Skip to main content

Beste NS,

Zouden jullie alsjeblieft rekening kunnen houden met de drukte op zondag 5 december? Het is nou eenmaal zo dat veel mensen dan op bezoek gaan bij familie. Vorig jaar paste ik alleen nog in de trein door plaats te nemen op de treeplank van de deur in de tussenruimte tussen de coupés, gedeeld met tien andere medereizigers. Het zal heus wel zo zijn dat veel reizigers zich niet aanmelden voor een treinreis maar de verwachting dat het dan heel druk is in de trein lijkt me toch wel heel reëel. Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Mariska

Ik zou even kijken naar de paginatitel van de gestuurde pagina. Daar staat “Kort overzicht coronamaatregelen”.

Het is technisch gezien een advies, maar dat advies is één van de maatregelen tegen het coronavirus. Aan jou of je het opvolgt. Het is echter beter dat wel te doen. De adviezen worden niet voor de grap gegeven zoals ik eerder schreef.

 

Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

 


Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

ik ben ook niet blij met de adviezen. Door deze adviezen is werkelijk haast alles (1x cursus en sportschool) wat ik met plezier deed na werktijd, op slot. Ook het naar kantoor gaan mag niet meer. Ik zit de hele dag wederom in dezelfde ruimte. Maar ik hoop nog steeds op betere tijden als we ons hier zoveel mogelijk aan houden. 

Dan ben je kennelijk een van de weinigen want als je kijkt naar de cijfers in de OV-monitor dan blijft het OV gebruik de laatste weken vrijwel constant, alleen in de avond is er wat daling te zien sinds alles dan dicht is. Het lijkt erop dat "adviezen" gewoon genegeerd worden.


Even nog een aanvulling op eerdere berichten over bron- en contactonderzoek. 

Juist reizen met het OV is de ideale plek om de Coronamelder app te gebruiken: je zit vaak langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter van iemand. Op die manier zou contactonderzoek gedaan kunnen worden in het OV. Helaas gebruikt bijna niemand die app meer waardoor we in Nederland denken dat er geen besmettingen in het OV plaatsvinden.

ik ben ook niet blij met de adviezen. Door deze adviezen is werkelijk haast alles (1x cursus en sportschool) wat ik met plezier deed na werktijd, op slot. Ook het naar kantoor gaan mag niet meer. Ik zit de hele dag wederom in dezelfde ruimte. Maar ik hoop nog steeds op betere tijden als we ons hier zoveel mogelijk aan houden. 

Dan ben je kennelijk een van de weinigen want als je kijkt naar de cijfers in de OV-monitor dan blijft het OV gebruik de laatste weken vrijwel constant, alleen in de avond is er wat daling te zien sinds alles dan dicht is. Het lijkt erop dat "adviezen" gewoon genegeerd worden.

Ik heb het OV niet meer nodig voor mijn werk ;)

Maar ik hoor van mijn oud-collega's in cruciale functies dat zij druk OV tegen komen. En scholieren/studenten gaan ook nog naar school met de trein want onderwijs gaat nog door. Dus die heb je iig nog wel in de trein.


Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

Goed dat jij je wel aan de maatregelen houdt.

Je kaart hiermee echter wel een probleem aan. Doordat veel alle maatregelen en adviezen negeren blijft er veel minder (en misschien zelfs wel geen) ruimte meer over voor hen die wel noodzakelijke reizen moeten maken. Dat is erg vervelend, maar helaas wel de realiteit.

En hoewel NS altijd kijkt naar de drukte op bepaalde trajecten, is het logisch dat het de treinlengtes niet gaat aanpassen op mensen die alle adviezen negeren.


Omdat de werkgever van mijn vriendin zich wel aan de maatregelen houdt en zij thuis werkt kan ik de auto gebruiken voor mijn noodzakelijke woon-werkverkeer. Ik ben blij dat ik niet meer met trein of bus hoef te reizen.


Ik moet wel met de trein naar het werk. Thuiswerken is onmogelijk. De treinen zitten overdag gewoon behoorlijk vol, ook veel winkelend publiek, te zien aan hun tassen. Verder heel veel scholieren en jongeren die op pad zijn. Mondkapjes: driekwart draagt ze in meer of mindere mate maar ik zie ook veel mensen die doen alsof hun neus bloedt.

Na 19.00 uur is het wel erg rustig. Gisteravond om 21.00 uur was ik na het werk bijna de enige in de trein. 


Ik moet wel met de trein naar het werk. Thuiswerken is onmogelijk. De treinen zitten overdag gewoon behoorlijk vol, ook veel winkelend publiek, te zien aan hun tassen. Verder heel veel scholieren en jongeren die op pad zijn. Mondkapjes: driekwart draagt ze in meer of mindere mate maar ik zie ook veel mensen die doen alsof hun neus bloedt.

Na 19.00 uur is het wel erg rustig. Gisteravond om 21.00 uur was ik na het werk bijna de enige in de trein. 

Dat blijkt ook uit de cijfers, alleen in de avonduren zie je een (overigens niet eens zo spectaculaire) daling.


Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 


Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 

Uit de cijfers blijkt helemaal niet dat het overdag drukker is geworden in het OV, het is alleen 's avonds wat stiller geworden. En in de winkels zie ik overdag eerder minder dan meer mensen.


Precies om die reden heb ik de coronamelderapp gebruikt toen ik nog voor mijn werk met de trein moest reizen. Inmiddels werk ik dichterbij huis.

Oh ja die was er ook nog, en als je Bluetooth uitschakelde gaf die keurig een melding dat hij (tijdelijk) niet actief was, want die detecteerde ook telefoons van de buren (met een muur er tussen) die langer dan 15 minuten ‘dichtbij’ de mijne in de buurt waren (slaapkamer met name).

Maar goed, voor mogelijke besmettingen in het ov (contactonderzoek is daarbij niet mogelijk, want je bent geheel anoniem) zou die prima kunnen werken, vooropgesteld dat veel mensen hem gebruiken.

Ikzelf was eigenlijk al vergeten dat ik hem had.. en verwijderd toen alles eigenlijk weer ‘normaal’ was.

Bovendien vonden sommige werkgevers dat je je zeker moest laten testen bij een melding, maar dat zoiets geen reden was om thuis te blijven zolang je zelf geen klachten had.

Bij een positieve zelftest natuurlijk wel ‘even naar de GGD’ (afspraak maken tegenwoordig, het is erg druk wegens het 3G beleid, testen voor toegang dus, en een negatieve test is 25 uur geldig) maar een dag of twee wachten op de uitslag gaan we niet doen.

Dat was anderhalf jaar geleden en zal nu vast wel anders zijn, met het nieuwe ‘snottebel-protocol’ voor kids en zo in een taxi of school (per 6 december 2021). Verkouden? Dan blijf je thuis of word je naar huis gestuurd… 

Toch maar weer even geïnstalleerd… en het ov wordt specifiek genoemd! Wellicht iets voor @mariskah om leerkrachten en alle (volwassen) deelnemers te verplichten om de Coronamelder app actief te hebben binnen je onderwijsinstelling?

 


Dat lijkt me dus meer iets voor plaatsen waar absoluut geen controle is, zoals in de trein...


Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

 

Door op alle trajecten meer treinen te laten rijden die er niet zijn? 


Nee. Het aanmoedigen van niet noodzakelijke reizen is niet de bedoeling. Thuisblijven dus.


Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 

 
 
×
 
 
 

Dat winkelen kan ook maar beperkt, want er is weer een maximum ingesteld aan het aantal personen per winkel. Wel zie ik drukte overdag in sportscholen vanaf de straat gezien.

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

Ook op 5 december zal het virus rondwaren @mariskah Sinterklaasfeest of niet het virus neemt geen vrij.


Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

 

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...


Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...

Dit hele verhaal klinkt een beetje als de Belgische kustburgemeesters die afgelopen zomer minder treinreizigers wilden en daarom aandrongen op minder treinen naar de kust. Reactie NMBS: dat gaan we niet doen want dan is er te weinig plaats in de treinen die wel rijden.

Op dit moment moet je reizen niet aanmoedigen maar tegelijkertijd wel rekening houden met verwachte drukte.


Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.


De schoen wringt vooral bij het feit dat de mensen die maling hebben aan alle adviezen en maatregelen, vervolgens gaan klagen dat de treinen zo ontzettend vol zijn. Niet beseffende dat ze die drukte grotendeels zelf veroorzaken.

Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 


Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 

Op zondag is dat niet per se het geval. Niet alle treinen van een werkdag rijden dan en de weekend/sinterklaasdrukte is niet over alle treinen gelijkelijk verdeeld. Enkele treinen versterken is misschien wel mogelijk.


Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.

Mijn prioriteit is het terugdringen van het aantal besmettingen door houden aan maatregelen, waardoor straks iedereen, kwetsbaar of niet, weer kan deelnemen aan de maatschappij. Nu zijn de maatregelen strenger geworden omdat een (groot) deel zich niet wenst te houden aan 1 of meer maatregelen. Waarom langere treinen voor mensen die roepen dat besmettingen in OV minimaal zijn en mondkapjes toch niets doen?

Als NS mensen die zich niet willen houden aan maatregelen moet faciliteren, dan zou het NS ook mensen tegemoet komen die omdat NS niet handhaaft op mondkapjes en in 1e klas hen tegemoet moeten komen die hierdoor niet meer met de trein kunnen/durven, maar wel abonnementen/Keuzedagen hebben. Plus hen die een spoordeeluitje hebben, maar niet kunnen doen wat ze gepland hebben (zie topic uitje). NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?


Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Die handhaving is een compleet ander onderwerp. Daar zijn we het gewoon over eens, dat moet beter en meer.

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”


…..

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Maar ook het rijk gaat dat niet binnen enkele dagen faciliteren daar gaan jaren overheen en voor OV bedrijven is de beperkende factor het aantal treinstellen wat er beschikbaar is. In de spits worden alle beschikbare treinen ingezet m.u.v. een enkel treinstel welke op cruciale plekken als reserve staat, maar dan praten we echt over een enkel exemplaar per type trein die ergens in Nederland beschikbaar is.


Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden kunt ‘straffen'.

En wie gaat die extra inzet van materieel betalen ???

Materieel wordt gewoon ingezet naar planning van het aantal reizigers en er wordt niet onnodig met langere treinen gereden omdat dit erg veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast is er totaal geen verzoek van de regering aan de NS om maximale treinlengtes de gehele dag te laten rijden dus de regering ziet daar ook geen noodzaak in.


Daar gaat de discussie helemaal niet over.


Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Ach hou toch op. Ja, het gaat om gezondheid en veiligheid van allemaal. Maar mensen die zich niet aan de maatregelen houden vinden dat blijkbaar minder belangrijk. Net als NS die handhaving en controle niet belangrijk vindt.

‘Ze wil wel graag zo snel mogelijk met de trein…’ Ja, dat wil ik zeker, want ik wil niet met de trein moeten om iemand op een laatste reis te begeleiden, maar iemand nog in leven zien. Ik zet mijn gezondheid niet op het spel en reis vooorlopig niet met de trein, hoe graag ik een aantal mensen zou willen bezoeken. Ik begrijp ook de vraag van @mariskah wel, maar dat is niet de oplossing.

Faciliteren van mensen die zich niet aan maatregelen willen houden zal er echt niet voor zorgen dat we sneller van maatregelen af zijn.
Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 


Reageer