Skip to main content

Ik was benieuwd wanneer de NS eindelijk eens gaat optreden tegen 2e klas reizigers in 1e klas. Je betaald fors meer maar ondertussen gaan velen die geen plek kunnen vinden in 2e klas in 1e klas zitten waardoor er geen plek meer over is voor wie er wel voor betaald. Vind sowieso dat er maar erg weinig controle is want vaak verdwijnen de conducteurs achter de deur en zie je ze niet weer. 

Ik heb sinds begin dit jaar een eersteklas abonnement omdat ik ivm chronische klachten niet (lang) kan staan. De eerste klas biedt wat meer zitgarantie. Al met al een stuk fijner want heb al 100 keer gehad dat ik in de tweede klas niet meer had kunnen zitten, en ik reis NOOIT in de spits. Momenteel zit ik ook weer in een veels te korte trein waarbij alle studenten giechelend en krijsend plaatsnemen in de 1e klas coupe omdat de trein zo vol is. Ze gillen er nog doodleuk bij dat er toch geen controle komt. En ik ben het met ze eens, die is er niet. Afgelopen jaar denk ik zo’n vijf a zes controles gehad en elke keer zat iemand in de eerste klas die er niet ‘hoorde’, de conducteur zei alleen ja je zit verkeerd ga aub weg. Geen boetes, niks. En deze controles zijn dus al extreem uitzonderlijk. 

 

Klagen heeft geen zin (en toch doe ik dat hier in de vorm van een reactie). Graag zou ik willen dat het NS personeel me dan ook in mijn gezicht uitlacht omdat ik meer betaal voor geen extra service 😅
 

 


Ik kan me ook niet anders herinneren dan dat mensen pas naast elkaar gaan zitten als alle opties zijn uitgeput. Of dat ze in de bus aangeven dat ze graag dicht bij de uitgang willen zitten omdat ze maar een paar haltes meereizen. Verder zijn er natuurlijk rare mensen die het een sport vinden om anderen te irriteren. Ik had ooit een collega die vol trots vertelde dat hij in een bijna lege coupé altijd tegenover iemand in een vierpersoons zitje ging zitten.

Vandaag was de score qua controle der vervoerbewijzen 1 op 8. Alleen in de ICD tussen Schiphol en Rotterdam controle gehad. (Trein vertrok met een paar minuten vertraging omdat de machinist de deuren maar niet ontgrendelde na aankomst op Schiphol. Een aparte ervaring.)  

In totaal met 8 treinen van NS gereisd op mijn dagtrip naar Zeeland. De eerste keuzedag 1e klas is me uitstekend bevallen.


Ik was benieuwd wanneer de NS eindelijk eens gaat optreden tegen 2e klas reizigers in 1e klas. Je betaald fors meer maar ondertussen gaan velen die geen plek kunnen vinden in 2e klas in 1e klas zitten

Er wordt niet of nauwelijks opgetreden, al jaren niet en dat zie ik ook niet gaan gebeuren. Zie de vele tientallen andere topics van afgelopen jaren over dit onderwerp. Er verandert niks. Ieder bepaalt wat hij of zij zelf wil in de trein. 

" Ja zeg, het is druk en vol in de 2e klas, dan gaan we toch gewoon hier zitten! Ik ga echt niet staan hoor!" 

De conclusie is dat je je erbij neer moet leggen en toezien hoe anderen profiteren of besluiten zelf 2e klas te gaan reizen en daarmee ook minder te betalen.

 


‘1e klas is niet meer van deze tijd’, ‘NS moet maar meer meer zitplaatsen regelen’, ‘klassenverschil hoort niet’, ‘ik heb recht op een zitplaats’, ‘NS moet maar langere treinen inzetten’, ‘ik moet wel 1e klas zitten, want meer dan de helft is 1e klas en 2e klas is vol’, ‘ bij drukte mag je 1e klas zitten met 2e klas vervoersbewijs’, ‘ik wist niet dat dit 1e klas was’, ‘in 2e klas kunnen we niet bij elkaar zitten’ etc. etc.

Allemaal excuses die men verzint om 1e klas te zitten.


Hier zal niets gebeuren, de NS onder Koolmees richt zijn pijlen nu liever op de spitstoeslag om het verlies te keren en vergeet dat ook hier zonder controle de brutalen de wereld hebben


Vandaag Breda - Arnhem v.v gereisd. Sindskort ben ik weer geswitcht van 2e klas naar 1e klas om dit opnieuw te proberen. Wil het tot eind dit jaar aanzien. Heenreis drukke trein, vol, lawaai. Een paar jongeren op weg naar school in 1e klas, muziek op telefoon aan zonder oortjes. Hier iets van gezegd, nogal verontwaardigd werd het geluid zacht gezet. Niet uit, maar zacht. Gelukkig gingen ze er in Den Bosch uit. Terugweg eerst rustig, vanaf Den Bosch weer jongeren in 1e klas, van school naar huis. Trein was erg vol, je ziet mensen daarom in de 1e klas plaatsnemen, sommige zichtbaar een beetje aarzelend maar ze doen het wel als er geen 2e klas plaats is of daar niet meer met z'n vieren bij elkaar kunnen zitten. Staand reizen is er niet meer bij. Vroeger ging je op de trap zitten of op elkaar staan op het balkon, dit is echter niet meer en maken velen hun eigen regels en rechtvaardigen die zelf volgens eigen normen. Zelf moest ik zovaak staan in mijn studententijd 25 jaar geleden, ik peinsde er niet over om 1e klas te gaan zitten, ik had er geen geld voor en deed het dan ook niet. Braaf he?? Ik zou nu uitgelachen worden denk ik.

Geen lawaai verder op de terugweg. En ook geen controle trouwens.


Inderdaad voornamelijk bij NS, maar Arriva heeft niet overal 1e klas meer. En waar dat nog wel is, zijn het 8 stoeltjes met een doorzichtige plastic afscheiding erachter en geen deur. Stelt dus nul komma nul voor.

Blauwnet heeft op enkele lijnen wel 1e klas, als afzonderlijke coupé, met zelfs de uitdrukkelijke mededeling naast/op de automatische deur dat je daarachter niet met 2e klas vervoerbewijs mag zitten. Dat wordt goed gecontroleerd is mijn ervaring, met vliegende brigades.


Ik stapte vorige week in de 1e klas in Sittard in. Ik ben tot aan Alkmaar 3x (!) gecontroleerd. Omdat ik een 2e klas e ticket had en een upgrade, moest ik 2 tickets laten zien. Mij is 2x gevraagd opnieuw beide tickets te tonen omdat ze zeker wilden zijn dat die combi mocht. Overigens was de trein vrij leeg. 


Als er al iemand gepakt werd in de eerste klas, schaamde die zich.

 

Ik denk dat je veel spoordiefjes uit moet leggen wat zich schamen ook al weer was.😊


Een veel gehoorde en terechte klacht. Ik vrees dat er niks mee gedaan wordt.


Nou Cornelis, ik reis vanaf mijn vierentwintigste eerste klas en pendelde dagelijks tussen Groningen en Den Haag maar zo beroerd als nu is het nog nooit geweest. En het is wel degelijk het beleid dat dit veroorzaakt. Maar ja, wat denk je hiervan:

 

Na vier september wordt het drukker en zetten we langere treinen in.

 

Het materieel was er dus wel, maar werd bewust niet ingezet. We stonden dus terwijl het niet nodig was.

In een gemengde economie grijpt de overheid in als een particulier bedrijf, lees NS, het niet aankan.


Dat is toch ook wat ik zeg, maar NS onder Koolmees vindt andere zaken belangrijker zoals spitstoeslag. Dat er niets zal gebeuren is niet mijn idee maar dat van de NS

 

 

 

 

 

 


Als iemand zich echt kwaad wil maken zou hij hierover nog door kunnen zetten op een klacht. In een eerder tooic hierover heb ik wel eens gewezen op een jaren oude uitspraak van de Geschillencommissie waarin iemand een aanzienlijk bedrag kreeg toegewezen omdat hij aannemelijk kon maken regelmatig niet in de eerste klas te kunnen zitten met een abonnement daarvoor doordat die door gebrek aan controle vol zat met zwartrijders.


Spitstoeslag kost NS relatief weinig en brengt veel meer geld op dan controle en handhaving in de 1e klas. 

Het is ongehoord dat met 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas reizen en ermee wegkomen zo makkelijk is als tegenwoordig. Als bedrijf dat 1e klasreizen, (voor wat dat helaas nog waard is) nog altijd aanbiedt, behoor je dat niet toe te staan. Alleen al als instelling richting de correct betalende klant. Sta voor wat je aanbiedt ! Alleen de mededeling dat het niet mag op een scherm in de trein zetten, zoals al een tijdje gebeurt, is een wassen neus. 

Vergeleken bij wat ik al jaren zo meemaak bij 1e klas treinreizen in het buitenland is dit grijsrijden nergens zo algemeen en frequent voorkomend en wordt er zo achteloos mee omgegaan als hier. Typisch voor Nederland dit.

Controle blijft een punt. Vanmiddag van Amsterdam naar Breda gereisd met de IC Brussel. Geen controle geweest, wel een vrolijke conducteur die iedereen goedemiddag wenst en je verder niet meer ziet.


Ik moet zeggen dat sinds 2, misschien 3 jaar, steeds vaker te horen krijg dat reizigers merken dat er weinig tot geen controle meer is. 

De laatste boete die ik in de 1e klas uitgedeeld heb zien worden was in 2014, maar misschien dat de NS Flex correctietarieven hier tegenwoordig een (ongemerkt) verschil maken.


Als er al iemand gepakt werd in de eerste klas, schaamde die zich.

Ik denk dat je veel spoordiefjes uit moet leggen wat zich schamen ook al weer was.😊

Zonder blikken of blozen… Ehh, wat is blozen?

Een conducteur zou eigenlijk moeten zeggen “op je knieën vragen om gratie”… en dan alsnog naar de 2e klas sturen natuurlijk.

Ooit op de (middelbare) school een leraar die het helemaal zat was met iemand die echt altijd te laat kwam. Ze moest daadwerkelijk op haar knieën… en toen iemand anders zei “mond open” deed hij alsof hij zijn broek wilde laten zakken… 

Dat zou tegenwoordig zijn ontslag betekenen natuurlijk. Hoe dan ook, de hele klas lag krom van het lachen, en ze is daarna nooit meer te laat gekomen.

Dat was een goed stukje ‘shaming’ (mobieltjes om het te filmen waren er niet in 1986). Haar ouders waren het er natuurlijk minder mee eens maar “er was niets gebeurd (de hele klas was getuige) en het is opgelost toch?”

Ja maar… “niets ja maar beste ouders, ze is 17 en rijdt (zonder rijbewijs uiteraard) met uw toestemming rond in uw auto”… Oh ja, niet meer doen dan maar. 🤣


Zo gek veel keuze aan 1e klas plaatsen heb je anders niet, zeker sinds ze vol verstekelingen zitten die vinden dat ze niet naast iemand kunnen zitten. Dat laatste is echt een restant van Corona nog: ik zie in de bus ook steeds dat eerst alle rijen vullen met één persoon (aan het raam) en pas als die vol zijn gaan mensen naast iemand zitten. ​​​

Dat is toch altijd al zo geweest? Niemand gaat naast een onbekende in de bus of trein zitten als er ergens anders nog vrije "rijtjes" zijn. De ander zou eens denken dat je iets van hem of haar moet of wilt, want waarom ga jij pal naast mij zitten terwijl er hierachter nog twee stoelen naast elkaar vrij zijn? Pas als de ruimere plekken op zijn, is het "geaccepteerd" om direct naast een onbekende te gaan zitten. 

In de "viertjes" in de trein gaan twee mensen die elkaar niet kennen ook nooit direct naast elkaar zitten, altijd eerst tegenover elkaar en dan vaak nog het liefst schuin tegenover elkaar. 


Na vier september wordt het drukker en zetten we langere treinen in.

Ik denk dat dit er ook mee te maken heeft dat veel personeel terug is van vakantie.

Op veel trajecten zijn de langere treinen wel een verademing moet ik zeggen. Van Apeldoorn richting Amersfoort moest je het een week geleden nog doen met maximaal ICM-4/DDZ-4 en deze week zat ik, in de ochtendspits , ineens in een ICM-11 met een groep van drie conducteurs die kwam controleren.

Gebrek aan controle, maar vooral aan boetes, in de 1e klas is komt denk ik vooral door een gebrek aan interesse bij NS en inderdaad ook de rijksoverheid.


Spitstoeslag kost NS relatief weinig en brengt veel meer geld op dan controle en handhaving in de 1e klas. Richt zich meer op mensen/bedrijven die kunnen en weinig andere keus hebben dan te betalen. 

Dat is wat mij betreft niet hoe het zou moeten werken, maar wel de realiteit. Ik en anderen hier op de community vormen helaas een vrij beperkte groep die zich stoort aan het gebrek aan controle in de 1e klas (de meeste mensen inclusief conducteurs interesseert dit dus letterlijk helemaal niets). Zolang de rijksoverheid niet ingrijpt zal er niets veranderen ben ik bang en het zal ook geen thema worden bij de komende verkiezingen.

20 euro correctietarief bij Flex kan wel helpen, maar ik denk dat er te weinig mensen die onterecht in de 1e klas zitten gebruik maken van Flex om een groot verschil te merken.


Overigens heb ik het idee dat het nogal afhangt van je traject of je controles hebt. Ik reis veel tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en dat is echt een free for all/anarchie. De IC direct heb je nog wel eens een controle en als ik Leiden - Amsterdam Centraal neem ook. Niet vaak, maar af en toe een reisassistent die er nog zin in heeft. 


 

Vergeleken bij wat ik al jaren zo meemaak bij 1e klas treinreizen in het buitenland is dit grijsrijden nergens zo frequent voorkomend en achteloos als hier. Typisch voor Nederland dit.

Het is vooral frequent bij NS, niet bij andere vervoerders. Bij bijvoorbeeld Arriva moet men veel meer letten op wat er binnenkomt en uitgaat en kunnen ze zich niet veroorloven reizigers kosteloos met de 1e klas te laten reizen. Daar wordt 'grijsrijden' wel degelijk frequent beboet en vindt daarom ook zelden plaats bij Arriva. Bij NS, waar de tekorten al tientallen jaren vanuit Den Haag worden aangevuld, is het een compleet ander verhaal.

Dus, frequent bij NS: JA. Frequent in Nederland bij andere vervoerders: NEE.

@Rene74 op de HSL ben ik al tien(tallen) ritten zonder controle. Ben de tel kwijt, zou zijn rustig een kleine tien jaar geleden kunnen zijn. Maar ja, ik ben al tevreden als de HSL überhaupt van Amsterdam naar Breda rijdt.


Inderdaad voornamelijk bij NS, maar Arriva heeft niet overal 1e klas meer. En waar dat nog wel is, zijn het 8 stoeltjes met een doorzichtige plastic afscheiding erachter. Stelt dus nul komma nul voor.

Het stelt inderdaad weinig meer voor. In het beste geval is de helft van de 1e klas omgetoverd in 2e.klas. Bij Arriva neem ik over het algemeen zelfs de moeite niet meer om überhaupt berhaupt naar het deel voor de 1e klas te lopen, in de 2e klas is meestal meer ruimte.

Kan er weinig tegenin brengen. Maar ja, het is tenminste wel duidelijk.

Verschilt ook weinig van de situatie in bijvoorbeeld België of Zwitserland. Ik ben vorige week van Antwerpen naar Brussel gegaan en de trein was lang met aan beide zijden een 1e klas. 16 + 16 1e klas stoelen tegenover een paar honderd in de 2e klas. Ben uiteindelijk maar 2e klas gaan zitten, want daar was wel plek. Net als de Thurbo in Zwitserland, minder dan 10% van de plaatsen was 1e klas (was uiteraard drukker dan de 2e klas).


Ik moet zeggen dat sinds 2, misschien 3 jaar, steeds vaker te horen krijg dat reizigers merken dat er weinig tot geen controle meer is. Maar dan moet ik ook eerlijk zijn dat ik hedendaags via andere kanalen bijna nog net zo vaak het verzoek tot coulance voor een uitstel van betaling of een correctietarief krijg als een aantal jaren geleden toen geen tot weinig controle nog niet zoveel ter sprake kwam.


Dat er steeds meer 1ste klas wordt gereist is dat de NS simpelweg te kort materieel inzet en veel te veel 1ste klas zitplaatsen heeft. 80% van 1ste klas kan worden opgeheven. En die 1ste klas laat die dan zover mogelijk achterin zijn.


Dat er steeds meer 1ste klas wordt gereist is dat de NS simpelweg te kort materieel inzet en veel te veel 1ste klas zitplaatsen heeft. 

Dat betekent nog altijd niet dat je daarom maar zelf kan beslissen om onbetaald 1e klas te gaan zitten.

Als je daar wilt zitten, moet je ervoor betalen, zo simpel is het nietwaar.


Reageer