beantwoord

graag fantsoenlijke wifi installeren


Beste meneer/mevrouw,

 

het stoort mij keer op keer weer dat de wifi in de trein het maar uitzonderlijk doet. Ik ben zelf student en als ik naar mijn ouders reis dan duurt dit zo’n 1,5-2 uur. Dit is kostbare tijd waarin ik aan mijn studie of dergelijke wil werken en daarbij graag gebruik zou willen maken van de wifi in de trein inplaats van mijn eigen internet bundel! Wifi in de trein is er al een aantal jaar. Het is ondertussen anno 2022 en de wifi functioneert nog steeds niet… 

Zouden jullie de wifi in alle treinen en coupés zo kunnen installeren dat het ook daadwerkelijk werkt???!

Ik hoor graag respons,

 

met vriendelijke groet,

 

icon

Beste antwoord door iMark 14 May 2022, 10:40

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als je goed wil, moet je dokken=van je bundel snoepen. Dat van NS is gewoon een leukertje om wat te sussen. Anders gaat iedereen ´studeren,, dwz van die leuke netflixos en die zooi tiktokjes kijken. Studenten hebben ook niet meer geleerd beleefd te vragen en meteen maar te eisen?

Overigens ben ik nu in Österreich en hier is het uitstekend prima-ook zelfs in de kleinste stations waar niet eens een loket meer is. En ook nog gratis reizen hier vandaag op de VRIJdag=benzinfrei.

Een goede vraag is natuurlijk hoe een student aan het geld moet komen voor een internetbundel. Met gemiddeld € 1.000 aan kosten per maand (Nibud) kun je onmogelijk voldoende werken om je kosten te betalen en de door werkgevers zo gewenste activiteiten naast je studie ontplooien. 

De NS moet gewoon zorgen dat de wifi werkt. Busmaatschappijen kunnen het wel goed, althans op de veluwe wel. 

Reputatie 7
Badge +4

In België is geen wifi in de trein en daar zijn de studenten kennelijk wel intelligent genoeg om het zelf op te lossen: ze lijken allemaal online te zijn zonder dat te doen op kosten van een ander. 

Dit geeft NMBS aan:

Is er wifi aan boord van de trein?

Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is.

Die kosten worden niet opgebracht door NS maar door de betalende reizigers. Houders van een scholierenkaart reizen al zwaar onder de kostprijs, dus ook nog eisen stellen die er op neer komen dat een ander maar meer moet betalen, lijkt me buiten de orde. Zoveel extra duur zijn de 4G-abonnementen niet meer. Ze bieden veel meer dan de afgeknepen Wifi. Die moet ook wel afgeknepen zijn, want toen dat niet zo was, gingen mensen, scholieren uiteraard niet, ‘gratis’ streamen. Maar gratis bestaat niet in de economie.

De Belgen zijn zo dom nog niet, en pakken het beter aan.

 

In België is geen wifi in de trein en daar zijn de studenten kennelijk wel intelligent genoeg om het zelf op te lossen, ze lijken allemaal online te zijn zonder dat te doen op kosten van een ander. 

Dit geeft NMBS aan:

Is er wifi aan boord van de trein?

Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is.

Die kosten worden niet opgebracht door NS maar door de betalende reizigers. Houders van een scholierenkaart reizen al zwaar onder de kostprijs, dus ook nog eisen stellen die er op neer komen dat een ander maar meer moet betalen, lijkt me buiten de orde. Zoveel extra duur zijn de 4G-abonnementen niet meer. Ze bieden veel meer dan de afgeknepen Wifi. Die moet ook wel afgeknepen zijn, want toen dat niet zo was, gingen mensen, scholieren uiteraard niet, ‘gratis’ streamen. Maar gratis bestaat niet in de economie.

De Belgen zijn zo dom nog niet, en pakken het beter aan.

 

@Thom Dit is appels met peren vergelijken. (NS en NBMS).

Misschien ook maar de voordelen voor ouderen bij de NS sterk beperken en de generatie die ‘gratis’ kon studeren dubbel laten betalen? 

De NS wil graag een app, facebook, twitter, chat, e.d.. Nou zorg dan ook maar voor een minimale bandbreedte in de trein. En wat ze in België doen qua tarieven is hun zaak.

Een ticket gekocht in de trein, i.p.v. via een van de vele andere verkoopskanalen die NMBS je ter beschikking stelt, kost automatisch € 7 meer. Dit is een boordtoeslag die niet kan worden geannuleerd door de treinbegeleider.

@Tijdvoor

Welke generatie kon gratis studeren????

Sinds 2015 is er het leenstelsel en dat betekent dus dat studeren niet gratis is.

Van 1985 t/m 2014 was er de basisbeurs aangevuld met studieleningen, dat was dus ook niet gratis.

Voor 1985 was er helemaal geen studiefinanciering, geen geld geen studie. Dus dat was al helemaal niet gratis. Zonder geld was toen enige optie overdag werken en dan twee avonden plus de zaterdag naar college.

@Tamzin 

Er is een tijd geweest dat men een ‘gratis’ OV kaart kreeg die de gehele week geldig was. Een uitwonende beurs waar je redelijk van rond kan komen en de kamerhuur van kon betalen. Je lening loze studietijd vrij ruim was en je na betaling van het collegegeld kosteloos een tweede studie erbij kon doen. Dat was de periode van 1985 tot NIET heden. Daarvoor kreeg een enkeling een studiebeurs al gelang het potentieel.

WIFI in de trein is in Nederland onderhand een basisbehoefte, al is het alleen maar om de NS app te gebruiken. Dat het in België, Japan, et cetera allemaal geregeld beter is. Fijn, maar daar koop ik niks voor.

Daar iedereen tegenwoordig student is. (Ook diegene die op het MBO een opleiding volgen.) Is er voor die generatie altijd de mogelijkheid geweest om een studie op niveau 1 of 2 te volgen. De studiefinanciering is dan een GIFT! 

@Tamzin

WIFI in de trein is in Nederland onderhand een basisbehoefte, 

Als je wifi in de trein een basisbehoefte noemt betekent dat slechts dat je weinig benul hebt van wat basishoeften zijn. Levenservaring komt met de jaren zullen we maar zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt er vanuit allerlei invalshoeken naar kijken.

WiFi in de trein moet goed werken of anders maar niet. Zoals NS het nu geregeld heeft, is het derderangs maar gratis. Omdat het gratis wordt aangeboden kunnen we niet verwachten dat het veel soeps is en altijd werkt. Te gebruiken voor reisinformatie.

Mijn Vodafone 5G doet het heel behoorlijk in de trein maar met beperkte data ga ik geen video streamen. Bovendien is het veel veiliger data via mobiele netwerk te versturen dan via een onbeveiligd WiFi-netwerk. 

Misschien moet de oplossing voor studenten in een heel andere richting gezocht worden: data-abonnementen via de onderwijsinstellingen.

Reputatie 7

Je kunt er vanuit allerlei invalshoeken naar kijken.

WiFi in de trein moet goed werken of anders maar niet. Zoals NS het nu geregeld heeft, is het derderangs maar gratis. 

Vind ik ook. Wifi gratis als leuk extraatje aanbieden, geeft toch verwachtingen. Zeker bij veelgebruikers, studenten, die toch verreweg het grootste deel van de reizigersgroep uitmaken. Het in de praktijk meer niet dan wel laten werken roept vragen en irritatie op. Stop er dan gewoon mee. Scheelt NS ook weer geld en ieder weet waar hij of zij aan toe is. NMBS is er tenminste duidelijk in.

@Tamzin

WIFI in de trein is in Nederland onderhand een basisbehoefte, 

Als je wifi in de trein een basisbehoefte noemt betekent dat slechts dat je weinig benul hebt van wat basishoeften zijn. Levenservaring komt met de jaren zullen we maar zeggen.

 

Ik pak de auto en ga er even tussenuit. Misschien wel laptop mee en hotspotje aan. Geen benul wat ik ga doen, maar ik vermaak me wel. Ojaa, misschien een beetje levenservaring opdoen ;)

Ik denk dat de NS er verstandig aan doet gewoon helemaal te stoppen met het aanbieden van wifi en zich maar eerst eens moet concentreren aan het aanbieden van een treinreis, waarbij de Hc je vriendelijk welkom heet en even langskomt om te controleren of je een geldig VVB hebt en de mensen die zich aso gedragen even hun plek wijst en aangeeft hoe het hoort in een trein.

 

@Tijdvoor  Hopelijk biedt je auto dan wel gratis wifi aan want anders gaat dat van je bundel af.

Reputatie 7
Badge +4

Ik pak de auto en ga er even tussenuit. Misschien wel laptop mee en hotspotje aan. Geen benul wat ik ga doen, maar ik vermaak me wel. Ojaa, misschien een beetje levenservaring opdoen ;)

Dat kan nooit kwaad, wijsheid is meer dan waarheid.😇

Reageer