Hangen er camera's in treinen | NS Community
beantwoord

Hangen er camera's in treinen

  • 4 February 2020
  • 33 reacties
  • 9605 Bekeken

Dag allen,

Ik ben op dit moment bezig met mijn universitaire scriptie. Een punt dat aan bod komt is camera’s in treinen. Ik heb op dit forum al een paar enorme treinfanaten langs zien komen, dus er is vast wel iemand die hier een antwoord op weet.

Hangen er in NS, Arriva en Veolia treinen beveiligingscamera’s? Zo ja, in welke soort treinen? Ik heb er namelijk zelf nog nooit een gezien. Of zitten ze zo goed verstopt? En is het mogelijk om deze beelden op te vragen wanneer ik bijvoorbeeld iets belangrijks heb laten liggen?

Alvast dank!

(Sorry als dit het verkeerde subforum is!)

icon

Beste antwoord door Loes 4 February 2020, 20:14

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 6

 2) de camera’s zien ook elkaar, dus als je ermee gaat klooien, dan is dat op een andere camera terug te zien.

Ik denk niet aan een “grappenmaker” of iemand die iets illegaals van plan is. Ik denk aan een “allesvrezer”, die in paniek raakt als er een camera in de buurt hangt, omdat “de overheid” dan “alles” van hem weet.

2) @eriksl zo lang jij denkt dat het zo werkt, hoeven "we" ons geen zorgen te maken, je denkt en schrijft maar wat.

Onderbouw eens @eriksl waarom dit een "allesvrezer" is, juist bij vragen over dit soort onderwerpen als vormen van beveiliging moet je altijd argwanend zijn en niet alles willen publiceren. Gewoon uit een simpele vorm van veiligheidsdenken.

> je denkt en schrijft maar wat

Dat is mijn voorrecht, net als die van jou (waar je dan ook dankbaar gebruik van maakt).

Overigens heb ik het hier over de TS, niet over jou. De TS wil vanalles over de camera’s weten (wat het volgens mij een kandidaat voor “allesvrezer” maakt) en jij wil dat niet alles over dit onderwerp publiek gedeeld wordt. Heeft niks met elkaar te maken.

Over beide zienswijzes heb wel een mening en die is wel bekend denk ik. Over dingen onder de pet houden omwille van veiligheid wil ik verwijzen naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity

In het verleden is al aardig wat keer ondervonden dat dat niet zo’n goed idee is. Als je dit nodig hebt, is er iets niet ok met je primaire beveiliging. Daarom worden bijvoorbeeld in software bij voorkeur zeer bekende en open versleutelingsalgoritmes gebruikt. Daarmee geef je aan: mijn primaire beveiliging (meestal enige vorm van sleutel) is prima in orde, het door mij gebruikte algoritme is bewezen sterk, dus kom maar op. Grote kans dat de hacker naar de buurman gaat (die dat niet toepast).

Volgens mij kun je die redenatie aardig doortrekken naar de fysieke wereld, beetje vergelijkbaar met zoveel-sterren-politiekeurmerk hang-en-sluitwerk gebruiken. Dat wil je ook laten zien in plaats van verstoppen.

Reputatie 7
Badge

 2) de camera’s zien ook elkaar, dus als je ermee gaat klooien, dan is dat op een andere camera terug te zien.

Ik denk niet aan een “grappenmaker” of iemand die iets illegaals van plan is. Ik denk aan een “allesvrezer”, die in paniek raakt als er een camera in de buurt hangt, omdat “de overheid” dan “alles” van hem weet.

2) @eriksl zo lang jij denkt dat het zo werkt, hoeven "we" ons geen zorgen te maken, je denkt en schrijft maar wat.

Onderbouw eens @eriksl waarom dit een "allesvrezer" is, juist bij vragen over dit soort onderwerpen als vormen van beveiliging moet je altijd argwanend zijn en niet alles willen publiceren. Gewoon uit een simpele vorm van veiligheidsdenken.

Reputatie 6

Het is nou ook weer niet zo dat ze goed verborgen zijn.

Dan zou ik bij sommige materieel type toch eens wat beter kijken @Momo 

Maar laten we de "grappenmakers" niet wijzer maken dan dat ze denken te zijn.

In SNG wordt via de informatieschermen aangegeven dat er camera’s zijn, dus dat mag geen verrassing zijn. Het is zelfs verplicht dat te melden. In ieder geval in SNG en SLT zijn de camera’s zodanig geplaatst dat er 1) geen dode hoeken zijn (waar je misbruik van zou kunnen maken) en 2) de camera’s zien ook elkaar, dus als je ermee gaat klooien, dan is dat op een andere camera terug te zien.

Ik denk niet aan een “grappenmaker” of iemand die iets illegaals van plan is. Ik denk aan een “allesvrezer”, die in paniek raakt als er een camera in de buurt hangt, omdat “de overheid” dan “alles” van hem weet.

Reputatie 7

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. 

@Momo

 

Auteursrecht en overige rechten van intellectueel eigendom

3.1         De websites en/of diensten van de NOS inclusief de gepubliceerde informatie zijn beschermd middels Intellectuele Eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot het auteursrecht, databankrecht, naburige rechten en het merkrecht van de NOS. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door particuliere Gebruikers, zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS niet toegestaan.

 

Beschikt @AbbeyRoad  wel over de voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS om deze informatie hier te plaatsen. Zou anders toch wel in mijn broek doen.:fearful:

Overigens is in het geval van de foto sprake van openbaarmaking in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door de particulier @Robert B en wordt dus door de NOS toegestaan.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is nou ook weer niet zo dat ze goed verborgen zijn.

Dan zou ik bij sommige materieel type toch eens wat beter kijken @Momo 

Maar laten we de "grappenmakers" niet wijzer maken dan dat ze denken te zijn.

Mijn opmerking betreft de geplaatste foto's waarin ze worden aangeduid zijn en die zijn van materieel types waarin dez camara's wel goed zichtbaar zijn.  Zo zichtbaar dat ik het niet eens nodig vond ze specifiek aan te wijzen.

Reputatie 7
Badge

Het is nou ook weer niet zo dat ze goed verborgen zijn.

Dan zou ik bij sommige materieel type toch eens wat beter kijken @Momo 

Maar laten we de "grappenmakers" niet wijzer maken dan dat ze denken te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan je ook afvragen of het verstandig is om al dit soort info over beveiligingscamera's zo uitgebreid en openbaar te plaatsen, waarbij iedereen weer over elkaar heen duikelt om het maar zo goed mogelijk te laten zien en uit te leggen.

Het is nou ook weer niet zo dat ze goed verborgen zijn. Als je een beetje om je heen kijkt in de trein, bv even naar boven kijkt ipv altijd maar op de mobiel zoals veel reizigers, dan zie je die dingen zo hangen. Als TS serieus is en zelf ook regelmatig met de trein reist dan had hij of zij ze gewoon zelf kunnen zien.

Reputatie 7
Badge

Ik heb dit topic gelezen, en ik geef toe dat ik het een opmerkelijk topic vindt….

  • Iemand vraagt zich af voor een universitaire scriptie zich af of er camera’s in treinen hangen, waarna er door @eriksl wordt geantwoord dat SLT en SNG die hebben. Waarop de topicstarter weer reageert met: Wat is een SNG en een SLT? En later de vragenronde vervolgt met: “Wat is een balkon”. Beiden zijn eenvoudig te Googlen, en dat moet ook wel de basiskennis zijn van iemand die een scriptie schrijft.
  • Vervolgens vindt er een off-topicdiscussie plaats over een foto die vermoedelijk auteursrechtelijk beschermd is.door een andere partij, waarbij de NOS wordt genoemd. Mijn mening hier: “Het is inderdaad niet netjes om zomaar een foto te kopiëren, maar als de NOS het niet oké vindt (het wordt ook niet gebruikt voor inkomsten, maar ter illustratie in een discussie) dan melden ze zich lekker bij de NS-moderators. Die zullen het dan wel verwijderen. Een juridische actie tegen de persoon zelf zou ik haast niet verwachten”

Op grond van het eerste punt heb ik het idee dat dit om een grappenmaker gaat.

Reputatie 7
Badge

Je kan je ook afvragen of het verstandig is om al dit soort info over beveiligingscamera's zo uitgebreid en openbaar te plaatsen, waarbij iedereen weer over elkaar heen duikelt om het maar zo goed mogelijk te laten zien en uit te leggen.

Ter overdenking, als je als medewerker of bezoeker op Schiphol dit doet heb je toch een probleempje !

Verder misschien interresant, waar zitten nou de dode hoeken in een treinstel 😎😎

Reputatie 7
Badge

Misschien hebben we met een grappenmaker te maken?

Reputatie 7
Badge +4

Binnen welke discipline studeert u af op dit onderwerp?

 

Deze vraag is toch eenvoudig te beantwoorden? Dan kunnen we het inkaderen. Of niet, natuurlijk…..

Badge +3

Het komt me niet voor als een onderzoek op wetenschappelijk niveau, meer waar zitten de camera’s wel en waar niet.

Met de Veolia treinen ben je dan snel klaar :rofl: 

Nog meer off-topic https://twitter.com/RobertHe/status/1222241090104963078

(dat ben ik niet, maar wel lachwekkend)

En een scriptie lijkt het me niet waardig, er staat universitair (wetenschappelijk) en met wat info uit een forum/community kan je dan bijzonder weinig.

Maar bij deze dank voor het leuke topic!

Reputatie 7
Badge +3

Haha oke mensen, even terug on topic. De intercity’s tussen Amsterdam en Rotterdam en Nijmegen hebben dus wel camera’s, namelijk bij de balkons. Correct?

De gemoderniseerde VIRM dubbeldekkers hebben camara's.  Op het traject Amsterdam - Rotterdam (via Leiden en Haarlem) rijden zowel nog niet gemoderniseerde als wel gemoderniseeerde dubbeldekkers. Er rijden geen directe treinen tussen Rotterdam en Nijmegen, dat gaat altijd met een overstap. Afhankelijk van welke route je neemt is een deel van de reis dan mogelijk met een VIRM die wel of niet gemoderniseerd is. Dus het niet zo dat je dan altijd een trein hebt met camera's op de balkons. 

Misschien zou je gewoon eens voor je onderzoek (vaker) met de trein moeten gaan en eens goed kijken op de balkons zodat je uit eigen ervaring weet wat je in je sciptie zet.

Reputatie 7
Badge +4

Het komt me niet voor als een onderzoek op wetenschappelijk niveau, meer waar zitten de camera’s wel en waar niet. Waar kan ik gefilmd zijn en waar niet. Kan ik gepakt worden?

 

Misschien was mijn vraag te moeilijk. Is er een hypothese?

Badge +3

Daar rijdt VIRM en VIRMm materiaal (dubbeldekkers en de gemoderniseerde) en in de oude in ieder geval geen camera's

Voor de nieuwe/gemoderniseerde weet ik het niet maar dat zou ergens moeten staan in de trein zelf, dat je in de gaten gehouden wordt (of kan worden, ze gaan niet alles terug kijken zonder reden en de bewaartermijn is minimaal, dus iets van 48 uur als jij in je neus peutert).

En @Thom was me voor.. Voor welke ‘studie’ is die info nodig?

Reputatie 7
Badge +3

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. 

@Momo

 

Auteursrecht en overige rechten van intellectueel eigendom

3.1         De websites en/of diensten van de NOS inclusief de gepubliceerde informatie zijn beschermd middels Intellectuele Eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot het auteursrecht, databankrecht, naburige rechten en het merkrecht van de NOS. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door particuliere Gebruikers, zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS niet toegestaan.

Ja, heel leuk. Maar Robert kan net zo goed de foto van het Instagram account van Baudet gehaald hebben, of dit alsnog doen, ipv van de NOS website. Over dat Instagram account heeft NOS niets te zeggen. Is exact dezelfde foto en niemand ziet het verschil. Zou Robbie niet hebben gezegd dat die van de NOS site kwam, zou ik zelf gedacht hebben dat deze van Instagram kwam.

Haha oke mensen, even terug on topic. De intercity’s tussen Amsterdam en Rotterdam en Nijmegen hebben dus wel camera’s, namelijk bij de balkons. Correct?

Reputatie 7
Badge

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. 

@Momo 

 

Auteursrecht en overige rechten van intellectueel eigendom

3.1         De websites en/of diensten van de NOS inclusief de gepubliceerde informatie zijn beschermd middels Intellectuele Eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot het auteursrecht, databankrecht, naburige rechten en het merkrecht van de NOS. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan in het kader van persoonlijk en niet-commercieel gebruik door particuliere Gebruikers, zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de NOS niet toegestaan.

Badge +3

Ik maak me daar totaal geen zorgen over inderdaad. En anders verwijder ik de foto en is het ook goed.

Ik denk dat het bericht (en foto) wel door 1000 mensen (en tientallen websites) gedeeld is, dus als er ééntje daarvan in de problemen komt zal ik dat niet zijn door een quote op een community.

Moeten ze eerst maar Dumpert en zo de mond snoeren, of die andere site met ‘reaguurders’.. naam even kwijt, oh, GeenStijl is het!

Sensatie? Nee.. Leuk om te zien hoe zoiets zich ontwikkeld heeft? Ja.

 

Off-topic: https://www.thebestsocial.media/nl/baudet-tweet-zorgt-voor-sarcastische-parodieen

Er staan wel leuke bij. :smile:

Reputatie 7
Badge +3

De NOS is ook niet de eigenaar of maker van de foto, dus geen idee wat hun juridische dienst hier mee zou gaan doen. De boreale man (die ook niet de maker zal zijn, dat zullen de “dierbare vriendinnen” zijn geweest) heeft deze foto zelf op een openbaar medium als Instagram gezet en die Instagram post heeft de NOS op hun beurt weer geplaatst in het nieuwsbericht. Misschien moeten die vriendinnen maar een jurist op de NOS af sturen voordat de NOS een lid van een treinforumpje gaat aanpakken.

Hier camera's in een Flirt. Persoonlijk geschoten.

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb hem van de NOS site geplukt

Ik heb je slechts gewaarschuwd, de NOS heeft een prima eigen juridische dienst, en daar ga je het zeker van verliezen. Ik zou de gok nooit nemen @Robert B 

Badge +3

Ik heb hem van de NOS site geplukt, staat overal en denk niet dat TB hem zelf gemaakt heeft ook. Herkenbare personen er ook niet op, maar we weten nu wie het waren en wat ze deden… (controle in burger).

Desnoods knip ik er de onderste helft af en hou je een camera over.

Reputatie 7
Badge

Denk aan het copyright op zo'n foto, zou hem nooit zo openbaar plaatsen als je niet de eigenaar of maker foto bent @Robert B 

Reageer