Het mondkapje, wat wel en wat niet. | NS Community

Het mondkapje, wat wel en wat niet.


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic is puur bedoeld om te informeren. Persoonlijke meningen wel of niet een mondkapje etc graag niet plaatsen om het overzichtelijk te houden. Concrete vragen zijn welkom over het mondkapje zelf.

De mondkapverplichting, wat wordt er van reizigers verwacht:

Het kabinet heeft aangegeven dat sinds 1 juni er een verplichting geldt in al het openbaar vervoer dat iedereen een mondkapje moet dragen. Een mondkapje mag niet-medisch zijn en men mag ze zelf maken.

Een mondkapje voldoet als deze over de neus en mond gedragen kan worden, goed afsluit en met elastieken om de oren zit. Vastzetten via het hoofd is ook een optie.

Edit 1 december 2020:

Vanaf 1 december vervalt het dringende advies en komt er via de tijdelijke Coronawet een mondkapverplichting op zowel het station als op het perron en in de winkels op het station. Iedereen is dus verplicht een mondkapje op de juiste wijze te dragen op het gehele station.

Medische uitzonderingen: 

Iedereen in de trein is vanaf 13 jaar en ouder verplicht een mondkapje te dragen. Mocht dit om medische redenen (uitzonderingen staan vermeldt op de site van de Rijksoverheid) niet kunnen door bv verminking aan het gezicht, dan kan men gebruik maken van een gelaatsscherm. Het gelaatsscherm zit voor het gelaat, dus ogen, neus en mond. De Higimask is geen gelaatsscherm en dus niet toegestaan. Als u een beroep doet op deze uitzondering, zal u het ook aannemelijk moeten maken. 

Een medische uitzondering betekend dus niet dat er geen beschermingsmiddel gedragen hoeft te worden. 

 

Vervallen: <Het mondkapje voor instappen al opzetten. Ook als je door de trein een zitplaats zoekt, moet je hem al op hebben. Op het perron is het een advies.>

De hele rit dient het mondkapje correct gedragen te worden. Voor 1 reis maak je gebruik van 1 mondkapje, dus voor een heen- en terugreis heb je er 2 nodig.

Edit 11-06-20: Tijdens de rit is het niet verboden wat te eten en te drinken. Gelieve voor of na de rit pas veel te eten en niet rijdens de reis, aangezien het mondkapje dan weinig nut heeft, is dit veranderd. Als je het mondkapje even los wil hebben om een slok te nemen, doe dat via het elastiek. 

Kom niet aan het kapje zelf, dan moet je weer je handen ontsmetten.

Vervallen: <Af en toe wat eten is geen probleem, maar hele maaltijden eten is niet de bedoeling.>

 

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

Uitbreiding vanaf 1 december 2020 geldt de verplichting voor NS-personeel ook op de stations, perrons en winkels.

Helaas kan ik nog niet verwijzen naar een officieel schrijven over deze uitzondering wat betreft gelaatsschermen. Ik hoop dat wel te kunnen gaan doen.


83 reacties

Reputatie 7

Fijn dat je schrijft dat je iets mag eten en drinken onderweg: dat is denk ik niet bij al het NS-personeel bekend gezien wat ik zo hoor. Moet/mag je bij het eten van iets dan ook het kapje helemaal afzetten? Of kan je het even wegschuiven? Wat is het beste.

Het behoort bij het personeel bekend te zijn. Het staat beschreven in ons handelingsperspectief. 

Het kapje naar beneden schuiven zou ik niet doen, dan kom je namelijk met je handen aan het kapje. Dat wil je voorkomen. Je kan ook het kapje aan 1 oor laten hangen, dan zien wij direct dat je een kapje bij hebt en besmet je geen tafels of jezelf. Denk dat dat het handigste is.

Reputatie 7

Bedankt voor de vlotte reactie Loes. Duidelijk.

@Rene74 

Op de site staat een wijziging wat betreft eten en drinken. Men roept op dit zoveel mogelijk voor of na de reis te doen. Komt mijn inziens goed overeen met geen hele maaltijden nuttigen, daar is iets van te vinden nu. Er is geen verbod nog. 

Reputatie 6

Het gaat dus niet om wat voor stof maar alleen om de manier van bevestigen? Als het maar om je oren of hoofd zit vastzit met een stuk elastiek of elastiekjes in plaats van vast geknoopt te zijn? Er zijn ook textiele mondkapjes met daarin sleuven voor de oren in plaats van elastiekjes, hoe zit het daarmee?

 

 

Het gaat nog wel om het materiaal, een sok is onvoldoende en er wordt verwezen hoe mondkapjes zelf te maken. Ik heb het document bijgevoegd. Zelf let ik of er niet teveel gaten zijn wat er doorheen komt.

 

En om even een aanvulling te maken als dat mag van jou @Loes?

ikzelf heb een fikse baard en dat is lastig als je dan een mondneuskapje heb wat telkens omhoog kruipt.

Ik wil hierbij dan eenieder die hier last van heeft een patroon doen toekomen die door iemand of jezelf die handig is met een naaimachine gemaakt kan worden.

 

PS. Doe jezelf een plezier en doe een wat ruimer elastiekje anders krijg je net van die gremlin oren als ik in de foto 🤣

 

Oh en voor de beeldvorming de baard gaat erin en het masker sluit aan op de onderkin

 

@TrainViking 

Vette aanvulling, vindt hem geweldig 😁

Reputatie 7
Badge +3

Goede oplossing.

Mochten mondkapjes nog maanden verplicht zijn dan kan Sinterklaas straks ook met de trein. Hij heeft na al die jaren vast wel een oude tabbert om er eentje van te maken. Wel even een patroon voor XXL gebruiken. :rofl:

Goede oplossing.

Mochten mondkapjes nog maanden verplicht zijn dan kan Sinterklaas straks ook met de trein. Hij heeft na al die jaren vast wel een oude tabbert om er eentje van te maken. Wel even een patroon voor XXL gebruiken. :rofl:

moet ik ook nog even doen mijn baard gaat er 3dubbel ingevouwen in op het moment dus ik ga nog wat langere versies maken 😁👍

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74

Op de site staat een wijziging wat betreft eten en drinken. Men roept op dit zoveel mogelijk voor of na de reis te doen. Komt mijn inziens goed overeen met geen hele maaltijden nuttigen, daar is iets van te vinden nu. Er is geen verbod nog. 

Je collega's op Twitter zijn er vandaag een stuk “makkelijker” over:

Uiteraard mag jij koffie opdrinken. Hiervoor is het kort afzetten van je mondkapje toegestaan. ^BG

https://twitter.com/NS_online/status/1271367608365916160

(via https://www.geenstijl.nl/5153901/mondkapje-af-om-te-drinken-in-de-trein-mag-dat/)

Ik kan met een kop koffie (of een biertje, of wat-dan-ook) toch makkelijk een kwartier bezig zijn. Moet ik 'm bij elk slokje af- en weer opzetten? Of één keer af, en als de koffie op is, weer op? Het wordt er door dit soort communicatie niet duidelijker op. Hoewel ik het persoonlijk jammer zou vinden, lijkt het me voor jou en je collega's wel een stuk makkelijker werken als er een totaalverbod komt.

In mijn ervaring wordt er niet moeilijk gedaan over dat soort details. Als je een kop koffie op tafel hebt staan, of een open bak eten, of een broodje of wat dan ook, wordt er redelijkerwijs niet moeilijk over gedaan dat je het op een normaal tempo opeet. Zolang daar niet zichtbaar misbruik van wordt gemaakt moet dat ook gewoon prima kunnen. 

Pas geleden met een bak avondeten in de trein want ik had de hele dag nog niks gegeten - HC liep langs en zei eet smakelijk. Het moet gewoon kunnen. Vooral als het rustig is, maar dan worden er sowiezo door veel mensen geen mondkapjes gedragen. En terecht, dat mag je ook echt niet verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn ervaring wordt er niet moeilijk gedaan over dat soort details. Als je een kop koffie op tafel hebt staan, of een open bak eten, of een broodje of wat dan ook, wordt er redelijkerwijs niet moeilijk over gedaan dat je het op een normaal tempo opeet. Zolang daar niet zichtbaar misbruik van wordt gemaakt moet dat ook gewoon prima kunnen. 

Pas geleden met een bak avondeten in de trein want ik had de hele dag nog niks gegeten - HC liep langs en zei eet smakelijk. Het moet gewoon kunnen. Vooral als het rustig is, maar dan worden er sowiezo door veel mensen geen mondkapjes gedragen. En terecht, dat mag je ook echt niet verwachten.

Jouw normale tempo was toch zo'n reis van 2 uur lang. Gewoon omdat jij tegen mondkapjesplicht bent en daarom zorgt dat er permanent iets te eten en/of drinken staat?

Wat begrijp je niet aan het woord 'plicht'? De mondkapjesplicht houdt in dat de gehele reis een mondkapje op correcte wijze gedragen moet een worden. Ook als jij de enige in de hele trein bent!

Reputatie 7
Badge +3

De mondkapjesplicht houdt in dat de gehele reis een mondkapje op correcte wijze gedragen moet een worden. Ook als jij de enige in de hele trein bent!

Dat is natuurlijk wel de regel. Maar het doel is om verspreiding van Corona te voorkomen, niet het dragen van een mondkapje an sich. Het is ingesteld omdat de 1,5m afstand mogelijk niet gehaald wordt. Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt. Ik hoop dat er ook op een redelijke manier gehandhaafd wordt.

De mondkapjesplicht houdt in dat de gehele reis een mondkapje op correcte wijze gedragen moet een worden. Ook als jij de enige in de hele trein bent!

Dat is natuurlijk wel de regel. Maar het doel is om verspreiding van Corona te voorkomen, niet het dragen van een mondkapje an sich. Het is ook ingesteld omdat de 1,5m afstand mogelijk niet gehaald wordt. Ik heb nog niet zo'n trein meegemaakt. Ik hoop dat er ook op die manier gehandhaafd wordt.


Als je bedoelt dat er alleen gehandhaafd wordt als je geen mondkapje draagt en geen 1,5 mtr. afstand kan houden dan heb je het mis, mondkapje is in alle gevallen verplicht al ben je de enige in 12 bakken Virm.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zeg ik, dat is de regel. Ik bedoel ook niet zozeer alleen handhaven als de 1,5m niet gehaald wordt, maar ik hoop wel dat als je als enige in een coupé zit, de kans op een waarschuwing of een opmerking groter is dan direct een boete. Maar goed, dat zal ook aan de pet van de betreffende HC liggen.

Als je bedoelt dat er alleen gehandhaafd wordt als je geen mondkapje draagt en geen 1,5 mtr. afstand kan houden dan heb je het mis, mondkapje is in alle gevallen verplicht al ben je de enige in 12 bakken Virm.

In de kleine kleutertjes fantasiewereld van NS wel ja. Nu de echte wereld nog.

In de wereld van de regels ja. Als ik alleen op de weg rijdt, mag ik dus 200 km/u rijden? Zelfde logica.

Reputatie 7
Badge +3

In de wereld van de regels ja. Als ik alleen op de weg rijdt, mag ik dus 200 km/u rijden? Zelfde logica.


Als je vindt dat je 200 km mag rijden mag dat. Alleen niet raar opkijken als de politie bij aanhouding niet alleen een boete heeft, maar ook auto en rijbewijs vordert 😉

Wat zo jammer is dat degenen die regels negeren er vaak mee wegkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Zit natuurlijk wel een verschil in. 200 km/u is per definitie gevaarlijker dan 130, dus logisch dat daar sowieso een boete aan vast zit. Maar als jij op een rustige weg 10 km/u te hard rijdt, zul je daar ook eerder een waarschuwing voor krijgen dan als je in een drukke stad door rood rijdt. Tenzij je een paal tegenkomt i.p.v. meneer agent :wink:

Reputatie 7

Omdat de Belgische burger al eerder door had, dat hij het zelf zou moeten doen - met de experten maar zonder de roverheid - zijn de Belgen al veel verder in de kunst van het mondmasker maken. Instructies, patroontjes, filmpjes enzovoort. Met goedkeuring van de virologen.

 

Wat hadden de Belgen reeds in maart ontdekt ? Dat de stof van een zelfgemaakt mondmasker natuurlijk op 60C te wassen is…

maar elastiekjes zeker niet. Je mondmasker is de eerste keer in de was al naar de wuppe.

Aldus moet een mondmasker natuurlijk van lintjes worden voorzien.

 

Ondertussen zijn de 5 ministers van mondmaskers ook in actie geschoten: voor iedere Belg een gratis mondmasker.

Vautje: dat mondmasker overleeft een wasbeurt van 60C niet.

 

Loes, staat dat over die elastiekjes ergens letterlijk in de tekst ? Want dat is dan wel een probleem.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie Er bestaat ook zo iets als onderbroeken elastiek, dat is wel wasbaar op 60 graden. Al is er nauwelijks nog elastiek te koop, laat staan die variant.

@Ferdinand Delasoie 

Nee, elastiek staat niet specifiek in de tekst. Lintjes mogen ook, het gaat om de bevestiging via oren of hoofd, waardoor het masker goed afsluit.

Reputatie 1

Dit topic is puur bedoeld om te informeren. Persoonlijke meningen wel of niet een mondkapje etc graag niet plaatsen om het overzichtelijk te houden. Concrete vragen zijn welkom over het mondkapje zelf.

De mondkapverplichting, wat wordt er van reizigers verwacht:

Het kabinet heeft aangegeven dat sinds 1 juni er een verplichting geldt in al het openbaar vervoer dat iedereen een mondkapje moet dragen. Een mondkapje mag niet-medisch zijn en men mag ze zelf maken.

Een mondkapje voldoet als deze over de neus en mond gedragen kan worden, goed afsluit en met elastieken om de oren zit. Vastzetten via het hoofd is ook een optie.

Het mondkapje voor instappen al opzetten. Ook als je door de trein een zitplaats zoekt, moet je hem al op hebben. Op het perron is het een advies.

De hele rit dient het mondkapje correct gedragen te worden. Voor 1 reis maak je gebruik van 1 mondkapje, dus voor een heen- en terugreis heb je er 2 nodig.

Edit 11-06-20: Tijdens de rit is het niet verboden wat te eten en te drinken. Gelieve voor of na de rit pas veel te eten en niet rijdens de reis, aangezien het mondkapje dan weinig nut heeft, is dit veranderd. Als je het mondkapje even los wil hebben om een slok te nemen, doe dat via het elastiek. 

Kom niet aan het kapje zelf, dan moet je weer je handen ontsmetten.

Vervallen: <Af en toe wat eten is geen probleem, maar hele maaltijden eten is niet de bedoeling.>

 

Niet toegestaan als mondkapje:

Sjaals, bandana's, cols, kapjes met gaten erin, gelaatsschermen, t-shirts om het hoofd geknoopt ed.

Verschil voor NS-medewerkers:

NS-personeel heeft dezelfde verplichting, dus de mondkapjesplicht, waar er een paar uitzonderingen zijn.

Geuniformeerd personeel draagt in het reizigersgedeelte een mondkapje of een gelaatsscherm. Er zijn verder regels wanneer een collega alleen in een cabine zit of met meerderen. Vuistregel is dat elke stap of aanwezigheid, hoe kort ook, elke medewerker een mondkapje of gelaatsscherm op heeft. 

Helaas kan ik nog niet verwijzen naar een officieel schrijven over deze uitzondering wat betreft gelaatsschermen. Ik hoop dat wel te kunnen gaan doen.

 

Goedendag 

ik heb toch de vraag of er nu ondertussen een officieel schrijven is van dan conducteurs zijn vrij gesteld van mondkapje.

ik ben nog steeds van mening dat gelaatmasker erbij is voor die vervellende mensen die geen mondkapje dragen en dan ook nog eens tegen de conducteur beginnen te schelden en spugen want helemaal gestraft moet zou gaan worden en hard ook want je blijft van andere mensen af en je houd je aan de regels maar ja dan vind ik dat conducteurs dat ook moeten doen dus mondmasker op wat hoofdkantoor ook zegt het staan niet in de wet 

Reageer