Afgelopen week moest ik vanuit de richting 's Hertogenbosch naar Deventer (om daar over te stappen op de IC-Berlijn). Ik reisde met dalvrij en was 's ochtends al voor de spits vertrokken om zonder extra kosten te kunnen reizen. Helaas was er plots een stremming van onbekende duur tussen Zutphen en Deventer. Omdat niet duidelijk was hoe lang de storing zou duren en ik de internationale trein moest halen, heb ik de Blauwnet trein richting Hengelo genomen om daar op de IC-Berlijn te stappen. Maar omdat dat omchecken tijdens de spitsuren was moest ik toen voor dat traject ineens het volle tarief betalen. Kan ik hiervoor het teveel betaalde bedrag terug krijgen? of kun je in zo'n geval gewoon ingecheckt blijven bij NS tot het NS-station waar je wilt uitstappen (in dit geval Hengelo)?
Geld terug bij omreizen andere vervoerder tijdens spits bij stremming NS?
Beste antwoord door umbusko
Ik geloof dat dat inderdaad kan. Op je reis ‘s-Hertogenbosch* - Deventer (*je zegt “vanuit de richting ‘s-Hertogenbosch”, dus vul hier in wat van toepassing is) ben je immers niet verder gekomen dan Zutphen. De rest is voor je NS-reis (waar je GTbV voor indient) irrelevant, aangezien je een tweede vervoersovereenkomst had voor Deventer - Berlijn.
Voor een volgende keer zou ik adviseren altijd (voor zover mogelijk) een internationaal kaartje te kopen van begin tot eind: in dit geval bijvoorbeeld ‘s-Hertogenbosch* - Berlijn. Dat scheelt een hoop ellende.
In dat geval krijg je één doorgaand kaartje met daarin een routevoorschrift en vervoerderscodes: in Nederland <1184>, in Duitsland <1180>. Alle vervoerders in Nederland vallen onder code <1184>; ongeacht de vervoerder is voor internationale reizen echter altijd NS International verantwoordelijk voor hulp bij onregelmatigheden. Zie o.a. dit interessante topic.
Nadeel: In de ochtendspits is het mogelijk iets duurder dan opsplitsen en het eerste deel met Dal Vrij reizen. (Maar in de middagspits kun je dan weer zonder beperking eventuele korting opgeven, aangezien voor internationale reizen geen middagspits bestaat. Met DalVrij dan wel boeken via NS International, want Deutsche Bahn kan nog steeds geen kaartjes met 100% korting in Nederland verkopen...)
Voordelen: Als er een verstoring optreedt, ben je a) niet meer gebonden aan het routevoorschrift, en b) niet meer gebonden aan specifieke treinen. Dat betekent dat je kaartje vanzelf geldig was geworden voor de route via Lochem en Goor naar Hengelo. (Ondanks dat de vervoerder niet NS is: zoals gezegd, vallen alle Nederlandse vervoerders onder code <1184>.) Het betekent ook dat je je trein naar Berlijn gerust had kunnen missen en dan gewoon de volgende had mogen nemen. In feite heb je nu veel geluk gehad dat de verstoring niet vóór Zutphen optrad. Aannemend dat je treinbinding had op je losse kaartje Deventer-Berlijn, zou te laat in Deventer (of Hengelo) aankomen helaas hebben betekend dat het kaartje niet meer geldig was. Op tijd zijn voor het tweede deel van je reis blijft namelijk je eigen verantwoordelijkheid als je geen doorgaand kaartje koopt, net als wanneer je bijvoorbeeld met de trein naar Schiphol reist om daar een vliegtuig te halen.
[En dus goed om te weten: mocht je ooit met een internationaal kaartje (met code <1184>) binnen Nederland stranden, dan moet NS International je helpen met een taxi of hotel. Ook als je strandt op het traject van een andere vervoerder, zoals Arriva of Keolis! Zie het topic dat ik hierboven linkte!]
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.