extreem goor

  • 4 January 2024
  • 23 reacties
  • 501 Bekeken

Reputatie 2

Als de treinen vies zijn neemt criminaliteit en onveiligheid toe. Als ik dat meld in de NS chat, dan kan dat alleen als ik over een agressieve persoon meldt en niet over de uitokkende omgeving dus de NS zelf. Zolang die omgeving misselijkmakend is is de rest ondergeschikt.

Mijn vriendin was over uit Engeland voor oud & nieuw, ze houdt in Nederland haar plas altijd op totdat ze uit de trein is. Sinds een jaar of vijf sloop dat er in. En dan schaam ik me er steeds weer voor dat ik Nederlandse ben: WELKOM!

Te genant, onze treinen. Een treinkaartje kopen? Wat een gekkigheid, je zou betaald moeten worden om je bloot te stellen aan zoiets.  

 


23 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey henny2,

Jammer om te lezen dat jullie hier geen goede ervaringen mee hebben. Er wordt altijd hard gewerkt door de schoonmaakploegen om het reizen voor iedereen zo comfortabel mogelijk te maken. Mocht je in een vieze trein zitten met bijvoorbeeld veel afval of een vies toilet, kun je dit altijd melden bij de conducteur, bij onze klantenservice of via X naar @schoonmaken. Dan kan dit ook zo snel mogelijk verholpen worden.

Reputatie 7
Badge +1

Hey henny2,

Jammer om te lezen dat jullie hier geen goede ervaringen mee hebben. Er wordt altijd hard gewerkt door de schoonmaakploegen om het reizen voor iedereen zo comfortabel mogelijk te maken. Mocht je in een vieze trein zitten met bijvoorbeeld veel afval of een vies toilet, kun je dit altijd melden bij de conducteur, bij onze klantenservice of via X naar @schoonmaken. Dan kan dit ook zo snel mogelijk verholpen worden.

Oprechte vraag @Lorena NS : reis jezelf wel eens met de trein. Gisteren een rit gemaakt en echt ik heb het nu al weer helemaal gehad met NS. De treinen zijn zowel goor van buiten als van binnen. De prijzen zijn exorbitant. Er moet echt iets dringend gebeuren. Die links naar schoonmaken en klantenservice leveren echt niets op.

Reputatie 7

De treinen zouden gewoon netjes en schoon moeten zijn zonder er steeds door klanten op geattendeerd te worden dat het her en der een bende is (vuil, zand, afval- en etensresten, rommel, ondefinieerbare vlekken, stofnesten onder stoelen enz). Kennelijk kan dit elders wel, in Nederland niet. Een aantal weken geleden in Oostenrijk in meerdere treinen gezeten die keurig schoon waren van binnen en buiten, zowel 's ochtends als 's avonds, inclusief frisse ramen. En er lag zelfs gedeeltelijk keurige vloerbedekking in de treinen. Ik zie bij zulke dingen dan altijd onwillekeurig een gemiddelde NS-trein voor me en denk dan, hoe kan het toch?

Reputatie 6
Badge +2

Oprechte vraag @Lorena NS : reis jezelf wel eens met de trein.

Jazeker! 

Die links naar schoonmaken en klantenservice leveren echt niets op.

De meldingen worden zeker wel opgepakt. Vooral als dit direct bij @schoonmaken gemeld wordt, wordt er uitgezocht op welk punt de eerste schoonmaker of schoonmaakploeg de trein in kan zodat in de meeste gevallen direct opgelost wordt. De buitenkant van de trein is weer een ander verhaal, maar ook daarbij gaan de treinen door de wasstraat.

 

Een aantal weken geleden in Oostenrijk in meerdere treinen gezeten die keurig schoon waren van binnen en buiten, zowel 's ochtends als 's avonds, inclusief frisse ramen. 

De OBB is ook een van de meest gesubsidieerde spoorwegmaatschappijen in Europa.

En verder heeft schoonhouden en op tijd schilderen geen prioriteit bij NS De treinen van Arriva zien er veel beter uit, zowel van buiten als van binnen.

Reputatie 7

 

Een aantal weken geleden in Oostenrijk in meerdere treinen gezeten die keurig schoon waren van binnen en buiten, zowel 's ochtends als 's avonds, inclusief frisse ramen. 

De OBB is ook een van de meest gesubsidieerde spoorwegmaatschappijen in Europa.

Als reinheid en netheid van treinen afhangt van of ze wel of niet gesubsidieerd worden,is het wel erg triest gesteld.

Ik vond het een verademing en prettig reizen. Dat is ook reclame voor treinreizen. Zo hoort het in mijn ogen ook. Dat er gesubsidieerd wordt, geen probleem. Ik ben er niet tegen, ook niet als dat in Nederland het geval zou zijn.

Zo netjes zijn de treinen van de SBB ook - ook al vaak genoemd. Ja ik weet dat in Zwitserland het ov duur is en er door de overheid per hoofd van de bevolking veruit het meest aan spoorvervoer wordt uitgegeven van heel Europa. Maar het levert wel wat op. In het rijtje dat ik laatst zag, van de uitgaven van Europese landen aan hun spoorvervoer, zag ik Nederland weer in de onderste regionen hangen.

 

 

Als reinheid en netheid van treinen afhangt van of ze wel of niet gesubsidieerd worden,is het wel erg triest gesteld.

Net als in jouw huishouden kun je het geld maar een keer uitgeven. NS kiest er voor om relatief veel geld uit te geven aan personeel en dan blijft er voor andere zaken zoals schoonmaken en onderhoud vanzelf minder over. Dat zijn beleidskeuzes (waar je het wel of niet mee eens kunt zijn).

Wat mij wel van het hart moet: ik heb de indruk dat ook hier veel mensen zich nog steeds niet realiseren dat de financiële situatie bij NS uiterst beroerd is. Er is domweg geen geld voor allerlei extra uitgaven. Meer geld voor het een, dan dus minder geld voor het ander.

Dat Nederlandse politici er weinig trek in hebben om royaal de portemonnee te trekken voor spoorvervoer is natuurlijk niet zo vreemd, de politiek ziet ook hoe slecht de spoorwegvervoerders en ProRail zelf presteren.

Ik zag eergisteren een oproep van FNV Spoor aan de politiek voor honderden miljoenen extra per jaar voor het spoor. Je moet als wereldvreemde vakbond maar durven terwijl je tegelijkertijd de zoveelste grote loonsverhoging eist. 

Reputatie 5

Ik dacht dat ik ooit iets had gelezen in deze community in de trant van 'Overheidssubsidie bij onderhandse gunningen gaat erg lastig vanwege Europese regels omtrent de aanbestedingsplicht' of iets in die richting? Kan me de exacte info niet herinneren, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

Maar voor de rest ben ik het volledig eens met @Rene74. Sommige gore treinen (vooral inclusief de met stiften/graffiti bekladde toiletten) zijn echt geen mooie reclame voor treinreizen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat met name toeristen zich een hoedje schrikken als ze zien wat ze in Nederland krijgen voor de premium vol tarief tickets die ze betalen.

Ik kan wel begrijpen dat de prioriteit van NS ligt bij het opschalen van de dienstregeling met de bijbehorende personeelskosten, maar met name veel oudere treinstellen (VIRM, DDZ & SLT) zijn soms ronduit ranzig. Een plas braaksel of wat etensresten kan ik nog begrijpen, maar in sommige treinen is de viezigheid zo grondig dat het niet meer met een doekje of een wasbeurt schoon te krijgen is. Denk aan vlekken op de bekleding, stoffigheid, plak, krassen op de ramen, etc. Helaas doet een blik in het archief (6 jaar terug) me geloven dat er niet snel een oplossing voor dit probleem zal komen..

 

Het doet me een beetje denken aan een roeien met de riemen (=inkomsten) die je hebt beleid. Wat ik dan weer niet snap, is waarom er zoveel moeite en geld wordt gestoken in prestige projecten als de tienminutentrein in plaats van te budgetteren in meer reiniging. Maar dat is totaal off-topic.

Reputatie 7
Badge +1

Het doet me een beetje denken aan een roeien met de riemen (=inkomsten) die je hebt beleid. Wat ik dan weer niet snap, is waarom er zoveel moeite en geld wordt gestoken in prestige projecten als de tienminutentrein in plaats van te budgetteren in meer reiniging. Maar dat is totaal off-topic.

 

Ik zou niet weten waarom dat totaal off-topic is. Geld kan inderdaad maar één keer worden uitgegeven en inderdaad wordt dat liever aan prestige projecten besteed dan aan de basis voorzieningen blijkbaar en ja een schone trein is gewoon een basis voorziening. De afgelopen 10 jaar is het materieel echt vervuild geraakt. Ook als ik bijvoorbeeld naar de andere vervoerders in Nederland kijk (Arriva, Qbuzz e.a.) steekt NS er bijzonder negatief uit. Zowel in Groningen als bijvoorbeeld de lijn in Geldermalsen zijn de treinen er zowel aan de binnenkant als de buitenkant veel schoner.

Reputatie 7
Badge

Het gekke is dat ik tweemaal een schoonmaker en vuilnisman tegengekomen ben in een IC. Op 26 december tussen Utrecht en Venlo en op 29 december tussen Venlo en Utrecht. De schoonmaker maakte dingen schoon met een doekje en de vuilnisman leegde bakken. Dat verraste me, ik heb zoiets nog nooit in een Nederlandse trein gezien.

Reputatie 7

Dat Nederlandse politici er weinig trek in hebben om royaal de portemonnee te trekken voor spoorvervoer is natuurlijk niet zo vreemd, de politiek ziet ook hoe slecht de spoorwegvervoerders en ProRail zelf presteren.

Begrijpelijk. Maar dat laatste komt ook ergens vandaan, ergens is de situatie zo ontstaan en nooit grondig en afdoende aangepakt om het kwalitatief goed (en passend voor een rijk westers land) op de rails te krijgen. Al jaren sudderen de spoorproblemen voort, ook al voor de pandemie (die nog eens een enorme klap er bovenop gegeven heeft). HSL, tal van infradefecten en treinstoringen, uitvallende computersystemen zonder back-up. Al vele jaren voorthobbelen zo.

Verder kan ik me soms storen aan alle franje om de "core-business" (reizigers goed vervoeren) heen. Laat de leuk en geinig bedoelde franje zoals Wintercity gewoon weg en steek dat geld in basale vervoerszaken. Dat is óók de tering naar de nering zetten, want inderdaad kan je je geld maar 1x uitgeven. Maar wel aan de juiste zaken. Reizigers willen betrouwbare en schone treinen die hen vlot van A naar B brengen. De rest eromheen is eigenlijk overbodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gekke is dat ik tweemaal een schoonmaker en vuilnisman tegengekomen ben in een IC. Op 26 december tussen Utrecht en Venlo en op 29 december tussen Venlo en Utrecht. De schoonmaker maakte dingen schoon met een doekje en de vuilnisman leegde bakken. Dat verraste me, ik heb zoiets nog nooit in een Nederlandse trein gezien.

Die mensen van Hago kom ik toch regelmatig tegen. Nou reis ik toevallig ook meestal op het traject Venlo - Utrecht. Maar écht schoonmaken doen zij ook niet. Een doekje over het tafeltje en weer door. Aan plakkerige vloeren e.d. gebeurt niks. Nou verwacht ik ook niet dat ze dat onderweg doen, maar ik heb het idee dat het ook 's nachts niet (meer) gebeurt.

Reputatie 7
Badge +1

Het gekke is dat ik tweemaal een schoonmaker en vuilnisman tegengekomen ben in een IC. Op 26 december tussen Utrecht en Venlo en op 29 december tussen Venlo en Utrecht. De schoonmaker maakte dingen schoon met een doekje en de vuilnisman leegde bakken. Dat verraste me, ik heb zoiets nog nooit in een Nederlandse trein gezien.

Vuilnisbakken legen en met een smerig doekje, want veel te veel gebruikt, iets afnemen behoort niet tot de schoonmaak wat mij betreft. Ik ben dat ook wel in de trein tegengekomen. Dat is meer een zeer oppervlakkige reiniging van koffievlekken bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +1

Rene74:

Verder kan ik me soms storen aan alle franje om de "core-business" (reizigers goed vervoeren) heen. Laat de leuk en geinig bedoelde franje zoals Wintercity gewoon weg en steek dat geld in basale vervoerszaken. Dat is óók de tering naar de nering zetten, want inderdaad kan je je geld maar 1x uitgeven. Maar wel aan de juiste zaken.

 

Ben bijna het geheel met je eens alleen het woordje soms zou ik vervangen door enorm. Het eerste wat NS zou moeten doen is inderdaad de afdeling marketing met ongeveer 90% inkrimpen en de gelden die dit oplevert aan nuttige basale zaken uitgeven. Wat de afdeling marketing allemaal over ons uitstort is veelal niet werkend, niet ludiek en vaak ook niet leuk. 

 

Begrijpelijk. Maar dat laatste komt ook ergens vandaan, ergens is de situatie zo ontstaan en nooit grondig en afdoende aangepakt om het kwalitatief goed (en passend voor een rijk westers land) op de rails te krijgen.

Juist in rijke westerse landen is het OV steeds meer ondermaats met de VS als ultieme exponent. In veel Aziatische landen is het OV stukken beter, denk aan Japan, China, Korea, Hong Kong, Singapore, etc. Ook India is bezig zijn spoorwegen razendsnel te moderniseren.

Oorzaken zijn wel duidelijk, de torenhoge loonkosten in westerse landen zijn zonder verregaande automatisering funest voor arbeidsintensieve sectoren als het OV. Voeg daarbij dat het OV in Europa veelal in handen is van vastgeroeste, inefficiëntie staatsbedrijven waar leiding en personeel (commercieel) niet vooruit te branden zijn.

 

Verder kan ik me soms storen aan alle franje om de "core-business" (reizigers goed vervoeren) heen. Laat de leuk en geinig bedoelde franje zoals Wintercity gewoon weg en steek dat geld in basale vervoerszaken. Dat is óók de tering naar de nering zetten, want inderdaad kan je je geld maar 1x uitgeven. Maar wel aan de juiste zaken. Reizigers willen betrouwbare en schone treinen die hen vlot van A naar B brengen. De rest eromheen is eigenlijk overbodig. 

Als het personeel de vrijheid heeft om allerlei hobbyprojecten te verzinnen krijg je dat. Maar kun je dat het personeel verwijten als de leiding zelf geen focus heeft en zich schuldig maakt aan gehobby met bijv. de 10-minuten IC of onrendabele nachttreinen? Heb jij Wouter Koolmees en Tjalling Smit wel eens kunnen betrappen op een duidelijke toekomstvisie?

Reputatie 7
Badge +1

Nee van toekomstvisie heb ik inderdaad nog niet veel gezien. Koolmees zit er natuurlijk nog niet zo lang, maar ook de rest van de Raad van bestuur is echt onzichtbaar. Kijk NS heeft gewoon een staatsmonopolie en zou dus sowieso bijzonder weinig geld aan commercie moeten besteden. De klanten hebben toch gedwongen winkelnering dus elke cent aan reclame enz. is zo'n beetje een cent teveel. 

 

Reputatie 7

 

Begrijpelijk. Maar dat laatste komt ook ergens vandaan, ergens is de situatie zo ontstaan en nooit grondig en afdoende aangepakt om het kwalitatief goed (en passend voor een rijk westers land) op de rails te krijgen.

Juist in rijke westerse landen is het OV steeds meer ondermaats met de VS als ultieme exponent. 

Daar heb je gelijk in. Eigenlijk is het een contradictie. Je zou toch eigenlijk verwachten dat in rijke westerse landen (uitgezonderd de VS misschien, een geval apart) toch veel meer geïnvesteerd wordt. Het geld is er wel maar wordt aan andere zaken besteed. Dat van loonkosten is natuurlijk ook een probleem. En een negatief ov-imago waardoor zelfs laagbetaalde mensen massaal de eigen auto de grote voorkeur geven. 

Het welvarende Zwitserland en Oostenrijk (en ook de Scandinavische landen) hebben wat dat betreft kennelijk een afwijkend beleid wat financiering van spoorvervoer betreft. De treinen zijn niet heel frequent, maar modern, schoon en erg betrouwbaar. En daar gaat het om.

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat ik ooit iets had gelezen in deze community in de trant van 'Overheidssubsidie bij onderhandse gunningen gaat erg lastig vanwege Europese regels omtrent de aanbestedingsplicht' of iets in die richting? Kan me de exacte info niet herinneren, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

De concessie voor 2025-2033 is gauw nog onder oude Europese regels aan NS gegund. Pas vanaf 2034 zullen we hier dus iets van merken.

Dat overigens tenzij de Europese Commissie eerder doorzet en gelijk krijgt in de procedure die zij hierover onder de oude regels tegen Nederland is gestart.

Reputatie 5

 

Begrijpelijk. Maar dat laatste komt ook ergens vandaan, ergens is de situatie zo ontstaan en nooit grondig en afdoende aangepakt om het kwalitatief goed (en passend voor een rijk westers land) op de rails te krijgen.

Juist in rijke westerse landen is het OV steeds meer ondermaats met de VS als ultieme exponent. 

Daar heb je gelijk in. Eigenlijk is het een contradictie. Je zou toch eigenlijk verwachten dat in rijke westerse landen (uitgezonderd de VS misschien, een geval apart) toch veel meer geïnvesteerd wordt. Het geld is er wel maar wordt aan andere zaken besteed. Dat van loonkosten is natuurlijk ook een probleem. En een negatief ov-imago waardoor zelfs laagbetaalde mensen massaal de eigen auto de grote voorkeur geven. 

Het welvarende Zwitserland en Oostenrijk (en ook de Scandinavische landen) hebben wat dat betreft kennelijk een afwijkend beleid wat financiering van spoorvervoer betreft. De treinen zijn niet heel frequent, maar modern, schoon en erg betrouwbaar. En daar gaat het om.

In Zwitserland en Oostenrijk trekken ze meer reizigers door schone treinen. Want dan heb je en een mooie trein, en een mooi uitzicht! En in welvarende landen hebben mensen vooral een auto, en dan is het OV niet echt nodig. Vooral als de benzine net zo goedkoop is als in de VS.

 

 

 

 

In Zwitserland en Oostenrijk trekken ze meer reizigers door schone treinen. Want dan heb je en een mooie trein, en een mooi uitzicht! En in welvarende landen hebben mensen vooral een auto, en dan is het OV niet echt nodig. Vooral als de benzine net zo goedkoop is als in de VS.

Een van de grote kritiekpunten van de Zwitserse politiek is juist dat de treinen van de SBB zo slecht bezet zijn.

Reputatie 5

Tja, dan is er natuurlijk ook niemand die vervuilt.

Reputatie 7

Een van de grote kritiekpunten van de Zwitserse politiek is juist dat de treinen van de SBB zo slecht bezet zijn.

Oh ja?

https://www.srf.ch/news/schweiz/rueckkehr-in-gewinnzone-sbb-hat-noch-nie-so-viele-passagiere-transportiert.

Reputatie 7
Badge

De concessie voor 2025-2033 is gauw nog onder oude Europese regels aan NS gegund. Pas vanaf 2034 zullen we hier dus iets van merken.

Dat overigens tenzij de Europese Commissie eerder doorzet en gelijk krijgt in de procedure die zij hierover onder de oude regels tegen Nederland is gestart.

Nog even specifiek opgezocht en deze procedure gaat erom dat het niet gerechtvaardigd zou zijn om deze concessie zo ver vooruit al te gunnen en dat de staat dit alleen doet om de nieuwe regels te omzeilen.

Reageer