beantwoord

Geld terug indien geen check-in?

  • 29 January 2024
  • 14 reacties
  • 202 Bekeken

Reputatie 1

Titel is een beetje vaag, maar hopelijk kan ik het goed uitleggen.

Afgelopen zaterdag wilde ik de trein nemen van Breda naar Bergen op Zoom van 12:10u → 12:45u.

Aangekomen op station Breda zag ik dat deze trein was komen te vervallen en ook de trein erop. Eerst volgende optie zou zijn de trein van 13:10u. Een medewerkster bij NS service balie bevestigde dit. Ze zei dat dit de snelste verbinding was en ook geen bussen reden als alternatief. Ik heb gewacht tot 12:40u en zag toen dat de trein van 13:10u ook was geannuleerd. Volgens de NS app was nu de snelste verbinding een trein van 12:47u richting Dordrecht, daar een tijd wachten en dan naar BoZ. Aankomst was 14:16u.

 

Ik heb in Breda voor de trein van 12:10u niet ingechecked. Ik heb 1,5 uur vertraging gehad. Kan ik dit terug vragen, ook al heb ik geen check-in gedaan voor 12:10u? De reden daarvoor was omdat het geen zin had, aangezien die trein toch niet reed. En mocht ik nu geen recht hebben hierop, had ik dan een volgende keer wel moeten inchecken en gelijk weer uitchecken?

Thanks.

icon

Beste antwoord door Momo 29 January 2024, 18:57

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je moet een geldige check in hebben om aan te tonen dat jij rond die tijd wilde reizen. Je kunt wel zeggen dat je 1,5 uur vertraging had, maar dat is niet te bewijzen.

Inchecken en gelijk weer uitchecken geeft aan dat er niet gereisd is.

Reputatie 6

MoDe heeft gelijk. Helaas is het nu niet mogelijk om hier een claim voor in te dienen. Er dient een check-in (of ander controleerbaar vervoersbewijs zoals een e-ticket) te zijn om dit na te kijken. 

Reputatie 1

Je moet een geldige check in hebben om aan te tonen dat jij rond die tijd wilde reizen. Je kunt wel zeggen dat je 1,5 uur vertraging had, maar dat is niet te bewijzen.

Inchecken en gelijk weer uitchecken geeft aan dat er niet gereisd is.

Bedoel je te zeggen dat je dan moet inchecken en vervolgens al die tijd wachten op het perron? Want in Breda kan je niet terug voorbij de poortjes zonder uit te checken.

In dit specifieke geval is wel bekend dat gedurende een aantal uur de treinen niet reden. Is het dan niet voldoende te zeggen dat ik vertraging opgelopen heb en een andere route moest nemen, waardoor ik 1,5 uur later aankwam op mijn bestemming?

 

Reputatie 7
Badge

NS houdt vast aan het criterium dat u moet zijn ingecheckt terwijl al eerder uitspraak is gedaan dat dit i.i.g. bij een staking onrechtmatig en daarom nietig was. Als u aannemelijk kunt maken dat u deze reis had willen maken (bewijzen is een zwaarder criterium en hoeft hier niet), moeten ze gewoon over de brug komen. NS vindt dat alleen niet leuk en maakt het nog altijd nodeloos moeilijk.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet een geldige check in hebben om aan te tonen dat jij rond die tijd wilde reizen. Je kunt wel zeggen dat je 1,5 uur vertraging had, maar dat is niet te bewijzen.

Inchecken en gelijk weer uitchecken geeft aan dat er niet gereisd is.

Bedoel je te zeggen dat je dan moet inchecken en vervolgens al die tijd wachten op het perron? Want in Breda kan je niet terug voorbij de poortjes zonder uit te checken.

In dit specifieke geval is wel bekend dat gedurende een aantal uur de treinen niet reden. Is het dan niet voldoende te zeggen dat ik vertraging opgelopen heb en een andere route moest nemen, waardoor ik 1,5 uur later aankwam op mijn bestemming?

 

Als je een claim wilt indienen, moet je wel kunnen bewijzen dat jij voor 12.10 uur op het station was. Als jij pas incheckt voor een trein om 12.47 uur dan had je geen 1,5 uur vertraging. Je geeft zelf aan dat je daar door de poortjes moet. Via Dordrecht is geen normale reisroute, stond deze als omreisroute in de app?

@Olav93er was geen staking!

Badge +3

Even in- en weer uitchecken zou natuurlijk wel geholpen hebben, al annuleer je daarmee je incheck en heb je geen vertraging omdat je niet ‘aan een reis begonnen/onderweg’ bent.

Je hebt dan in ieder geval aangetoond dat je van plan was om die tijd te gaan reizen (alsof ze je niet op je woord mogen geloven?)

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat je gewenste trein toch niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Even in- en weer uitchecken zou natuurlijk wel geholpen hebben, al annuleer je daarmee alleen je incheck en heb je geen vertraging omdat je niet ‘aan het reizen bent'.

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat er toch geen trein rijdt.

Het is wel twijfelachtig als er een half uur later een incheck is.

Reputatie 7
Badge +3

Even in- en weer uitchecken zou natuurlijk wel geholpen hebben, al annuleer je daarmee alleen je incheck en heb je geen vertraging omdat je niet ‘aan het reizen bent'.

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat er toch geen trein rijdt.

Het is wel twijfelachtig als er een half uur later een incheck is.

Met eerst inchecken en gelijk weer uitchecken sta je wel sterker dan wanneer je helemaal niet eerst ingecheckt hebt. Je hebt dan in ieder geval bewijs dat je al op het station was. 

Reputatie 4

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat er toch geen trein rijdt.

Ja, gewoon doen! Ik heb best wel vaak dat ik in de app zie dat de SPR van 't Harde naar Utrecht CS niet rijdt, dus dan neem ik die van een half uur later. Ik dien elke keer GTBV in, bij vertrektijd de trein aangeven die je wilde nemen (hier: 12.10) en dan wordt je claim gewoon toegekend!

Reputatie 7
Badge +3

Even in- en weer uitchecken zou natuurlijk wel geholpen hebben, al annuleer je daarmee alleen je incheck en heb je geen vertraging omdat je niet ‘aan het reizen bent'.

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat er toch geen trein rijdt.

Het is wel twijfelachtig als er een half uur later een incheck is.

Met eerst inchecken en gelijk weer uitchecken sta je wel sterker dan wanneer je helemaal niet eerst ingecheckt hebt. Je hebt dan in ieder geval bewijs dat je al op het station was. 

Ik bedoel zeggen dat je al voor de trein van 12.10 uur op het station was maar pas ca. half uur later inchecken voor een trein van 12.47 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Even in- en weer uitchecken zou natuurlijk wel geholpen hebben, al annuleer je daarmee alleen je incheck en heb je geen vertraging omdat je niet ‘aan het reizen bent'.

Ik zou het gewoon proberen via een claim met geplande vertrektijd 12:10, want het heeft weinig zin om op een station te wachten (of sowieso naar het station te gaan) als je weet dat er toch geen trein rijdt.

Het is wel twijfelachtig als er een half uur later een incheck is.

Met eerst inchecken en gelijk weer uitchecken sta je wel sterker dan wanneer je helemaal niet eerst ingecheckt hebt. Je hebt dan in ieder geval bewijs dat je al op het station was. 

Ik bedoel zeggen dat je al voor de trein van 12.10 uur op het station was maar pas ca. half uur later inchecken voor een trein van 12.47 uur.

Wat ik schreef was ook voor een groot deel een reactie was Robert schreef.

 

Maar als ik even goed kijk maakt het misschien niet eens verschil. TS zou normaal de trein van 12:10 gehad met een aankomst in Bergen op Zoom om 12:45. De eerstvolgende trein zonder storingen zou om 12:40 zijn geweest met een aankomst om 13:15. TS geeft aan uiteindelijk om 14:16 te zijn aangekomen, dat is 61 minuten later dan 13:15 en dus al genoeg voor een GtbV van 60 minuten of meer. Dat het eigenlijk 1,5 uur was maakt voor de hoogte van de claim niet meer uit. Wat je dan misschien nog wel hebt is dat een inchecktijd gelijk aan de vertrekttijd niet als geldig wordt gezien omdat dit te krap is om de trein te halen. Maar dan kun je nog wel een claim indienen voor meer dan 30 minuten vertraging. Dus gewoon die claim indien. 

 

 

Voor een eventuele volgende keer zou ik wel gelijk inchecken. Scheelt een hoop gezeik.

Reputatie 1

Je moet een geldige check in hebben om aan te tonen dat jij rond die tijd wilde reizen. Je kunt wel zeggen dat je 1,5 uur vertraging had, maar dat is niet te bewijzen.

Inchecken en gelijk weer uitchecken geeft aan dat er niet gereisd is.

Bedoel je te zeggen dat je dan moet inchecken en vervolgens al die tijd wachten op het perron? Want in Breda kan je niet terug voorbij de poortjes zonder uit te checken.

In dit specifieke geval is wel bekend dat gedurende een aantal uur de treinen niet reden. Is het dan niet voldoende te zeggen dat ik vertraging opgelopen heb en een andere route moest nemen, waardoor ik 1,5 uur later aankwam op mijn bestemming?

 

Als je een claim wilt indienen, moet je wel kunnen bewijzen dat jij voor 12.10 uur op het station was. Als jij pas incheckt voor een trein om 12.47 uur dan had je geen 1,5 uur vertraging. Je geeft zelf aan dat je daar door de poortjes moet. Via Dordrecht is geen normale reisroute, stond deze als omreisroute in de app?

@Olav93er was geen staking!

ja, die route stond in de app. IC direct die extra stopte op Dordrecht en dan trein naar BoZ. Er was op dat moment geen andere keuze. Eerst dacht de NS service medewerker dat de oponthoud wel voorbij was om 13:00u, maar dat bleek niet te zijn.

Reputatie 7
Badge

 

@Olav93er was geen staking!

Dat zei ik ook niet, maar dat er over een andere situatie nooit uitspraak is gedaan zegt niet dat een uitspraak over die andere situatie anders zou zijn. Natuurlijk is de situatie van TS die wel al op het station was moeilijker te vergelijken, maar ik ben er behoorlijk van overtuigd dat in ieder geval ook bij een andere reden dat je voor vertrek naar een station al weet dat je trein niet vertrekt de uitspraak zou zijn dat de eis van een check in onredelijk en daarom nietig is.

Reputatie 7
Badge +3

 

@Olav93er was geen staking!

Dat zei ik ook niet, maar dat er over een andere situatie nooit uitspraak is gedaan zegt niet dat een uitspraak over die andere situatie anders zou zijn. Natuurlijk is de situatie van TS die wel al op het station was moeilijker te vergelijken, maar ik ben er behoorlijk van overtuigd dat in ieder geval ook bij een andere reden dat je voor vertrek naar een station al weet dat je trein niet vertrekt de uitspraak zou zijn dat de eis van een check in onredelijk en daarom nietig is.

Er kunnen altijd uitzonderingen gemaakt worden als daar een goede reden voor is. Ik heb eens een GtbV claim gekregen zonder incheck die dat kon bewijzen. Reis was van Delft naar De Vink. In de Delftse tunnel was een brandmelding waardoor de poortjes een rood kruis hadden en je niet kon inchecken, en uiteraard reden er ook geen treinen. Ik ben toen met de tram naar Den Haag HS gegaan en daar ingecheckt bij NS en verder gereisd naar huis. De claim is toen handmatig door een moderator hier behandeld, want zonder incheck bij NS in Delft kun je het niet via MijnNS doen. Ik had wel een in en uitcheck bij de HTM voor de tram (en dat bedrag ook terug gekregen). Maar ik heb dus zonder NS incheck in Delft de ritprijs Delft - De Vink terug gekregen. Maar met een langdurige storing plus incheck voor de tram maak je het wel heel aannemelijk dat je daadwerkelijk die vertraging had. 

Reageer