6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur? | NS Community
beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 66 reacties
  • 4352 Bekeken

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 September 2022, 19:22

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 7

Bwa… dat is dan wel weer geoorloofd gebruik.

 

De NMBS-collega's moeten aan de NS-ers uitleggen wat hun taken ook al weer zijn. Kaartjes knippen bijvoorbeeld.
Lang-zaam en dui-de-lijk. Dus dat kost wat tijd.
En omdat ze bij de NMBS sympathiek zijn, doen ze dat niet en plein public. Want dat staat zo gek.

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Reputatie 7
Badge

Misschien kan men straks beveiligers gaan opleiden tot HC in de coupetjes:

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/fnv-spoor-werkt-mee-aan-noodplan-ns

Wel goed om te lezen dat FNV een heel klein beetje bijdraait wat betreft conducteurs op treinen. Nu nog hopen dat de nadruk op het tijdelijke karakter vooral is om dit aan leden te kunnen verkopen en in ieder geval de tweede conducteur weg kan blijven als blijkt dat deze aanpassing niet of nauwelijks tot een verslechtering leidt.

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Een jaar of acht geleden ben ik er zelfs eens uit weggestuurd. Zonder dat hij een goede reden gaf, en enkel zei hij 'dat hij de coupe ging afsluiten'.

Ik: "Fijn voor je, maar ik wil hier zitten. Ik ben ingecheckt, heb eerste klas, en toeslag, kijk maar."

Hij: "Eruit, of ik bel de spoorwegpolitie (V&S bedoelde hij dus).

Uiteindelijk heb ik thuis maar een klacht ingediend. 

Ik heb er niks tegen als een conducteur in dat hokje zit, misschien wilt hij werken, of zit hij te passagieren. Maar hokjes afsluiten om een tas te bewaren, en als die even open staat een reiziger eruit sturen. Dat gaat mij te ver. Echt not-done. 

Over een paar jaar rijdt er ICNG, en is dit gedoe over, maar hebben we niet meer deze chille hokjes... 😥

Hopelijk keren de hokjes in het nieuwe NS interieur van de DDNG weer terug. Zoiets wat de NMBS M7 heeft is perfect 

Reputatie 7
Badge +3

Ben trouwens wel benieuwd waar die beveiligers vandaan gaan kimen. Schiphol heeft die bijvoorbeeld ook nog steeds niet bepaald over voor zo ver ik weet.

Wat Schiphol betreft was het ook gewoon een kwestie van geld, toen er een flinke zomerbonus werd gegeven was het probleem al minder. 

Reputatie 2

Vandaag was het weer zover. Als reiziger gesommeerd worden de coupé te verlaten (IC Direct Schiphol-Rotterdam, 18:11 uur). En dan nog dreigen ook met de trein uit gezet worden! Waarom stopt dit niet beste NS Community?!?! 

Reputatie 7
Badge

Zo, wordt steeds gekker. Dit lijkt mij niet te kunnen. Ik zou een klacht indienen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik reisde vroeger wekelijks naar België met de ICBrussel en het was schering en inslag. Ik zat er gewoon in en men voegde zich bij me. Van een stiltecoupé was geen sprake meer, maar ik ben altijd correct behandeld en gerespecteerd. 

Dat op slot doen is buiten iedere orde en iemand sommeren de coupe te verlaten al helemaal. Vraag naar standplaats en dienstnummer, dan weten ze dat je weet hoe het werkt. Zonder bluf is het leven suf, lol.

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Helaas al vaker voorbij gekomen hier en op andere kanalen, dat reizigers gewoon uit de coupe werden gezet. Van de zotte, natuurlijk. 

Reputatie 3

Jezus zeg, als ik het zo lees is het vooral de ICD waar de conducteurs zo reageren. Ik heb veelal fijne aanvaringen met conducteurs alleen reis ik nooit in die 6-man coupe(wegens personal space thanks). 
 

Dit allemaal ter zijde. Lieve NS, stuur eventjes een lieve algemene mail door naar alle HC’s enzovoorts. Zo confronterend reageren en dreigen met V&S of de trein uit = geen service hé.
 

Ik ben spontaan geneigd om er nu juist expres erbij te gaan zitten om te kijken hoe ver ze die confrontatie willen pushen.

 

 

Reputatie 2

Zou je mij een privébericht willen sturen zodat ik wat meer gegevens kan verzamelen? Ik zet het dan weer gelijk door.

Doe ik graag Erryt. Vooral niet om te klagen maar omdat ik wil dat het OV er aantrekkelijker op wordt!

Badge +3

Gewoon blijven zitten in die 6-zitjes.

Dreigen met een boete slaat nergens op, en de trein uit gooien levert ze een boa-klacht op (als je de weg weet) Tja, conducteurs zijn nog boa voorlopig!

Tot die tijd (dat je de trein zou moeten verlaten, een boete zal je sowieso niet krijgen) heb je een gegarandeerde zitplaats, in die 1e klas stiltecoupé 🤣

Daarna waarschijnlijk ook nog wel (als V&S medewerkers je gelijk geven). Hier is het écht stil zeggen de pictogrammen, die een kleuter begrijpt.

Handhaving… nagenoeg nul komma nul maar als een HC daar wil bivakkeren is de beer los… 🙄

Reputatie 2

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Dat deed ik ook een keer. De beide heren en ik waren stil (zoals het hoort in zo'n hokje!), echter toen ze merkten dat bij het volgende station het andere hokje vrij kwam, zijn ze als een haas verhuisd. Het is ze dus gewoon te doen om (betaald) te chillen i.p.v. hun werk te doen. 

 

Reputatie 7
Badge

Als er een HC in zo'n hokje zit zou ik er gewoon gezellig bijzitten. Het is en blijft een reizigerscoupé. 😉

Dat deed ik ook een keer. De beide heren en ik waren stil (zoals het hoort in zo'n hokje!), echter toen ze merkten dat bij het volgende station het andere hokje vrij kwam, zijn ze als een haas verhuisd. Het is ze dus gewoon te doen om (betaald) te chillen i.p.v. hun werk te doen. 

 

Wat deden ze toen? Als ze op hun telefoon bezig zijn, zijn ze net zo goed aan het werk.

Reputatie 7
Badge +1

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Een maand of twee terug heb ik conducteurs op hun gedrag aangesproken omdat ze een stiltehokje bezet hielden en zoveel lawaai maakten dat het in de normale eerste klas nog te volgen was.

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Mijn vraag waarom het altijd zo luid moet werd ontweken…..

Blijf het belachelijk vinden, dat barricaderen van een reizigersplek om daar vervolgens 41 minuten zelf in luidruchtig te gaan chillen met een collega, vooral omdat het net iets te vaak (nog net niet: standaard) gebeurt. Mijn begrip van stilte is toch echt anders, ook van werkvlijt btw.

Reputatie 7
Badge

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Zegt deze conducteur nou dat het in de rest van de trein (met reizigers) niet veilig was? Dat lijkt me het moment om op te treden als VERANTWOORDELIJKE voor die veiligheid, in plaats van te vluchten...

Reputatie 7
Badge +2

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Vanuit NS is er vaak de wens uitgesproken om aan beide kanten van een HSL-trein een personeelslid te hebben, zodat deze zich bij een calamiteit niet door de hele trein hoeft te bewegen. Eentje een eind voorin, eentje een eind achterin. En daar valt an sich wat voor te zeggen, kunnen we over discussieren.

 

Wat ik ook niet begrijp is waarom er dan maar een 6-persoons coupe moet worden geclaimed. Er zijn genoeg minder ingrijpende manieren te bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Ergens verderop in de Twitter discussie geeft deze HC dit aan

In het HC hok zou een HC zijn of haar tas daarom niet veilig kunnen achterlaten. 

Nu heb ik zelf niet vaak met deze treinen gereisd maar in die keren nog nooit meegemaakt dat reizigers dit hokje open maakten. Geen idee dus of dit slot zo veel makkelijker open te maken dan het slot van 6 persoons coupé, maar als dat wel is dan is het zaak dat NS daar iets aan doen. Al is het nu misschien rijkelijk laat nu deze treinen op korte termijn vervangen wordt door de ICNG. Met de nieuwe trein is het probleem ook opgelost aangezien deze geen afsluitbare coupé heeft. 

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Badge +3

Alsof die ‘sleutel’ het probleem is 🤣 Een zeszitje heeft geen DOM slot, en een HC hokje dus ook niet?

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Off-topic, iemand vond dat alle raampjes in een trein maar altijd open moesten omdat er al een paar keer mensen die bij drukte moesten staan flauw zijn gevallen… dat komt dus door gebrek aan zuurstof NS!

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Er zit wel een kern van waarheid in, maar dat hier bespreken lijkt me niet correct. Die angst kan deels door mij aangewakkerd zijn zelfs, lol. Maar dat is echt een interne zaak die NS moet oplossen. Er zijn meer kasten en luiken in de trein, en anders wel te voorzien.

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.

Reageer