beantwoord

Bedelaars in de trein

  • 24 April 2024
  • 9 reacties
  • 248 Bekeken

Reputatie 3

Het valt mij op dat de bedelaars weer terug zijn in de trein met name op het traject Utrecht Centraal-Gouda-Den Haag Centraal/Rotterdam! Gelukkig treedt NS hier tegenop! V@S te Gouda;ben daar blij mee! Want het is super irritant die gasten...

icon

Beste antwoord door Rory NS 24 April 2024, 17:12

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad een goede zaak. 

Bedelen in de trein is inderdaad niet toegestaan en waar mogelijk zullen mijn collega's hierop handhaven. Fijn om te lezen dat je ondanks de overlast blij bent met onze aanpak! Mocht je toch ooit in een vervelende situatie met een bedelaar terechtkomen, dan mag je altijd de hulp van het treinpersoneel inroepen.

Bedelen in de trein is inderdaad niet toegestaan en waar mogelijk zullen mijn collega's hierop handhaven. Fijn om te lezen dat je ondanks de overlast blij bent met onze aanpak! Mocht je toch ooit in een vervelende situatie met een bedelaar terechtkomen, dan mag je altijd de hulp van het treinpersoneel inroepen.

Nou, dat is een slecht advies @Rory NS. Een HC kan namelijk niet zoveel als deze de bedelaar NIET op heterdaad betrapt. Dan zit je als burger in een bijzondere situatie. Uit persoonlijke ervaring kan ik dit wel onderbouwen. Beetje nare vraag misschien voor je, maar wat kan het treinpersoneel dan doen? Ooit op Sloterdijk een heel aantal zakdoekjesleggers gedumpt bij de NS. Nou, hielp weinig. Totdat ik een keer een bedelaar aan de HC presenteerde. Die HC ging lekker met de trein verder. LOL Tja, dan sta je daar een uur op het perron te wachten met een mongool die je strot wil doorsnijden. Gelukkig nog wat hulp gehad van twee medewerkers die niet aan het werk waren.

Als ik een tip mag geven… Bij bedelaars met briefjes e.d. Of het briefje meenemen en op een andere plek gaan zitten, of zeggen dat je het in de prullenbak hebt gegooid. Vooral dat laatste werkt fantastisch. Althans in de geest van de bedelaar, want dat prullenbakje….. “Ik kan et niet vinden… waar is 't briefjee….Snuf snuf...”

En dus absoluut NIET optreden als burger! ;)

 

Reputatie 7
Badge +4

V en S op Gouda is een zegen. Gouda is een wat moeilijke stad en het werkt preventief, het  veiligheidsgevoel is zeer toegenomen. Jammer dat het nodig is maar er wordt goed opgetreden. 

Reputatie 3

Bedelaars zijn een vervelend ervaring.

 

U kunt dit melden aan de conducteur. Op https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html staat een telefoonnummer waar u kunt whatsapp contact kunt opnemen met NS bij dit soort situaties.

@Seinhuis Denk dat het anders was gelopen als ik mijn telefoon erbij had gepakt om hulp in te schakelen.

Vorig jaar zat ik in februari (edit: 25e zie ik terug in mijn telefoon. En nog vertraging ook die dag. Claim was wel direct gehonoreerd.) in de eerste klas. 's Avonds op weg naar huis. Helemaal alleen... Was een dagje weggeweest naar Amsterdam. Komen er drie jongens om me heen zitten. Twee met een elektrische step, eentje zonder. Twee wit, één zwart. Ik zit in de vierzits, één zit er op het bankje achter me, de ander een rij erachter links op een enkele zitplaats en de laatste gaat links van me zitten op de eenzitters naast het vierzitsgedeelte waar ik zit. “Is dat niet die .. van de bezinepomp?...” hoor ik. Tja dan zit je daar weer alleen… Begint die laatste van de drie ook nog minuten lang te rochelen op de grond om mij te intimideren. LOL Kom je bij mij lekker ver mee. ;) Hij begint ook nog zijn gedrag te verklaren dat hij een “handicap” heeft. Tja, ook dat was me zover al duidelijk…. Na aan te geven dat ik zo'n handicap maar zou verbergen als hij bij mij zou solliciteren begon er bij het drietal een kleine doch heilzame ontwikkeling in de hersenen. Dan voel je je toch een beetje alleen zo een uurtje met dat soort gasten in de trein. En nee, dan ga je ook niet even contact opnemen met de NS. Ben wel gek (geleerd en knap), maar niet zo gek.

De tweede klas heeft ook zo zijn voordelen. ;) En natuurlijk waren alle drie in bezit van een eerste klas vervoersbewijs. Nou, dat weet ik dan weer niet zeker. Niemand dat het in dat uur heeft vastgesteld. 

Badge +3

Je kunt een SMS of WhatsApp berichtje sturen aan de veiligheidscentrale 06 1318 1318 die kunnen de conducteur (of V&S) inschakelen.

Maar als ze iets niet onveilig vinden (zoals luidruchtige reizigers in een stiltecoupé of 1e klas scheefrijders) krijg je nul op het rekest, zoek zelf de conducteur maar.

Waardeloos, je zou bijna moeten liegen dat ze je bespugen of aanranden voordat er vanuit daar actie ondernomen wordt.

Evengoed blijft het een feit dat V&S op heterdaad moet constateren, dus een bedelaar in actie moeten aantreffen. Als ze al komen en jij iemand aanwijst “diegene heeft zakdoekjes of een briefje gelegd” kunnen/mogen ze helemaal niets, behalve controleren of diegene toevallig zwart reist.

Reputatie 2

Ik heb een goede ervaring bij het aanspreken van de conducteur wegens overlast van bedelaars. Tussen Weert en Eindhoven bedelaars die briefjes uitdeelden en het handje openhielden in de trein. Controle van vervoerbewijzen vond al bij Sittard plaats dus deze mensen waren de controle ontlopen. Ik de conducteur aangesproken, bedankte mij en hij ging meteen op zoek. In Eindhoven uitgestapt en zag dat hij de juiste personen had gevonden en het V&S-team stond al klaar om te assisteren op het perron.

Ik vermoed dat deze mensen geen boete hebben gekregen wegens bedelen maar wel voor het zwartreizen en/of het niet op eerste vordering tonen van ID.

Reputatie 4

Vooral rond Almere en Lelystad is de inzet van V&S en politie de laatste weken opvallend hoog. En het resultaat is direct merkbaar.

Reageer