beantwoord

Hoe stil moet je zijn in de stiltecoupé

  • 2 October 2017
  • 83 reacties
  • 38810 Bekeken

Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.

De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
icon

Beste antwoord door Thom 2 October 2017, 11:53

Bekijk origineel

83 reacties

 

Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé. 

Uw stilte regime begint gevaarlijk dictatoriale trekjes te vertonen.

Het idee bij de invoering van de stiltecoupe was dat er een wat rustiger zone zou zijn voor mensen die wat willen lezen of wat werken. Ik denk niet hiet dat NS had voorzien dat er dan extremisten zouden komen die gingen eisen dat je daar een speld moet kunnen horen vallen. Ik denk ook niet dat NS er ook maar over piekert om uw interpretatie van de stiltecoupe te gaan implementeren.

Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.

De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")

Amen. Aho.

Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé. 

Reputatie 7

Er zijn steeds meer mensen die niet meer op de hoogte zijn van de oude regel bij NS: muziek mag niet voor anderen hoorbaar afgespeeld worden. Je doet maar oordopjes in als een film wilt kijken of muziek wilt luisteren.

Met goede oordopjes kun je dan zelfs in een stiltecoupé van muziek genieten.

Bij velen staat de muziek helaas zo hard dat de muziek door de dopjes of de koptelefoon dreunt.

Persoonlijk voel ik me zelfs al bezwaard als ik gebeld wordt of moet bellen in een trein. Ik stel een telefoontje altijd liefst uit tot ik uit de trein ben. Ook vanuit mijn instelling dat anderen niets met mijn privégesprekken te maken hebben, dit niet hoeven te horen.

De regel is niet veranderd, de samenleving echter wel. En niemand zegt er ook iets van.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn steeds meer mensen die niet meer op de hoogte zijn van de oude regel bij NS: muziek mag niet voor anderen hoorbaar afgespeeld worden. Je doet maar oordopjes in als een film wilt kijken of muziek wilt luisteren.

Met goede oordopjes kun je dan zelfs in een stiltecoupé van muziek genieten.

Persoonlijk heb ik het meest last van types die gesprekken voeren via hun telefoon en dat via de speaker doen. Wat een idioten. Het is dan weer wel leuk om na afloop van zo’n lulgesprek commentaar te geven. Vooral als mensen dan boos worden en vragen waarmee ik me bemoei. Standaardantwoord: dan moet je maar niet de hele coupé laten meegenieten van je lulgesprek.

Reputatie 5

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben. 

In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.

Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.

 

Helemaal mee eens. Ik heb zelf in Zuid-Duitsland gewoond en het verschil in geluidsniveau is echt wel merkbaar. De meeste RB's/RE's/IRE’s en Länderbahnen hebben daar geen stiltecoupés, maar in normale coupés is het geluidsniveau meestal aanzienlijk lager dan hier in Nederland.

Grote uitzonderingen hierop zijn op voetbalwedstrijddagen (vaak genoeg mensen gezien die aan de kratten bier zaten in de vroege ochtend), treinen richting evenementen/festivals, S-bahnen en het relatief hoge aantal vrijgezellenfeesten gezelschappen dat ik daar tegenkwam. Natuurlijk heb je daar ook de gebruikelijke aso's met een muziekbox, maar die heb je overal. Het verschil zit hem volgens mij vooral in mentaliteit en sociale normen. Ik heb daar bijvoorbeeld in tientallen overvolle treinen gezeten waar het rustiger was dan in een halflege hier.

En natuurlijk is de treinindeling in Nederland ook meestal gewoon ongelukkig. In plaats van stiltecoupés aan de uiteinden van een trein, heeft NS ze overal verspreid. Het toppunt van ongelukkigheid dat ik heb meegemaakt is een 2e klas stiltecoupé naast een gewone 1e klas. De tussendeur tussen de coupe’s was eruit, waardoor het geluid zijn vrije gang kon gaan..

Reputatie 1

Als ik met de trein reis, reis ik vaak alleen. En lange afstanden. Dan zit ik graag in de stiltecoupé.

Telefoon helemaal op stil.

Maar de laatste tijd is het schering en inslag dat de andere mensen gewoon doorgaan met hun conversatie of dat ze opeens een telefoongesprek gaan voeren.

Tegen sommige personen durf ik echt wel te zeggen dat ze in een stiltecoupé zitten, maar tegen andere ook weer niet.

Reputatie 7

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben. 

In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.

Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.

 

Reputatie 7

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Mee eens. 

Nog een voorbeeld: vorige maand was ik in het VK. Die ochtendintercity's zo tussen 8.00 en 9.30 vanuit Kent richting Londen: muisstil. In de (helemaal volle) hele trein. Een bijzondere ervaring. Heeft ook met tarieven te maken, andere type reiziger. Zakenmensen ook met name. Geen studenten.

Op de een of andere manier is het in de gemiddelde Nederlandse trein altijd luidruchtiger. Mensen houden geen of weinig rekening met anderen. Veel druktemakers😆

Reputatie 7

@Rene74in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.

Weet ik maar dat werkt gewoon niet in Nederland in deze opzet. Ik heb het opgegeven nadat ik al talloze keren mensen voorzichtig aangesproken heb de afgelopen jaren met heel wisselend, meestal negatief resultaat. Eerlijk gezegd durf ik sommigen ook niet (meer) aan te spreken, hangt van het gedrag dat ik observeer af.

Hoevaak ik wel niet hoor: stiltecoupe, wat een onzin, we gaan gewoon hier zitten, moeten ze maar zorgen voor langere treinen.

Reputatie 7
Badge +3

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers ook geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Ik ben het niet met jou eens dat er bij de grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak is. Het zijn vaak incidentele reizigers die lak hebben aan de regels van stiltecoupé is mijn ervaring.

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Reputatie 3

In Zwitserland en Oostenrijk zag ik ook Familienbereiche in de intercity's. Dáár gaan gezinnen met kinderen zitten. Ook andere reizigers kunnen er zitten, maar weet dan wel wat je kan aantreffen. Een gezellige belevenis. Idee voor NS, maar zal vast hier vast nooit met speciale coupés ingevoerd worden. 

Dat zijn vaak mooie treinen en ik vind dat ook een leuk idee, maar de meeste treinreizigers in Zwitserland zitten zelden tot nooit in een trein met een 'Familienbereich'. Maar een klein deel van de treinen zijn IC's en ook niet alle IC's hebben dit. Ik heb jarenlang in Zwitserland in verschillende plaatsen gewoond en gewerkt en veruit de meeste reizigers doen vrijwel alles met bijvoorbeeld de S-Bahn. Familienbereiche kwam ik eigenlijk alleen tegen bij lange ritten als bijvoorbeeld als ik naar het buitenland ging. 

In Zwitserland bellen mensen ook gewoon in de trein en als je van/naar je werk gaat is het verschrikkelijk druk en vaak een klereherrie omdat treinen ook afgeladen zitten met scholieren en volwassenen vaak ook luide gesprekken hebben. Stiltecoupé's kennen ze alleen in een deel van het 1e klas langafstandsverkeer en dat betreft dus echt maar een fractie van de reizigers. Groot verschil met Nederland is dus dat bellen etc, met uitzondering van een deel van de 1e klas IC's, overal gewoon mag. Stiltecoupé's zoals in Nederland zijn er niet zullen er hoogstwaarschijnlijk ook niet komen.

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Een Duitse RE-trein is meer vergelijkbaar met een sprinter die af en toe een station overslaat, zoals bijvoorbeeld de sneltrein Zwolle - Enschede. Dat de halteafstanden in de Duitse IC soms groter zijn, is bij een lagere bevolkingsdichtheid niet zo raar. 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Reputatie 7

Een stiltecoupé is heerlijk. Maar het blijft een gok of het stil/rustig blijft. Ik zoek dit treingedeelte altijd op. 

Gewoon rustig praten vind ik helemaal niet erg, maar dat kunnen veel mensen niet meer, het is gillen, hard lachen en dan inderdaad de kinderen - vaak erg druk (iets met opvoeding denk ik).

Of je het ermee eens bent of niet, de stiltecoupe bestaat nog altijd en hou daar rekening mee. In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

In Zwitserland en Oostenrijk zag ik ook Familienbereiche in de intercity's. Dáár gaan gezinnen met kinderen zitten. Ook andere reizigers kunnen er zitten, maar weet dan wel wat je kan aantreffen. Een gezellige belevenis. Idee voor NS, maar zal vast hier vast nooit met speciale coupés ingevoerd worden. 

In deze landen reis ik ook graag in de rustzones en die worden niet altijd, maar veelal wél gerespecteerd, in tegenstelling tot bij ons (hier hoor je dan schamper dat je je nergens mee te bemoeien hebt en men zelf wel uitmaakt hoe men zich gedraagt).

Ik las trouwens dat je sinds 2018 bij geluidsoverlast in de rustzone in de Oostenrijkse intercity's (na een eerste waarschuwing) 40 euro boete kunt krijgen (staat in vervoersvoorwaarden ÖBB).

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

En heb je gevraagd aan die moeder of ze stil wilden zijn?

Ik heb laatst wel een moeder met druk kind erop geattendeerd dat het een stiltecoupé was in het Nederlands en Engels en op de tekst op de ruit gewezen. Zij sprak buitenlands met haar partner die stukje verderop ging zitten bellen. Beiden reageerden niet.

Badge +3

Ik houd van rust
Zoek de stilte op
Afschaffen die stiltecoupé!

🤣

 

Reputatie 3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

En heb je gevraagd aan die moeder of ze stil wilden zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Logo erbij met kind+kruis er doorheen, zoals het logo met mobiel+kruis?

 

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Goed idee.

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Zat gisteren in de trein waar een mevrouw zat te bellen. Op een normale manier gevraagd om op te hangen of haar gesprek ergens anders te voeren. Gewoon lekker door bellen!!! Asoooooo

Reputatie 6

Ik zit wel eens in een stiltecoupé. Misschien niet overal, maar regelmatig piept kreunt en rammelt de trein zelf zeer luidruchtig. De trein overstemt dan het telefoongesprek van iemand die op een meter afstand zit. Dat is in de hele trein zo. Dat rammelen, piepen en kreunen van de trein zijn die geluiden niet storend in een stiltecoupé?? Als men echt stilte wenst zijn oordopjes misschien een oplossing. Hoef je je niet aan anderen te storen. Reizen is in sommige landen nog een sociaal gebeuren, waar men een coupé deelt, en met elkaar praat….. Hier lijkt het wel alsof reizen een straf is en je andere reizigers, al ken je ze al jaren van gezicht, moet vermijden.

Reputatie 7

Er blijkt in Nederland weinig draagvlak voor een stiltecoupé. De grote meerderheid vindt het onzin, ongezellig en is van mening dat zo'n speciale coupé niet in de trein hoort (elke coupé moet als het ware hetzelfde zijn). Toch wordt de stiltecoupé nog altijd door NS aangeboden. Ik vind het persoonlijk fijn en ga daar als ik alleen reis, tijdens een langere reis zitten. Er is al genoeg herrie overal 😁 Soms is het echter stiller in een niet-stiltecoupé. NS laat het aan reizigers over om elkaar op gedrag aan te spreken. Dat doe ik al lang het niet meer (moest dit in het verleden meerdere keren per week doen vanwege hard praten en lachen met elkaar, resultaat vaak irritatie en/of verbale agressie) en ga tegenwoordig zelf verzitten. Voor mij de beste oplossing. 

Reageer