betaalt voor 1e klas en moeten staan in hoekje 2e klas

  • 22 October 2022
  • 12 reacties
  • 419 Bekeken

Beste NS,

 

ik heb vandaag een 1e klas reis van amersfoort naar Groningen en dus extra betaalt. Alleen de trein is nogal kort en alle 2e klas reizigers zitten lekker 1e klas en ik moet kromgebogen staan in een nauw hoekje in de 2e klas trapgat.
 

Allemaal prima ivm personeelstekort etc. Maar mag toch aannemen dat ik wel gecompenseerd wordt dat ik extra betaal en dit niet krijg van NS. Personeel doet er ook niks aan (begrijpelijk want er is toch niks aan te doen behalve mensen de trein uit zetten wat niet kan) maar ik betaal wel dik 20 euro meer en iemand anders maakt daar nu gebruik van, dit is dus niet helemaal eerlijk, want als ik zwart reis krijg ik wel een boete van jullie dus andersom als jullie niet doen wat hoort neem ik aan dat ik gecompenseerd wordt?

anders was dit de laaste treinreis en pak ik voortaan de auto voor een dagje weg. (Inmiddels nog goedkoper ook)


12 reacties

Reputatie 7

Welkom op dit forum

 

Om maar met het slechte nieuws binnen te vallen. Nee u krijgt geen compensatie en nee NS gaat er ook niets aan doen. Advies van NS is blijkbaar ook: pak de auto.

Reputatie 5

Aankaarten bij Rover of de Consumentenbond.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als alle 2e klas reizigers in de 1e klas zaten dan had je niet te hoeven staan in de 2e klas. 😉

Een vervoersbewijs geeft recht om te reizen in de klasse waarvoor die aangeschaft is. Je had dus ook in de 1e klas kunnen vragen om een zitplaats aan iemand die daar volgens jou onterecht zat of daar kunnen gaan staan. Je gaat geen compensatie krijgen, daar begint NS niet aan.

Dit weekend hebben alle scholen in Nederland vakantie. Het is prachtig herfstweer, een mooi weekend om er uit op te gaan. NS heeft al personeelstekort en kan de treinen niet aanpassen aan het aanbod. Dat personeelstekort is er al langer dus extra drukke treinen waren wel te verwachten dit weekend.

Reputatie 7

Alsof er mensen op zouden staan om jou, die voor 1e klas betaald heeft, een zitplek te gunnen… Bij zo'n situatie zou de conducteur speciaal even langs moeten komen om de 1e klas te controleren. De helft kan dan vertrekken. Ik heb 1e klas schoonvegen weleens meegemaakt, dus het kan wel maar is een zeldzaamheid. Een heel enkele keer wordt omgeroepen dat de rode stoelen 1e klas zijn en dat je met 2e klas vervoerbewijs moet vertrekken naar de rijtuigen met blauwe stoelen. Maar dan blijven er ook mensen die doen alsof hun neus bloedt. 

1e klas stelt niets meer voor, bestaat behalve de 1 op de wand eigenlijk niet meer, en om je een hoop ergernis te besparen kan je beter 2e klasreizen. NS gaat er toch niks tegen doen☹️

 

Reputatie 7

Een herkenbaar probleem op dit forum. En dit soort topics verlopen vaak als volgt:
1. Iemand geeft terecht aan dat er een probleem is met grijsrijders in de eerste klas.
2. Veel forumleden beamen dit.
3. Als een moderator uberhaupt moeite neemt om nog te reageren op topics over dit onderwerp, geeft die aan dat het toch echt mogelijk is dat grijsrijders een boete ontvangen. Dat antwoord wordt dan als het juiste antwoord gemarkeerd.
4. Andere forumleden geven aan dat de constatering van de moderator niet klopt.
5. Huisconducteur op dit forum, Loes, geeft aan hoe zij wel de grijsrijders in haar trein als onkruid bestrijdt. Maar het probleem is dat Loes niet overal kan zijn.
6. Het topic sterft een langzame dood, een zoveelste ontevreden klant achterlatend.

 

Badge +3

Bij grote drukte (staanplaatsen 1e klas) zal volgens mij geen enkele HC de moeite/tijd nemen om de coupé ‘even schoon te vegen’, ook @Loes niet, met alle respect.

Bovendien, wat bereik je ermee? Je wordt verwezen naar de 2e klas of wordt verzocht de trein te verlaten.

Tijd om een UvB of 1e klas toeslag uit te schrijven is er meestal niet, en V&S op een volgend station om de ‘boefjes’ op te vangen vaak ook niet.

Voordeel van NS Flex, een registratie (jij staat/zit 1e klas en daar hoor je niet!) is heel snel gemaakt, €20 op je factuur en klaar, blijf lekker zitten/staan! 🤣

Reputatie 7

Ja, een voordeel van Flex... áls er controle komt.…

Ik vind het eigenlijk de omgekeerde wereld. Als je niet structureel (uitzonderlijke situaties daargelaten) een fatsoenlijke 1e klas kan aanbieden en ook kan handhaven, kan je het beter afschaffen. De klant verwacht immers wel iets voor de betaalde meerprijs. 

Reputatie 7
Badge +4

Het heeft tot de in de Coronatijd ontstane verloedering eigenlijk altijd gekund, dus het is echt wel te realiseren. Het is niet uitzichtloos. Toen de gemeenschap het mede aanstuurde, functioneerde het tenminste.Je kunt moeilijk stellen dat het nu goed functioneert sinds het een onderneming is.

Zo onredeljk is  een zitplaats voor iedereen niet, je mag dit bij een dienst verwachten. De grote massa kan niet zonder controle en handhaving. Dat blijkt duidelijk. Het zich autonoom wanende  publiek dat zichzelf als de verzetstrijders van het eigenbelang opstelt, is net z’n groot probleem als de neo-liberale benadering van het handhavingsbeleid, waarbij controle als een kostenpost wordt gezien.

Badge +3

Studenten e.d. lachen zich rot… Wat nou 20 of 50 euro, of de trein uit?

Bij dat laatste neem ik dan de volgende… zonder controle hopelijk.

Het heeft tot de in de Coronatijd ontstane verloedering eigenlijk altijd gekund, dus het is echt wel te realiseren

Ook voor corona was de controle al jaren belabberd. Het is al fout gegaan toen de conducteur gastheer werd in plaats van controleur 

Zo onredeljk is  een zitplaats voor iedereen niet, je mag dit bij een dienst verwachten. 

Kun je blijven roepen maar dat is onbetaalbaar.

Badge +3

Je komt net zo ver voor net zo veel/weinig, alleen duurt het soms wat langer bij controle (mocht je in het uiterste geval de trein uitgezet worden en de volgende moeten nemen) 😥

Serieus, heeft een HC (incl. Loes) ooit een boete uitgeschreven voor onterecht 1e klas reizen (waarna je daar dan vervolgens mocht blijven staan/zitten)?

Bedankt allen voor de reacties! Ik maak dit de laatste tijden toen ik voor het eerst sinds de corona regels weg zijn opvallend vaak mee.

voor corona was dit veel meer had ik dit soort situaties bijna niet op een enkele keer na. En je betaalt gewoon simpelweg meer en krijgt het niet, beetje omgekeerde wereld waar ik wel had verwacht dat ns in zo’n geval het prijsverschil compenseert. 

en nogmaals niks tegen de conducteurs, ik zou zelf ook niet in hun schoenen willen staan om dan in een overvolle trein te gaan controleren en stennis te schoppen door mensen eruit te zetten, volkomen begrijpelijk. Maar wat mij zo tegen staat is de zeer hoge 1e klas prijs, waar je dan 0 extra uithaalt. Ik was met benzine en eigen auto goedkoper uitgeweest.
Als NS zich van deze klachten bewust is mogen ze in mijn optiek wel wat eerlijker communiceren over de eersteklas comfort, en de prijs dan lager houden als ze dit comfort niet kunnen bieden aan een betalende klant, OF als ze het toch niet kunnen bieden net zoals arriva vaker doet, 1e klas afschaffen.

Want dit is niet leuk meer, 1e klas dat was voor corona veel goedkoper en toen had ik op een enkele keer na nooit problemen met daadwerkelijk gebruik kunnen maken van de 1e klas waar ik extra voor betaal aan NS. We hebben vandaag veel trajecten door heel Nederland gereisd van noord naar zuid etc en gek genoeg geen 1 controle gehad wat ik nog nooit heb meegemaakt eigenlijk en overal jongeren en veel mensen in de 1e klas, veel vieze treinen, wc’s kapot. 
 

Jammer genoeg, ging graag met de trein en wou dit weer meer gaan doen en een weekendvrij abonnement afsluiten net zoals voor corona maar voor EN een hogere prijs als de auto, EN minder comfort was het ook de laatste keer en pak in het vervolg voor dagjes uit niet meer de trein hoe spijtig ook. Gelukkig kan je NS flex maandelijks opzeggen.

 

ben ook voor het eerst met de SNG geweest, manman wat een rugpijn trein is dat zeg… die oude SGM zat er prinsheerlijk bij;) maar genoeg geklaagd,

 

nogmaals dank voor jullie reacties!

Reageer