eerste klas vol met tweedeklassers | NS Community

eerste klas vol met tweedeklassers

  • 4 December 2022
  • 20 reacties
  • 1000 Bekeken

  • Intercity
  • 6 reacties

Waarom is er hier geen controle meer op? Ik kan met mijn eerste klas abbo soms amper een plekje vinden want het zit vol tweedeklassers. Het is respectloos naar mensen die meer betalen. Ik zag op een ander topic de suggestie om de conducteur het iig via de intercom om te roepen en mensen te herinneren aan een boete.

Als ze controleren dan schrijven ze niet snel een boete uit. Ik snap dat ook wel maar het gaat nu wel erg makkelijk. Laatst zei een conducteur zelfs “oh, als je in de app even upgrade kan je blijven zitten hoor” en liep door. Die persoon heeft dat niet gedaan. En vaak zit het nog te kwekken ook in de eerste klas stilte coupe.

onvrede groeit zo


20 reacties

Het heeft geen zin hierover het 627ste topic te openen. Ja het is een probleem en nee NS vindt het niet urgent.

Reputatie 2

Ik zit nu in de 1e klas coupe van maastricht naar amsterdam. We zijn al voorbij Utrecht, maar hebben nog geen conducteur gezien. De coupe zit aardig vol, volgens mij heeft lang niet iedereen een 1e klas kaartje. Ik vraag me steeds vaker af waarom ik nog een 1e klas abonnement heb als je toch gewoon overal in de trein mag gaan zitten, zoals jou uitkomt.

Reputatie 7

Het heeft geen zin hierover het 627ste topic te openen. Ja het is een probleem en nee NS vindt het niet urgent.

Welk topic heeft wel zin hier te openen? Er verandert sowieso niets, welk onderwerp ook. Er is een vast repertoire van onderwerpen en ergernissen dat altijd weer terugkomt en waar steevast nieuwe topics over worden geopend, maar door NS niks mee wordt gedaan.  

Ik vraag me steeds vaker af waarom ik nog een 1e klas abonnement heb als je toch gewoon overal in de trein mag gaan zitten, zoals jou uitkomt.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af waarom u nog een 1e klas abonnement hebt.

Reputatie 5

December is pas 4 dagen jong en het nieuwe maandelijkse ‘1e klas grijsrijden’ topic is alweer geopend. 😲

Waarom is er hier geen controle meer op?

Omdat het NS werkelijk helemaal niets kan schelen. Zolang je duurbetaalde ticket (of abonnementsgeld) maar op hun rekening gestort wordt. NS is namelijk in overlevingsmodus en heeft al genoeg moeite met hun dienstregeling in stand te houden.

de suggestie om de conducteur het iig via de intercom om te roepen en mensen te herinneren aan een boete.

Klinkt als een goed advies op papier, totdat reizigers zich realiseren dat blaffende honden niet bijten. Waarschuwen werkt alleen als er daadwerkelijk wordt overgegaan op actie. Zoals in Duitsland, waar zwartrijden als diefstal wordt gezien, steevast 60 euro boetes worden uitgedeeld ipv waarschuwingen en waar in extreme gevallen zelfs een gevangenisstraf tegenover herhaaldelijk zwartrijden kan staan.

Vanmiddag heb ik daar nog 2 reizen van 45 minuten in stoptreinen gemaakt. En jawel, 2x gecontroleerd. Kan ik in Nederland alleen maar van dromen.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensen als @Nvb, @Jip55 aan hun medereizigers kunnen zien over wat voor vervoersbewijs ze beschikken. Paranormaal begaafd of toch gewoon een typisch gevalletje onderbuik?

Reputatie 7
Badge +1

Gelukkig maar dat er in NL altijd wel weer best heel goedbedoelende mensen opstaan die elke mogelijke waarschijnlijkheid-en dan vooral als het over heel erg en ook zielige gevalletjes gaat- naar voren willen brengen als dat dat vast wel aan de hand zou zijn-een ietsepietsie levenskennis is dan meestal ver weg.

Al is het wel zo dat heel wat hele incidentele reizigers amper het verschil weten of heel goedgelovig menen dat´als het vol is in 2e´ mag je toch 1e gaan zitten? Omdat hun achterzus van oom ooit wel eens vele jaren terug dat toegestaan werd oid. Verder zijn er die tergende pubertjes in de middelb schoolleeftijd die vooral op aandacht zoeken en stennis trappen uitzijn en elke kans aangrijpen om dat mogelijk te doen. Of van die korpsbrallende studenten met hun ´OVtje´ die de advokaten in de dop grote bek in de leer wat willen scherpen met deezzkuzie. Kan me ook wel voorstellen dat een HC daar na 123x geen sin mer in hep.

Reputatie 7

Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensen als @Nvb@Jip55 aan hun medereizigers kunnen zien over wat voor vervoersbewijs ze beschikken. Paranormaal begaafd of toch gewoon een typisch gevalletje onderbuik?

Nee, gezond verstand. Vaak hoor je ze dat gewoon zeggen (oh, dit is 1e klas, nou ja ga maar gewoon zitten) of je ziet het aan schichtig of aarzelend gedrag etcetera. Je kan het een keer mis hebben maar in de meeste gevallen vaak weet je genoeg door gedrag en wat gezegd wordt. Verder hebben scholieren met z'n allen op weg naar school geen 1e klas vervoerbewijs.... daar hoef je geen helderziende voor te zijn.

Nee, gezond verstand. Vaak hoor je ze dat gewoon zeggen of je ziet het aan schichtig of aarzelend gedrag etcetera. Je kan het een keer mis hebben maar vaak weet je genoeg. Verder hebben scholieren met z'n allen op weg naar school geen 1e klas vervoerbewijs.... daar hoef je geen helderziende voor te zijn.

De onderbuik dus, en daar dan nog trots op zijn ook...

Reputatie 7

De onderbuik dus, en daar dan nog trots op zijn ook...

Nee hoor, ik heb een goed stel oren en ogen.

Nee hoor, ik heb een goed stel oren en ogen.

Je hebt vooral veel vooroordelen. Ga je schamen in een hoekje.

Nee, gezond verstand. Vaak hoor je ze dat gewoon zeggen of je ziet het aan schichtig of aarzelend gedrag etcetera. Je kan het een keer mis hebben maar vaak weet je genoeg. Verder hebben scholieren met z'n allen op weg naar school geen 1e klas vervoerbewijs.... daar hoef je geen helderziende voor te zijn.

De onderbuik dus, en daar dan nog trots op zijn ook...

Je kunt ook wat te naïef zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensen als @Nvb@Jip55 aan hun medereizigers kunnen zien over wat voor vervoersbewijs ze beschikken. Paranormaal begaafd of toch gewoon een typisch gevalletje onderbuik?

ze lopen door de 1e klas naar de 2e klas en komen terug (meestal stellen en groepen die bij elkaar willen zitten), ze zeggen zelf dat ze geen 1e klaskaartje hebben (dit is 1e klas hier mogen we niet zitten, ik ga niet staan in de 2e klas), ze staan op als er een conducteur aan komt en gaan weg.

Reputatie 7

Je hebt vooral veel vooroordelen. Ga je schamen in een hoekje.

Mensen die gewoon toegeven regels te overtreden, letterlijk zeggen geen 1eklaskaartje te hebben, mensen die alleen even de telefoon komen opladen, zeggen dat ze wel hier gaan zitten omdat er toch niet gecontroleerd wordt, zeggen echt geen zin meer te hebben om verder te lopen naar de 2e en het niks te interesseren dat dit 1e klas is, opmerken dat de 2e klas vol is, dus dan maar hier gaan zitten (" moeten ze maar langere treinen inzetten, jammer dan!"). En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. En dan zou ik vooroordelen hebben, laat me niet lachen... 🤣

Ik snap @Nvb en @Jip55 heel goed.

Maar ach, laat maar.

Ik ben alle 1e klas smoezen moe onderhand. Paar dagen geleden een reiziger getroffen, die 2x verkeerd zat in 2 verschillende treinen. Echt een foutje? Regel maar met klantenservice. Ik ben het vort beu om als idioot behandeld te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt er een keer gecontroleerd, is het weer niet goed … https://speld.nl/2022/12/13/conducteur-deelt-19-boetes-uit-in-een-treinrit-passagiers-verbijsterd/

Reputatie 7
Badge

Als die 19 reizigers gewoon een geldig plaatsbewijs hebben dan is er niks aan de hand. 

Reputatie 7
Badge +1

Als die 19 reizigers gewoon een geldig plaatsbewijs hebben dan is er niks aan de hand. 

Je hebt toch wel gezien waar het nieuwsbericht geplaatst was?? De Speld nog wel bekend bij mij uit de gratis krant Metro.

De Speld, heerlijke satire. 

Reputatie 5

De hele eerste klas is momenteel zelf satire. Ik heb al enkele malen conducteurs horen omroepen dat de rode stoelen eerste klas zijn en dat ze komen controleren en boetes uitdelen, terwijl de scholieren breed grijzend hun jointje bleven draaien. Natuurlijk liet geen conducteur zich zien.

Ik zie de tweedeklasdrukte in de eersteklas nog steeds toenemen. Toch komt het af en toe nog voor dat de eerste klas wat rustiger is.

Reageer