Skip to main content

Hallo. Wij hebben e tickets van NS voor treinreis Den Bosch naar Winschoten. Het gedeelte naar Groningen gaat prima. Maar Arriva treinen staken vandaag 20 januari. Dus kunnen niet met de trein of bus naar Winschoten.  E Tickets zijn in zijn geheel besteld bij NS. Bij wie moet ik nu onze schade voor vervangend Taxivervoer reclameren? Ze schuiven het natuurlijk weer beide af naar elkaar toe. Taxi van Groningen naar Winschoten kost minimaal 75 euro. 

Heel vervelend voor je dat er stakingen waren. Maar waarom koop je al op maandag een e-ticket terwijl je pas op vrijdag gaat reizen? Aankondiging stakingen werden woensdag avond gedaan. Jammer voor de reizigers. Maar als wij allen goed vervoer willen, mag er best een betere cao komen. Je opmerking om een verdorven land vind ik ook onterecht. Mijn advies, koop voortaan pas een kaartje op de dag zelf.


Het is wel een lastig geval. De treinkaartjes zijn via NS verkocht, de staking is bij een andere vervoerder. Extra kosten zou je hooguit bij Arriva kunnen claimen. Maar die beroepen zich uiteraard op overmacht. Maar wellicht kan hun klantenservice enige coulance betrachten.

Feit blijft natuurlijk wel dat het uiterst onverstandig is om in Nederland lang van te voren e-tickets te kopen. Wanneer er iets wijzigt in de omstandigheden kun je niet annuleren of wijzigen. Bovendien krijg je geen voorverkoopkorting en zijn e-tickets nooit uitverkocht. Waarom zou je het risico lopen? En waarom verkoopt NS die e-tickets eigenlijk in de voorverkoop? Het dient geen enkel nut voor de reizigers. Het is natuurlijk wel een extra inkomstenstroom voor NS. Niet goed is immers geld weg bij de e-tickets.


Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Het valt blijkbaar niet mee om een keer toe te geven dat je er een beetje naast zat. Nu weer een afleidingsmanoeuvre door een discussie over ‘een stukje’ te beginnen. Je krijgt het niet verzonnen.

Een stukje fietsen van 74km heen en terug op een OV-fiets. Jaja.


Op verkeerde been gezet door treinreiziger.

Rijdendetreinen bedoel je denk ik. Wel typisch, want de NS storingspagina geeft de staking nog steeds aan en zover ik weet komt de informatie van Rijdendetreinen bij NS vandaan. 

Geeft wel weer aan waarom ik zulke dingen eigenlijk altijd zelf wil checken in de reisplanner. Want ook bij een storing wil het niet zo zijn dat als een storing voorbij is dat de treinen gelijk weer gaan rijden. 

 


Wanneer stopt NS (reisplanner) eens met die suffe ‘Reiskosten met Flex Dal Voordeel ‘reclame’ bij ELK reisadvies? 😣

Al plan je een reis in de spits, die reclame voor Dal Voordeel staat er altijd!

En dat het met een e-ticket € 0,00 zou kosten? 

 


Een verdorven land leven we in. Vol bedrog, oplichting, misleiding en vergeetachtigheid. Maar ja dat weten we al veel langer! Niet meer en minder! En Henk Peetersen het is niet voor niks een Nederlands Kampioenschap. Winschoten hoort gewoon bij Nederland toch! Of heeft Duitsland het ingenomen! Wat een onzin zeg! Iedere stad of dorp hoe groot en of klein ook heeft het recht om dit te organiseren. Dat is bij zo goed als alle Nationale (sport)bonden zo. Door heel het land worden door de KNBB Nederlandse Kampioenschappen georganiseerd. Op welk nivo dan ook. 
Niets mis mee. En ja daar hoort soms ver reizen bij! Maar helaas kun je in Nederland sinds de privatisering van bedrijven zoals NS niet meer vertrouwen dat ze ook werkelijk doen wat ze zeggen. 
Dit was het laatste wat ik erover zeg. We zoeken het zelf wel uit. Alleen zie ik nu dat het een beetje sneeuwt! Als de treinen van de NS nog maar kunnen blijven rijden!!


Voor zover ik kan zien

Winschoten – Op zaterdag 21 en zondag 22 januari 2023 zijn er NK  biljarten driebanden in sociëteit de Harmonie aan de Burg. Schönfeldsingel 37a te Winschoten.

Wat is daar de 20e dan te doen? De aanvang van deze wedstrijden is beide dagen om 10.00 uur.

 

Ik neem aan uberhaupt om 10 uur 's morgens daar aanwezig te kunnen zijn. Als ik een reis plan voor zaterdag dan is de eerst reismogelijkheid vanuit Den Bosch vertrekken om 6:33 en aankomst op station Winschoten om 10:20. Wil je daar om 10 uur zijn (of wellicht nog eerder als je deelnemer bent) zul je de avond ervoor er al moeten zijn en daar in de buurt overnachten. 

 


Daarnaast ook nog dit. NS heeft een stakingsregel voor vergoeding. Maximaal 25 euro pp voor vervangend vervoer bij aankoop e tickets. Maar die schuiven het nu gewoon door naar Arriva. Terwijl ik e tickets wel heb gekocht bij de NS. Gewoon op naam van NS voor het gehele traject.  Het grootste traject tot Groningen gaan wij ook met NS. 
 

De stakingsregeling van NS is voor een staking die bij NS is. Waarom zou NS een stakingsregeling moeten hebben voor een staking bij een andere vervoerder? Dat zou geregeld moeten worden door de andere vervoerder, Arriva dus. 

Nogmaals de E Tickets Dal groepsvervoer zijn voor het gele traject van de NS. Als ze geen verantwoording willen nemen voor het gedeelte Groningen- Winschoten moeten ze dit ook niet in het Traject opnemen! 

Het abonnement wat is via NS heb afgesloten is bij alle vervoerders geldig. Maar als er iets is de treinen van een andere vervoerder moet ik bij die andere ander zijn.

Heb je contact gehad met arriva?

 


@MoDe een ‘stukje gefietst’ of ‘lekker gewandeld’ verschilt natuurlijk nogal van ‘ik moest (kilometers) lopen/fietsen’ (vooropgesteld dat je ‘mobiel/ goed ter been’ bent)… Dat telt dus niet 😥

No way dat ik vandaag (en gisteren, donderdag) ook maar een meter zou gaan fietsen.

Hoe het in Groningen was weet ik niet, maar heb de nodige ‘durfallen’ (denk aan maaltijdbezorgers en zo) flink onderuit zien gaan..

Met vallen en opstaan komen die er wel, extra fooi graag… 😅

Groningen was sneeuwvrij begreep ik uit het nieuws.

Ik heb vandaag wel gefietst. Zowel heen als terug fikse sneeuwbuien. Ongeveer 20 km. Ik moest wel, want busstaking.


Daarnaast ook nog dit. NS heeft een stakingsregel voor vergoeding. Maximaal 25 euro pp voor vervangend vervoer bij aankoop e tickets. Maar die schuiven het nu gewoon door naar Arriva. Terwijl ik e tickets wel heb gekocht bij de NS. Gewoon op naam van NS voor het gehele traject.  Het grootste traject tot Groningen gaan wij ook met NS. 
 

De stakingsregeling van NS is voor een staking die bij NS is. Waarom zou NS een stakingsregeling moeten hebben voor een staking bij een andere vervoerder? Dat zou geregeld moeten worden door de andere vervoerder, Arriva dus. 

Nogmaals de E Tickets Dal groepsvervoer zijn voor het gele traject van de NS. Als ze geen verantwoording willen nemen voor het gedeelte Groningen- Winschoten moeten ze dit ook niet in het Traject opnemen! 


Wanneer stopt NS met die suffe ‘Reiskosten met Flex Dal Voordeel’ reclame bij elk reisadvies? 😣


Groningen was sneeuwvrij begreep ik uit het nieuws.

Ik heb vandaag wel gefietst. Zowel heen als terug fikse sneeuwbuien. Ongeveer 20 km. Ik moest wel, want busstaking.

Dat is minder fijn. Liveblog Weerplaza gaf aan voor de vroege ochtend dat het in de kustprovincies te warm was voor sneeuw en daar dan regen, hagel en natte sneeuw zou vallen, wel mogelijk glad vanwege koude ondergrond. En dat er vanuit het KNMI een code oranje was voor de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg in verband met een grote kans op zware sneeuwbuien. Op het RTL weer werd aangegeven dat grens zo rond Hilversum was, dus zat je er in Utrecht helaas nog net in. Ik vond het hier wel best, in de middag werd het droog en ben ik nog even boodschappen gaan doen. Laat die sneeuw maar lekker wegblijven.

Het was pap-sneeuw. Bleef maar even liggen, maar toen kwam er natte sneeuw. Was niet fijn om te fietsen, maar moest wel.


Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Twitter, rijdende treinen meldde het rond 21 uur.

Staking misschien voorbij, maar er rijdt nog geen trein, dus de opmerking dat ze weer rijden was niet juist. Zal teveel tijd kosten om het treinverkeer dan nog op te starten. 

 


Groningen was sneeuwvrij begreep ik uit het nieuws.

Ik heb vandaag wel gefietst. Zowel heen als terug fikse sneeuwbuien. Ongeveer 20 km. Ik moest wel, want busstaking.

Dat is minder fijn. Liveblog Weerplaza gaf aan voor de vroege ochtend dat het in de kustprovincies te warm was voor sneeuw en daar dan regen, hagel en natte sneeuw zou vallen, wel mogelijk glad vanwege koude ondergrond. En dat er vanuit het KNMI een code oranje was voor de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg in verband met een grote kans op zware sneeuwbuien. Op het RTL weer werd aangegeven dat grens zo rond Hilversum was, dus zat je er in Utrecht helaas nog net in. Ik vond het hier wel best, in de middag werd het droog en ben ik nog even boodschappen gaan doen. Laat die sneeuw maar lekker wegblijven.


Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Twitter, rijdende treinen meldde het rond 21 uur.

Staking misschien voorbij, maar er rijdt nog geen trein, dus de opmerking dat ze weer rijden was niet juist. Zal teveel tijd kosten om het treinverkeer dan nog op te starten. 

 

Op verkeerde been gezet door treinreiziger.

 


Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.


@MoDe een ‘stukje gefietst’ of ‘lekker gewandeld’ verschilt natuurlijk nogal van ‘ik moest (kilometers) lopen/fietsen’ (vooropgesteld dat je ‘mobiel/ goed ter been’ bent)… Dat telt dus niet 😥

No way dat ik vandaag (en gisteren, donderdag) ook maar een meter zou gaan fietsen.

Hoe het in Groningen was weet ik niet, maar heb de nodige ‘durfallen’ (denk aan maaltijdbezorgers en zo) flink onderuit zien gaan..

Met vallen en opstaan komen die er wel, extra fooi graag… 😅


Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Mosterd na de maaltijd, TS (plus groep) wilde er blijkbaar nu al zijn voor iets dat morgen om 10:00 begint?

Dat kan gewoon, maar dan niet met een NS (groep)ticket. Uit coulance dus de kosten voor het ticket dat op maandag al gekocht was terug, maar een taxi (of hotel in Groningen want we konden niet verder) natuurlijk niet.


75 euro voor een taxi van Groningen naar Winschoten delen met een groep valt ook nog wel te overzien, toch?

En anders kost het je alleen een overnachting in Groningen i.p.v. Winschoten. Zaterdagochtend rijden de Arriva treinen immers weer.

Overigens lijkt er sowieso een overnachting (in Winschoten) gepland te zijn? Die bespaar je dan, doen we dat in Groningen, of erg vroeg vertrekken vanuit Den Bosch (voor 10 euro p.p. met de Arriva trein naar Groningen, laat dat hele groepsticket dan maar vervallen!)

Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.


75 euro voor een taxi van Groningen naar Winschoten delen met een groep valt ook nog wel te overzien, toch?

En anders kost het je alleen een overnachting in Groningen i.p.v. Winschoten. Zaterdagochtend rijden de Arriva treinen immers weer.

Overigens lijkt er sowieso een overnachting (in Winschoten) gepland te zijn? Die bespaar je dan, doen we dat in Groningen, of erg vroeg vertrekken vanuit Den Bosch (voor 10 euro p.p. met de Arriva trein naar Groningen, laat dat hele groepsticket dan maar vervallen!)


Voor zover ik kan zien

Winschoten – Op zaterdag 21 en zondag 22 januari 2023 zijn er NK biljarten driebanden in sociëteit de Harmonie aan de Burg. Schönfeldsingel 37a te Winschoten.

Wat is daar de 20e dan te doen? De aanvang van deze wedstrijden is beide dagen om 10.00 uur.

Dan probeer je bij NS gekochte (groeps)ticket vanuit Den Bosch om te wisselen (coulance) naar de 21e, en dan zie (lachen of huilen) https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek='s-Hertogenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Winschoten&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2023-01-21T08%3A20& voor een ‘slaaptrein/wereldreis’ 🤣


Bij stakingen worden geen taxi's vergoed aangezien stakingen overmacht zijn.

Dat is maar beperkt zo. In de herziene Verordening 2021/782 gelden stakingen niet als overmacht. Maar die gaat pas over een paar maanden in.

Verder lijkt het me wel een probleem als NS (of wie dan ook) zonder waarschuwing treinkaartjes verkoopt voor treinen waarvan al is aangekondigd dat ze waarschijnlijk niet gaan rijden. Welke rechten je daaraan kunt ontlenen is wel iets anders. Minstens het geld terug van dat deel waarvan je geen gebruik kon maken uiteraard.


eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Dat is toch gewoon hoe het zit? Waarom zou NS moeten opdraaien voor de kosten van alternatief vervoer op een traject van een andere vervoerder waar gestaakt wordt. Arriva staakt en zou dus moeten zorgen voor een dergelijke vergoeding. Die doen dat blijkbaar niet. Dan zou ik zeggen, ga met je klacht naar Arriva. 

niet opdraaien voor kosten, wel de mogelijkheid geven om een product terug te kopen. een product wat helemaal niet geleverd kan worden. dat is niet de hoofdvraag van dit topic, maar de gedachte "wie koopt er nou zo vroeg een e ticket" behelst wel impliciet die discussie. 


Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Het valt blijkbaar niet mee om een keer toe te geven dat je er een beetje naast zat. Nu weer een afleidingsmanoeuvre door een discussie over ‘een stukje’ te beginnen. Je krijgt het niet verzonnen.

Een stukje fietsen van 74km heen en terug op een OV-fiets. Jaja.

Ik ben die discussie niet begonnen…

OV fietsen zijn er ook in e-bike uitvoering, maar blijkbaar had ik dat expliciet moeten vermelden? Er zijn mensen die dat dus wel fietsen op een gewone fiets. Als ik niet anders kon, had ik dat  waarschijnlijk gedaan. Maar je hebt gelijk dat het niet realistisch is op 1 dag. Maar er wordt alleen een heenreis genoemd door TS. 
In de winter met slechte weersvoorspelling had ik gekeken of iemand mij kon oppikken op het station.

Bij een sportwedstrijd tijdens NS-staking afgelopen jaar waar ik vrijwilligerswerk deed, had de organisatie een mail rondgestuurd om te inventariseren wie van trein afhankelijk was om te kijken naar oplossingen. Er waren extra parkeerplaatsen geregeld en mensen konden met elkaar meerijden.


eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Dat is toch gewoon hoe het zit? Waarom zou NS moeten opdraaien voor de kosten van alternatief vervoer op een traject van een andere vervoerder waar gestaakt wordt. Arriva staakt en zou dus moeten zorgen voor een dergelijke vergoeding. Die doen dat blijkbaar niet. Dan zou ik zeggen, ga met je klacht naar Arriva. 


Reageer