beantwoord

Omreizen andere vervoerder bij uitval NS



Toon eerste bericht

32 reacties

Voorheen was de boodschap dat men bij omreisadviezen nooit moest in- en uitchecken bij de andere vervoerder. NS maakt daar immers afspraken over met de andere vervoerder en betaalt daarvoor. (Het zou van de zotte zijn als de reiziger moet gaan betalen voor een omreis met een andere vervoerder, terwijl NS bespaart op de inzet van treinvervangende bussen.) Zie bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitchecken-omreizen-wegens-vertraging-6290

Toen plotseling meldde de moderator-overste dat er soms wel uit- en ingecheckt moet worden in zo'n geval. Echter op de logische vervolgvraag "wanneer wel en wanneer niet?" moet ze me nu al 5 maanden (!) het antwoord schuldig blijven. Zie: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-vertraging-17215?postid=148194

Blijkbaar interesseert het NS geen lor of hun klanten door het volgen van hun omreisadvies problemen krijgen met controleurs van andere vervoerders en/of betalen voor een omreis die voor rekening van NS hoort te zijn.
Even ter aanvulling: Ingecheckt op station Deventer (NS poortje) en uitgecheckt op Apeldoorn (NS paal). Op het informatiebord (gele lichtkrant) stond een melding over de storing en dat het treinverkeer pas om 21.00 uur zou worden hervat. Om die reden dus het (enige) reisadvies van Reisplanner Xtra gevolgd (NS naar Zutphen en met Arriva naar Apeldoorn). Weet niet of er over het in- uitchecken iets is omgeroepen.
Arriva wil hier niet aan meewerken omdat de capaciteit van de treinen tussen Zutphen en Apeldoorn daar te klein voor is.

In feite moedigt NS met dit soort omreisadviezen zwartrijden aan. NS denkt nog steeds dat ze ook bij Arriva mogen bepalen wat er gebeurt.
Hallo "Neen", dank voor de reactie.
Dat was dus ook mijn gedachte. De reisplanner zou dit advies normaliter niet geven, echter was dit een bijzondere situatie. Ik vermoed dat NS afspraken met Arriva heeft voor dit soort situaties.
Lijkt me voor de vervoerders ook een stuk efficiƫnter dan wanneer iedere reiziger formulieren gaat insturen.

Overigens zat de Arriva trein ook bijna "vol" met mensen die pas op Apeldoorn uitstapten. Het was duidelijk dat meer mensen niet wisten wat ze nu moesten qua in- en uitchecken. Er ontstond zelfs een echtelijke ruzie :?!
1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?

Ja, je hebt zwart gereisd door niet uit te checken bij Arriva. Beter nog, je hebt technisch gezien ook een soort van zwart gereisd bij NS door niet meer uit te checken bij de NS.

Je ben verplicht om bij iedere vervoerder apart in te checken op het moment dat je met deze vervoerder reist, ongeacht of de route door de reisplanner van de NS wordt aangegeven.


Dat is de reguliere situatie, hier ging het echter om een omreisadvies als gevolg van een verstoring. Het lijkt me dan niet de bedoeling dat de reiziger de extra kosten voor het omreizen gaat voorschieten.

2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?

Ja, een conducteur van Arriva had in dit geval een boete uit kunnen schrijven, omdat er niet is ingecheckt voor het traject van Arriva.


Als NS dit soort zaken goed afstemt met de andere vervoerder (in dit geval Arriva), is het niet nodig dat boetes worden uitgeschreven. Helaas blijkt die communicatie in de praktijk niet altijd even gelukkig.
Bedankt JerVoo voor uw antwoord. Ik wacht even het antwoord van NS af, omdat ik graag wil weten waar dit in de voorwaarden staat. Het omreisadvies werd door NS gemeld (via de Reisplanner Xtra).

Ik lees namelijk op dit forum ook "Zolang je een door NS gemeld omreisadvies volgt, hoef je tijdens het omreizen niet uit- en in te checken. Je checkt bij vertrek in en checkt pas op je bestemming uit." (bevestigd door NS medewerkers).

Zie deze links:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uitchecken-omreizen-wegens-vertraging-6290
https://forum.ns.nl/de-trein-11/reizen-andere-vervoerder-storingen-2718
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/trajectvrij-aanrijding-omrijden-andere-vervoerder-11178
Reputatie 4
1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?

Ja, je hebt zwart gereisd door niet uit te checken bij Arriva. Beter nog, je hebt technisch gezien ook een soort van zwart gereisd bij NS door niet meer uit te checken bij de NS.

Je ben verplicht om bij iedere vervoerder apart in te checken op het moment dat je met deze vervoerder reist, ongeacht of de route door de reisplanner van de NS wordt aangegeven.

2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?

Ja, een conducteur van Arriva had in dit geval een boete uit kunnen schrijven, omdat er niet is ingecheckt voor het traject van Arriva.

3. In welk artikel en in welke voorwaarden kan ik teruglezen hoe het in- en uitchecken werkt in zo'n situatie met een andere vervoerder?

Ik kan me zo niet heugen waar er voorwaarden te lezen over het gebruik van OV Chipkaart, maar dit zou je misschien terug kunnen vinden op de website www.ov-chipkaart.nl.

Het is in ieder geval zo dat alle vervoerders in Nederland aparte vervoerders zijn. Zij hebben in principe het recht om een eigen tariefsysteem te hanteren en hebben daardoor dus ook recht op vergoedingen die rechtstreeks aan hen worden uitgekeerd door de organisatie die de OV Chipkaarten beheert. Dit houdt dus in dat je bij iedere vervoerder apart moet in- en uitchecken om een reis te kunnen voortzetten.

Technisch is het op dit moment nog niet haalbaar om met een enkele check-in op trajecten van meedere vervoerders te reizen. Er zijn namelijk reizen te bedenken waarbij het mogelijk is om met meerdere vervoerders te reizen, maar uiteindelijk bij een andere vervoerder in en uit te checken (bijvoorbeeld Zwolle-Mariƫnberg-Almelo). Het is in zo'n geval niet bekend met welke vervoerder je hebt gereisd en er wordt altijd uit gegaan van de gemakkelijkste reisroute met de vervoerder waarbij je in- en uitcheckt. In dit geval dus de NS.

Reageer