beantwoord

Boete kwijtschelden

  • 1 September 2021
  • 33 reacties
  • 2284 Bekeken

Ik heb op 27 augustus niet ingecheckt 's ochtends, maar wel uitgecheckt. Traject Tilburg Reeshof - Etten leur. Ik maak gebruik van een abonnement NS-Flex

Ik maak gebruik van ditt traject minimaal 4 keer door de week.

Tot mijn verbazing heb ik het volgende mail gekregen: 

Aanhaling:“Op 27 augustus 2021 is met kaart **** **** **** **** van …..….. een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”

De conducteur heeft mij laten weten dat zij mij zou inchecken . Geen probleem, zij ze!! Zij heeft niet erover gehad dat ik een boete zou krijgen of moet betalen.

Vraag: Bestaat de mogelijkheid dat dit bedrag kan worden kwijtgescholden? Het is voor mij de eerste keer dat ik niet heb ingecheckt.

 

Bvb.

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 September 2021, 06:49

Bekijk origineel

33 reacties

Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet. Zou daarnaast ook wel erg makkelijk zijn voor zwartrijders: je checkt niet in en wacht tot er wel/geen conducteur langs komt, komt hij wel dan checkt hij je in en komt hij niet dan reis je gratis.

Het correctietarief is in dit geval de normale procedure. Als het de eerste keer is kunt u de klantenservice bellen en vragen om coulance. Of u die krijgt is niet zeker, het is geen recht.

Ik zou in uw reishistorie eens goed kijken wat er nu precies in rekening is gebracht. Misschien ook nog wel € 20 voor het uitchecken zonder incheck (bij poortjes) of voor inchecken zonder uitchecken (bij paaltjes; het paaltje denkt dan dat u in wil checken, omdat er nog niet ingecheckt is). Die € 20 kunt u ook terugvragen.

Bij NS Flex kan de conducteur niet zien of u een abonnement heeft. Vandaar dat u ‘gewoon' een boete krijgt. Heeft u een vrij reizen abonnement op uw traject? Dan zou ik dat zeker bij de klantenservice aangeven. Waarschijnlijk zijn ze dan wel coulant. Weigert de klantenservicemedewerker, dan is hier misschien wel een NS-medewerker die u verder helpt. Zonder abonnement is het iets moeilijker, maar als het de eerste keer is, wie weet.

 

Neem vooral contact op met de klantenservice inderdaad, zoals Tamzin zegt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet.

Dat kan inderdaad niet, maar er zijn al eerder topics geweest waarbij reiziger aangaven dat de HC dit gezegd zou hebben en niet dat er een correctietarief van €50 zou worden berekend. Waarom zegt een HC niet gewoon de waarheid?

Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet.

Dat kan inderdaad niet, maar er zijn al eerder topics geweest waarbij reiziger aangaven dat de HC dit gezegd zou hebben en niet dat er een correctietarief van €50 zou worden berekend. Waarom zegt een HC niet gewoon de waarheid?

Ik was er niet bij. Wat de een zegt en hoe een ander dat interpreteert wil nog wel eens verschillen. :neutral_face:

Reputatie 7
Badge +3

Zou het misschien kunnen dat een deel van de conducteurs niet op de hoogte is hoe Flex nou precies werkt? Misschien dat er in de werkinstructie wel staat dat ze een bepaalde actie moeten uitvoeren als iemand niet ingecheckt is, en dat ze denken daarmee de reiziger in te checken, terwijl er vervolgens een correctietarief berekend wordt.

In de begindagen van Flex kwamen er dagelijks meldingen over die correctietarieven, dat is inmiddels een stuk minder. Misschien dat er in het begin nog veel onduidelijkheid was, ook bij de conducteurs, en dit inmiddels een stuk beter gaat, maar een enkeling nog niet helemaal up-to-date is.

Zou het misschien kunnen dat een deel van de conducteurs niet op de hoogte is hoe Flex nou precies werkt? 

Daar geloof ik niets van. Zelfs de meeste reizigers weten dat dit niet kan. 

Reputatie 7
Badge +3

De meeste reizigers weten dat een conducteur je niet alsnog kan inchecken?

Daar geloof ik dan weer niks van.

Badge +3

Een conducteur ziet Reizen op Rekening en registreert een afwijking en daarmee ‘is het goed’ want het systeem zoekt wel uit wat je zou moeten betalen, zelfde bij 1e klas e.d.

Neemt niet weg dat daar wat meer uitleg bij gegeven mag worden “u krijgt (waarschijnlijk) een correctie wegens niet ingecheckt (geen geldig reisrecht), neem daarvoor contact op met de Klantenservice”.

Bij 4 keer per week hetzelfde traject zouden stations ‘automatisch ingevuld’ moeten worden, maar ik vermoed dat dat alleen werkt bij gemiste uitchecks.

Hoe dan ook, je zit met een gemiste incheck (hebt dus ‘zwart’ gereisd) en die kan je drie keer per jaar laten corrigeren via de Klantenservice. Voor een UvB (kaartje kopen in de trein met €50 toeslag) geldt één keer per jaar, tenzij er een aantekening gemaakt is wegens geen ID of agressie e.d.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de gegeven hulp. Ik heb de klantenservice gebeld. Zij waren heel vriendelijk en meegaand. Ze konden niet precies zeggen waarom ik de email heb gekregen.

Ze konden wel zien dat ik heb uitgecheckt en niet ingecheckt. In ieder geval is er een notitie gemaakt dat het bedrag niet in rekening wordt gebracht. Dit zal ik aan het einde van de maad waarnemen.

 

Nogmaals bedankt.

Ter info, wij kunnen Flex wel degelijk uitlezen welke abonnement erop staat. Dat zal wel moeten als men met een internationaal ticket reist en met de korting van hun abonnement willen reizen. Ik zie het niet direct, wel als ik ga swipen.

Ik heb laatst een aantal Flex reizigers gehad, die idd niet waren ingecheckt. Na controle bleken ze de gehele dag vrij reizen te hebben met hun abonnement, dus die ga ik niet registreren. Meldt wel altijd dat men hun account in de gaten moet houden voor eventuele correcties.

Reputatie 7
Badge +1

Beste mensen, gewoon nadenkend lijkt het mij het meest voor de hand liggen dat de HC geen enkel idee of benul heeft van de achterliggende administratieve burokratische streken die NS uithaalt bij FLEX als je iets misdoet. Want je kan op zoveel manieren wat misdoen. Een HC hoort met zijn personeelspas wel in/uit te sjekken, maar dat kan dus nooit misgaan qua boete. Evenmin zal de gemiddelde HC veel afweten van alles wat er zoal mis kan gaan en welke de normale correcties daarop zijn.

Ik krijg steeds meer een vermoeden dat dat FLEX en dan de waarschijnlijk geheel automatisch gegenereerde boetes-stukken hoger als bij de klassieke vorm van chippen- wel vooral bedacht lijkt om de reiziger zodra die ook maar iets vergeet/mis doet flink uit te kloppen.

Badge +3

@bahnrider dat is niet waar.

TS @GOLF35 had bij reizen op saldo (klassiek abonnement) net zo goed een UvB van €50 + reiskosten kunnen krijgen (plus 10 euro aan saldo bij uitchecken in Etten-Leur), maar bij NS Flex gaat dat dus via een correctie op je factuur.

Dat is zeker geen kwestie van ‘snel verdiend’, maar wel veel sneller te doen door een HC.

Waarbij @Loes de registratie in voorkomende gevallen gewoon achterwege laat, terwijl andere conducteurs inderdaad niet verder kijken dan ‘registreren en dan is het verder niet mijn pakkie-an’ (waar ze overigens volkomen gelijk in hebben, want zo werkt het systeem nu eenmaal).

NS Flex is soortgelijk aan reizen op een NS Business Card. Het ‘handelperspectief’ bij controle daarvoor was dat afwijkingen gewoon geregistreerd werden (laat het systeem het maar uitzoeken) en de -zakelijke- reiziger daar verder niet mee lastig gevallen werd (correct me if I’m wrong…)

Bij NS Flex is dat dus wél wenselijk, informeren bij een registratie i.p.v. zeggen “het is goed verder”.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider dat is niet waar.

TS @GOLF35 had bij reizen op saldo (klassiek abonnement) net zo goed een UvB van €50 + reiskosten kunnen krijgen (plus 10 euro aan saldo bij uitchecken in Etten-Leur), maar bij NS Flex gaat dat dus via een correctie op je factuur.

Bij reizen op saldo krijg je een UvB van €50 + de ritkosten. Die UvB heeft meen ik een barcode/QR code om de poortjes te openen dus er gaat niet nogmaals €10 (of €20) af bij uitchecken bij een poortje met je niet ingescheckt kaart. Bij Flex heb je alleen die €50 correctietarief. Ik heb verder nog niet gehoord/gelezen dat er naast die €50 ook nog een correctietarief bij uitchecken wordt berekend. Er zal dan wel gezien worden dat er al €50 wegens geen geldig reisrecht is berekend zodat er niet nog een 2e correctietarief wordt berekend.

De boete is dus zeker niet hoger bij Flex, wel makkelijker voor de HC. Die is niet lang bezig een UvB te schrijven.

 

Badge +3

Bij reizen op saldo krijg je een UvB van €50 + de ritkosten. Die UvB heeft meen ik een barcode/QR code om de poortjes te openen dus er gaat niet nogmaals €10 (of €20) af bij uitchecken bij een poortje met je niet ingescheckt kaart.

Helaas, een UvB is enkel een doorslag/afschrift (gele kopie) van iets dat een HC schrijft, met als uniek nummer L××××× (6 cijfers). Heerlijk antiek eigenlijk, maar poortjes kan je daar niet mee openen.

Doe mij maar een Flex correctie dus, en dan later even laten corrigeren voor gemiste incheck!

Edit: Dank Loes voor de aanvulling

@Robert B 

Op dat gele briefje zit achterop een qr-code waar je mee door het poortje kan.

Badge +3

@Robert B

Op dat gele briefje zit achterop een qr-code waar je mee door het poortje kan.

Oh! I stand corrected dat wist ik niet.

Enige keer dat ik een UvB kreeg was omdat ik vergeten was een dagkaart op mijn ov-chipkaart te laden bij een automaat (en de poortjes in Eindhoven nog lang niet gesloten waren) :sweat_smile:

Enig idee of je daar altijd poortjes mee kunt openen? Een handgeschreven UvB heeft natuurlijk geen datum of stationsnaam in de code dus die code moet dan altijd geldig zijn?

Maar goed, mijn nieuwe Stationpassagepas voor Eindhoven heb ik binnen! (lukte me eerder niet wegens adres te ver weg van station)

Zodra die code gebruikt wordt, is ie geactiveerd en kan er beperkt gebruik van worden gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had dit antwoord van Loes van een paar jaar geleden nog gevonden, met foto. Maar Loes was al sneller met een antwoord. :wink: 

Badge +3

Amazing, deze van Loes!

De poortpassage die wij ook kunnen uitgeven, staat als mogelijkheid op ons Uitstel van Betalingen boekje. Rechtsboven moet ik aangeven of het een vervoersbewijs is of een poortpassage. Laatst een poortpassage afgegeven en een collega had dat nog nooit eerder gezien

Tja, dan kan een andere collega natuurlijk ook gewoon registreren zonder te swipen bij NS Flex… :laughing:

Maar goed, voor @GOLF35 wordt het opgelost.

Badge +3

Zodra die code gebruikt wordt, is ie geactiveerd en kan er beperkt gebruik van worden gemaakt.

@Slidestops geeft aan dat de code op de achterkant van een UvB 8 keer te gebruiken is om poortjes te openen, maar dat heeft dus niets te maken met een correctietarief bij NS Flex

Je moet het maar weten, maar dus wel leuk om te weten!

Met een UvB (wegens gemiste incheck) moet je dus met die code op de achterkant van dat gele briefje het station verlaten! Zegt elke HC dat er wel bij?

Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.

Een conducteur kan niet iemand inchecken. Er wordt een aantekening gemaakt dat er geen incheck is en backoffice stuurt dan de boete.

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.

Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.

Een conducteur kan niet iemand inchecken. Er wordt een aantekening gemaakt dat er geen incheck is en backoffice stuurt dan de boete.

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.

Nou, daar gaan we weer. Met enige regelmaat lezen we dat conducteurs aangeven dat ze reizigers kunnen inchecken. Als je kunt aantonen dat dit werkelijk het geval is, dan loopt de conducteur glashard te liegen. (Dit staat los van het feit dat bpob natuurlijk gewoon een geldig vervoersbewijs had moeten overhandigen.) Liegend NS personeel dient natuurlijk direct op cursus gestuurd te worden en als ze over een BOA bevoegdheid beschikken, mag de sanctie wat mij betreft een stuk strenger zijn. Conducteurs die op deze wijze klanten behandelen maken het er voor andere medewerkers op de werkvloer niet makkelijker op. Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?

 

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.

Dat betwijfel ik. Wat een conducteur niet weet is of iemand per ongeluk een keer is vergeten in te checken of dat iemand "vergeten in te checken" regelmatig als smoes gebruikt.

De huidige methode werkt prima. Vergeet iemand het echt eenmalig dan kan hij om coulance vragen, maar "vergeet" hij regelmatig in te checken dan is het kassa.

Overigens mag NS ook bij eenmalig vergeten gewoon een boete opleggen.

 

 

Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?

Sommige "klanten" gaan dan zeuren, dreigen of fysiek geweld gebruiken. We moeten ook niet al te naïef doen.

Overigens is mijn ervaring dat conducteurs ook niet expliciet zeggen dat ze je inchecken maar iets als "ik corrigeer het wel even", " ik regel het wel even", "ik maak wel even een aantekening " of gewoon niets zeggen.

Een conducteur is overigens ook niet verplicht om in discussie te gaan. Hij controleert en dat is het. De afhandeling van wat hij constateert is bij Flex voor het backoffice. 

Poortjes geven trouwens ook geen melding als er een correctietarief in rekening wordt gebracht als je bijv. zonder incheck weer uitcheckt.

Reageer