Skip to main content

https://www.ad.nl/binnenland/conducteur-verliest-belangrijke-taak-op-nieuwe-test-trein-van-ns-machinist-sluit-de-deuren~a541e35d/

De Nederlandse Spoorwegen beginnen deze week een test met nieuwe treinen op het traject rondom Schiphol. Daarop is de conducteur een belangrijke functie armer: de deuren worden gesloten door de machinist.

[...]

Dat kan een opmaat zijn naar een toekomst zonder conducteurs, wat de Spoorwegen veel personeel zou schelen. Maar dat is volgens NS-woordvoerder Carola Belderbos niet de bedoeling van de test. ,,Daar is op dit moment geen sprake van. De conducteur blijft nodig als chef van de trein en treedt op in geval van calamiteiten. Zijn belangrijkste taak is het verlenen van service. Op het traject bij Schiphol reizen veel buitenlandse toeristen met vragen, die blijven we helpen.”

Misschien moet je eerst nadenken over wat je punt is voor je jezelf steeds tegenspreekt?

Jij maakt steeds een ander punt en waar spreek ik me tegen dan ik reageer alleen op jou.

Mijn punt blijft gelijk, maar ik vrees dat jij je afscheid nog niet volledig geaccepteerd hebt.

Ik heb mijn afscheid volledig geaccepteerd, sterker nog het was 100% mijn eigen keuze en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Al mis ik nog wel de gezellige collega’s natuurlijk maar gelukkig zijn er andere manieren dan de koffie tafel en de trein om daar contact mee te houden.

Overigens blijft mijn punt ook gelijk, een toekomst zonder conducteurs moet je niet willen als reiziger.


Even wat extra info. Het betreft idd een test en de HC zal voor hulp gevraagd worden als het vertrekproces wordt verstoord.

Waar ik benieuwd naar ben is of we echt tijd gaan winnen met de halteringstijden, aangezien er 1 variabele factor is, das de reiziger. Heel benieuwd naar.


Je krijgt dan elke dag berichten in de media over aanrandingen, verkrachtingen, verchtpartijen in de treinen.

Want dat wordt nu voorkomen door een conducteur die zich opsluit in de achteroplopende cabine?


De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).

Op de Zoetermeerlijn is er toen enorm veel vandalisme geweest en hadden de mensen een zeer onveilig gevoel in de treinen. Er werd toen met controleploegen gecontroleerd maar dat hielp maar deels tegen de problemen.

Dat is wat er ook te wachten staat op de treinen op het HRN omdat deze nu eenmaal langer zijn, onoverzichtelijker en langere afstanden rijden dan de provinciale lijntjes.

Je krijgt dan elke dag berichten in de media over aanrandingen, verkrachtingen, verchtpartijen in de treinen.


Ik zit als reiziger niet te wachten op een trein zonder conducteurs, de controle kan veel beter maar helemaal zonder dat vindt ik geen prettige gedachte.


Ik zit als reiziger niet te wachten op een trein zonder conducteurs, de controle kan veel beter maar helemaal zonder dat vindt ik geen prettige gedachte.

Ik vind een conducteur op een trein op zich ook best een prettig idee, maar het voelt toch een beetje raar dat ik ze al een jaar lang niet of nauwelijks gezien heb, terwijl ik toch echt vier of vijf dagen per week 2 keer per dag met de trein reis en ze nu staken voor een beter salaris. Als ik mijn werk op die wijze zou doen was ik al lang ontslagen.


Misschien kunnen we nu dan weer on-topic verdergaan met de constatering dat de conducteurs met name zichtbaar zijn als ze staken?

Dan zit je in het verkeerde topic te typen, dit topic ging over: 

Een toekomst zonder conducteurs?


Grap uit de tijd van de ‘oude’ NS: “We zouden altijd op tijd rijden als die reizigers maar niet steeds in de weg liepen.” 


NS communiceert het naar het personeel en naar buiten toe dat het de halteertijd verkort. Kan er nu ook ff niet meer van maken. Wat ik er persoonlijk van vindt, doet in deze proef niet ter zake.


Voor alle duidelijkheid, er staat hierover niets in de concessie en vakbonden spelen inderdaad een niet te onderschatten rol bij de instandhouding/handhaving van de bestaande normen mbt de bezetting.


Misschien kunnen we nu dan weer on-topic verdergaan met de constatering dat de conducteurs met name zichtbaar zijn als ze staken?

Dan zit je in het verkeerde topic te typen, dit topic ging over: 

Een toekomst zonder conducteurs?

Dus een toekomst met minder kosten zonder dat de reiziger er iets van merkt?

Klinkt als win-win.

Weet niet wat jij er denkt bij te winnen, prijzen gaan niet omlaag, punctualiteit flink omlaag omdat de machinist de deuren moet sluiten en de treinen daar niet op ingericht zijn en meer ellende in de treinen door allerlei zwervers die er hun huis van maken.

Ik zie de winst absoluut niet, tenzij je die zwerver bent en comfortabel kunt gaan zitten in een verwarmde of gekoelde trein en een toilet tot je beschikking hebt.

Want die managers steken het geld wat dan overblijft graag in eigen zak, net zoals de aandeelhouder ook graag extra inkomsten ziet.


Misschien moet je eerst nadenken over wat je punt is voor je jezelf steeds tegenspreekt?

Jij maakt steeds een ander punt en waar spreek ik me tegen dan ik reageer alleen op jou.


Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.

Uit het artikel:

Met de nieuwe techniek hoopt de NS per trein één minuut te winnen. Dat is precies genoeg om over een paar jaar het aantal treinen op te hogen naar acht per uur; elke 7,5 minuut één op hetzelfde perron.

Voor een 7,5 minutendienst heb je op zich geen tijdwinst nodig. Wel stelt het eisen aan de betrouwbaarheid van de dienstuitvoering.


De NS wil tijdwinst behalen met instappen en het vertrekproces omdat er anders niet aan de norm wordt voldaan welke prorail stelt qua tijd tussen treinen. De sprinter past er dus eigenlijk niet tussen qua normen omdat de halteertijd te lang is.  Wat er dus simpelweg op neer komt dat de reizigers nu minder tijd hebben om in te stappen.

Ik denk persoonlijk niet dat er tijdwinst gehaald gaat worden omdat de machinist nu eenmaal op zijn stoel blijft zitten en dus mensen niet kan aansporen om snel in te stappen. Je gaat nu juist situaties krijgen dat mensen nog met koffers bezig zijn of kinderwagens en de deuren al gaan sluiten.

En dat een leek hier roept dat het niet om tijdwinst gaat, daar gaat het dus wel degelijk om anders past deze trein er in de theorie met de normtijden niet tussen in de drukke dienstregeling op dit traject.

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen, de NS had dit project al eerder willen starten maar was “vergeten” om afspraken te maken hierover met de personeels vertegenwoordigingen. Voor mijn gevoel is dit iets geweest wat de NS er weer eens gewoon door wilde drukken over de rug van het treinpersoneel, anders zoek je eerst het overleg op.


De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).


De Zoetermeer stadslijn heeft decennia zonder conducteurs gereden. Ik geloof dat het uiteindelijk toch geen doorslaand succes was (op diverse vlakken).

Als het geld op is moet je wat, leuk of niet. Er is trouwens een verschil tussen geen vaste conducteurs en geen controle zoals op de Zoetermeerlijn.


Je krijgt dan elke dag berichten in de media over aanrandingen, verkrachtingen, verchtpartijen in de treinen.

Want dat wordt nu voorkomen door een conducteur die zich opsluit in de achteroplopende cabine?

Niet alle conducteurs doen dat gelukkig, maar zodra er bekend is dat er geen Hc meer in de trein is  …  zullen we zien wat er gaat gebeuren.


In echte metro's gaat het al vrij lang heel aardig met alleen mobiele controleteams en een bestuurder, toch? Sprinters verschillen daar denk ik niet heel veel van.


Een sprinter is nog iets heel anders dan een metro, een metro stopt iedere een a twee minuten en in de stad je kan er dus snel uit. Dat is iets heel anders dan een sprinter die stopt meestal veel langer niet en op heel veel stille plekken..

Ik ben zelf van Rotterdam en heel goed bekend met de metro en daar maak ik de hele dag gebruik van ook in de avond en daar voel ik me veilig op een enkel traject na. Dit gevoel zou ik zeker niet hebben in een sprinter of intercity.

Je kan dus zeggen het heeft gelijkenis met een metro maar is het niet.

De metro naar Hoek van Holland is toch echt anders dan de sprinter van vroeger net als de metro naar den Haag niet te vergelijken is met de Hofpleinlijn


Daarom schreef ik ook de controle kan beter,


Ik zit als reiziger niet te wachten op een trein zonder conducteurs, de controle kan veel beter maar helemaal zonder dat vindt ik geen prettige gedachte.

Ik vind een conducteur op een trein op zich ook best een prettig idee, maar het voelt toch een beetje raar dat ik ze al een jaar lang niet of nauwelijks gezien heb, terwijl ik toch echt vier of vijf dagen per week 2 keer per dag met de trein reis en ze nu staken voor een beter salaris. Als ik mijn werk op die wijze zou doen was ik al lang ontslagen.

De Hc’s zijn maar een klein deel van het NS personeel, dus scheer niet iedereen over 1 kam,


Ik zit als reiziger niet te wachten op een trein zonder conducteurs, de controle kan veel beter maar helemaal zonder dat vindt ik geen prettige gedachte.

Ik vind een conducteur op een trein op zich ook best een prettig idee, maar het voelt toch een beetje raar dat ik ze al een jaar lang niet of nauwelijks gezien heb, terwijl ik toch echt vier of vijf dagen per week 2 keer per dag met de trein reis en ze nu staken voor een beter salaris. Als ik mijn werk op die wijze zou doen was ik al lang ontslagen.

De Hc’s zijn maar een klein deel van het NS personeel, dus scheer niet iedereen over 1 kam,

Bij mijn weten gaat dit topic over conducteurs, dus misschien ben jij het die niet direct moet reageren alsof hij door een mug wordt gestoken.


De Hc’s zijn maar een klein deel van het NS personeel, dus scheer niet iedereen over 1 kam,

Bij mijn weten gaat dit topic over conducteurs, dus misschien ben jij het die niet direct moet reageren alsof hij door een mug wordt gestoken.

Ik reageer helemaal niet als ik door een mug wordt gestoken, daar heb ik geen probleem mee.  Maar jij haalt het staken erbij en ik geef alleen aan dat ze niet alleen staken.


De Hc’s zijn maar een klein deel van het NS personeel, dus scheer niet iedereen over 1 kam,

Bij mijn weten gaat dit topic over conducteurs, dus misschien ben jij het die niet direct moet reageren alsof hij door een mug wordt gestoken.

Ik reageer helemaal niet als ik door een mug wordt gestoken, daar heb ik geen probleem mee.  Maar jij haalt het staken erbij en ik geef alleen aan dat ze niet alleen staken.

Misschien kunnen we nu dan weer on-topic verdergaan met de constatering dat de conducteurs met name zichtbaar zijn als ze staken?


Misschien kunnen we nu dan weer on-topic verdergaan met de constatering dat de conducteurs met name zichtbaar zijn als ze staken?

Dan zit je in het verkeerde topic te typen, dit topic ging over: 

Een toekomst zonder conducteurs?

Dus een toekomst met minder kosten zonder dat de reiziger er iets van merkt?

Klinkt als win-win.


Reageer