Belachelijk gemaakt door conducteur en dronken reiziger

  • 1 June 2022
  • 6 reacties
  • 419 Bekeken

Om eerlijk te zijn weet ik niet meer welke reis/ tijdstip dit precies was, maar het blijft aan me knagen.

Ik zat pas in de trein van Amsterdam naar Alkmaar en ik reis 1e klas, met weekend vrij abonnement. Afijn niets aan de hand zou je zeggen. Achter mij zat nog een jongen in de coupe die de conducteur kende en met hem een praatje maakte.

Het kwam er op neer dat die jongen vond dat ik gecontroleerd moest worden, omdat hij vermoede dat ik geen 1e klas ticket had (wat ik dus wel heb). Afijn ik ben niet gecontroleerd maar die jongen was duidelijk dronken en de conducteur en hij gingen lol trappen in de coupe. De conducteur vond dat als hij mij zou controleren hij iedereen moest gaan controleren. 

Het gesprek ging verder en het ging steeds over mij hoe aan me te zien was dat ik geen 1e klas ticket had, “dat zie je zo”- was de reactie van de dronken jongen, gelach over en weer tussen conducteur en de jongen. Ik voelde me opgelaten de hele reis naar huis en heb en Ik voelde me echt belachelijk gemaakt en met name omdat ik door een beperking in de 1e klas moet reizen omdat ik snel last heb van prikkels. 

Ik vind dat een conducteur hoort het visitekaartje te zijn van de NS en behoort zeker geen lol te gaan trappen met dronken medereizigers. Daarnaast vind ik dat je mensen niet op uiterlijk of wat dan ook moet profileren, immers ik betaal gewoon geld voor m’n kaartje en verwacht gewoon met respect behandeld te worden. 


6 reacties

Verwachtingen zijn altijd lastig waar te maken. Voor ik af word geschoten, ik probeer aan te geven hoe ik werk en waarom. Ook ik als HC profileer. Ik profileer om een inschatting te maken wat voor reizigers ik in mijn trein heb zitten. Zijn het toeristen (koffers), concertgangers, studenten, van een beurs, forenzen etc. Ik doe ditvom voor mij de juiste afweging te maken om wel of niet controlerend door de trein te gaan. Profileer ik op zwartrijders, nee, dan heb ik geen leven meer. Bij twijfel, ga ik een stuk controleren. Je wil je onderbuikgevoel checken.

Soms kan je niet anders en op hetzelfde level te gaan zitten als dronken jongelui. Betekend niet dat andere reizigers voor schut gezet mogen worden. Het is geven en nemen. Iedereen heeft andere verwachtingen, daar kan je nooit perfect aan voldoen. 

Wat ik wel belangrijk vind, is dat er een duidelijke grens getrokken moet worden en dat lukt me best aardig. 

Spreek nu echt voor mezelf en niet voor collega's.

Goedemiddag solonl en welkom op de NS Community! 

Ik schrik een beetje van je verhaal. Dat moet inderdaad een hele nare situatie zijn geweest en ik snap heel goed dat je ons hierover een bericht stuurt. Als je het prettig vind, dan kan ik hierover een melding voor je doorzetten. Graag ontvang ik dan in een privébericht je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en een omschrijving van de medewerker!

Verwachtingen zijn altijd lastig waar te maken. Voor ik af word geschoten, ik probeer aan te geven hoe ik werk en waarom. Ook ik als HC profileer. Ik profileer om een inschatting te maken wat voor reizigers ik in mijn trein heb zitten. Zijn het toeristen (koffers), concertgangers, studenten, van een beurs, forenzen etc. Ik doe ditvom voor mij de juiste afweging te maken om wel of niet controlerend door de trein te gaan. Profileer ik op zwartrijders, nee, dan heb ik geen leven meer. Bij twijfel, ga ik een stuk controleren. Je wil je onderbuikgevoel checken.

Soms kan je niet anders en op hetzelfde level te gaan zitten als dronken jongelui. Betekend niet dat andere reizigers voor schut gezet mogen worden. Het is geven en nemen. Iedereen heeft andere verwachtingen, daar kan je nooit perfect aan voldoen. 

Wat ik wel belangrijk vind, is dat er een duidelijke grens getrokken moet worden en dat lukt me best aardig. 

Spreek nu echt voor mezelf en niet voor collega's.


Het gaat hier om een situatie waarin de conducteur de jongen kende, immers het ging zo van “hey (naam) wat doet jij hier”… Ze zaten bijna de hele reis bij elkaar, dat was ongeveer 30-40 minuten. 

Als een conducteur of hoofd conducteur mee gaat lallen, dan zit ik niet fijn in de trein hoor… En zeker niet als er over mijn rug bijdehand gedaan wordt. Misschien is mijn verwachting onjuist, maar ik verwacht van een conducteur (en zeker van een BOA) dat er enige vorm van autoriteit is, immers dit staat zelfs in jou functieomschrijving:
 

De hoofdconducteur (HC) heeft als taak om de trein veilig te laten vertrekken, reizigers te informeren en vervoersbewijzen te controleren. De HC moet ook de orde handhaven en zorgen voor rust en veiligheid in de trein.

 

Ik was liever gewoon gecontroleerd.

Echt jammer dat je niet meer precies weet wanneer dit was want deze soort meldingen lijken me nu precies cruciaal voor NS om te onderzoeken, interne feedback te geven, terug te koppelen met de klant en zodoende de dienstverlening te verbeteren.
 

Maar dan moet het bestuur van de NS dit wel (willen) doen, en laat dat nu precies zijn wat ze totaal nalaten. Ze geven nooit feedback op meldingen en als je de jarenlange verhalen hier op het forum er op na slaat is er geen enkele verbetering, slechts een ongekende verslechtering van de service en dienstverlening. 

Het lijkt me vooral moeilijk voor het welwillend personeel dat hun leidinggevenden zich onthouden van elke mogelijkheid tot het wegfilteren van de rotte appels in de organisatie. En dat zal met deze arbeidskrapte alleen maar verslechteren. 
 

sterkte en hopelijk zet je toekomstige meldingen gewoon door icm met een bericht op het forum

Niet specifiek voor deze casus maar in het algemeen: autoritair zijn, zeker bij dronken mensen, is niet altijd de beste oplossing. Een bekeuring is niet altijd het handigst (zeker niet voor een conducteur in zijn/haar eentje). Het werk is niet altijd zwart wit en zeker niet elke keer hetzelfde. Je moet soms goed aanvoelen wat de beste oplossing en dat kan soms zijn dat je wat meer moet levelen zoals Loes al zegt.

Er zijn natuurlijk altijd grenzen en die moeten ook gesteld worden. Ik vind het ook jammer dat er geen tijden en dergelijke meer bekend zijn. Ik ben namelijk heel benieuwd wat de conducteur hier op te zeggen heeft. Was het een kennis of een bekende verdachte die vervelend kan zijn als hij een coupe in kan gaan? (Bijvoorbeeld) Iemand voor schut zetten is not done. Je mag hier zelf ook wat van zeggen in het moment, maar ik begrijp helemaal dat als je een twee tegen een gevoel hebt dat je je daar niet prettig bij voelt. 

Als je nog eens een nare ervaring hebt - meld het meteen, dan kan er wat mee gedaan worden!

Reputatie 6

Je zou toch zeggen dat er wel een oplossing voor deze situatie zou zijn. Had de HC niet even met een smoesje weg kunnen gaan en V&S op het volgende station kunnen regelen…… Maar ja een goede bekende naai je geen oor aan.

Reageer