beantwoord

Vergoeding Taxi kosten

  • 5 November 2023
  • 45 reacties
  • 1033 Bekeken

Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag avond was ik onderweg vanaf Tilburg naar Amsterdam Amstel. Helaas bleken bij mijn overstap op Den Bosch om 23.30 uur alle treinen te vervallen vanwege (volgens mij?) een aanrijding met een persoon. Ik heb toen met 3 andere personen een taxi gedeeld vanaf Den Bosch naar Amsterdam Amstel voor €200, zodat we thuis konden komen. De NS medewerkers op het station vertelden dat deze taxi kosten vergoed konden worden. 
 

Waar kan ik dit doorvoeren?

Groeten,

Noa

icon

Beste antwoord door MoDe 5 November 2023, 13:48

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het punt niet. 

Het erom dat wanneer er personeel aanwezig is op het station het personeel zo snel mogelijk taxibonnen kan en mag regelen zodat reizigers zo snel mogelijk hun verstoorde reis kunnen vervolgen. Uiteraard afgestemd binnen de NS-organisatie. Maar zonder het gedoe dat een reiziger contact moet opnemen met Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het punt niet. 

Het erom dat wanneer er personeel aanwezig is op het station het personeel zo snel mogelijk taxibonnen kan en mag regelen zodat reizigers zo snel mogelijk hun verstoorde reis kunnen vervolgen. Uiteraard afgestemd binnen de NS-organisatie. Maar zonder het gedoe dat een reiziger contact moet opnemen met Klantenservice.

Dus iedereen met de taxi, niet meer wachten op vervangend NS vervoer of omreizen? Dat is niet wat er in de aan de eu-regels aangepaste voorwaarden staat.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, dat is het punt niet. NS moet intern afstemmen hoe het vervangend vervoer geregeld wordt. Als er niet binnen bijvoorbeeld een uur bussen of andere alternatieven geregeld kunnen worden dan zo snel mogelijk gestrande reizigers per taxi vervoeren.

Uiteraard beslist NS dan nog steeds of en wanneer er taxibonnen worden uitgegeven. Maar laat het vooral regelen door personeel op het station (als dat er is).

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, dat is het punt niet. NS moet intern afstemmen hoe het vervangend vervoer geregeld wordt. Als er niet binnen bijvoorbeeld een uur bussen of andere alternatieven geregeld kunnen worden dan zo snel mogelijk gestrande reizigers per taxi vervoeren.

Uiteraard beslist NS dan nog steeds of en wanneer er taxibonnen worden uitgegeven. Maar laat het vooral regelen door personeel op het station (als dat er is).

Mogen we blij zijn dat aangekondigd is dat de tarieven voor 2024 niet verhoogd worden.

Wat jij wil is iedereen een taxi om binnen uur de reis te kunnen vervolgen ongeacht tijdstip op de dag. Wie gaat dat betalen?

Lees eerst de regels mbt verstoring/vertraging eens door die sinds 7 juni 2023 van kracht zijn. Volgens die regels mag je na 100 minuten wachten vervangend vervoer regelen en declareren, maar taxi's worden niet vergoed.

Ik vrees dat de treinplanning fiks uitgedund gaat worden als iedereen na een uur wachten met taxi mag verder reizen. Het geld moet ergens vandaan komen. En wat met de reizigers op onbemensde stations?

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals, dat is het punt niet. NS moet intern afstemmen hoe het vervangend vervoer geregeld wordt. Als er niet binnen bijvoorbeeld een uur bussen of andere alternatieven geregeld kunnen worden dan zo snel mogelijk gestrande reizigers per taxi vervoeren.

Uiteraard beslist NS dan nog steeds of en wanneer er taxibonnen worden uitgegeven. Maar laat het vooral regelen door personeel op het station (als dat er is).

Dat laatste (als dat er is) is natuurlijk wel een probleem op 99 van de 100 stations, maar als je kijkt naar het debacle van vorig jaar in Rotterdam dan had dit een hoop narigheid voorkomen denk ik.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het blijft aan NS om de regeling te bepalen hoe en wanneer er alternatieven ingezet gaan worden. Maar laat NS vooral zorgen dat personeel op de grote knooppunten waar wel personeel is de reizigers zo snel mogelijk verder kunnen reizen. Dat voorkomt enorme opstoppingen op de grote knooppunten en overbelasting na bijvoorbeeld die 100 minuten wachten die jij maar steeds blijft noemen.

Verder moet NS natuurlijk veel ruimhartiger zijn in het vergoeden van reiskosten wanneer je met een andere vervoerder kunt reizen, zoals tussen Rotterdam en Den Haag. NS moet minder zeuren en problemen sneller aanpakken. Dat zorgt voor terugkerende en tevredener reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat jij wil is iedereen een taxi om binnen uur de reis te kunnen vervolgen ongeacht tijdstip op de dag. Wie gaat dat betalen?

 

Volgens mij was het punt vooral om de discussie over al dan niet door NS-personeel gedane toezeggingen te voorkomen, daar begon dit hele topic over. Dat kan heel eenvoudig met zulke bonnen. Dan is er geen discussie mogelijk. Heb je een bon? Dan kun je taxi nemen. Geen bon? Dan zal het via de klanteNService moeten. Of en wanneer die bonnen uitgedeeld worden moet NS intern natuurlijk bepalen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste (als dat er is) is natuurlijk wel een probleem op 99 van de 100 stations, maar als je kijkt naar het debacle van vorig jaar in Rotterdam dan had dit een hoop narigheid voorkomen denk ik.

Ik zie dat ik in dat topic een soortgelijk voorstel heb gedaan. Great minds think alike 😁

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het blijft aan NS om de regeling te bepalen hoe en wanneer er alternatieven ingezet gaan worden. Maar laat NS vooral zorgen dat personeel op de grote knooppunten waar wel personeel is de reizigers zo snel mogelijk verder kunnen reizen. Dat voorkomt enorme opstoppingen op de grote knooppunten en overbelasting na bijvoorbeeld die 100 minuten wachten die jij maar steeds blijft noemen.

Verder moet NS natuurlijk veel ruimhartiger zijn in het vergoeden van reiskosten wanneer je met een andere vervoerder kunt reizen, zoals tussen Rotterdam en Den Haag. NS moet minder zeuren en problemen sneller aanpakken. Dat zorgt voor terugkerende en tevredener reizigers.

 

Die 100 minuten zijn de regels bij stranden sinds 7-6-23. Na die 100 minuten kunnen kosten van reizen met andere vervoerders (geen taxi) gedeclareerd worden. Vermoed dat men uitgaat dat er binnen 100 minuten NS vervangend vervoer is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat jij wil is iedereen een taxi om binnen uur de reis te kunnen vervolgen ongeacht tijdstip op de dag. Wie gaat dat betalen?

 

Volgens mij was het punt vooral om de discussie over al dan niet door NS-personeel gedane toezeggingen te voorkomen, daar begon dit hele topic over. Dat kan heel eenvoudig met zulke bonnen. Dan is er geen discussie mogelijk. Heb je een bon? Dan kun je taxi nemen. Geen bon? Dan zal het via de klanteNService moeten. Of en wanneer die bonnen uitgedeeld worden moet NS intern natuurlijk bepalen.

Ik heb geen probleem met het uitdelen van taxibonnen wanneer laatste reismogelijkheid niet meer kan, maar wel met iedereen een taxibon te geven om na een uur ongeacht tijdstip van de dag verder te kunnen laten reizen, zoals @iMark voorsteld. Die rekening komt vroeg of laat op het bord van de reiziger. En dan heb ik het nog niet eens over reizigers die dan overdag een taxi van Groningen naar Maastricht nemen, terwijl er vanaf Assen mer de trein verder gereisd kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik helemaal niet voorgesteld. Graag beter lezen, @MoDe.

Ik heb voorgesteld dat personeel op het station zo snel mogelijk overgaat tot het verstrekken van taxibonnen wanneer dat afgestemd is binnen de NS-organisatie. Daar moet op een gegeven moment toch wel een prognose zijn hoe lang de verstoring gaat duren. Als het te lang gaat duren dan taxibonnen regelen. Of andere alternatieven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen probleem met het uitdelen van taxibonnen wanneer laatste reismogelijkheid niet meer kan, maar wel met iedereen een taxibon te geven om na een uur ongeacht tijdstip van de dag verder te kunnen laten reizen, zoals @iMark voorsteld. Die rekening komt vroeg of laat op het bord van de reiziger.

Hmm, ik heb de reacties van iMark heel anders gelezen, maar goed.

En dan heb ik het nog niet eens over reizigers die dan overdag een taxi van Groningen naar Maastricht nemen, terwijl er vanaf Assen mer de trein verder gereisd kan worden.

Volgens mij heeft hij het daar ook helemaal niet over.

 

EDIT:

Dat heb ik helemaal niet voorgesteld. Graag beter lezen, @MoDe.

Sorry, wou je niet voor de voeten lopen 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Dus iedereen met de taxi, niet meer wachten op vervangend NS vervoer of omreizen? Dat is niet wat er in de aan de eu-regels aangepaste voorwaarden staat.

Nee, niet iedereen met de taxi en niet meer wachten op vervangend vervoer. Maar NS moet wel een goede manier vinden waarmee ze voldoen aan de thuisbrengplicht zoals in de voorwaarden staat.

Op papier is dat misschien goed geregeld en gaat over het algemeen ook goed in de gevallen dat er 1 laatste trein uitvalt of zoveel vertraging heeft dat een laatste reismogelijkheid om nog thuis te niet meer te halen is.

Maar het is nu al te vaak voorgekomen dat er grote en langdurige storingen zijn met grote aantallen reizgers waarbij de NS klantenservice geen vervoer meer kon regelen. Daar moet een een goede oplossing voor komen. Dat kan bv zijn dat medewerkers op een station wel de toezegging kunnen doen met een bon of formulier, Het zou ook op een andere manier kunnen, misschien op zo'n moment een formulier op de website zetten waarmee reizigers hun gegevens kunnen achterlaten en een bevestiging daarvan naar hun e-mailadres sturen. Of de mogelijkheid bieden gegevens achter te laten op een antwoordapparaat, via een keuzemenu op het bekende telefoonnummer. 

Maar dit alles echt alleen als het zo is dat de klantenservice overbelast is en geen taxi of iets anders kan regelen. Dit kan worden meegedeeld en/of worden omgeroepen op het station. 

Verder vind ik, en dat heb ik hier al vaker gezegd, dat NS de reizigers beter en meer moet informeren over hoe het werkt met taxi's en het wel/niet vergoeden hiervan. Daar zijn genoeg manier voor. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen probleem met het uitdelen van taxibonnen wanneer laatste reismogelijkheid niet meer kan, maar wel met iedereen een taxibon te geven om na een uur ongeacht tijdstip van de dag verder te kunnen laten reizen, zoals @iMark voorsteld. Die rekening komt vroeg of laat op het bord van de reiziger.

Hmm, ik heb de reacties van iMark heel anders gelezen, maar goed.

En dan heb ik het nog niet eens over reizigers die dan overdag een taxi van Groningen naar Maastricht nemen, terwijl er vanaf Assen mer de trein verder gereisd kan worden.

Volgens mij heeft hij het daar ook helemaal niet over.

 

EDIT:

Dat heb ik helemaal niet voorgesteld. Graag beter lezen, @MoDe.

Sorry, wou je niet voor de voeten lopen 🙂

@iMarkheeft het over iedereen na een uur wachten een taxibon geven. Hij heeft het nergens over allen bij als de laatste reismogelijkheid er niet meer is.

Taxi van Groningen naar Maastricht is een voorbeeld van wat er kan gebeuren als er taxibonnen uitgedeeld gaat worden. Daar moet dan een toelichting bij dat de bon geldig is tot het 1e station vanwaar weer treinen rijden of vervangend vervoer is.

Badge +3

Met taxibonnen van NS kunnen straattaxi’s niet zoveel (je zult alsnog moeten betalen).

Natuurlijk sta je dan wel sterker voor vergoeding, met een ‘NS taxibon’ van A naar B en daarbij een fatsoenlijke uitdraai (digitale of geprinte ritbon) van de taxameter (dus geen handgekrabbeld bonnetje van een chauffeur met een willekeurig bedrag er op).

Reputatie 5

Veel meningen en gediscussieer hier, maar daar had @NoaZim dit topic natuurlijk niet voor geopend. Hopelijk heeft Noa inmiddels contact met de klantenservice gehad en worden de taxikosten gewoon netjes vergoed. Die €200 voor 4 personen helemaal naar Amsterdam Amstel valt eigenlijk nog best mee (want zoals gezegd hoorde ik een ronselende chauffeur €300 vragen voor een rit slechts tot Utrecht, en die wilde sowieso maar max 3 passagiers meenemen). Jammer dat wij elkaar die avond tussen de honderden reizigers trouwens niet tegenkwamen, want ik moest dus ook naar Amstel - maar Noa's taxi zat vermoedelijk toch al vol.

Wat betreft het stranden in de nacht van vrijdag op zaterdag in Den Bosch kan ik iig nogmaals bevestigen dat NS-personeel daar echt heeft verteld dat taxi-quota via hen volledig benut waren, dat reizigers dus zelf alternatieven moesten regelen én dat de onkosten bij de klantenservice ingediend mochten worden. Toen ik zelf telefonisch contact had met een dame van die klantenservice heeft zij dit ook nogmaals herhaald; enkele reizigers die door familie helemaal vanuit Haarlem en Hoorn (!) per auto werden opgehaald luisterden toen belangstellend mee. Die dame van de klantenservice zei toen ook dat er zaterdag waarschijnlijk een speciaal formulier op de website zou komen voor die specifieke declaraties.

Reputatie 5

Waar komt het zogenaamde "beste antwoord" van @MoDe vandaan? Het klopt namelijk totaal niet. Zoals ik een paar keer schreef, is er op station 's-Hertogenbosch door meerdere NS-medewerkers herhaald gezegd dat hun taxi-quota bereikt waren, reizigers dus zelf alternatieven moesten regelen en dat kosten uiteraard gedeclareerd konden worden. Dit is ook telefonisch door de klantenservice herbevestigd aan mij en meeluisterende andere reizigers. Dat was omstreeks 1:15 's nachts. Toen was er al urenlang geen enkele trein meer richting Utrecht vertrokken - het is dus ook onjuist dat het treinverkeer om 0:30 opnieuw zou zijn opgestart.

Reputatie 7
Badge +3

Waar komt het zogenaamde "beste antwoord" van @MoDe vandaan? Het klopt namelijk totaal niet. Zoals ik een paar keer schreef, is er op station 's-Hertogenbosch door meerdere NS-medewerkers herhaald gezegd dat hun taxi-quota bereikt waren, reizigers dus zelf alternatieven moesten regelen en dat kosten uiteraard gedeclareerd konden worden. Dit is ook telefonisch door de klantenservice herbevestigd aan mij en meeluisterende andere reizigers. Dat was omstreeks 1:15 's nachts. Toen was er al urenlang geen enkele trein meer richting Utrecht vertrokken - het is dus ook onjuist dat het treinverkeer om 0:30 opnieuw zou zijn opgestart.

Volgens Twitter zou er die avond rond 1.15 uur nog een trein richting Utrecht gaan. Maar wat ik niet begrijp is dat een reiziger zelf een taxi kan regelen en declareren, terwijl gezegd wordt dat het taxi quotum al is bereikt. Mogen declareren betekent niet dat je daadwerkelijk alle kosten vergoed krijgt. Op de reactie dat je mag declareren moet je vragen of je dan ook echt alle kosten vergoed krijgt, want op een taxivergoeding schijnt intern een limiet afgesproken te zijn. Overigens is het een misvatting dat wat tegen iemand die belt gezegd wordt, voor iedere gestrande reiziger geldt. Het is nog steeds de bedoeling dat iedereen zelf belt. Een eventuele toezegging wordt op de naam van de beller gezet, daar kunnen niet zelf bellende reizigers geen rechten aan ontlenen.

Reputatie 5

Uw 'beste antwoord' is dus mede gebaseerd op wat u ergens op Twitter hebt gelezen... ? Aangezien u er die nacht persoonlijk niet bij was op het station, denk ik niet dat u hier zo veel moet pretenderen beter te weten.

Nog één keer: een personeelslid van NS belde namens mij en enkele mede-gedupeerden met een interne lijn voor ondersteuning bij alternatief vervoer. Hij kreeg echter vanuit 'Utrecht' (ik noem het maar even zo) te horen dat het landelijk zo enorm druk was, dat alle eigen quota voor taxi's (waar kennelijk bepaalde interne regelingen/afspraken voor golden) al waren bereikt. Er is toen expliciet gezegd dat gestrande reizigers dus zelfredzaam moesten zijn. Een andere NS'er beaamde dit en zei dat we in deze situatie natuurlijk bij de klantenservice onze voorgeschoten kosten konden declareren. Daar was geen woord Spaans bij.

Het kan zo zijn dat die NS'ers meesterlijke acteurs waren en ons daar glashard stonden voor te liegen, maar ik ben geneigd dit niet te geloven.

Ikzelf heb dus toch gebeld met de klantenservice en kreeg pas na ruim een half uur wachten iemand te spreken (bijna mijn halve belbundel er doorheen gejaagd). Die dame zei mij rond 1:15 uur dat het nog steeds heel hectisch was, dat ze op korte termijn geen taxi kon bestellen en vroeg mij of ik dit zelf kon doen. Toen ik antwoordde dat de Bossche chauffeurs nogal royale tarieven voor een lange rit naar Amsterdam rekenden, bleek ineens dat er over ca een half uur toch nog een plekje in de personeelstaxi richting Haarlem vrij zou zijn. Mijn telefoongesprek heb ik deels op speaker gezet, zodat ook lotgenoten konden meeluisteren. Het klopt dat de telefoniste niet voor die anderen meteen ook iets wilde afspreken, maar ze vertelde wél dat men zich de komende dagen individueel moest melden voor het reclameren van bijvoorbeeld brandstofkosten omdat zij per auto van ver weg werden opgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Brandstofkosten is wel van een andere orde dan taxikosten. Maar ik begrijp dat de telefonische klantenservice geen bevestiging heeft gegeven over dat taxikosten vergoed werden en wat ik nu begrijp is er alleen gezegd zelfredzaam te zijn en kosten declareren, zonder expliciet over taxikosten declaratie te hebben.

Als men echt gezegd heeft zelfredzaam te zijn dan is dit conform de op 7 juni 2023 gewijzige regels ivm Europese regelgeving. Echter volgens de regels gaat het om OV en benzinekosten, maar taxikosten vallen daar niet onder. Nu kent vrijwel niemand die regels, dus daarom is het belangrijk wat er precies gezegd is en door de telefonische klantenservice is bevestigd.

En nee ik was daar niet, maar reis van kindsafaan met de trein en meer dan genoeg vertragingen meegemaakt, waarbij er bij 1 van voor 7 juni 2023 expliciet werd gezegd dat een OV-fiets niet vergoed werd. Ik strandde toen een station voor mijn eindstation eind van de avond zonder zicht op of er nog iets ging rijden.

Reageer