Het systeem van Flex is gewoon compleet anders dan op saldo. Bij Flex wordt alles pas achteraf berekend, terwijl bij saldo alles door de apparatuur ter plekke gedaan wordt. Een paaltje/poortje kan niet zien dat er net al eerder een reis is gemaakt bij een andere vervoerder (of misschien kunnen ze dat wel zien, maar is dat er nooit ingeprogrammeerd), bij Flex kan dat achteraf natuurlijk wel gezien worden.

Zie ook de uitleg hieronder. 

Badge +3

Huh??? Waarom is dat dan bij een 'gewoon’ dalvrij/korting abonnement niet zo, als het technisch blijkbaar wel kan bij flexabonnementen? Ik dacht dat het probleem was, dat het technisch/organisatorisch te ingewikkeld was om bij omchecken hetzelfde tarief aan te houden..

Dit komt omdat poortjes/paaltjes van andere vervoerders maar heel beperkt inzicht hebben in de transacties op je kaart bij andere vervoerders (uit concurrentie-overwegingen meen ik, weet het niet precies).

Een Blauwnet paaltje/poortje kan bij het inchecken dus wel zien dat je al x tariefeenheden (met NS) gereisd hebt (en hoe laat en waar je uitgecheckt bent, dat is waarschijnlijk bij het paaltje ernaast dus), maar niet waar je vandaan komt of hoe laat je incheck was.

Bij Flex geef je de NS toestemming om al je reizen te verwerken (Blauwnet levert hun transacties aan bij OV-chipkaart, die het weer doorsturen naar NS). Daarmee kan ‘het systeem’ dus een sluitende reis met (eerste) incheck buiten de spits maken.

Bij reizen op saldo lukt dat niet, dus het heeft inderdaad een technische achtergrond en is niet om iedereen aan de Flex te krijgen natuurlijk.

Reputatie 5

Kan je wel gewoon ‘geld terug bij vertraging’ terugvragen voor het niet bereikt hebben van het eindstation (Deventer) als gevolg van de stremming? Dat was immers niet mogelijk met NS-vervoer.

Reputatie 5

Ik geloof dat dat inderdaad kan. Op je reis ‘s-Hertogenbosch* - Deventer (*je zegt “vanuit de richting ‘s-Hertogenbosch”, dus vul hier in wat van toepassing is) ben je immers niet verder gekomen dan Zutphen. De rest is voor je NS-reis (waar je GTbV voor indient) irrelevant, aangezien je een tweede vervoersovereenkomst had voor Deventer - Berlijn.

 

Voor een volgende keer zou ik adviseren altijd (voor zover mogelijk) een internationaal kaartje te kopen van begin tot eind: in dit geval bijvoorbeeld ‘s-Hertogenbosch* - Berlijn. Dat scheelt een hoop ellende.

In dat geval krijg je één doorgaand kaartje met daarin een routevoorschrift en vervoerderscodes: in Nederland <1184>, in Duitsland <1180>. Alle vervoerders in Nederland vallen onder code <1184>; ongeacht de vervoerder is voor internationale reizen echter altijd NS International verantwoordelijk voor hulp bij onregelmatigheden. Zie o.a. dit interessante topic.

Nadeel: In de ochtendspits is het mogelijk iets duurder dan opsplitsen en het eerste deel met Dal Vrij reizen. (Maar in de middagspits kun je dan weer zonder beperking eventuele korting opgeven, aangezien voor internationale reizen geen middagspits bestaat. Met DalVrij dan wel boeken via NS International, want Deutsche Bahn kan nog steeds geen kaartjes met 100% korting in Nederland verkopen...)

Voordelen: Als er een verstoring optreedt, ben je a) niet meer gebonden aan het routevoorschrift, en b) niet meer gebonden aan specifieke treinen. Dat betekent dat je kaartje vanzelf geldig was geworden voor de route via Lochem en Goor naar Hengelo. (Ondanks dat de vervoerder niet NS is: zoals gezegd, vallen alle Nederlandse vervoerders onder code <1184>.) Het betekent ook dat je je trein naar Berlijn gerust had kunnen missen en dan gewoon de volgende had mogen nemen. In feite heb je nu veel geluk gehad dat de verstoring niet vóór Zutphen optrad. Aannemend dat je treinbinding had op je losse kaartje Deventer-Berlijn, zou te laat in Deventer (of Hengelo) aankomen helaas hebben betekend dat het kaartje niet meer geldig was. Op tijd zijn voor het tweede deel van je reis blijft namelijk je eigen verantwoordelijkheid als je geen doorgaand kaartje koopt, net als wanneer je bijvoorbeeld met de trein naar Schiphol reist om daar een vliegtuig te halen.

[En dus goed om te weten: mocht je ooit met een internationaal kaartje (met code <1184>) binnen Nederland stranden, dan moet NS International je helpen met een taxi of hotel. Ook als je strandt op het traject van een andere vervoerder, zoals Arriva of Keolis! Zie het topic dat ik hierboven linkte!]

Badge +3

Je moet het allemaar maar weten inderdaad, maar onlangs zag ik bij bahn.de toch de optie voor 100% in NL (dus dan ben je klaar) 🤔

En anders via b-europe.com of zo. Maar als je via NS-int eventueel recht hebt op taxi of een hotel (EU regels) dan doe dat maar gewoon natuurlijk.

Reputatie 2

Ik zie bij bahn.de geen 100% korting NL. Alleen 40%. Zowel op de website als in de app.

Badge +3

Ik zie bij bahn.de geen 100% korting NL. Alleen 40%. Zowel op de website als in de app.

Dan bedoelde ik NMBS (b-europe.com), ben zelf niet zo’n internationale reiziger.

Reageer