beantwoord

Vergoeding Taxi kosten

  • 5 November 2023
  • 45 reacties
  • 1314 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@iMark toestemming van of overleg met NS klantenservice lijkt mij toch wel handig als medewerkers die bonnen altijd bij zich hebben. Stel dat er bussen ingezet worden, een medewerker bonnen uit gaat delen en achteraf deze bonnen niet geldig verklaard worden omdat er bussen waren. Aan de andere kant moet een reiziger er wel op kunnen vertrouwen dat zij die taxi mogen nemen. De taxichauffeur de betaling van de bonnen met NS laten regelen voorkomt een hoop gedoe bij de reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet intern maar organiseren dat medewerkers bevoegd zijn om taxibonnen uit te geven. Het zal reizigers aan het achterwerk oxideren hoe NS dit oplost. Reizigers willen tijdens een verstoring zo snel mogelijk op pad, zeker aan het eind van de dag.

Reizigers willen bij elke verstoring zo snel mogelijk en het liefst per taxi door NS betaald op elk uur van de dag verder reizen. Niet voor niets zijn er zoveel berichten hier en op social media van mensen die taxikosten terug willen hebben van een taxi waarover ze geen contact hebben gehad met NS en vaak al binnen 1 uur na verstoring hebben genomen.

Ik had mijn reis ook graag met een taxi willen vervolgen nadat ik een uur in een gestrande Arriva trein had gezeten, maar ben nadat we geëvacueerd waren overgestapt op in NS trein om reis te vervolgen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het punt niet. 

Het erom dat wanneer er personeel aanwezig is op het station het personeel zo snel mogelijk taxibonnen kan en mag regelen zodat reizigers zo snel mogelijk hun verstoorde reis kunnen vervolgen. Uiteraard afgestemd binnen de NS-organisatie. Maar zonder het gedoe dat een reiziger contact moet opnemen met Klantenservice.

Dus iedereen met de taxi, niet meer wachten op vervangend NS vervoer of omreizen? Dat is niet wat er in de aan de eu-regels aangepaste voorwaarden staat.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, dat is het punt niet. NS moet intern afstemmen hoe het vervangend vervoer geregeld wordt. Als er niet binnen bijvoorbeeld een uur bussen of andere alternatieven geregeld kunnen worden dan zo snel mogelijk gestrande reizigers per taxi vervoeren.

Uiteraard beslist NS dan nog steeds of en wanneer er taxibonnen worden uitgegeven. Maar laat het vooral regelen door personeel op het station (als dat er is).

Mogen we blij zijn dat aangekondigd is dat de tarieven voor 2024 niet verhoogd worden.

Wat jij wil is iedereen een taxi om binnen uur de reis te kunnen vervolgen ongeacht tijdstip op de dag. Wie gaat dat betalen?

Lees eerst de regels mbt verstoring/vertraging eens door die sinds 7 juni 2023 van kracht zijn. Volgens die regels mag je na 100 minuten wachten vervangend vervoer regelen en declareren, maar taxi's worden niet vergoed.

Ik vrees dat de treinplanning fiks uitgedund gaat worden als iedereen na een uur wachten met taxi mag verder reizen. Het geld moet ergens vandaan komen. En wat met de reizigers op onbemensde stations?

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals, dat is het punt niet. NS moet intern afstemmen hoe het vervangend vervoer geregeld wordt. Als er niet binnen bijvoorbeeld een uur bussen of andere alternatieven geregeld kunnen worden dan zo snel mogelijk gestrande reizigers per taxi vervoeren.

Uiteraard beslist NS dan nog steeds of en wanneer er taxibonnen worden uitgegeven. Maar laat het vooral regelen door personeel op het station (als dat er is).

Dat laatste (als dat er is) is natuurlijk wel een probleem op 99 van de 100 stations, maar als je kijkt naar het debacle van vorig jaar in Rotterdam dan had dit een hoop narigheid voorkomen denk ik.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het blijft aan NS om de regeling te bepalen hoe en wanneer er alternatieven ingezet gaan worden. Maar laat NS vooral zorgen dat personeel op de grote knooppunten waar wel personeel is de reizigers zo snel mogelijk verder kunnen reizen. Dat voorkomt enorme opstoppingen op de grote knooppunten en overbelasting na bijvoorbeeld die 100 minuten wachten die jij maar steeds blijft noemen.

Verder moet NS natuurlijk veel ruimhartiger zijn in het vergoeden van reiskosten wanneer je met een andere vervoerder kunt reizen, zoals tussen Rotterdam en Den Haag. NS moet minder zeuren en problemen sneller aanpakken. Dat zorgt voor terugkerende en tevredener reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het blijft aan NS om de regeling te bepalen hoe en wanneer er alternatieven ingezet gaan worden. Maar laat NS vooral zorgen dat personeel op de grote knooppunten waar wel personeel is de reizigers zo snel mogelijk verder kunnen reizen. Dat voorkomt enorme opstoppingen op de grote knooppunten en overbelasting na bijvoorbeeld die 100 minuten wachten die jij maar steeds blijft noemen.

Verder moet NS natuurlijk veel ruimhartiger zijn in het vergoeden van reiskosten wanneer je met een andere vervoerder kunt reizen, zoals tussen Rotterdam en Den Haag. NS moet minder zeuren en problemen sneller aanpakken. Dat zorgt voor terugkerende en tevredener reizigers.

 

Die 100 minuten zijn de regels bij stranden sinds 7-6-23. Na die 100 minuten kunnen kosten van reizen met andere vervoerders (geen taxi) gedeclareerd worden. Vermoed dat men uitgaat dat er binnen 100 minuten NS vervangend vervoer is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat jij wil is iedereen een taxi om binnen uur de reis te kunnen vervolgen ongeacht tijdstip op de dag. Wie gaat dat betalen?

 

Volgens mij was het punt vooral om de discussie over al dan niet door NS-personeel gedane toezeggingen te voorkomen, daar begon dit hele topic over. Dat kan heel eenvoudig met zulke bonnen. Dan is er geen discussie mogelijk. Heb je een bon? Dan kun je taxi nemen. Geen bon? Dan zal het via de klanteNService moeten. Of en wanneer die bonnen uitgedeeld worden moet NS intern natuurlijk bepalen.

Ik heb geen probleem met het uitdelen van taxibonnen wanneer laatste reismogelijkheid niet meer kan, maar wel met iedereen een taxibon te geven om na een uur ongeacht tijdstip van de dag verder te kunnen laten reizen, zoals @iMark voorsteld. Die rekening komt vroeg of laat op het bord van de reiziger. En dan heb ik het nog niet eens over reizigers die dan overdag een taxi van Groningen naar Maastricht nemen, terwijl er vanaf Assen mer de trein verder gereisd kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen probleem met het uitdelen van taxibonnen wanneer laatste reismogelijkheid niet meer kan, maar wel met iedereen een taxibon te geven om na een uur ongeacht tijdstip van de dag verder te kunnen laten reizen, zoals @iMark voorsteld. Die rekening komt vroeg of laat op het bord van de reiziger.

Hmm, ik heb de reacties van iMark heel anders gelezen, maar goed.

En dan heb ik het nog niet eens over reizigers die dan overdag een taxi van Groningen naar Maastricht nemen, terwijl er vanaf Assen mer de trein verder gereisd kan worden.

Volgens mij heeft hij het daar ook helemaal niet over.

 

EDIT:

Dat heb ik helemaal niet voorgesteld. Graag beter lezen, @MoDe.

Sorry, wou je niet voor de voeten lopen 🙂

@iMarkheeft het over iedereen na een uur wachten een taxibon geven. Hij heeft het nergens over allen bij als de laatste reismogelijkheid er niet meer is.

Taxi van Groningen naar Maastricht is een voorbeeld van wat er kan gebeuren als er taxibonnen uitgedeeld gaat worden. Daar moet dan een toelichting bij dat de bon geldig is tot het 1e station vanwaar weer treinen rijden of vervangend vervoer is.

Reputatie 5

Waar komt het zogenaamde "beste antwoord" van @MoDe vandaan? Het klopt namelijk totaal niet. Zoals ik een paar keer schreef, is er op station 's-Hertogenbosch door meerdere NS-medewerkers herhaald gezegd dat hun taxi-quota bereikt waren, reizigers dus zelf alternatieven moesten regelen en dat kosten uiteraard gedeclareerd konden worden. Dit is ook telefonisch door de klantenservice herbevestigd aan mij en meeluisterende andere reizigers. Dat was omstreeks 1:15 's nachts. Toen was er al urenlang geen enkele trein meer richting Utrecht vertrokken - het is dus ook onjuist dat het treinverkeer om 0:30 opnieuw zou zijn opgestart.

Badge +3

Met taxibonnen van NS kunnen straattaxi’s niet zoveel (je zult alsnog moeten betalen).

Natuurlijk sta je dan wel sterker voor vergoeding, met een ‘NS taxibon’ van A naar B en daarbij een fatsoenlijke uitdraai (digitale of geprinte ritbon) van de taxameter (dus geen handgekrabbeld bonnetje van een chauffeur met een willekeurig bedrag er op).

Reputatie 7
Badge +3

Waar komt het zogenaamde "beste antwoord" van @MoDe vandaan? Het klopt namelijk totaal niet. Zoals ik een paar keer schreef, is er op station 's-Hertogenbosch door meerdere NS-medewerkers herhaald gezegd dat hun taxi-quota bereikt waren, reizigers dus zelf alternatieven moesten regelen en dat kosten uiteraard gedeclareerd konden worden. Dit is ook telefonisch door de klantenservice herbevestigd aan mij en meeluisterende andere reizigers. Dat was omstreeks 1:15 's nachts. Toen was er al urenlang geen enkele trein meer richting Utrecht vertrokken - het is dus ook onjuist dat het treinverkeer om 0:30 opnieuw zou zijn opgestart.

Volgens Twitter zou er die avond rond 1.15 uur nog een trein richting Utrecht gaan. Maar wat ik niet begrijp is dat een reiziger zelf een taxi kan regelen en declareren, terwijl gezegd wordt dat het taxi quotum al is bereikt. Mogen declareren betekent niet dat je daadwerkelijk alle kosten vergoed krijgt. Op de reactie dat je mag declareren moet je vragen of je dan ook echt alle kosten vergoed krijgt, want op een taxivergoeding schijnt intern een limiet afgesproken te zijn. Overigens is het een misvatting dat wat tegen iemand die belt gezegd wordt, voor iedere gestrande reiziger geldt. Het is nog steeds de bedoeling dat iedereen zelf belt. Een eventuele toezegging wordt op de naam van de beller gezet, daar kunnen niet zelf bellende reizigers geen rechten aan ontlenen.

Reputatie 7
Badge

Klantenservice

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken worden taxikosten alleen vergoed als daarover telefonisch of via de infopaal contact over is geweest met NS klantenservice. Een toezegging van een medewerker op een station is niet voldoende om voor vergoeding in aanmerking te komen. De medewerkers hadden in jullie geval een taxi moeten regelen, die jullie niet zelf hoefden voor te schieten.

Er is geen declaratieformulier voor taxikosten, omdat je voor een door NS klantenservice geregelde taxi niet zelf hoeft te betalen.

Je kunt telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice in de hoop om iets vergoed te krijgen, maar reken op niets. Zeker als niemand van jullie contact heeft gehad met de klantenservice en er niet is gewacht tot duidelijk was dat er geen vervangend zou komen zul je niets krijgen. Daarbij zou het treinverkeer rond 0.30 uur weer opgestart zijn.

Je hebt gegevens van de andere reizigers of de kosten al met hen gedeeld?

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken worden taxikosten alleen vergoed als daarover telefonisch of via de infopaal contact over is geweest met NS klantenservice. Een toezegging van een medewerker op een station is niet voldoende om voor vergoeding in aanmerking te komen.

 

Waarom zou het woord van een klanteNService-medewerker meer waard zijn dan van een stationsmedewerker? Het zijn beide gewoon toezeggingen van NS. Dan moet NS z'n medewerkers maar 's goed instrueren. Het enige lastige is de ‘bewijslast'. Probeer dus zoveel mogelijk details over de toezegging te verzamelen. Waar was 't? Hoe laat? Hoe zag(en) de medewerker(s) eruit? Wat zeiden ze precies? Etc. En leg dit vervolgens voor aan de klanteNService.

Het woord van een willekeurige stationsmedewerker is wat betreft taxi nemen niets waard. Wanneer je gestrand bent dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice over hoe verder. Contact opnemen met een medewerker ter plekke kan ook, maar dan moet die medewerker de taxi regelen.

In dit geval is het de vraag of er recht op een taxi bestond, omdat treinverkeer wel weer opgestart werd.

Reputatie 5

Uw 'beste antwoord' is dus mede gebaseerd op wat u ergens op Twitter hebt gelezen... ? Aangezien u er die nacht persoonlijk niet bij was op het station, denk ik niet dat u hier zo veel moet pretenderen beter te weten.

Nog één keer: een personeelslid van NS belde namens mij en enkele mede-gedupeerden met een interne lijn voor ondersteuning bij alternatief vervoer. Hij kreeg echter vanuit 'Utrecht' (ik noem het maar even zo) te horen dat het landelijk zo enorm druk was, dat alle eigen quota voor taxi's (waar kennelijk bepaalde interne regelingen/afspraken voor golden) al waren bereikt. Er is toen expliciet gezegd dat gestrande reizigers dus zelfredzaam moesten zijn. Een andere NS'er beaamde dit en zei dat we in deze situatie natuurlijk bij de klantenservice onze voorgeschoten kosten konden declareren. Daar was geen woord Spaans bij.

Het kan zo zijn dat die NS'ers meesterlijke acteurs waren en ons daar glashard stonden voor te liegen, maar ik ben geneigd dit niet te geloven.

Ikzelf heb dus toch gebeld met de klantenservice en kreeg pas na ruim een half uur wachten iemand te spreken (bijna mijn halve belbundel er doorheen gejaagd). Die dame zei mij rond 1:15 uur dat het nog steeds heel hectisch was, dat ze op korte termijn geen taxi kon bestellen en vroeg mij of ik dit zelf kon doen. Toen ik antwoordde dat de Bossche chauffeurs nogal royale tarieven voor een lange rit naar Amsterdam rekenden, bleek ineens dat er over ca een half uur toch nog een plekje in de personeelstaxi richting Haarlem vrij zou zijn. Mijn telefoongesprek heb ik deels op speaker gezet, zodat ook lotgenoten konden meeluisteren. Het klopt dat de telefoniste niet voor die anderen meteen ook iets wilde afspreken, maar ze vertelde wél dat men zich de komende dagen individueel moest melden voor het reclameren van bijvoorbeeld brandstofkosten omdat zij per auto van ver weg werden opgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Het woord van een willekeurige stationsmedewerker is wat betreft taxi nemen niets waard. Wanneer je gestrand bent dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice over hoe verder.

En hoe zou iemand dat in godsnaam moeten weten? NS medewerker = NS. Ik word hier zo moe van. Wij waren er natuurlijk niet bij, dus wat er precies gezegd is weet ik niet. Maar het komt zo regelmatig voor dat ik niet geloof dat iedereen daarover liegt. Zoals ik al zei, als de procedure inderdaad zo is als jij zegt, moet NS maar zorgen dat elke medewerker dat ook weet en zegt. Dat zou niet het probleem van de klant moeten zijn.

Contact opnemen met klantenservice, Google? De medewerker om bevestiging van toezegging vragen?

Ik snap dat mensen in paniek raken als ze denken niet meer thuis te kunnen komen, maar voor ik zelf een taxi voor €200, zou ik wel eerst zeker willen weten of ik dat terugkrijg en niet iets van declareer maar.

Dat het regelmatig voor komt zie ik hier ook wel, maar ik zie ook dat mensen niet willen wachten en vrij snel een taxi nemen en deze achteraf willen declareren. Ik heb ook medewerkers op stations horen zeggen dat als mensen vroegen hoe ze dan het snelst ergens konden komen en ze alle alternatieven niets vonden dat ze dan maar een taxi moesten nemen, zonder dat er bijgezegd werd op wiens kosten. Mensen zijn dan geneigd te denken dat als iemand van NS heeft gezegd dat je taxi moest nemen NS deze vergoedt, terwijl de medewerker niets over vergoeding gezegd heeft.

 

Reputatie 5
Badge

Het woord van een willekeurige stationsmedewerker is wat betreft taxi nemen niets waard. Wanneer je gestrand bent dien je telefonisch of via de infopaal contact op te nemen met NS klantenservice over hoe verder. Contact opnemen met een medewerker ter plekke kan ook, maar dan moet die medewerker de taxi regelen.

In dit geval is het de vraag of er recht op een taxi bestond, omdat treinverkeer wel weer opgestart werd.

 

Edit: na aanvulling van Tochjo is het goede antwoord van de link achterhaald

Volgens deze post klopt wat je zegt tav een infopaal, al een jaar niet meer.

 

Andere opties waren ofwel zelf regelen (wat niet de bedoeling is) ofwel een medewerker vragen hoe en wat. En dat laatste heeft TS gedaan.

Dat de respons van de medewerker niet of maar half klopt, zou niet het probleem van TS moeten zijn.

Helaas is het zo, en dat lezen we vaak genoeg hier op het forum, dat je als je in zo’n geval aan 10 NS medewerkers vraag wat je moet doen, je ook 10 verschillende antwoorden krijgt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Brandstofkosten is wel van een andere orde dan taxikosten. Maar ik begrijp dat de telefonische klantenservice geen bevestiging heeft gegeven over dat taxikosten vergoed werden en wat ik nu begrijp is er alleen gezegd zelfredzaam te zijn en kosten declareren, zonder expliciet over taxikosten declaratie te hebben.

Als men echt gezegd heeft zelfredzaam te zijn dan is dit conform de op 7 juni 2023 gewijzige regels ivm Europese regelgeving. Echter volgens de regels gaat het om OV en benzinekosten, maar taxikosten vallen daar niet onder. Nu kent vrijwel niemand die regels, dus daarom is het belangrijk wat er precies gezegd is en door de telefonische klantenservice is bevestigd.

En nee ik was daar niet, maar reis van kindsafaan met de trein en meer dan genoeg vertragingen meegemaakt, waarbij er bij 1 van voor 7 juni 2023 expliciet werd gezegd dat een OV-fiets niet vergoed werd. Ik strandde toen een station voor mijn eindstation eind van de avond zonder zicht op of er nog iets ging rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Een lotgenoot hier! Ook ik had het trieste ongenoegen om vrijdagavond laat op weg naar Amsterdam Amstel te stranden in Den Bosch. Vanuit Arnhem 's avonds door de NS juist daarheen gestuurd omdat omreizen via Den Bosch zogenaamd sneller en comfortabeler zou zijn dan te wachten op een mondjesmaat rijdende vervangende stopbus naar Ede-Wageningen (het treintraject Arnhem<>Ede was sowieso al urenlang gestremd).

Enig NS-personeel op station 's-Hertogenbosch was wel aanwezig, maar kon treurig weinig voor ons reizigers betekenen. Verzoeken om koffie/thee uit te delen (op het koude, tochtige station) wimpelden ze onder andere ook af, omdat ze daar van hogerhand geen goedkeuring voor hadden gekregen. In eerste instantie was er nog een sprankje hoop dat de treinen richting Utrecht vanaf 23:23u weer zouden rijden. Samen met nog drie andere reizigers die ook naar de regio Haarlem/Amsterdam moesten sprak ik een geduldige en zéér vriendelijke NS’er aan, die echt zijn best deed ons goed te helpen. Toen de ene na de ander trein telkens weer lastminute werd geannuleerd, was rond half twaalf duidelijk dat wij met de trein echt niet meer thuis konden komen. Die sympathieke NS’er (die zijn naam niet wilde prijsgeven) heeft gebeld met het hoofdkantoor om te proberen voor ons vieren een gedeelde taxi te regelen. Maar helaas bleek de chaos té groot, hij kreeg vanuit Utrecht te horen dat er op dat moment landelijk al te veel taxi's waren besteld. Kennelijk hanteert de NS in dit soort calamiteitensituaties toch bepaalde strikte quota…?

Er is toen inderdaad door diverse medewerkers van de NS op het station verteld dat reizigers op eigen houtje maar alternatief vervoer moesten zoeken. Taxi- of brandstofkosten voor ophalers zouden uiteraard door de klantenservice worden gerestitueerd. En er wáren veel taxi's in Den Bosch! Chauffeurs roken geld en sommigen gingen ook klanten ronselen in de stationshal. Ze vroegen wel schaamteloze prijzen, ik hoorde €300 gevraagd worden voor een ritje naar Utrecht (maximaal drie passagiers, €100 pp). Zelf heb ik gebeld met de klantenservice en kreeg na ruim een half uur (!) in de wacht te hebben gestaan eindelijk een dame te spreken. Die vertelde eveneens dat het voor de NS op dat moment (het was al na 1 uur 's nachts inmiddels) nog steeds onmogelijk was om voor gestrande reizigers taxi's te bestellen en dat alle gedupeerden hun voorgeschoten kosten vergoed zou krijgen. Er werd ook gesuggereerd dat gezien de grote omvang van deze chaos er waarschijnlijk in de loop van zaterdag een speciaal formulier op de website voor zou komen.

Ik had uiteindelijk relatief gezien nog enigszins ‘geluk’, want er bleek toevallig tegen 02:00u een personeelstaxi te gaan rijden naar Haarlem die mij mocht meenemen en onderweg in Amsterdam kon afzetten. Het NS-taxiquotum gold dus niet voor het eigen personeel, dat wel wel keurig dwars door het hele land nog 's nachts naar huis werd gechauffeerd.

Wanneer de toezegging om te mogen declareren telefonisch door NS klantenservice wordt gedaan, wordt daar meestal een aantekening van gemaakt en krijg je de taxi vergoed. Er moeten dan wel gegevens van jou gevraagd zijn, anders is die toezegging niet meer te herleiden.

Anders is het als medewerkers op een station roepen dat je zelf maar iets moet regelen en kunt declareren of roepen dar je het bonnetje naar NS moet sturen. Zo werkt dat niet maar dat weten veel reizigers niet. En dan is het zuur als je niets terug krijgt. In sommige gevallen komt er inderdaad een soort formulier op de website en dan kun je wel zelfgeregeld vervoer claimen. Autokosten moet je wel kunnen aantonen en aan taxikosten zit een limiet. Van Maastricht naar Groningen zul je grotendeels zelf moeten betalen. Daarbij is een vergoeding meestal tot het eerstvolgende station vanwaar wel weer NS treinen rijden.

NS heeft een regeling met taxibedrijven. Zij betalen minder dan jij en ik. Dat kan de reden zijn dat er een soort van taxi quotum bestaat. Zijn de taxi's waar de afspraken mee bestaan allemaal besteld, dan is jammer voor degenen die geen taxi meer via NS krijgen.

Jij mag blij zijn dat je met dat busje mee mocht. Scheelt heel veel tijd, moeite en frustratie om geld voor een taxi (deels) terug te krijgen.

 

Reageer