beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 51 reacties
  • 2503 Bekeken

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

icon

Beste antwoord door Jeroen 6 September 2022, 19:22

Bekijk origineel

51 reacties

Badge

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou boos over te worden is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Ze hebben wel een andere plek en nee het is niet toegestaan.  Dus als reiziger een klacht indienen met ritnummer van de trein in de hoop dat deze Hc's hun gedrag een keer afleren.

Reputatie 7

Bwa… dat is dan wel weer geoorloofd gebruik.

 

De NMBS-collega's moeten aan de NS-ers uitleggen wat hun taken ook al weer zijn. Kaartjes knippen bijvoorbeeld.
Lang-zaam en dui-de-lijk. Dus dat kost wat tijd.
En omdat ze bij de NMBS sympathiek zijn, doen ze dat niet en plein public. Want dat staat zo gek.

Reputatie 2

Vandaag was het weer zover. Als reiziger gesommeerd worden de coupé te verlaten (IC Direct Schiphol-Rotterdam, 18:11 uur). En dan nog dreigen ook met de trein uit gezet worden! Waarom stopt dit niet beste NS Community?!?! 

Reputatie 7

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Reputatie 2

Ik heb vanavond van dezelfde situatie melding gemaakt via Twitter, en nav een van de reacties op mijn tweet ben ik op dit forum gekomen. Oftewel ik was getuige van de situatie. Heel bijzonder om te zien hoe agressief de conducteur de reiziger benaderde. Overduidelijk sprake van een vorm van machtsmisbruik: “Ik heb een sleutel dus reserveer deze plek, als iemand er iets van zegt blokkeer ik de deur, verhef mijn stem en dreig zelfs met een aangifte!” Gelukkig was de betreffende mede-reiziger verstandig zodat het niet ontaarde in meer gedoe. Maar voor mij is de conclusie dat de conducteur of een hele hele slechte dag had of totaal ongeschikt is voor het beroep conducteur. 

Reputatie 1

Ik merk dat we de laatste tijd meer nadeel dan voordeel van conducteurs lijken te hebben.  Kunnen treinen niet zonder conducteurs rijden?

Och, loopt hier weer een topic over, na al die jaren nog altijd? Kom het ook nog heel vaak tegen in de Benelux, vooral ook wanneer NSI en NMBS personeel druk werkoverleg aan het voeren is daar.

Reputatie 7

Gegeven het antwoord van @Erryt NS ("bij staandehouding") meen ik de oplossing voor @KVe-Rdam gevonden te hebben.

"Als jij niet doorloopt, dan doe ik aangifte !"

"Wel ja, p*k, houd mij maar staande !"

En zie daar.... u heeft onmiddellijk uw privécoupé.

En als de Echte politie-agenten dan komen - dat zijn professionelen- dan zullen die die controleur wel heropvoeden. 

Reputatie 7
Badge

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Kul-argument. In het BDs koprijtuig heeft hij zijn eigen hokje waar zijn tas inpast 

Reputatie 2

Kracht van de herhaling. Zojuist soortgelijke situatie. Deze keer ging het er gelukkig gemoedelijker aan toe. Ik mocht van de conducteur (IC Direct 17.43, Schiphol - Rotterdam) niet in het zeszitje gaan zitten omdat deze volgens de conducteur gereserveerd is voor noodsituaties. Van een noodsituatie was geen sprake dus misschien hier maar een melding van maken @Erryt NS  ? Dan houdt het misschien vanzelf een keer op. Of kan dit ook op een andere manier gemeld worden. Nu ik weet wat de regels zijn vind ik het best schandelijk dat dit me dus in een paar weken 3 keer gebeurt.

Reputatie 7
Badge

Zo, wordt steeds gekker. Dit lijkt mij niet te kunnen. Ik zou een klacht indienen.

Helaas al vaker voorbij gekomen hier en op andere kanalen, dat reizigers gewoon uit de coupe werden gezet. Van de zotte, natuurlijk. 

Maar goed dat dit soort mensen staken tegen deze onmenselijke werkomstandigheden...

Reputatie 7
Badge

Een maand of twee terug heb ik conducteurs op hun gedrag aangesproken omdat ze een stiltehokje bezet hielden en zoveel lawaai maakten dat het in de normale eerste klas nog te volgen was.

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Mijn vraag waarom het altijd zo luid moet werd ontweken…..

Blijf het belachelijk vinden, dat barricaderen van een reizigersplek om daar vervolgens 41 minuten zelf in luidruchtig te gaan chillen met een collega, vooral omdat het net iets te vaak (nog net niet: standaard) gebeurt. Mijn begrip van stilte is toch echt anders, ook van werkvlijt btw.

Reputatie 7
Badge +3

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Reputatie 7

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Zegt deze conducteur nou dat het in de rest van de trein (met reizigers) niet veilig was? Dat lijkt me het moment om op te treden als VERANTWOORDELIJKE voor die veiligheid, in plaats van te vluchten...

Reputatie 7
Badge

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Vanuit NS is er vaak de wens uitgesproken om aan beide kanten van een HSL-trein een personeelslid te hebben, zodat deze zich bij een calamiteit niet door de hele trein hoeft te bewegen. Eentje een eind voorin, eentje een eind achterin. En daar valt an sich wat voor te zeggen, kunnen we over discussieren.

 

Wat ik ook niet begrijp is waarom er dan maar een 6-persoons coupe moet worden geclaimed. Er zijn genoeg minder ingrijpende manieren te bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen.

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Tja, dat lijkt me geen verrassing. Iedereen weet dat het bij NS een anarchistische bende is 

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Een jaar of acht geleden ben ik er zelfs eens uit weggestuurd. Zonder dat hij een goede reden gaf, en enkel zei hij 'dat hij de coupe ging afsluiten'.

Ik: "Fijn voor je, maar ik wil hier zitten. Ik ben ingecheckt, heb eerste klas, en toeslag, kijk maar."

Hij: "Eruit, of ik bel de spoorwegpolitie (V&S bedoelde hij dus).

Uiteindelijk heb ik thuis maar een klacht ingediend. 

Ik heb er niks tegen als een conducteur in dat hokje zit, misschien wilt hij werken, of zit hij te passagieren. Maar hokjes afsluiten om een tas te bewaren, en als die even open staat een reiziger eruit sturen. Dat gaat mij te ver. Echt not-done. 

Over een paar jaar rijdt er ICNG, en is dit gedoe over, maar hebben we niet meer deze chille hokjes... 😥

Hopelijk keren de hokjes in het nieuwe NS interieur van de DDNG weer terug. Zoiets wat de NMBS M7 heeft is perfect 

Reputatie 7
Badge +3

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Wat Schiphol betreft was het ook gewoon een kwestie van geld, toen er een flinke zomerbonus werd gegeven was het probleem al minder. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde vroeger wekelijks naar België met de ICBrussel en het was schering en inslag. Ik zat er gewoon in en men voegde zich bij me. Van een stiltecoupé was geen sprake meer, maar ik ben altijd correct behandeld en gerespecteerd. 

Dat op slot doen is buiten iedere orde en iemand sommeren de coupe te verlaten al helemaal. Vraag naar standplaats en dienstnummer, dan weten ze dat je weet hoe het werkt. Zonder bluf is het leven suf, lol.

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Badge +3

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou meteen boos over te worden tegen een reiziger is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Reputatie 7

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Reageer