Hoi Ka010,
Ik kan je via dit kanaal helaas niet helpen met het terugbetalen van deze toeslag. Ik moet daar wel bij zeggen dat de toeslag wel nodig is met Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol. Het bijkomende effect is dat je vanaf 15 minuten vertraging al aanspraak kunt maken op Geld Terug bij Vertraging (en daarbij wordt dan uiteraard de toeslag ook meegenomen). Voor zover ik de situatie vanuit mijn positie kan beoordelen is Geld Terug bij Vertraging echt je beste keuze.
Mocht je er niet uit komen dan kun je dit het beste alsnog via de klantenservice regelen.
Dank voor je reactie Tomas NS. Maar vertraging kan pas aangevraagd vanaf 30 minuten, en dat is niet het geval. Ik ga volgende week nog maar eens met klantenservice bellen!
Via deze link gaat het goed komen. Dus niet via ‘mijn NS’.
https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html
Bij een vertraging vanaf15 minuten krijg je ook de toeslag terug weet ik uit ervaring.
Als je met de IC direct gereisd hebt is de toeslag terecht. Als je het niet eens bent met de kosten had je niet de IC direct moeten nemen.
Vanwege een NS storing bij Schiedam moest dit met de IC Direct via Schiphol
Hoi https://community.ns.nl/search/activity/topics?userid=119492 het zit je niet mee zeg!
Ik voorzie een stukje coulance… Dan wel zelf contact opnemen met uitleg waarom dat moest, want dat weet alleen jij natuurlijk
De uitkomst zal wel zijn “nee, de ICd tussen Rotterdam en Schiphol is nooit (meer) toeslagvrij, óók niet bij verstoringen of (geplande) werkzaamheden” want dan regelen we (NS) bussen!
Dat je voor Rotterdam - Leiden via Schiphol gestuurd werd is natuurlijk wél een dingetje..
En wat heeft het nemen van zo’n snelle ICd bijgedragen aan je reistijd of comfort? Niets dus, en daarvoor moeten betalen is onzin!
Dus ja, die € 2,90 terug graag! Succes ermee (wishful thinking)
Op woensdag 30 oktober wil ik om 09.53 uur de intercity direct van Amsterdam centraal naar Rotterdam nemen. Ik betaal de extra toeslag van € 1,73. Dan blijkt de trein niet te rijden wegens een kapotte trein op het traject. Dat gaat zeker een uur duren. Dat is te laat voor mijn afspraak bij het oogziekenhuis in Rotterdam en na overleg met het ziekenhuis besluit ik naar huis te gaan. Nu wordt toch de toeslag berekend, terwijl die trein nooit gereden heeft. Tot twee maal toe is een aanvraag van mij geweigerd. Hoewel het om een klein bedrag gaat, vind ik het principieel onjuist dat NS mij zo behandeld. Ik wil dus absoluut mijn geld terug. Bovendien ben ik twee keer met de metro naar het station gereden en heb ik mijn afspraak gemist.
Op woensdag 30 oktober wil ik om 09.53 uur de intercity direct van Amsterdam centraal naar Rotterdam nemen. Ik betaal de extra toeslag van € 1,73. Dan blijkt de trein niet te rijden wegens een kapotte trein op het traject. Dat gaat zeker een uur duren. Dat is te laat voor mijn afspraak bij het oogziekenhuis in Rotterdam en na overleg met het ziekenhuis besluit ik naar huis te gaan. Nu wordt toch de toeslag berekend, terwijl die trein nooit gereden heeft. Tot twee maal toe is een aanvraag van mij geweigerd. Hoewel het om een klein bedrag gaat, vind ik het principieel onjuist dat NS mij zo behandeld. Ik wil dus absoluut mijn geld terug. Bovendien ben ik twee keer met de metro naar het station gereden en heb ik mijn afspraak gemist.
Welkom @TomSch bij de NS Community!
Ik zou zeggen neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat) maar die gaan niet over GTbV dus zul je toch de molen in moeten. Gebruik het formulier zonder Mijn NS op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html en geef aan dat je je bestemming niet bereikt hebt (dus afgezien hebt van je reis, vul twee keer hetzelfde station in) en geef natuurlijk aan dat je met de HSL gereisd hebt (dat heb je niet, maar je had wel de toeslag én dus ook een incheck op Amsterdam C).
Schandalig van NS, u heeft wat mij betreft recht op teruggave.
Wellicht kan een moderator (die zijn er morgen weer) iets voor je betekenen, want de drempel voor GTbV is € 2,30 en de toeslag was € 1,74 (zou in de spits € 2,90 zijn en dat wordt wel vergoed… )
Vul alvast je profielgegevens aan in https://community.ns.nl/settings/profile (adresgegevens, e-mailadres en geboortedatum, deze zijn niet zichtbaar voor anderen).
Je klant/debiteurnummer vind je in Mijn NS (website) bij Gegevens (op dit moment weer een storing) of in je e-mails bij Relatienummer.
Wellicht kan een moderator (die zijn er morgen weer) iets voor je betekenen, want de drempel voor GTbV is € 2,30 en de toeslag was € 1,74 (zou in de spits € 2,90 zijn en dat wordt wel vergoed… )
Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming minimaal een uur was, dan heb je altijd recht op volledige terugbetaling, zonder wat voor drempel dan ook.
Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming minimaal een uur was, dan heb je altijd recht op volledige terugbetaling, zonder wat voor drempel dan ook.
Dat zou je denken, maar het systeem zegt alsnog nee…
Daarom volhouden dus (als die € 1,74 je de moeite waard is, kosten GVB metro worden niet vergoed)
@TomSch vervelend dat jouw reis zo is gelopen. Mijn excuses voor het ongemak! De robot heeft jouw claim (denk ik) automatisch afgewezen. Ben je al in bezwaar gegaan op de claim zelf? Dit kan je doen door te reageren op de afwijzingse-mail.
Ik heb de claim voor een tweede keer ingediend, nu met het exacte trein tijdstip. Ik kreeg als reactie dat de claim was afgewezen omdat ik al een eerdere claim had ingediend. Zo blijf ik aan de gang.
Het is inderdaad niet mogelijk om twee keer een claim in te dienen voor dezelfde reis. Dan wordt de tweede claim direct afgewezen. Als je reageert op de afwijzing en de situatie uitlegt zal er opnieuw naar gekeken worden.
Beste Melissa,
Op jouw advies heb ik direct gereageerd en kreeg ik bericht dat ik binnen 5 dagen een reactie zou krijgen. We zijn nu 2 weken verder en nog steeds niets gehoord. Het wordt toch wel vervelend.
@TomSch NS loopt chronisch achter met het verwerken van dit soort claims en de bewering dat je binnen vijf dagen reactie kunt verwachten is inmiddels een regelrechte leugen. Daar is hier al vaker kritiek op geweest waar NS weigert iets mee te doen. Als je mazzel hebt halen ze de termijn van een maand waarin een claim wettelijk moet worden afgehandeld wel.
Als je pech hebt wordt dat maanden.