Het mondkapje, wat wel en wat niet.



Toon eerste bericht

83 reacties

Reputatie 7

@MoDe

Nee, dat wordt niet geaccepteerd. Net zoals 2 uur met een flesje drinken doen. Dropje pakken en de mondkap moet direct weer op.

Is er enige controle hierop? Of gaan we er vanuit dat de meesten zich er wel aan zullen houden? 

Verder: is een station met open onderdoorgang een publieke binnenruimte waar in die onderdoorgang dus de mondkapjesplicht geldt? Ik neem als voorbeeld Tilburg, waar je zonder poortjes of deuren te hoeven passeren van het centrum naar de andere kant van het station loopt.

En moet je nu ook op een station als Gilze-Rijen (compleet in de buitenlucht) volgens de tijdelijke coronawet verplicht een kapje op? 

 

Zoals met alles valt en staat het door de controle vanuit de conducteurs. Elders op dit forum valt te lezen dat er door de conducteurs nauwelijks nog wordt gecontroleerd. (Een enkele conducteur voert nog wel controles maar uit, maar dit is echt een druppel op de withete plaat). Dus ik zie hier voor wat betreft NS weinig van terecht komen. Gisteren in de trein naar huis al weer diverse jongelui zonder mondkapje gespot. Vanmorgen bij mijn supermarkt stond er gewoon een medewerker buiten die gelijk tegen iemand zei; Wilt u svp uw mondkapje op doen anders kan u niet naar binnen. Ik snap best dat dit bij een station en bij een trein niet gaat, maar ik vind de verschillen tussen NS en de rest van Nederland wel heel erg groot ten nadele van NS.

Badge +3

Beetje off-topic en achterhaald sinds gisteren (uitzonderingen en vrijbriefjes zijn gewoon toegestaan nu) maar toch nog even deze:

https://twitter.com/DatDenkIkNiet/status/1333908904460300290

@NS_online het is dat jullie helaas niet één conducteur op alle treinen tegelijk konden zetten, maar als dat wel kon mag deze de eerste zijn die in alle treinen deze wijze woorden mag omroepen (het liefst nog met dat accentje)

In mijn ervaring wordt er niet moeilijk gedaan over dat soort details. Als je een kop koffie op tafel hebt staan, of een open bak eten, of een broodje of wat dan ook, wordt er redelijkerwijs niet moeilijk over gedaan dat je het op een normaal tempo opeet. Zolang daar niet zichtbaar misbruik van wordt gemaakt moet dat ook gewoon prima kunnen. 

Pas geleden met een bak avondeten in de trein want ik had de hele dag nog niks gegeten - HC liep langs en zei eet smakelijk. Het moet gewoon kunnen. Vooral als het rustig is, maar dan worden er sowiezo door veel mensen geen mondkapjes gedragen. En terecht, dat mag je ook echt niet verwachten.

Badge +3

En de spatschermuitzondering/verplichting vind ik nog nergens terug overigens.

Door een spatscherm te dragen geef je in ieder geval aan dat je mee wilt werken om ‘samen corona te bestrijden’.

En ‘waarschijnlijk zal er dan ook niet om een (medische, kan ov personeel niets mee en mag ook niets persoonlijks in staan over je aandoening) verklaring gevraagd worden.

Dat staat gewoon ergens in de publicaties van RIVM of Rijksoverheid.

En https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/files/uitzonderingskaart-mondkapjes.pdf natuurlijk.

Iemand in een IC Amsterdam - Maastricht klaagde al over iemand die friet zat te eten en de geur dwars door haar mondkapje kwam. Hey NS, staat de ventilatie wel aan?

Reputatie 7
Badge +3

En de spatschermuitzondering/verplichting vind ik nog nergens terug overigens.

Door een spatscherm te dragen geef je in ieder geval aan dat je mee wilt werken om ‘samen corona te bestrijden’.

En ‘waarschijnlijk zal er dan ook niet om een (medische, kan ov personeel niets mee en mag ook niets persoonlijks in staan over je aandoening) verklaring gevraagd worden.

Dat staat gewoon ergens in de publicaties van RIVM of Rijksoverheid.

En https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/files/uitzonderingskaart-mondkapjes.pdf natuurlijk.

Iemand in een IC Amsterdam - Maastricht klaagde al over iemand die friet zat te eten en de geur dwars door haar mondkapje kwam. Hey NS, staat de ventilatie wel aan?


tja die friet kan echt niet…..

een hapje of een slokje, maar geen maaltijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zeg ik, dat is de regel. Ik bedoel ook niet zozeer alleen handhaven als de 1,5m niet gehaald wordt, maar ik hoop wel dat als je als enige in een coupé zit, de kans op een waarschuwing of een opmerking groter is dan direct een boete. Maar goed, dat zal ook aan de pet van de betreffende HC liggen.

Als je bedoelt dat er alleen gehandhaafd wordt als je geen mondkapje draagt en geen 1,5 mtr. afstand kan houden dan heb je het mis, mondkapje is in alle gevallen verplicht al ben je de enige in 12 bakken Virm.

In de kleine kleutertjes fantasiewereld van NS wel ja. Nu de echte wereld nog.

Reageer