beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 67 reacties
  • 4576 Bekeken

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 September 2022, 19:22

Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 2

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

Het blijft schering en inslag. Vanmiddag vertrek uit Den Haag CS 15:48.  Conducteur vond het weer nodig om in zijn eentje eerste klas stilte coupe op te eisen. Op alle volgende stations betalende reizigers trekken aan de deur. Het is gewoon gênant. Prijzen eerste klas fors verhogen omdat je “minder gewone passagiers wil” en deze hard werkende medewerker neemt zes gewilde rustige plekken in beslag. Op Rotterdam CS heb ik in bijzijn van andere collega’s hem aangesproken op zijn gedrag “het is niet de bedoeling om coupes af te sluiten. Meneer wilde uitleggen dat het allemaal wel kan en gaf aan dat zijn leidinggevende erbij was. Ik ben weggelopen, ben wel klaar met deze flauwekul. Als je als restauranthouder dit gedrag vertoont, heb je na 1 dag geen gasten meer. Geef de consessie maar weer aan de NS, is goed voor reiziger.  

Helaas maar waar, dit gebeurt regelmatig als het treinpersoneel geen andere plek heeft om hun spullen op te bergen. Ze claimen dan een (1e klas) zeszitje als hun ‘werkplek’ en blijkbaar is dat toegestaan, althans in de IC direct met meerdere conducteurs.

Om daar nou boos over te worden is een ander verhaal, maar ja we waren er niet bij.

Ze hebben wel een andere plek en nee het is niet toegestaan.  Dus als reiziger een klacht indienen met ritnummer van de trein in de hoop dat deze Hc's hun gedrag een keer afleren.

Ha ha, het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Reputatie 2

Topic is al wat ouder zie ik, maar de laatste weken dat ik reis gebeurt het echt continue dat de coupés bezet zijn door NS personeel of alleen hun spullen er liggen en de coupé op slot is gedraaid. Natuurlijk zijn er doorgaans genoeg andere zitplekken in de eerste klas maar het principe dat de betalende reiziger dan moet wijken voor personeel vind ik toch wat gek. Bovendien is dat de enige stilte optie eerste klas. Er zijn ergere dingen, maar ik vind het wel een bepaalde houding hebben zo van ‘wij verstoppen ons hier en jij mag hier niet zitten’ 

Reputatie 7

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Reputatie 7

Bwa… dat is dan wel weer geoorloofd gebruik.

 

De NMBS-collega's moeten aan de NS-ers uitleggen wat hun taken ook al weer zijn. Kaartjes knippen bijvoorbeeld.
Lang-zaam en dui-de-lijk. Dus dat kost wat tijd.
En omdat ze bij de NMBS sympathiek zijn, doen ze dat niet en plein public. Want dat staat zo gek.

Reputatie 3

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Handhaven dan maar? Ongeoorloofd gebruik van een (1e klas, stilte) reizigerscoupé door treinpersoneel…⁉ Dat mag dus niet…

Er zijn nog steeds onverbeterlijken onder dat treinpersoneel. Gisteren in de 1123: de dame en heer hc dumpten hun tasjes en hun thermoskannetje koffie in een van de hokjes en gingen er vervolgens vandoor. Wat ik nóg lomper vind dan er zelf gaan zitten. 

Reputatie 2

Vandaag was het weer zover. Als reiziger gesommeerd worden de coupé te verlaten (IC Direct Schiphol-Rotterdam, 18:11 uur). En dan nog dreigen ook met de trein uit gezet worden! Waarom stopt dit niet beste NS Community?!?! 

Reputatie 2

Ik heb vanavond van dezelfde situatie melding gemaakt via Twitter, en nav een van de reacties op mijn tweet ben ik op dit forum gekomen. Oftewel ik was getuige van de situatie. Heel bijzonder om te zien hoe agressief de conducteur de reiziger benaderde. Overduidelijk sprake van een vorm van machtsmisbruik: “Ik heb een sleutel dus reserveer deze plek, als iemand er iets van zegt blokkeer ik de deur, verhef mijn stem en dreig zelfs met een aangifte!” Gelukkig was de betreffende mede-reiziger verstandig zodat het niet ontaarde in meer gedoe. Maar voor mij is de conclusie dat de conducteur of een hele hele slechte dag had of totaal ongeschikt is voor het beroep conducteur. 

Reputatie 1

Ik merk dat we de laatste tijd meer nadeel dan voordeel van conducteurs lijken te hebben.  Kunnen treinen niet zonder conducteurs rijden?

Och, loopt hier weer een topic over, na al die jaren nog altijd? Kom het ook nog heel vaak tegen in de Benelux, vooral ook wanneer NSI en NMBS personeel druk werkoverleg aan het voeren is daar.

Reputatie 7

Gegeven het antwoord van @Erryt NS ("bij staandehouding") meen ik de oplossing voor @KVe-Rdam gevonden te hebben.

"Als jij niet doorloopt, dan doe ik aangifte !"

"Wel ja, p*k, houd mij maar staande !"

En zie daar.... u heeft onmiddellijk uw privécoupé.

En als de Echte politie-agenten dan komen - dat zijn professionelen- dan zullen die die controleur wel heropvoeden. 

Reputatie 7
Badge

Een maand of twee terug heb ik conducteurs op hun gedrag aangesproken omdat ze een stiltehokje bezet hielden en zoveel lawaai maakten dat het in de normale eerste klas nog te volgen was.

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Mijn vraag waarom het altijd zo luid moet werd ontweken…..

Blijf het belachelijk vinden, dat barricaderen van een reizigersplek om daar vervolgens 41 minuten zelf in luidruchtig te gaan chillen met een collega, vooral omdat het net iets te vaak (nog net niet: standaard) gebeurt. Mijn begrip van stilte is toch echt anders, ook van werkvlijt btw.

Reputatie 7
Badge

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Zegt deze conducteur nou dat het in de rest van de trein (met reizigers) niet veilig was? Dat lijkt me het moment om op te treden als VERANTWOORDELIJKE voor die veiligheid, in plaats van te vluchten...

Reputatie 7
Badge

Kracht van de herhaling: vandaag weer een conducteur die in de trein van 18.23 van Schiphol naar Rotterdam een coupe voor 6 personen voor zichzelf had “gereserveerd”. Prima gesprek maar nu was het argument dat zijn tas heel zwaar was, en dus veilig achtergelaten moest kunnen worden bij het uitvoeren van controles in de trein.Ik denk dat ik niet eens hoef te beargumenteren dat dit onzin is. @Erryt NS en/of andere moderators: kunnen/willen jullie dit alsjeblieft intern aankaarten?

Kul-argument. In het BDs koprijtuig heeft hij zijn eigen hokje waar zijn tas inpast 

Reputatie 7
Badge +2

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Reputatie 2

Kracht van de herhaling. Zojuist soortgelijke situatie. Deze keer ging het er gelukkig gemoedelijker aan toe. Ik mocht van de conducteur (IC Direct 17.43, Schiphol - Rotterdam) niet in het zeszitje gaan zitten omdat deze volgens de conducteur gereserveerd is voor noodsituaties. Van een noodsituatie was geen sprake dus misschien hier maar een melding van maken @Erryt NS  ? Dan houdt het misschien vanzelf een keer op. Of kan dit ook op een andere manier gemeld worden. Nu ik weet wat de regels zijn vind ik het best schandelijk dat dit me dus in een paar weken 3 keer gebeurt.

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Tja, dat lijkt me geen verrassing. Iedereen weet dat het bij NS een anarchistische bende is 

Reputatie 7
Badge

Zo, wordt steeds gekker. Dit lijkt mij niet te kunnen. Ik zou een klacht indienen.

Helaas al vaker voorbij gekomen hier en op andere kanalen, dat reizigers gewoon uit de coupe werden gezet. Van de zotte, natuurlijk. 

Bijvoorbeeld bij een staande houding van een persoon waarbij de politie op het eerstvolgende station deze op komt halen. Of een onwel wording van een reiziger. 

Reputatie 5

Bijvoorbeeld bij een staande houding van een persoon waarbij de politie op het eerstvolgende station deze op komt halen. Of een onwel wording van een reiziger. 

Dat zijn extreme noodsituaties, maar daar is in dit geval geen sprake van, het ging hierbij om een privé werkplek voor een conducteur..Onvergelijkbare situaties dus.

Maar goed dat dit soort mensen staken tegen deze onmenselijke werkomstandigheden...

Reputatie 7
Badge +3

Het toont wel aan dat de leidinggevenden bij NS totaal geen greep hebben op de dienstuitvoering van het personeel. We lezen al jaren over het afsluiten van de coupés door Hc's. NS is blijkbaar niet in staat om dit ongewenste gedrag van de Hc's aan te pakken.

Reputatie 3

IC1161 eergisteren: een reiziger verlaat op Rtd een van de hokjes in het voorste eersteklas rijtuig. De twee hc's, die op het balkon op klapzittingen zaten, merkten dat het vrij kwam en als een bok op een haverkist wordt het hokje geannexeerd. Betalende reizigers vanaf Rotterdam waren veroordeeld tot een plek in de open afdeling.

Reageer