Skip to main content
Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.



De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Mee eens. 

Nog een voorbeeld: vorige maand was ik in het VK. Die ochtendintercity's zo tussen 8.00 en 9.30 vanuit Kent richting Londen: muisstil. In de (helemaal volle) hele trein. Een bijzondere ervaring. Heeft ook met tarieven te maken, andere type reiziger. Zakenmensen ook met name. Geen studenten.

Op de een of andere manier is het in de gemiddelde Nederlandse trein altijd luidruchtiger. Mensen houden geen of weinig rekening met anderen. Veel druktemakers😆


@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben. 

In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.

Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.

 


Als ik met de trein reis, reis ik vaak alleen. En lange afstanden. Dan zit ik graag in de stiltecoupé.

Telefoon helemaal op stil.

Maar de laatste tijd is het schering en inslag dat de andere mensen gewoon doorgaan met hun conversatie of dat ze opeens een telefoongesprek gaan voeren.

Tegen sommige personen durf ik echt wel te zeggen dat ze in een stiltecoupé zitten, maar tegen andere ook weer niet.


@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Heb de afgelopen 15 tot 20 jaar in honderden (ook lokale) treinen van allerlei soort in de Duitstalige landen gezeten. Van de steden (S-bahn) tot de rurale lijnen. Mijn ervaring is dat de Nederlanders in vergelijk met andere landen in mijn ogen in het algemeen veel uitbundiger zijn (nadrukkelijker aanwezig zo je wilt) en aan regels en gezag veelal een broertje dood hebben. 

In Nederland is er maar één zeer kleine groep die de stiltecoupe respecteert. De grote meerderheid doet er schamper over.

Wat ook meespeelt is de slechte indeling van de stiltecoupé. Bijv. in een VIRM. Een klapdeurtje, niet geheel afgesloten dus je kan in de stiltecoupe goed meegenieten van het gelach en muziek van de mensen achter het klapdeurtje in de niet-stiltezone. Kortom het werkt gewoon niet.

 

Helemaal mee eens. Ik heb zelf in Zuid-Duitsland gewoond en het verschil in geluidsniveau is echt wel merkbaar. De meeste RB's/RE's/IRE’s en Länderbahnen hebben daar geen stiltecoupés, maar in normale coupés is het geluidsniveau meestal aanzienlijk lager dan hier in Nederland.

Grote uitzonderingen hierop zijn op voetbalwedstrijddagen (vaak genoeg mensen gezien die aan de kratten bier zaten in de vroege ochtend), treinen richting evenementen/festivals, S-bahnen en het relatief hoge aantal vrijgezellenfeesten gezelschappen dat ik daar tegenkwam. Natuurlijk heb je daar ook de gebruikelijke aso's met een muziekbox, maar die heb je overal. Het verschil zit hem volgens mij vooral in mentaliteit en sociale normen. Ik heb daar bijvoorbeeld in tientallen overvolle treinen gezeten waar het rustiger was dan in een halflege hier.

En natuurlijk is de treinindeling in Nederland ook meestal gewoon ongelukkig. In plaats van stiltecoupés aan de uiteinden van een trein, heeft NS ze overal verspreid. Het toppunt van ongelukkigheid dat ik heb meegemaakt is een 2e klas stiltecoupé naast een gewone 1e klas. De tussendeur tussen de coupe’s was eruit, waardoor het geluid zijn vrije gang kon gaan..


Er zijn steeds meer mensen die niet meer op de hoogte zijn van de oude regel bij NS: muziek mag niet voor anderen hoorbaar afgespeeld worden. Je doet maar oordopjes in als een film wilt kijken of muziek wilt luisteren.

Met goede oordopjes kun je dan zelfs in een stiltecoupé van muziek genieten.

Persoonlijk heb ik het meest last van types die gesprekken voeren via hun telefoon en dat via de speaker doen. Wat een idioten. Het is dan weer wel leuk om na afloop van zo’n lulgesprek commentaar te geven. Vooral als mensen dan boos worden en vragen waarmee ik me bemoei. Standaardantwoord: dan moet je maar niet de hele coupé laten meegenieten van je lulgesprek.


Er zijn steeds meer mensen die niet meer op de hoogte zijn van de oude regel bij NS: muziek mag niet voor anderen hoorbaar afgespeeld worden. Je doet maar oordopjes in als een film wilt kijken of muziek wilt luisteren.

Met goede oordopjes kun je dan zelfs in een stiltecoupé van muziek genieten.

Bij velen staat de muziek helaas zo hard dat de muziek door de dopjes of de koptelefoon dreunt.

Persoonlijk voel ik me zelfs al bezwaard als ik gebeld wordt of moet bellen in een trein. Ik stel een telefoontje altijd liefst uit tot ik uit de trein ben. Ook vanuit mijn instelling dat anderen niets met mijn privégesprekken te maken hebben, dit niet hoeven te horen.

De regel is niet veranderd, de samenleving echter wel. En niemand zegt er ook iets van.


Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.

De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")

Amen. Aho.

Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé. 


 

Die “bliepjes” zijn overigens ontworpen om je aandacht te trekken. Sterker nog: de bedrijven die achter bijvoorbeeld Whatsapp zitten ontwerpen hun “bliepjes” zo dat ze ook andere mensen herinneren aan hun telefoon, zodat ze ook even hun Whatsapp gaan checken. Ontworpen om af te leiden. Ontworpen om verslavend te zijn. Ook daarom: “Bliepjes” uit en gewoon lekker rust en stilte in de stilte-coupé. 

Uw stilte regime begint gevaarlijk dictatoriale trekjes te vertonen.

Het idee bij de invoering van de stiltecoupe was dat er een wat rustiger zone zou zijn voor mensen die wat willen lezen of wat werken. Ik denk niet hiet dat NS had voorzien dat er dan extremisten zouden komen die gingen eisen dat je daar een speld moet kunnen horen vallen. Ik denk ook niet dat NS er ook maar over piekert om uw interpretatie van de stiltecoupe te gaan implementeren.


Reageer