beantwoord

terugfietsen

  • 6 July 2023
  • 13 reacties
  • 338 Bekeken

Moest gisteren naar huis fietsen omdat er geen trein reed: 2uur en 30 minuten van Almere naar Utrecht.

Heb daar geen bonnetje van, maar wil wel geld van de NS voor de tijd die ik kwijt ben. Lijkt me redelijk toch? Ik had net zo goed een taxi kunnen nemen. 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 6 July 2023, 09:23

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je moest de deur niet uit gaan tijdens de storm.

NS vergoedt geen gevolg schade door verstoring/vertraging. Geld vragen omdat jij zelf op de fiets gestapt bent, is niet redelijk. En die taxi had je ook niet vergoed gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Ardennen2023,

NS komt met een apart formulier voor claims i.v.m. de storm van gisteren. Je kan daar een aanvraag doen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-5-juli.html

Dit lijkt me van toepassing voor jou:

Indien je kosten hebt gemaakt voor alternatief of vervangend vervoer, dan kun je deze declareren via het online declaratieformulier. Dit formulier is in de loop van vandaag (6 juli) beschikbaar.
Indien je kilometerkosten voor eigen vervoer declareert dan houden we een kilometervergoeding van 0,21 cent per kilometer aan, zoals vastgesteld door de overheid

(overigens is 0,21 cent wel heel weinig. Het moet denk ik zijn 21 cent of 0,21 euro. Misschien kan een moderator dit doorzetten?)

Als je een geldig vervoersbewijs hebt, dan kun je misschien geld terugvragen;

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html

De NS vergoed alleen het aankoopbedrag, niet de extra tijd die je kwijt bent.

Indien je kosten hebt gemaakt voor alternatief of vervangend vervoer, dan kun je deze declareren via het online declaratieformulier. Dit formulier is in de loop van vandaag (6 juli) beschikbaar.

Indien je kilometerkosten voor eigen vervoer declareert dan houden we een kilometervergoeding van 0,21 cent per kilometer aan, zoals vastgesteld door de overheid

Alleen is de vraag welke kosten TS dan heeft gemaakt. Hij vraagt vergoeding voor zijn tijd.

Dit lijkt me typisch een gevalletje van claimcultuur omdat het advies was om thuis te blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Als je kilometerkosten van de auto kan declareren, heb je ook geen bonnetje. Ik zou gewoon een claim indienen. Ik vind een paar euro voor 2,5 uur fietsen niet teveel gevraagd.

Als je kilometerkosten van de auto kan declareren, heb je ook geen bonnetje. Ik zou gewoon een claim indienen. Ik vind een paar euro voor 2,5 uur fietsen niet teveel gevraagd.

TS had moeten thuisblijven, dat was het advies. Als je dan toch met alle geweld op pad gaat is het wat mij betreft eigen risico.

Reputatie 7
Badge +3

Je weet niet hoe laat TS van huis is gegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Als je kilometerkosten van de auto kan declareren, heb je ook geen bonnetje. Ik zou gewoon een claim indienen. Ik vind een paar euro voor 2,5 uur fietsen niet teveel gevraagd.

Hij wilt geen fietsvergoeding maar tijdvergoeding.

Er waren bedrijven die hun werknemers opriepen om thuis te blijven of als ze al op het werk waren niet naar buiten te gaan tot een bepaalde tijd. 

Als je kilometerkosten van de auto kan declareren, heb je ook geen bonnetje. Ik zou gewoon een claim indienen. Ik vind een paar euro voor 2,5 uur fietsen niet teveel gevraagd.

Hij wilt geen fietsvergoeding maar tijdvergoeding.

Er waren bedrijven die hun werknemers opriepen om thuis te blijven of als ze al op het werk waren niet naar buiten te gaan tot een bepaalde tijd. 

Ja, en dat laatste is natuurlijk het geval hier, want de heenreis heeft hij met het OV gedaan. 

Hij kan 21 cent per kilometer declareren bij wijze van vergoeding. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Ja, en dat laatste is natuurlijk het geval hier, want de heenreis heeft hij met het OV gedaan. 

Hij kan 21 cent per kilometer declareren bij wijze van vergoeding. 

Waar staat dat hij de heenreis met OV heeft gedaan? Misschien heeft hij dat ook fietsend gedaan of was dit de heenreis.

Reputatie 6

Als je kilometerkosten van de auto kan declareren, heb je ook geen bonnetje. Ik zou gewoon een claim indienen. Ik vind een paar euro voor 2,5 uur fietsen niet teveel gevraagd.

TS had moeten thuisblijven, dat was het advies. Als je dan toch met alle geweld op pad gaat is het wat mij betreft eigen risico.

Ligt eraan hoe laat je van huis ging. In mijn regio was op tijdstip dat ik vertrok nog code geel van kracht en s middags niks aan de hand zou zijn. Binnen uur gingen wij van code geel naar code rood. In Utrecht was de voorspelling milder..daar moest ik einde middag/begin van de avond zijn. Ik heb gewacht tot paar uur na het moment dat ik weer naar buiten mocht om (prive) naar Utrecht af te reizen. Ik zou met de trein gaan maar dat ging niet. Dus de auto. Dit was einde middag. Dus heb het formulier ingevuld. Er moest een tankbon bij maar ik had net voor 1 juli getankt en het is nog niet nodig...Dus gok erop dat ik niks krijg. Ns kan wel zien dat deze reis vaker gemaakt wordt. Heb mij beperkt tot de kilometers die ik normaliter met treinreis zou doen. Het voor- en natransport heb ik niet meegerekend.

Badge +3

Er moest een tankbon bij…

Wat is dat nou weer voor onzin? Als je elektrisch rijdt krijg je ook geen bonnetje bij een laadpaal 😣

Al was je gaan lopen, gewoon de afstand van station naar station over de weg à 21 cent/km claimen.

 

Reputatie 6

Ik heb vandaag een email ontvangen dat mijn claim is toegekend. Zonder tankbon. Ik had wel een bevestiging van de reden dat ik mijn reis maakte bijgevoegd als bijlage. 

Reageer