Een toekomst zonder conducteurs?

  • 13 August 2022
  • 43 reacties
  • 1303 Bekeken


Toon eerste bericht

43 reacties

Misschien kunnen we nu dan weer on-topic verdergaan met de constatering dat de conducteurs met name zichtbaar zijn als ze staken?

Dan zit je in het verkeerde topic te typen, dit topic ging over: 

Een toekomst zonder conducteurs?

Dus een toekomst met minder kosten zonder dat de reiziger er iets van merkt?

Klinkt als win-win.

Weet niet wat ji jer denkt bij te winnen, prijzen gaan niet omlaag, punctualiteit flink omlaag omdat de machinist de deuren moet sluiten en de treinen daar niet op ingericht zijn en meer ellende in de treinen door allerlei zwervers die er hun huis van maken.

Ik zie de winst absoluut niet, tenzij je die zwerver bent en comfortabel kunt gaan zitten in een verwarmde of gekoelde trein en een toilet tot je beschikking hebt.

Misschien moet je eerst nadenken over wat je punt is voor je jezelf steeds tegenspreekt?

Misschien moet je eerst nadenken over wat je punt is voor je jezelf steeds tegenspreekt?

Jij maakt steeds een ander punt en waar spreek ik me tegen dan ik reageer alleen op jou.

Mijn punt blijft gelijk, maar ik vrees dat jij je afscheid nog niet volledig geaccepteerd hebt.

Waar ik benieuwd naar ben is of we echt tijd gaan winnen met de halteringstijden, aangezien er 1 variabele factor is, das de reiziger. Heel benieuwd naar.

Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal niet gaan om tijdwinst maar vooral om het voorkomen van kleine vertragingen door de vertrekprocedure in één hand te leggen.

Uit het artikel:

Met de nieuwe techniek hoopt de NS per trein één minuut te winnen. Dat is precies genoeg om over een paar jaar het aantal treinen op te hogen naar acht per uur; elke 7,5 minuut één op hetzelfde perron.

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt vooral af van het materieel waarmee gereden wordt en hoe druk het is op een perron. Het in- en uitstappen bij het materieel dat een trap heeft gaat veel trager dan bij de Sprinters. Sprinters lijken in dat opzicht op metro’s. Daarvan is de halteertijd aanzienlijk korter dan bij NS.

Het hangt vooral af van het materieel waarmee gereden wordt en hoe druk het is op een perron. Het in- en uitstappen bij het materieel dat een trap heeft gaat veel trager dan bij de Sprinters. Sprinters lijken in dat opzicht op metro’s. Daarvan is de halteertijd aanzienlijk korter dan bij NS.

En metro's lijken op trams. 😎 Lijkt me wat betreft communicatie een oplossing. Als er voldoende ruimte is kan het kantoorpersoneel altijd aanschuiven. 🤗

 

Badge +3

Voor treinen geldt dit natuurlijk niet (alhoewel Amsterdam - Zandvoort binnenkort elke 5 minuten?!) maar bij de bussen Eindhoven - Boxtel gaat het verbazend goed om te rijden op basis van reizigersaanbod i.p.v. dienstregeling.

Bus vol (of geplande vertrektijd) == rijden. Géén staanplaatsen, kinderwagens en fietsen in bagageruim (met het stuur kwartslag draaien en op eigen risico) en de volgende bus komt er zo aan (uit de bufferzone).

Geen conducteurs nodig, want de machinist/buschauffeur kan dat prima zelf bepalen, zelfs al spreekt die amper Nederlands.

Eén kundige servicemedewerker bij de (bus)haltes voor vragen en klaar. Bij calamiteiten onderweg bel 112 (geen noodrem).

Reputatie 7
Badge +1

Al werd er dan hedenmiddag-NB op het nieuws/radio-wel omgeroepen dat NS mensen afraadde hier te reizen als het niet dringend nodig was. Te lang wachten in de hitte.

Zit nu dus veels te vroeg in Ehv-airport na een inderdaad vlotte voorspoedige rit-met NB een bus van Peereboom/Nieuwe Niedorp, terwijl er langsheen de Zaan vandaag ook SEV-bus rijdt. Kreeg onderweg de indruk dat er zelfs enkel Polski Avtobusy reden. Afstappen was gelukkig wel stukken dichter bij NS/Hermes.

En er was water, dat zeker al 3-4 uur in de brandende zon had gestaan for free-met voor hele erge sentenjagers meen ik nog 15 ct deposit erop. Of als dat er niet op zat: dan kunnen de groene eco-ridders weer flink klagen. De groep reizigers die voor een Reggae festival bleek te komen waren ernstig teleurgesteld dat die bus er langsheen reed en pas 2-3 Km verderop bij station uitlaadde. EN de gemeente Ehv bleek zelfs door te hebben dat aanwijsborden voor al die bussjofeurs nut konden hebben-ook al vanwege afgezette wegen-ik neem aan dat zelfs buitenl. sjofeurs dat wel snappen al was het dan in het NL. Er waren hele ploegen ´hulpinzetmensen´daaraan zeker geen gebrek-waarneembare inzet meest 0. Komend in deze richting is overigens de plaatsing van de CICO-palen wel erg onoverzichtelijk en niet voor de hand liggend-met ook nog kruis-problems als er net een bus aankomt.

Reputatie 7
Badge +1

Maar terug naar het onderwerp: hoe kan het toch dat dit in NL zo´n enorm gevoelig topic is (jawel, ik weet, in d´n Bels nog veel erger) en in DE en Zwitserland/Oostenrijk goed functioneert en vlotjes verloopt. Zal de stakingsbelustheid wel weer stimuleren-weer een erg ontaktisch moment om dat rond te bazuinen.

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Badge +3

@bahnrider <off-topic aan> Veel bussen die in Eindhoven normaal via de Kennedylaan rijden (nu kermis) rijden om via de Montgomerylaan of de Boschdijk. Voorheen was dat via de Ring (Prof Dr Dorgelolaan/Insulindelaan) en een stuk logischer/sneller.

De Reggae Sundance festivalgangers (bij de Karpendonkse Plas) hebben dus ‘pech’, maar kunnen ook gewoon met buslijn 3 of 4 naar Fontys/Máxima MC aan de Dominee Theodor Fliednerstraat (halte MMC Eindhoven). Vanaf daar is het nog geen 2 minuten lopen, en vanaf het station hooguit een kwartiertje.

Het zou (weekend, dus rustig op de weg) vanuit Boxtel met een snelbus (niet de stopbus via Strijp-S) trouwens een prima idee zijn om (vandaag) toch via de Kennedylaan/Onze Lieve Vrouwestraat naar het station te rijden en even te stoppen op de ventweg bij de Karpendonkse Plas.
<off-topic uit>

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Klopt!

Zo beter D_NS? ;)

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.

De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.

Badge +3

De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.

Volgens de NS zou elke reiziger toch inmiddels wel moeten weten dat de vertrekprocedure (veel) eerder begint dan de tijd op het bord of je favoriete Reisplanner aangeeft? 🤣

Sprinten dan maar… of verplicht (bij vertraging) dat een trein minimaal 1 minuut moet halteren om de uit- en instappende reizigers te faciliteren (bagage en kinderwagens en zo), al is dat bij (toegankelijke) sprinters niet zo’n probleem.

Geen Japanse taferelen graag ‘assistentie om de trein in gepropt te worden’ en gáán per het verspringen van de klok 😂

 Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.

Doe mij maar dat laatste 🤣 (bij ietsje later vertrekken, al is dat één hele minuut).

Reputatie 7
Badge +3

Hebben de conducteurs wel weer tijd om een controle-rondje te doen. Elk half uur was nu toch, las ik laatst?

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.

De in- en uitstappende reiziger zijn de tijdbepalende factor voor het vertrekproces en het wordt pas interessant als er dan een deurstoring optreedt omdat er iets of iemand tussen de deuren komt. De geplande tijd zal misschien een enkele keer gehaald gaan worden door deze sprinter qua halteertijd.

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/artificiele-intelligentie/toepassingsgebieden/zelfrijdende-auto-s/

@Jeroen Het blijft mensenwerk, toch? 💋

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.

In steeds meer landen worden conducteurs afgeschaft maar in Nederland kan dat volgens het NS-personeel niet. In hun optiek is het spoor geen bedrijf maar werkverschaffing.

En het overgrote deel van het treinpersoneel gelooft niet in deze oplossing om tijdiwnst te behalen

Logisch, die zijn bang voor hun baantje.

Nee want een machinist verliest zijn baan hier niet door. Maar je kunt reizigers niet aansporen vanuit je stoel in de cabine en dat kun je wel als je als Hc op het perron staat.

In steeds meer landen worden conducteurs afgeschaft maar in Nederland kan dat volgens het NS-personeel niet. In hun optiek is het spoor geen bedrijf maar werkverschaffing.

Staat gewoon in de concessie, overigens mis ik nu wel de verwijzing in je tekst naar de vakbonden want die hebben de regie toch volgens jou?

Reageer