Grotere en/of meer fietswagons agv een groeiende behoefte | NS Community

Grotere en/of meer fietswagons agv een groeiende behoefte

  • 15 September 2022
  • 48 reacties
  • 1103 Bekeken

Fietswagons zouden groter moeten zijn ivm het toenemende fietsgebruik in Nederland en de groter wordende behoefte klimaatvriendelijk te reizen. De ruimtes zijn nu te klein en dat heeft tot gevolg dat er conflicten ontstaan tussen reizigers met fiets. Het werkt ontmoedigend.


48 reacties

Fietswagons zouden groter moeten zijn ivm het toenemende fietsgebruik in Nederland en de groter wordende behoefte klimaatvriendelijk te reizen. De ruimtes zijn nu te klein en dat heeft tot gevolg dat er conflicten ontstaan tussen reizigers met fiets. Het werkt ontmoedigend.

NS heeft vrees ik andere zaken aan zijn hoofd die op dit moment alle aandacht vereisen zoals de financiën en de personeelsproblemen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al eerder laten weten niets te zien in suggesties om het aantal fietsplekken te vergroten gedaan door de consumentenorganisaties in het Locov. Dit nav de pilot verplicht fietsreserveren in de zomer van 2021.  https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx

Er wordt dus niet veranderd aan de fietsbalkons/fietsplekken in de bestaande treinen. De enige hoop is dat er bij nieuwe treinen wel iets meer plek is.

Reputatie 7
Badge +1

Enkele jaren terug was het destijds ook duidelijk uitgesproken doel fietsvervoer zo veel mogelijk te verhinderen-met als overgrootste reden uiteraard alweer ´´kost te veel tijd, plus vaak onvoorzien wisselend´ voor stationnement (=dat is de tijd dat een treintje stil mag staan voor uit+inladen). Daar is men na grote druk en veel protest deels weer van teruggekomen-wel is er als nevendoel dan de zeer goedkope OV-fiets ook op zeer vele plekken-bijgekomen.

Je hebt vermoedleijk geen enkel idee hoe veel ombouw van bestaande wagons kost-zeker als dat niet tegelijk met de normale grote beurt halverwege levensduur gebeurt.

Daarnaast speelt ook hier weer de totaal ontbrekende discipline en houden aan regels bij de fietsen meezeulende reiziger een grote rol

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt klimaatvriendelijk wilt reizen, dan zet je de fiets niet op de trein, maar fiets je.

E-bikes zijn niet klimaatvriendelijk als je naar productie, duurzaamheid en energiegebruik kijkt. En dat zijn juist fietsen die je steeds vaker in de trein ziet en meer ruimte innemen (want robuuster) dan een stads-of racefiets.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik snap de mensen niet die de fiets in te trein zetten of achter de auto hangen om elders te gaan fietsen omdat het gezond is / beweging goed is. Ondertussen zitten ze in de trein of auto.

In de zomer zou om alle vakantiegangers tegemoet te komen die klagen over te weinig fietsplaatsen als proef net als vroeger een paar keer per week of 1x per dag fietswagon van den Helder naar Maastricht ingezet kunnen worden met als extra route Groningen naar Vlissingen.

 

Reputatie 7
Badge

Alleen is een fietswagon lastig achter een treinstel te koppelen.

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

 

Reputatie 7
Badge +3

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

 

Ik ben gewoon een reiziger, die liever zit dan moet staan omdat er nog minder zitplaatsen zijn ten behoeve van fietsen. Daarnaast ben ik dat ‘mijn fiets moet mee, al is er geen plaats, had NS maar voor plek moeten zorgen’ gezeur zat. Iets te vaak er niet langs gekund in de trein door verkeerd geplaatste fietsen of mijn aansluiting gemist omdat fietsers de treindeuren, het balkon, de roltrap en of de trap blokkeerden.

Om de fietsenoverlast te beperken ben ik er juist voor in juli/augustus een fietsenwagon, treindeel of coupé vor fietsers op 1 of 2 vaste routes te bestemmen. 

Met een beetje rekening houden met medereizigers door je gewoon te houden aan de voorwaarden mbt fiets meenemen kweek je meer sympathie voor treinfietsers en zorg je voor meer tevreden reizigers.

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

U gaat volledig voorbij aan de overlast die fietsen in de trein geven, deels ook omdat veel eigenaren ervan zich niets aantrekken van de regels (spitsuren, bepakking, aantal fietsen, extra karretjes, etc).

Verder neemt een fiets de ruimte in van drie schaarse zitplaatsen. Het is niet de bedoeling dat steeds meer mensen moeten staan in de trein omdat de ruimte in beslag genomen wordt door fietsen.

En nee, ik werk niet bij NS en ik neem ook mijn fiets niet mee. Maar ik heb het als reiziger wel een beetje gehad met de fietsoverlast.

Als fietsers meer service willen moeten ze trouwens ook maar bereid zijn daar een veel hogere prijs voor betalen die recht doet aan het grote ruimtebeslag.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt klimaatvriendelijk wilt reizen, dan zet je de fiets niet op de trein, maar fiets je.

E-bikes zijn niet klimaatvriendelijk als je naar productie, duurzaamheid en energiegebruik kijkt. En dat zijn juist fietsen die je steeds vaker in de trein ziet en meer ruimte innemen (want robuuster) dan een stads-of racefiets.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik snap de mensen niet die de fiets in te trein zetten of achter de auto hangen om elders te gaan fietsen omdat het gezond is / beweging goed is. Ondertussen zitten ze in de trein of auto.

In de zomer zou om alle vakantiegangers tegemoet te komen die klagen over te weinig fietsplaatsen als proef net als vroeger een paar keer per week of 1x per dag fietswagon van den Helder naar Maastricht ingezet kunnen worden met als extra route Groningen naar Vlissingen.

 

Dit is toch wel heel simpel gedacht. Nederland is dan wel een klein land, maar van de ene kant naar de andere kant van het land is toch echt te ver om even te fietsen. Dan is de fiets mee nemen in de trein beter voor het klimaat dan met de auto meenemen. En een e-bike is wel klimaatvriendelijk als dat in de plaats is van autorijden. En het is ook klimaatvriendelijker dan een vliegvakantie naar Spanje of Griekenland. Gewoon even een dagje weg in eigen land, en dat is dan vaak in een ander deel van het land dan waar je zelf woont, heb je toch even dat vakantiegevoel. 

 

Reputatie 7

Al zo vaak gezegd: Nederland, het fietsland bij uitstek, waar meer fietsen dan inwoners zijn en mensen graag op de toeristische, mooie plekken willen fietsen waar je dus meestal niet zomaar even naartoe fietst en dús een grote vraag is naar fietsvervoer. Dan moet je als klantgerichte vervoerder toch wel meer te bieden hebben dan een schamel aantal fietsplekjes in de trein. Nee het kan nu niet meer zomaar even veranderd worden vanwege kosten en zitplaatsgebrek. Maar het had naar mijn idee al decennia lang anders moeten zijn. Elders heb je ook fietsrijtuigen in de trein. Nog steeds. Andere keuzes..... en vaak ook nog veel langere treinen dan bij ons (zoals bij SBB.... dan heb je meestal zitplaatsen genoeg én nog eens veel fietsplaatsen... en een treinbistro.... en een familieafdeling.....)

NS doet het met een relatief frequent rijdend "intercity"treintjessysteem totaal anders, zodat fietsen zijn verworden tot lastig bijproduct dat het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. 

Andere keuzes..... en vaak ook nog veel langere treinen dan bij ons (zoals bij SBB.... dan heb je meestal zitplaatsen genoeg én nog eens veel fietsplaatsen... en een treinbistro.... en een familieafdeling.....)

In Zwitserland kost een fietsdagkaart ook bijna €15.

Reputatie 7
Badge +3

Al zo vaak gezegd: Nederland, het fietsland bij uitstek, waar meer fietsen dan inwoners zijn en mensen graag op de toeristische, mooie plekken willen fietsen waar je dus meestal niet zomaar even naartoe fietst en dús een grote vraag is naar fietsvervoer. Dan moet je als klantgerichte vervoerder toch wel meer te bieden hebben dan een schamel aantal fietsplekjes in de trein. Nee het kan nu niet meer zomaar even veranderd worden vanwege kosten en zitplaatsgebrek. Maar het had naar mijn idee al decennia lang anders moeten zijn. Elders heb je ook fietsrijtuigen in de trein. Nog steeds. Andere keuzes..... en vaak ook nog veel langere treinen dan bij ons (zoals bij SBB.... dan heb je meestal zitplaatsen genoeg én nog eens veel fietsplaatsen... en een treinbistro.... en een familieafdeling.....)

NS doet het met een relatief frequent rijdend "intercity"treintjessysteem totaal anders, zodat fietsen zijn verworden tot lastig bijproduct dat het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. 

Die andere landen hebben allemaal ook een OV-fietsen systeem, waar je relatief goedkoop een fiets kunt huren?

Reputatie 6

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

U gaat volledig voorbij aan de overlast die fietsen in de trein geven, deels ook omdat veel eigenaren ervan zich niets aantrekken van de regels (spitsuren, bepakking, aantal fietsen, extra karretjes, etc).

Verder neemt een fiets de ruimte in van drie schaarse zitplaatsen. Het is niet de bedoeling dat steeds meer mensen moeten staan in de trein omdat de ruimte in beslag genomen wordt door fietsen.

En nee, ik werk niet bij NS en ik neem ook mijn fiets niet mee. Maar ik heb het als reiziger wel een beetje gehad met de fietsoverlast.

Als fietsers meer service willen moeten ze trouwens ook maar bereid zijn daar een veel hogere prijs voor betalen die recht doet aan het grote ruimtebeslag.

De treinen bij NS zijn ook niet gebouwd om fietsen in mee te nemen en daar houden ze ook geen rekening mee. Bij de treinen van R-net op de MerwedeLingelijn kunnen 12 fietsen mee. En hoe vaak reis je met een trein die vol fietsen staat? Volgens mij kom je vaak niet verder dan het perron van station 's-Hertogenbosch.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft al eerder laten weten niets te zien in suggesties om het aantal fietsplekken te vergroten gedaan door de consumentenorganisaties in het Locov. Dit nav de pilot verplicht fietsreserveren in de zomer van 2021.  https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx

Er wordt dus niet veranderd aan de fietsbalkons/fietsplekken in de bestaande treinen. De enige hoop is dat er bij nieuwe treinen wel iets meer plek is.

 

Bij de meest recente aanschaf van nieuw materieel valt juist het bijna volledig ontbreken van de fietsplekken op. In de flirt? kan maximaal een fiets staan en dan moet je ook nog het voorwiel dwarszetten want de fietsplek is niet groot genoeg voor één normale fiets.

Reputatie 7

Andere keuzes..... en vaak ook nog veel langere treinen dan bij ons (zoals bij SBB.... dan heb je meestal zitplaatsen genoeg én nog eens veel fietsplaatsen... en een treinbistro.... en een familieafdeling.....)

In Zwitserland kost een fietsdagkaart ook bijna €15.

Klopt, maar je krijgt er zekerheid en kwaliteit voor terug. 

Reputatie 7

Die andere landen hebben allemaal ook een OV-fietsen systeem, waar je relatief goedkoop een fiets kunt huren?

Ja, bijv Zwitserland wel. De Mietvelo am Bahnhof.

OV-fietsen zijn voor korte stadsritjes. Voor echte fietstochten van vele kilometers heb je een andere fiets nodig als je een beetje prettig wilt fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al eerder laten weten niets te zien in suggesties om het aantal fietsplekken te vergroten gedaan door de consumentenorganisaties in het Locov. Dit nav de pilot verplicht fietsreserveren in de zomer van 2021.  https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx

Er wordt dus niet veranderd aan de fietsbalkons/fietsplekken in de bestaande treinen. De enige hoop is dat er bij nieuwe treinen wel iets meer plek is.

 

Bij de meest recente aanschaf van nieuw materieel valt juist het bijna volledig ontbreken van de fietsplekken op. In de flirt? kan maximaal een fiets staan en dan moet je ook nog het voorwiel dwarszetten want de fietsplek is niet groot genoeg voor één normale fiets.

Daarom ook mijn opmerking dat de hoop is gevestigd op nieuwe treinen, dus treinen die nu nog niet rijden. Van wat ik er over gelezen en gezien heb zou er al meer plek voor fietsen zijn in de ICNG, zeker als je het vergelijkt met de ICR en ICM die door de ICNG vervangen worden. Dus dat is al een verbetering. En verder moeten we nog zien hoe de nieuwe DDNG eruit gaat zien en wat daar aan fietsplekken komt. Idem voor de nieuwe sprinter waarvoor kort geleden een aanbesteding is gestart.

In de nieuwe sprinters die nu rijden is het inderdaad flink behelpen met een fiets, in de SNG is het net zo als jij aangeeft in de Flirt en in de SLT met de ingebouwde toiletten zal het niet veel beter zijn. Enige is nog de in een 6-delige SLT er nog 1 multifunctioneel balkon is met alleen klapstoeltjes waar je wel meer fietsen kwijt. 

 

Wat mij opvalt en vooral ook irriteert is dat NS op alle gedane suggesties over meer (flexibere) fietsplekken gewoon botweg zegt “kan niet, willen we niet, doen we niet”. Ja, meer fietsplekken gaan ten koste van zitplaatsen maar de meeste fietsen worden meegenomen in de zomermaanden en dan zijn er minder reizigers waardoor 3 of 4 zitplaatsen minder over het algemeen geen probleem oplevert.

Reputatie 7
Badge +1

NS is ongeveer even flexibel als de kluisdeuren van de Nederlandsche bank (ik ben er in geweest).

Ik verwacht van NS voorlopig helemaal niets, kan het alleen maar meevallen 😁.

Reputatie 7
Badge +3

Die andere landen hebben allemaal ook een OV-fietsen systeem, waar je relatief goedkoop een fiets kunt huren?

Ja, bijv Zwitserland wel. De Mietvelo am Bahnhof.

OV-fietsen zijn voor korte stadsritjes. Voor echte fietstochten van vele kilometers heb je een andere fiets nodig als je een beetje prettig wilt fietsen.

Ik heb anders prima fietstochten gemaakt op een OV-fiets. Maar misschien ben ik niet zo'n verwende fietser. Tot dat vorig jaar een e-biker het nodig vond om mij op de SEH te laten belanden fietste ik op een simpele Gazelle rustig 2x per dag 15 km.

In de trein zie ik een flinke toename van e-bikes. Dat zijn inderdaad geen mensen die een tochtje op een OV-fiets zouden maken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb anders prima fietstochten gemaakt op een OV-fiets. Maar misschien ben ik niet zo'n verwende fietser. Tot dat vorig jaar een e-biker het nodig vond om mij op de SEH te laten belanden fietste ik op een simpele Gazelle rustig 2x per dag 15 km.

Ik heb zelf ook een elektrische fiets, maar ik heb geen enkele moeite met de OV-fiets. 

Al zou ik er geen lange recreatieve tochten op maken. Niet omdat er geen trapondersteuning op zit, maar vooral om het missen van versnellingen. Dat vind ik persoonlijk toch wel erg prettig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen elektrische fiets, kan het nog prima af met een gewone fiets. Maar dan wel minstens een stadsfiets met handremmen en wat versnellingen. En voor een langere fietstocht heb ik een stadshybride met nog wat meer versnellingen. Daarnaast fietst een eigen fiets toch meestal fijner en bij de aanschaf van mijn fietsen heb ik ook goed gekeken naar de juiste framemaat. Plus op mijn fietsen heb ik fietstassen zitten om nog het nodige mee te kunnen nemen, al kun je natuurlijk een losse enkele fietstas meenemen, al moet je dan wel kijken of buizen van de bagagedrager niet te dik zijn voor de haken van jouw fietstas.

Reputatie 7
Badge +3

Ik forens inmiddels bijna 2 jaar naar een kantoor in Utrecht Rijnsweerd. Voor mij is het meenemen van de elektrische vouwfiets in de trein de ideale vervoersmethode voor mijn woon-werkverkeer. Ik heb al eerder uitgelegd dat het grootste voordeel is dat mijn voor- en natransport geregeld is. Ik verlies ook geen tijd met het lopen naar fietsenstallingen.

Ik kan de rit naar het station uitstekend timen, net als de rit van station naar werk. Idem in de tegenrichting. Bovendien ben ik niet afhankelijk van aansluitingen op het overige OV.  
Per dag scheelt me het meer dan een uur reistijd in vergelijking met het maken van dezelfde reis met het OV.

Ik ben niet ontevreden over ruimte voor bagage/vouwfietsen in de SNG. Als je instapt in het rijtuig met ruimte voor fietsen en rolstoelen is er altijd wel plek te vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets kunt je wel makkelijker kwijt dan een gewone fiets in een SNG. Maar daar gaat het wat betreft de vraag van TS niet om, dat gaat om ruimte voor gewone fietsen en die is gewoon beperkt.

Zelf heb ik 5 jaar geforensd waarbij ik een fiets op het station dicht bij mijn werk had staan. Van huis naar station had ik geen fiets nodig, is maar een minuutje of 6 lopen en zou met een (vouw)fiets niet heel veel tijdswinst opleveren. Wat betreft het verlies van tijd met lopen naar fietsenstallingen geef ik je wel gelijk, al was dat niet mijn grootste ergernis, de grootste ergernis was dat de ondergrondse fietsenstalling in Delft vaak vol was en zelfs wel eens gedeeltelijk of zelfs in zijn geheel werd afgesloten. Daar zijn toendertijd nog veel topics en klachten over geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Het grappige is dus dat wanneer je de capaciteit voor het meenemen van fietsen vergroot, je minder stallingscapaciteit (ook voor OV-fietsen) nodig hebt.

Alsof stallingscapacteit niets kost. Sommigen stallen een fiets op zowel hun vertrek- als aankomststation.

Fietswagons zouden groter moeten zijn ivm het toenemende fietsgebruik in Nederland en de groter wordende behoefte klimaatvriendelijk te reizen. De ruimtes zijn nu te klein en dat heeft tot gevolg dat er conflicten ontstaan tussen reizigers met fiets. Het werkt ontmoedigend.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Kom op ns ga met de tijd mee, doe iets!

Reageer