6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur? | NS Community
beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 66 reacties
  • 4352 Bekeken

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 September 2022, 19:22

Bekijk origineel

66 reacties

Hallo KVe-Rdam en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik van je bericht. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie waarom de coupé is afgesloten, maar er moet wel een goede reden voor zijn. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt. Hopelijk hoef je dit niet nogmaals mee te maken.

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Badge +3

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou meteen boos over te worden tegen een reiziger is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou boos over te worden is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Ze hebben wel een andere plek en nee het is niet toegestaan.  Dus als reiziger een klacht indienen met ritnummer van de trein in de hoop dat deze Hc's hun gedrag een keer afleren.

Reputatie 7

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Het was in de Benelux, nu de ICBrussel, ook niet ongebruikelijk dat een coupé was afgesloten. Deze trein is overwegend tweede klas dus dan scheelt dat in verhouding wel ruimte. Stoelen in de Stiltecoupe zijn schaars en ik lees wel eens een boek.  Ik heb er ook wel eens een opmerking over gemaakt. Ik ben echter in geen geval ooit agressief benaderd en zat toen wekelijks in die trein. 

Reputatie 5

Hallo KVe-Rdam en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik van je bericht. Het ligt natuurlijk wel aan de situatie waarom de coupé is afgesloten, maar er moet wel een goede reden voor zijn. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt. Hopelijk hoef je dit niet nogmaals mee te maken.

In welke situaties zou her dan voorkomen dat een NS coupé (tegenwoordig een schaars goed, wij reizigers willen allemaal graag zitten of desnoods dan maar staan) tijdens een treinreis is afgesloten voor reizigers en alleen toegankelijk is voor NS-personeel? Ben heel benieuwd naar het antwoord.

Bijvoorbeeld bij een staande houding van een persoon waarbij de politie op het eerstvolgende station deze op komt halen. Of een onwel wording van een reiziger. 

Reputatie 5

Bijvoorbeeld bij een staande houding van een persoon waarbij de politie op het eerstvolgende station deze op komt halen. Of een onwel wording van een reiziger. 

Dat zijn extreme noodsituaties, maar daar is in dit geval geen sprake van, het ging hierbij om een privé werkplek voor een conducteur..Onvergelijkbare situaties dus.

Reputatie 2

Ik heb vanavond van dezelfde situatie melding gemaakt via Twitter, en nav een van de reacties op mijn tweet ben ik op dit forum gekomen. Oftewel ik was getuige van de situatie. Heel bijzonder om te zien hoe agressief de conducteur de reiziger benaderde. Overduidelijk sprake van een vorm van machtsmisbruik: “Ik heb een sleutel dus reserveer deze plek, als iemand er iets van zegt blokkeer ik de deur, verhef mijn stem en dreig zelfs met een aangifte!” Gelukkig was de betreffende mede-reiziger verstandig zodat het niet ontaarde in meer gedoe. Maar voor mij is de conclusie dat de conducteur of een hele hele slechte dag had of totaal ongeschikt is voor het beroep conducteur. 

Badge +3

Welkom @Arjan1981 

Eerder in dit topic is al vermeld dat conducteurs het de normaalste zaak van de wereld vinden om zich in die treinen een ‘zeszitje’ toe te eigenen (voor eigen spulletjes of als ‘werkplek’).

@Jeroen zei al dat zoiets helemaal niet mag, dus hoe meer reizigers daarover een klacht indienen hoe beter.

Het ontaarden in woede of bedreigingen is niet nodig, bel desnoods maar 0900-TUIG (8844) want via 06 1318 1318 (NS veiligheidscentrale) zal je waarschijnlijk te horen krijgen dat een conducteur het laatste woord heeft…

Met (driehoek/vierkant) sleutels gaan rommelen om in een ‘afgesloten’ ruimte te komen is natuurlijk geen goed idee.

Patstelling dus, laat mij daar binnen en zoek zelf maar een plek voor je spulletjes, of “ga kaartjes knippen terwijl ik (1e klas reiziger, hier mijn id) op jullie spullen pas” 🤣

<sarcasme on en /off>

Maar goed dat dit soort mensen staken tegen deze onmenselijke werkomstandigheden...

Reputatie 7

Gegeven het antwoord van @Erryt NS ("bij staandehouding") meen ik de oplossing voor @KVe-Rdam gevonden te hebben.

"Als jij niet doorloopt, dan doe ik aangifte !"

"Wel ja, p*k, houd mij maar staande !"

En zie daar.... u heeft onmiddellijk uw privécoupé.

En als de Echte politie-agenten dan komen - dat zijn professionelen- dan zullen die die controleur wel heropvoeden. 

Reputatie 1

Ik merk dat we de laatste tijd meer nadeel dan voordeel van conducteurs lijken te hebben.  Kunnen treinen niet zonder conducteurs rijden?

Reputatie 7
Badge

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Wat is er ongeoorloofd aan het tegengaan van ongeoorloofd gebruik van een slot (toevallig door NS personeel)?

Ik merk dat we de laatste tijd meer nadeel dan voordeel van conducteurs lijken te hebben.  Kunnen treinen niet zonder conducteurs rijden?

Ja, dat kan. Gebeurt ook bij de andere vervoerders en overal in het buitenland 

Reputatie 7
Badge +3

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij dat NS personeel niet hele coupés voor hun zelf kunnen vorderen. Ze hebben toch hun eigen werkruimte? Maar zoals gezegd er is totaal geen regie meer binnen het bedrijf.

Reputatie 2

Kracht van de herhaling. Zojuist soortgelijke situatie. Deze keer ging het er gelukkig gemoedelijker aan toe. Ik mocht van de conducteur (IC Direct 17.43, Schiphol - Rotterdam) niet in het zeszitje gaan zitten omdat deze volgens de conducteur gereserveerd is voor noodsituaties. Van een noodsituatie was geen sprake dus misschien hier maar een melding van maken @Erryt NS  ? Dan houdt het misschien vanzelf een keer op. Of kan dit ook op een andere manier gemeld worden. Nu ik weet wat de regels zijn vind ik het best schandelijk dat dit me dus in een paar weken 3 keer gebeurt.

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Tja, dat lijkt me geen verrassing. Iedereen weet dat het bij NS een anarchistische bende is 

Reputatie 2

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Badge +3

Beste HC, hier heb je mijn ID en dan pas ik wel op je tas! 🤣

Reputatie 7
Badge

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Kul-argument. In het BDs koprijtuig heeft hij zijn eigen hokje waar zijn tas inpast 

Och, loopt hier weer een topic over, na al die jaren nog altijd? Kom het ook nog heel vaak tegen in de Benelux, vooral ook wanneer NSI en NMBS personeel druk werkoverleg aan het voeren is daar.

Reageer