Grotere en/of meer fietswagons agv een groeiende behoefte | NS Community

Grotere en/of meer fietswagons agv een groeiende behoefte

  • 15 September 2022
  • 48 reacties
  • 1103 Bekeken

Fietswagons zouden groter moeten zijn ivm het toenemende fietsgebruik in Nederland en de groter wordende behoefte klimaatvriendelijk te reizen. De ruimtes zijn nu te klein en dat heeft tot gevolg dat er conflicten ontstaan tussen reizigers met fiets. Het werkt ontmoedigend.


48 reacties

Over dat mislukte project aanmelden gesproken. Zouden we de toegezegde evaluatie ooit nog krijgen?

Óch, inderdaad. Ik zal toch weer eens kijken of ik wat kan vinden voor je!

Edit 17/3: Nog geen informatie, wordt vervolgd.

Edit 27/3: Nog geen informatie, wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt klimaatvriendelijk wilt reizen, dan zet je de fiets niet op de trein, maar fiets je.

E-bikes zijn niet klimaatvriendelijk als je naar productie, duurzaamheid en energiegebruik kijkt. En dat zijn juist fietsen die je steeds vaker in de trein ziet en meer ruimte innemen (want robuuster) dan een stads-of racefiets.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik snap de mensen niet die de fiets in te trein zetten of achter de auto hangen om elders te gaan fietsen omdat het gezond is / beweging goed is. Ondertussen zitten ze in de trein of auto.

In de zomer zou om alle vakantiegangers tegemoet te komen die klagen over te weinig fietsplaatsen als proef net als vroeger een paar keer per week of 1x per dag fietswagon van den Helder naar Maastricht ingezet kunnen worden met als extra route Groningen naar Vlissingen.

 

Dit is toch wel heel simpel gedacht. Nederland is dan wel een klein land, maar van de ene kant naar de andere kant van het land is toch echt te ver om even te fietsen. Dan is de fiets mee nemen in de trein beter voor het klimaat dan met de auto meenemen. En een e-bike is wel klimaatvriendelijk als dat in de plaats is van autorijden. En het is ook klimaatvriendelijker dan een vliegvakantie naar Spanje of Griekenland. Gewoon even een dagje weg in eigen land, en dat is dan vaak in een ander deel van het land dan waar je zelf woont, heb je toch even dat vakantiegevoel. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, voor de sommetjes maakt het niet uit.

Er is niemand die niet met de trein gaat reizen omdat er fietsplekken zijn. In het ergste geval kun je een keer niet zitten omdat alle zitplaatsen bezet zijn en er ook fietsen meegaan met diezelfde trein. Dan zal je moeten staan. Maar dat kan ook gebeuren als er helemaal geen fietsplekken zouden zijn. 

Als treinreiziger heb je overigens helemaal geen recht op een zitplaats. Je betaalt voor je reis van A naar B. 

De conclusie blijft hetzelfde. Het aantal reizigers wordt niet beïnvloed door de aanwezigheid van fietsplekken. Die opbrengsten blijven hetzelfde. Iedere gekochte fietskaart betekent extra inkomsten voor NS. In zoverre zijn meegenomen fietsen pure winst voor NS.
Het aantal reizigers dat afziet van een reis omdat er fietsen meegaan is te verwaarlozen.

 

Als treinreiziger heb je overigens helemaal geen recht op een zitplaats. Je betaalt voor je reis van A naar B. 

Dat is alleen niet relevant, in de concessie zijn afspraken gemaakt omtrent voldoende zitplaatsen. Als de NS te veel zitplaatsen gaat ombouwen tot fietsplaats haalt men de KPI's niet meer.

Om te kunnen voldoen aan de wensen die hier geuit worden heb je het over iets meer dan 3 à 4 zitplaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al eerder laten weten niets te zien in suggesties om het aantal fietsplekken te vergroten gedaan door de consumentenorganisaties in het Locov. Dit nav de pilot verplicht fietsreserveren in de zomer van 2021.  https://locov.nl/publicaties/2000871.aspx

Er wordt dus niet veranderd aan de fietsbalkons/fietsplekken in de bestaande treinen. De enige hoop is dat er bij nieuwe treinen wel iets meer plek is.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt klimaatvriendelijk wilt reizen, dan zet je de fiets niet op de trein, maar fiets je.

E-bikes zijn niet klimaatvriendelijk als je naar productie, duurzaamheid en energiegebruik kijkt. En dat zijn juist fietsen die je steeds vaker in de trein ziet en meer ruimte innemen (want robuuster) dan een stads-of racefiets.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik snap de mensen niet die de fiets in te trein zetten of achter de auto hangen om elders te gaan fietsen omdat het gezond is / beweging goed is. Ondertussen zitten ze in de trein of auto.

In de zomer zou om alle vakantiegangers tegemoet te komen die klagen over te weinig fietsplaatsen als proef net als vroeger een paar keer per week of 1x per dag fietswagon van den Helder naar Maastricht ingezet kunnen worden met als extra route Groningen naar Vlissingen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

 

Ik ben gewoon een reiziger, die liever zit dan moet staan omdat er nog minder zitplaatsen zijn ten behoeve van fietsen. Daarnaast ben ik dat ‘mijn fiets moet mee, al is er geen plaats, had NS maar voor plek moeten zorgen’ gezeur zat. Iets te vaak er niet langs gekund in de trein door verkeerd geplaatste fietsen of mijn aansluiting gemist omdat fietsers de treindeuren, het balkon, de roltrap en of de trap blokkeerden.

Om de fietsenoverlast te beperken ben ik er juist voor in juli/augustus een fietsenwagon, treindeel of coupé vor fietsers op 1 of 2 vaste routes te bestemmen. 

Met een beetje rekening houden met medereizigers door je gewoon te houden aan de voorwaarden mbt fiets meenemen kweek je meer sympathie voor treinfietsers en zorg je voor meer tevreden reizigers.

Belachelijke reacties lees ik boven van veelal ‘insiders’ vanuit de NS. Mensen van buiten de NS zouden namelijk nooit tot zulke antwoorden kunnen komen.

Wat ik merk is dat veel mensen bij de NS zijn vergeten wat klantvriendelijkheid betekent. Dat treinreizigers toch echt gewoon een dienst afenemen, dat daar een bepaalde houding bij past en niet zitten we wachten op gefrustreerde en bevooroordeelde NS-ers die mensen afblaffen of denigrerende opmerkingen plaatsen als “fietsen meezuelende reiziger” / een mening hebben over mensen die elders in het land willen fietsen.

Een grote schande is het.

In plaats daarvan zou er gewoon eens nagedacht kunnen worden over hoe je dienstverlening beter kunt maken door iets anders te doen of te innoveren. Door samen te werken met je klant (= reiziger) en deze niet te zien als de vijand.

U gaat volledig voorbij aan de overlast die fietsen in de trein geven, deels ook omdat veel eigenaren ervan zich niets aantrekken van de regels (spitsuren, bepakking, aantal fietsen, extra karretjes, etc).

Verder neemt een fiets de ruimte in van drie schaarse zitplaatsen. Het is niet de bedoeling dat steeds meer mensen moeten staan in de trein omdat de ruimte in beslag genomen wordt door fietsen.

En nee, ik werk niet bij NS en ik neem ook mijn fiets niet mee. Maar ik heb het als reiziger wel een beetje gehad met de fietsoverlast.

Als fietsers meer service willen moeten ze trouwens ook maar bereid zijn daar een veel hogere prijs voor betalen die recht doet aan het grote ruimtebeslag.

Het lijkt erop dat er geen evaluatie gedeeld gaat worden zolang dit niet in een nieuwsbericht gebeurt omtrent een wijziging in voorwaarden van het product. Als er uiteindelijk geen definitieve wijziging komt, dan zal dat betekenen dat de toegevoegde waarde die uit de pilot is gebleken onvoldoende was. Dit mag afgeleid worden uit het al dan niet doorvoeren van een definitieve wijziging. Sluit natuurlijk niet uit dat er een definitieve wijziging alsnog kan plaatsvinden, dus mocht dat gebeuren dan zal alsnog worden gerefereerd aan dit onderzoek.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet niet terugkrabbelen en gewoon de toegezegde evaluatie delen. Ik ben vast niet de enige die ook wel eens hartelijk wil lachen om zoveel onkunde.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt helemaal geen inzicht of het huidige fietskaartje kostendekkend is. NS hoeft er nauwelijks of geen prestatie voor te leveren. Zo bezien is het een extra inkomstenstroom zonder veel extra kosten. 

NS kan het meenemen van fietsen natuurlijk wel verder ontmoedigen door het nog duurder te maken. Minder meegenomen fietsen bij een gelijkblijvende of zelfs groter wordende inkomstenstroom

Reputatie 7
Badge +1

NS is ongeveer even flexibel als de kluisdeuren van de Nederlandsche bank (ik ben er in geweest).

Ik verwacht van NS voorlopig helemaal niets, kan het alleen maar meevallen 😁.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen elektrische fiets, kan het nog prima af met een gewone fiets. Maar dan wel minstens een stadsfiets met handremmen en wat versnellingen. En voor een langere fietstocht heb ik een stadshybride met nog wat meer versnellingen. Daarnaast fietst een eigen fiets toch meestal fijner en bij de aanschaf van mijn fietsen heb ik ook goed gekeken naar de juiste framemaat. Plus op mijn fietsen heb ik fietstassen zitten om nog het nodige mee te kunnen nemen, al kun je natuurlijk een losse enkele fietstas meenemen, al moet je dan wel kijken of buizen van de bagagedrager niet te dik zijn voor de haken van jouw fietstas.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets kunt je wel makkelijker kwijt dan een gewone fiets in een SNG. Maar daar gaat het wat betreft de vraag van TS niet om, dat gaat om ruimte voor gewone fietsen en die is gewoon beperkt.

Zelf heb ik 5 jaar geforensd waarbij ik een fiets op het station dicht bij mijn werk had staan. Van huis naar station had ik geen fiets nodig, is maar een minuutje of 6 lopen en zou met een (vouw)fiets niet heel veel tijdswinst opleveren. Wat betreft het verlies van tijd met lopen naar fietsenstallingen geef ik je wel gelijk, al was dat niet mijn grootste ergernis, de grootste ergernis was dat de ondergrondse fietsenstalling in Delft vaak vol was en zelfs wel eens gedeeltelijk of zelfs in zijn geheel werd afgesloten. Daar zijn toendertijd nog veel topics en klachten over geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Een fiets neemt wel 2 tot 3 zitplekken in...

Reputatie 7
Badge

Keuzes maken. Wat is belangrijker. Dat je een fiets mee kan nemen of dat er mensen kunnen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzes maken. Wat is belangrijker. Dat je een fiets mee kan nemen of dat er mensen kunnen zitten.

Voor mensen zonder fiets is het belangrijk dat ze kunnen zitten.

Reputatie 2

Om een fietswagon mee te nemen heb je een getrokken trein nodig. In Nederland rijdt er tussen Amsterdam en Hengelo elke 2 uur een mee met Interciry Berlijn. Na Hengelo gaat die door via Hannover en Berlijn. Verder rijden er alleen maar treinstellen rond en daar kan geen fiets wagon aan. Wat ze wel kunnen doen om in 1 bak virm of ddz op het onderdek de stoelen eruit slopen en daar fietsrekken in monteren. Als je dat treinstel koppelt aan een bestaande trein met virm of ddz dan ben je er natuurlijk ook.

 

Ik ben het hier helemaal mee eens! Kom op ns ga met de tijd mee, doe iets!

Dan ook bereid zijn meer te betalen voor uw fiets. Voor niets gaat de zon op.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem zijn echt niet die 3 of 4 zitplaatsen minder per treinstel. Het probleem is het personeelstekort waardoor er met te korte treinen gereden wordt.

Vandaag reed bijvoorbeeld de 5700-serie met SLT-4 in de spits. Dat is echt aan de krappe kant.

Reputatie 7

Heb het altijd paradoxaal gevonden dat in fietsen in het ov meenemen in Nederland al decennia zo beperkt en lastig is. Dit land is het grootste fietsland ter wereld, met meer fietsen dan inwoners. Als het gemakkelijk wordt gemaakt komen de fietsers wel. Dat is altijd tenminste wel te zien in bijvoorbeeld de trein tussen Dordrecht en Gorinchem (in feite een sprinter). Fietsplaatsen genoeg en er staan er altijd meerdere, soms is alles vol. 

Fietswagons zouden groter moeten zijn ivm het toenemende fietsgebruik in Nederland en de groter wordende behoefte klimaatvriendelijk te reizen. De ruimtes zijn nu te klein en dat heeft tot gevolg dat er conflicten ontstaan tussen reizigers met fiets. Het werkt ontmoedigend.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Kom op ns ga met de tijd mee, doe iets!

Ik wil ook dat er meer plek komt voor fietsen, dan hoef ik van tevoren niet zenuwachtig te zijn of ik wel of niet mee kan.

van tevoren aanmelden helpt niet

Reputatie 7
Badge +1

Ik wil ook dat er meer plek komt voor fietsen, dan hoef ik van tevoren niet zenuwachtig te zijn of ik wel of niet mee kan.

van tevoren aanmelden helpt niet

Aanmelden is al een hele tijd niet meer mogelijk, dat was alleen in de tijd van corona. Met het huidige materiaal zullen er niet meer fietsplekken bijkomen.

Reageer