beantwoord

Gevolgen voor Nederlands traject door omreizen in Duitsland

  • 29 August 2023
  • 14 reacties
  • 445 Bekeken

De reis vanuit Duitsland naar Nederland verliep door allerlei verstoringen in Duitsland anders. Oorspronkelijk zouden we bij Emmerich de grens over maar vanaf Keulen gaf de Duitse conducteur ons toestemming om via Kaldenkirchen/Venlo te reizen. Ons einddoel was Arnhem.

Van de Duitse conducteur kregen we een keurige uitdraai “ Bescheinigung Fahrgastrechte” waarop staat dat we niet meer aan de originele route zijn gebonden en in de DB treinen ook geen nieuw ticket nodig hebben.

We zijn vanaf Venlo met Arriva naar Nijmegen gegaan en vervolgens met de NS naar Arnhem. Voor deze trajecten hebben we geen nieuwe tickets gekocht omdat deze ritten nog onder de omreisroute vallen lijkt mij. Klopt deze aanname strikt formeel?
(We hebben op het Nederlandse traject geen controle gehad.)

 

 

icon

Beste antwoord door iMark 30 August 2023, 20:39

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij had u gewoon geldige tickets. U aanname klopt als een bus zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

Nou.. welk kaartje had u?

Badge +3

Het zou me verbazen als Arriva en NS personeel het zomaar zou accepteren, als je normaal gesproken helemaal niet met hen zou reizen. Je zegt het zelf al ‘in de DB treinen geen extra tickets nodig’.

Het zou me verbazen als Arriva en NS personeel het zomaar zou accepteren, als je normaal gesproken helemaal niet met hen zou reizen. Je zegt het zelf al ‘in de DB treinen geen extra tickets nodig’.

TO heeft toevallig Arnhem als eindstation. Was dat Oosterbeek geweest, dan had TO ook een DB-ticket gehad, maar dat is ook geldig in NS-treinen. Je kunt bij DB namelijk ook Nederlandse treinen boeken.

In een vergelijkbare situatie (eindbestemming Veenendaal) heb ik een conducteur gevraagd te Venlo. Die gaf aan dat reizen via Utrecht geen enkel probleem was. 

Nou.. welk kaartje had u?

Het betrof een groepsticket van de DB: SP Europa Touristik (dus met treinbinding) vanuit Beieren richting Frankfurt-Duisburg-Arnhem.

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken vervalt de treinbinding op het moment dat er verstoringen zijn. Je mag dan met de eerste mogelijkheid naar je bestemming reizen. Dat is dan ook aangegeven door de conducteur die je de Bescheinigung Fahrgastrechte heeft gegeven.

Normaal gesproken vervalt de treinbinding op het moment dat er verstoringen zijn. Je mag dan met de eerste mogelijkheid naar je bestemming reizen. Dat is dan ook aangegeven door de conducteur die je de Bescheinigung Fahrgastrechte heeft gegeven.

De hamvraag is kan een Duitse conducteur beslissen dat we omreizen met een Arriva en NS trein? De Bescheinigung Fahrgastrechte spreekt alleen over DB treinen. Ik kan me voorstellen dat een Arriva/NS conducteur denkt dat je geen geldig plaatsbewijs hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Een biljet voor grensoverschrijdend verkeer valt onder de bepalingen van de CIV (Convention Internationale pour le transport des Voyageurs)In het geval van verstoringen moeten spoorwegondernemingen zorgen dat je thuis kunt komen en moet dat erkend worden door Arriva en NS in Nederland.

Als het goed is staat op het omslag van het ticket of ergens anders op het ticket ‘CIV’. Dat betekent dat de voorwaarden van CIV gelden voor alle landen waar je doorheen reist.

De voorwaarden van de CIV zijn te vinden op o.a. de website van de NMBS:  https://static.b-europe.com/-/media/MediaRepository/Files/TermsAndConditions/GCC-INT-NL.ashx

In artikel 9 valt lezen dat je de reis zonder beperkingen kunt voortzetten via een andere route. 

Een biljet voor grensoverschrijdend verkeer valt onder de bepalingen van de CIV (Convention Internationale pour le transport des Voyageurs)In het geval van verstoringen moeten spoorwegondernemingen zorgen dat je thuis kunt komen en moet dat erkend worden door Arriva en NS in Nederland.

Als het goed is staat op het omslag van het ticket of ergens anders op het ticket ‘CIV’. Dat betekent dat de voorwaarden van CIV gelden voor alle landen waar je doorheen reist.

De voorwaarden van de CIV zijn te vinden op o.a. de website van de NMBS:  https://static.b-europe.com/-/media/MediaRepository/Files/TermsAndConditions/GCC-INT-NL.ashx

In artikel 9 valt lezen dat je de reis zonder beperkingen kunt voortzetten via een andere route. 

Boeiende materie! Er staat inderdaad CIV 1080 op het ticket maar in artikel 9.1.3 staat dat voortzetting (of terugkeer naar het beginpunt) van de reis alleen kan met de in de vervoersovereenkomst betrokken vervoerder; in dit geval DB zou je zeggen. Dus net met Arriva en NS. Kortom Europees gezien nog een hoop te verbeteren voor de reizigers.

Reputatie 7
Badge +1

De betrokken vervoerders staan op het ticket met een 4-cijferige code, meestal in het grote vak achter "VIA”. In Nederland gebruiken echter vrijwel alle vervoerders voor het internationale verkeer de code 1184, net zoals in Duitsland de meeste vervoerders onder code 1080 vallen en in Zwitserland onder code 1185.

Hier een voorbeeldje met 4 vervoerders, wat er in de praktijk dus veel meer zijn:

Arriva gebruikt hiervoor ook code 1184, dus ik zie geen probleem met de geldigheid.

Reputatie 7
Badge +3

Wat in feite gebruikt wordt zijn de UIC-landcodes uit de tijd dat er alleen (of grotendeels) nationale spoorwegmaatschappijen waren: 80 is Duitsland, 82 is Luxemburg, 84 is Nederland, 85 is Zwitserland, 87 is Frankrijk en 88 is België. Om een paar voorbeelden te geven.

De landcodes waren oorspronkelijk bedoeld om rijtuigen en wagons mee te identificeren maar zijn later voor veel meer andere zaken gebruikt, zoals stationscodes. Amsterdam Centraal is 84058 en Paris Nord is 87015.
https://nl.wikipedia.org/wiki/UIC-landencode

Om een lang verhaal kort te maken: een ticket met geldigheid via 1080 en 1184 is geldig in Duitsland en Nederland en moet door alle Nederlandse vervoerders geaccepteerd worden in het geval van een verstoring.

Reputatie 2

Arriva gebruikt hiervoor ook code 1184, dus ik zie geen probleem met de geldigheid.

 

Bij dit soort tickets, dus klassieke internationale tickets met route en codes vervoerder, is juridisch gezien de vervoerder op het ticket van het betreffende traject verantwoordelijk voor hulp bij onregelmatigheden (vervangend vervoer en/of hotel).

Dus 1184 NS International BV

En 1080 Deutsche Bahn AG 

Ook als het een andere exploiterende spoorwegmaatschappij betreft. Dan trekt men de aansprakelijkheid naar zich toe.

Dat kan soms voor vreemde situaties zorgen.

Eerder dit jaar had ik op de website van NS International een ticket gekocht van Aachen Rothe Erde naar Sittard. Tussen Aachen Rothe Erde en Aachen Hbf wordt de trein gereden door National Express. Daarna alles door Arriva Limburg. Op de dag was er een staking door Arriva en werden er geen vervangende bussen ingezet. Ik had eerst gebeld naar NS International, daar kon men niets voor mij betekenen. Ik was in het buitenland en daar fungeert men als ticketagent en niet als vervoerder. Toen gebeld naar Arriva. Konden ook niets doen. Bij stakingen is geen vervangende vervoer mogelijk. Uiteindelijk een taxi genomen (80 euro). Op een buitenlands forum werd geadviseerd om toch de claim in te dienen bij Deutsche Bahn. Dit leek mij erg vreemd aangezien Deutsche Bahn niet betrokken was bij het vervoer en daarnaast is Arriva geen deelnemende spoorwegmaatschappij van het “Servicecenter Fahrgastrechte”. Niet geschoten is altijd mis en toch het bonnetje opgestuurd en na lang wachten ook vergoed gekregen. De reden is dat tussen Deutsche Bahn volgens mijn ticket tussen Aachen Hbf en Herzogenrath(Gr) verantwoordelijk is voor bijstand.

Andere reizigers die dezelfde reis met dezelfde treinen met een OV-chipkaart of met het Euregioticket hadden gepland, kregen niets vergoed. Dan is Arriva de vervoerder en wijst claims af bij stakingen.

Reputatie 7
Badge +1

Arriva gebruikt hiervoor ook code 1184, dus ik zie geen probleem met de geldigheid.

Bij dit soort tickets, dus klassieke internationale tickets met route en codes vervoerder, is juridisch gezien de vervoerder op het ticket van het betreffende traject verantwoordelijk voor hulp bij onregelmatigheden (vervangend vervoer en/of hotel).

Dus 1184 NS International BV

En 1080 Deutsche Bahn AG 

Ook als het een andere exploiterende spoorwegmaatschappij betreft. Dan trekt men de aansprakelijkheid naar zich toe.

Is dat echt zo (is daar jurisprudentie over?) of is dat een aanname?

Andere reizigers die dezelfde reis met dezelfde treinen met een OV-chipkaart of met het Euregioticket hadden gepland, kregen niets vergoed. Dan is Arriva de vervoerder en wijst claims af bij stakingen.

Bij tickets die zijn gekocht voordat de staking werd aangekondigd, is Arriva echter wel tot iets verplicht. Stakingen van het eigen personeel zijn geen overmacht en assistentie is altijd verplicht, ook bij overmacht. Het kan natuurlijk zijn dat Arriva eerst claims afwimpelt en pas iets doet voor de weinigen die verdere stappen ondernemen.

Reputatie 2

Is dat echt zo (is daar jurisprudentie over?) of is dat een aanname?

 

 

Ja, dat is echt zo. In de “Besondere Internationale Beförderungsbedingungen der Deutschen Bahn AG für Reisen mit Fahrkarten ohne (integrierte) Reservierung (SCIC-NRT)” is er onderscheid tussen de Ausführender Beförderer (exploiterende sporwegmaatschappij) en de Vertraglicher Beförderer (de code van 4 cijfers). Bij NRT- en IRT- tickets gelden dan de DB voorwaarden.

 

In Nederland was dit in mijn bovenstaand geval (Aachen - Sittard) ook zo. Als ik te voet of met een bus tot net over de grens (station Eygelshoven Markt) zou kunnen komen, was ik gestrand in Nederland en was de telefoniste van NS International bereid om vanaf daar een taxi te bestellen. Dan ben in binnen Nederland en zorgt NS Int voor bijstand. Ook als Arriva dat station normaal bedient aangezien ik een NRT-ticket had.

 

Het is wel tegenstrijdig in de Nederlandse internationale voorwaarden “De met NS International gesloten vervoerovereenkomst heeft enkel betrekking op het vervoer door NS International binnen Nederland met uitzondering van vervoer met Thalys en Eurostar. Vervoer met andere treinen is onderworpen aan een separate vervoerovereenkomst gesloten tussen reiziger en een vervoerder die deze andere treinen exploiteert, ongeacht de vraag of reiziger over één of meer vervoerbewijzen beschikt.

In mijn situatie handelde NS Int hier niet naar. Volgens mij kan dit ook helemaal niet. Op basis van algemene voorwaarden kun je geen overeenkomst sluiten met een grote onbekende.

 

 

 

Reageer