Drukte Sinterklaasavond 5 december



Toon eerste bericht

109 reacties

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Misschien dan de drukte mijden door eerder of later te gaan.

Badge +3

Ik wel. Geen ruzie maken met getrainde sportjongens.

Eigen verantwoordelijkheid… via een sms of app naar de veiligheidscentrale hetzelfde antwoord, of zoek de hc maar (en die had er geen zin in wegens andere werkzaamheden in de onbemande cabine, of vermijden van contact met reizigers).

Medelijden met @Loes bijna, om haar ‘op te gaan zoeken’ bij afwijkingen (ik voel me onveilig wegens mondkapjes afwijkingen, of er zitten mensen onterecht 1e klas of zo).

Twee personen die binnen mogen en gaan zitten zonder maskertje? Nou ja die zullen dan wel een vrijbriefje hebben of zo.

Het valt mee qua drukte hoor.

Er zijn ook bedrijven die het goed vinden dat elke dag een deel van het personeel een paar uur vrij neemt om te shoppen of een drankje te doen.

Dat soort werkgevers heb ik nooit weten te ontdekken in mijn hele werkende leven.

Badge +3

Het valt mee qua drukte hoor.

Als er geen sprake is van drukte (dus iedereen na het instappen op anderhalve meter van elkaar kan zitten) dan vind ik ook dat een mondkapje correct dragen nogal overbodig is.

Probleem is dat het verplicht is, dus je bent in overtreding als je het niet doet. Behalve de NS (maar handhaven doen we amper of niet) kunnen medereizigers er (terecht) iets van vinden in een drukke trein.

Dat is gewoon een onveilige setting! En wat gaan we (NS en andere vervoerders) daar aan doen?

Nou, helemaal niets want je wordt geacht om niet met het ov te reizen (dringend verzoek in het huidige protocol)!

Reputatie 6

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein.

Dat is in feite helemaal niet bekend. Het probleem is dat de GGD onder treinreizigers geen contactonderzoek kan doen omdat er geen passagierslijsten zijn.

Hetzelfde argument hanteren de horeca en de winkelsector maar ook daar geldt dat er geen bezoekerslijsten zijn en dat contactonderzoek daardoor vrijwel onmogelijk is.

Dat er veel besmettingen in het onderwijs worden gevonden is niet zo vreemd omdat daar wel bekend is wie er in de klas zit en contactonderzoek dus zeer eenvoudig is. 

Als ze het niet weten dan vraag me ik me wel af waar het RIVM en andere "deskundigen/wetenschappers” die percentages vandaan halen…..56% thuis, 10% op het werk, horeca rond de 3,5 %… zo zijn er nog een aantal pecentages. In veel gevallen ben je korter dan 15 minuten onbeschermd binnen 1,5 m van iemand en zou je geen last hebben. (dat zijn de parameters waar de coronamelder mee werkt) In het ov met mondkapjesplicht, er van uitgaande dat mondkapjes tussen 2 en 4 uur lang “werkzaam” zijn is het niet raar als er op basis daarvan een redelijke schatting van het aantal besmettingen mogelijk is. Het is erg onaannemelijk dat er een hoog besmettingspercentage is als iemand die 5 dagen per week, gedurende de hele corona periode, in de spits ongeveer 2 uur per dag reist niet besmet zou raken. Maar die besmetting blijft uit. Dus dat het aantal besmettingen in het ov maximaal 1% (sommigen zeggen 0,2%) is, zou best waar kunnen zijn. Als je dat uitrekent kom je op maximaal 200 positieve tests in het ov en zo ongeveer 12.000 thuis. Als je gaat kijken naar het aantal reizigers in het ov is het aantal besmettingen heel klein. Stel je voor dat het besmettingspercentage even hoog zou zijn als thuis…..Als, zoals regelmatig voorkomt, iemand afwisselend positieve uitslagen en negatieve uitslagen krijgt bij verschillende testlocaties en verschillende tests. Zijn de tests dan wel zo betrouwbaar als men aanneemt? Het contactonderzoek is nooit accuraat, het is meestal een gok, niemand houdt datgene wat hij doet bij. Kijk alleen maar hoe moeilijk het is om bij een politieonderzoek een alibi vast te stellen en te controleren. En dat gaat vaak maar over een paar uur, kan je je voorstellen als je een week terug in de tijd moet…..

 

Reputatie 7
Badge +3

@PhilnedZolang er geen exacte gegevens beschikbaar zijn over besmettingen in OV blijft het giswerk. 1% lijkt mij zeer laag ingeschat gezien het feit dat velen zich niet aan de mondkapjesplicht houden. Afgetekend naar 10% positieve testen bij passagiers van 2 vliegtuigen uit Zuid-Afrika en het feit dat momenteel hele afdelingen in verpleegtehuizen gesloten worden vanwege meerdere coronabesmettingen, geloof ik niet dat het aantal besmettingen in OV te verwaarlozen is. Er is geen contactonderzoek mogelijk omdat anders dan het eigen gezelschap niemand de andere reizigers kent. Daarbij reizen OV-reizigers van A naar B en zal A en/of B meestal al bron aangemerkt worden als daar meerdere bestemmingen zijn. De incubatie tijd is ca. 14 dagen. Je kunt 2 dagen voor je klachten krijgt besmet zijn. Contactonderzoek gaat vaak maar terug naar 2 dagen voor de 1e klachten. Gevaccineerden hebben vaak geen tot weinig klachten, dus besmetting zou tot 14 dagen geleden plaats hebben kunnen vinden. Weet jij wie jij de afgelopen 2 weken allemaal ontmoet heb en bij wie je langer dan 15 minuten in de buurt was?

Reputatie 7
Badge +1

Terug naar vraag met nadien specificatie: VAN ENS naar randstad is vaak een gesignaleerd problem: slechts 1 stel, als het tegenzit maar 3 bakken, tot Deventer, waar een stel wordt aangehaakt. Dat is vrijwel elke VR en ZO avond zo, en waarschijnlijk slechts een ietsepietsie erger vanwege 5/12.

NS zal wel meteen roepen dat dat komt door algemeen gebrek aan IC-materieel vanwege die verbouwde DDZ stellen.

Dus mogelijke tip: ga helemaal vooraan zitten en in Dvt eruit en in treinstel ervoor.

Reputatie 7
Badge +3

Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

Reageer