Fiets in de trein in de spits?

  • 14 August 2023
  • 11 reacties
  • 220 Bekeken

Vanmorgen zat ik (met vouwfiets) in de trein van 6:50 van Amsterdam naar Den Haag Centraal. In Leiden stapte om half acht een man in met een electrische fiets (niet vouwbaar) en verzoekt mij ergens anders te gaan zitten zodat hij z'n fiets neer kan zetten. Het was nog een NS medewerker ook, keurig in werkkleding met NS logo op de borst. Is het normaal dat NS medewerkers alles mogen wat gewone klanten niet mogen?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In juli en augustus mogen gewone fietsen de hele dag mee met het dalurenkaartje.

Zat jij met jouw opgevouwen vouwfiets op een fietvoorrang-plek? Dan moet je dus plaatsmaken als er iemand met een fiets komt.

Reputatie 7
Badge +4

In juli en augustus mogen in de spits ook gewone fietsen mee. Er zijn plaatsen waar de fiets voorrang heeft op de zitplaats, dus het is wat dat betreft gerechtvaardigd, als het inderdaad om een dergelijke plaats ging. Dat mag u ook, evenals de NS medewerker. Er is dus geen sprake van onrecht, waarbij u benadeeld wordt  ik kan me wel voorstellen dat de regeling u merkwaardig voor komt  

 

Reputatie 3

Helaas mag de fiets in juli/augustus ook mee in de spits. Eigenlijk belachelijk, zeker op dit drukke traject. Vroeger had je, onder het motto het is rustig in vakantietijd, ook 40% korting in de spits met een dalurenabonnement in juli en augustus. Dat is wel afgeschaft. Dat u werd verzocht om plaats te maken, vind ik wel erg aanmatigend.

Reputatie 7
Badge +3

Dat u werd verzocht om plaats te maken, vind ik wel erg aanmatigend.

Dat zijn gewoon de regels. Iemand met een vouwfiets mag op meer plekken in de trein zitten, een gewone fiets mag alleen op de fietsplek en wordt veel meer beperkt dan iemand met vouwfiets. 

De bewuste NS medewerker vond dat ik mijn fiets maar in een gangpad moest zetten zodat hij zijn fiets kwijt kon. Dat vind ik inderdaad ook behoorlijk aanmatigend. Je mag van NS medewerkers verwachten dat ze rekening houden met de klant en niet zo’n zoek-het-maar-uit houding aannemen.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd mag je van reizigers verwachten dat ze aanwijzingen van het NS-personeel opvolgen. Als een NS-medewerker verzoekt om je vouwfiets te verplaatsen dan heb je dat zonder morren op te volgen. 

Er is inmiddels al een paar keer uitgelegd dat in juli en augustus de gehele dag (tegen betaling) fietsen mogen worden meegenomen, dus zonder spitsbeperkingen. Die fietsen kunnen nergens anders staan dan op de gemarkeerde fietsplaatsen. Dus als je daar staat, zit of bagage (zoals een vouwfiets) hebt geplaatst zal je echt moeten verkassen. 

Reputatie 7
Badge +3

De bewuste NS medewerker vond dat ik mijn fiets maar in een gangpad moest zetten zodat hij zijn fiets kwijt kon. Dat vind ik inderdaad ook behoorlijk aanmatigend. Je mag van NS medewerkers verwachten dat ze rekening houden met de klant en niet zo’n zoek-het-maar-uit houding aannemen.

Was het een fietspriorty plek? En had jij een fietskaartje voor jouw vouwfiets? Zonder fietskaartje hoor jij jouw vouwfiets niet op een fietsplaats te zetten. Op die plek heeft een gewone fiets voorrang.

Reputatie 7
Badge +1

En natuurlijk moet MoDe het antwoord van iMark weer even kopiëren. Voegt helemaal niets toe aan de discussie. Natuurlijk had Edwin-W geen kaartje voor zijn vouwfiets, die zijn helemaal niet nodig.

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval maakt het niet eens uit of het een NS-medewerker is die verzoekt om je vouwfiets te verplaatsen. Iedere reiziger met een gewone fiets heeft er recht op om de voorrangsplek voor de fiets te gebruiken. En kan je dus verzoeken om je vouwfiets ergens anders neer te zetten. De vouwfiets kan ergens anders staan. De gewone fiets niet.

Reputatie 7
Badge +3

En natuurlijk moet MoDe het antwoord van iMark weer even kopiëren. Voegt helemaal niets toe aan de discussie. Natuurlijk had Edwin-W geen kaartje voor zijn vouwfiets, die zijn helemaal niet nodig.

Klopt een fietskaartje is niet nodig voor een ingeklapte vouwfiets. Maar klap jij jouw vouwfiets niet in of neem jij met jouw vouwfiets een fietsplek in dan heb je wel een fietskaartje nodig. 

Als we het over kopieren hebben: zie mijn 1e reactie op dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Je ingeklapte vouwfiets mag best op een voorrangsplek voor gewone fietsen staan. Tot het moment dat iemand met een gewone fiets gebruik wil maken van de voorrangsplek. Dan moet je meteen ophoepelen met je vouwfiets. 

Overigens heeft het kopen van een fietskaartje voor het meenemen van een niet-ingeklapte vouwfiets vooral een hoog-theoretisch gehalte. Mensen nemen juist een vouwfiets omdat die gratis meekan, ook in de spitsuren (september t/m juni).

 

Reageer