beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3239 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 12 November 2021, 19:31

Bekijk origineel

69 reacties

Badge +3

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.

Nee, alleen als de conducteur de 1e klas ‘vrij geeft’ mag je daar ongevraagd gaan zitten, maar dat gebeurt zelden.

Kan de NS dit doen? Jazeker.
Gaat de NS dit doen? Behalve een handjevol goedwillende conducteurs, nee.

Er zijn hier helaas al talloze topics over gestart, zonder enig resultaat.
 

Reputatie 2

Ik snap je reactie, Robert B. Het enige dat ik kan doen is een situatie als deze melden. Hopelijk wordt het intern besproken en gaat er iets veranderen.

Wat beter werkt is een interne vergadering binnen NS en bespreken hoe dit probleem op te lossen. Wat in de rest van Europa kan, moet hier ook kunnen. Het is scheer en inslag en de argumenten om maar doodleuk op kosten van de 1e klas reiziger mee te kunnen liften (semi-proletarisch reizen om maar even een term te bedenken) liegen er ook niet om: om effe in een ICMm de telefoon op te laden is eentje dat vask de revue passeert.

NS kan doodleuk het prijsverschil tussen 2e klas en 1e klas verhogen (en de 50% van NS Flex in de weekenden met de rest gelijktrekken), maar daartegenover mag op z’n minst een betere handhaving staan. Als er zo vaak wordt geklaagd, moet NS dat zeker opgevallen staan. Een bedrijf dat naar eer en geweten handelt, moet de meest-betalende klant ook serieus nemen.

 

Nog een argument vanuit het personeel waarvoor je beslist geen schaker hoeft te zijn om daar gehakt van te maken: “het is soms te gevaarlijk om te controleren!”. Dat is misschien wel zo, maar dat is ook een kwestie van zorgen voor goede back-up, want waarom zie ik bijna nooit S&V mensen bij de poortjes staan om een tailgatende zwartrijder ertussenuit te pakken en hem voor € 154 aan boetes op te leggen (tailgaten en zwartrijden). (In Nijmegen bijv. kun je bijna elk uur 2-3 drugsrunners ertussenuit pakken die zonder kaartje in Dukenburg of Goffert de trein pakken om hun handeltje in het centrum te verpatsen, heb je hun daden ook tegelijk weten te verstoren). Blauwnet laat overlastplegers € 313 extra betalen (om de kosten gefinancierd te krijgen), waarom mis ik zulke bordjes bij NS?). ARRIVA waarschuwt voor geweldpleging tegen personeel en zegt erbij dat treinverboden volgen als je niet van het personeel kunt afblijven, waarom waarschuwt NS daar niet voor? Het is gewoon een stuk naïeviteit dat uit het denkpatroon dient te verwijderen. Bovendien, je kiest voor dit vak. En over het zich bijna nooit in de trein laten zien: kijk, als je bang bent om in je vingers te snijden, ga je toch ook geen slager worden?! Kortom, werk aan de winkel, hoe langer NS ermee wacht, hoe moeilijker het op te lossen wordt, succes!

Reputatie 3

Dat zou helemaal prima zijn als ze dan ook daadwerkelijk iets anders zouden doen, maar het merendeel van de tijd die vrijgekomen is door het niet controleren en geen boetes schrijven, wordt besteed aan kletsen of internetten, liefst in de eerste klas of in de achterste machinistencabine. Niet aan andere nuttige dingen die ten goede komen aan de reiziger of het bedrijf. 

Reputatie 7
Badge +3

De mentaliteit is wel (of ook) het probleem. Dat er te kort materieel rijdt is niet goed maar dat wil niet zeggen dat je dan zo maar van de 1e klas (een duurder product) gebruik kan maken. Als in de supermarkt het schap van het goedkope B-merk of huismerk leeg is krijg je het A-merk ook niet voor de prijs van het goedkopere product. 

Reputatie 7
Badge +3

...maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. 

Nee, het gaat over je opmerking “Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij“.  Dat is gewoon niet zo.  Daarnaast geef je aan het (in de 1e klas gaan zitten) te blijven doen omdat de conducteur toch niet controleert als het vol zit, ook al is er net gezegd dat je met een 2e klas vervoerbewijs niet zomaar in de 1e klas mag gaan zitten, ook niet als het vol is in de 2e klas. 

Echt, ik verbaas me nog steeds over dat mensen denken en goedpraten dat ze 1e klas mogen gaan zitten als de trein vol is. Nu wordt Corona en de kans op besmetting erbij gehaald, maar ook voor Corona wat dit regelamtig het geval. Bij zitten in de 1e klas maak je gebruik van een duurder product en daar behoor je voor te betalen, zoals met alles in het leven. Uitzondering is als een conducteur er toestemming voor geeft. 

Badge +3

Serieus @Rizana NS?

Je antwoord als beste markeren met al die dooddoeners zoals ‘suggestie doorgeven’ en ‘kan niet beloven’… en ‘welk traject/tijd’ maakt natuurlijk ook niet uit, dit is structureel (in ieder geval bij NS).

Er zijn mensen die regelmatig in de trein zitten (al dan niet 1e klas) en het laatste jaar nog geen enkele conducteur langs hebben zien komen.

Hooguit sporadisch, een op de tien keer of zo en dan was het een haastige ‘serviceronde’ met wat opmerkingen over mondkapjesgedrag (die vervolgens gewoon weer af gaan).

Bij 1e klas ‘scheefrijden’ is het een feit dat de kans op een boete te verwaarlozen is, je wordt hooguit naar de 2e klas gestuurd.

Een voordeel van NS Flex is dat je (bij controle) een correctietarief van €20 krijgt én mag blijven zitten, maar ja studenten en zo lachen zich rot natuurlijk.

Mij maakt het niet uit, maar de betalende 1e klas reizigers maak je met dit ‘antwoord’ in ieder geval verre van blij.

Reputatie 7

het verhaal van Sebastiaan L bevestigd wel het gelijk van TS en vele anderen hier dat NS blijft verzuimen om op te treden en daarmee deze gedachtengang in stand houd.

 

Het zou NS sieren om eens niet met de gebruikelijke kreten te komen maar een echte uitleg waarom gehandhaafd wordt op de huidige wijze.

Reputatie 7

Ik vraag me af of NS 1e klas reizen nog wel serieus neemt. Ze willen het niet afschaffen begreep ik uit een ander topic, want het levert NS toch extra inkomsten op, maar treden ook niet op als er misbruik van gemaakt wordt, waardoor 1e klasbetalers zich bekocht voelen. En dat is geen incidentele situatie, ik zie bijv. zo vaak dat een paar scholieren op weg naar hun opleiding zich lekker onverschillig 1e klas installeren. 

Reputatie 3

Ik hoorde kort geleden een conducteur tegen een collega zeggen dat hij op het matje was geroepen bij zijn dm (?) omdat hij te veel boetes schreef. Ik weet niet wat een dm is maar het zal wel iemand van hogerhand zijn, en hij had dus blijkbaar de opdracht gekregen minder boetes te geven. Als dit het beleid van NS is, is het niet gek dat er steeds minder gecontroleerd wordt. En ja, conducteurs, dit was een gesprek in zo'n eerste klas stiltecoupé van een ICM, en dus vast niet voor mijn oren bedoeld, dus misschien kan dit ook ervoor zorgen dat jullie voortaan stil zijn in die ruimtes?

Reputatie 7
Badge +1

Dat de trein stampvol is omdat er te korte treinen ingezet wordt, valt wellicht te wijten aan de planning van de materieelinzet. Dat reizigers dan maar eerste klas gaan reizen zonder dat ze daarvoor een kaartje hebben is toch echt aan de reizigers zelf. Bij de supermarkt loop je toch ook niet maar gewoon door zonder af te rekenen als de rij veel te lang is? Want feitelijk maak je gebruik van een product waarvoor je niet betaald.

Fijn dat je 95% van de tijd wel gewoon in de tweede klas gaat zitten. Er zijn reizigers die daar anders over denken. Van mij mag hier ook best strenger op gehandhaafd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mis in wat je allemaal heb gezegd is iets al: “ik wist niet dat je niet je niet in de 1e klas mag zitten met een 2e klas kaartje als de de 2e klas vol is, maar nu ik het wel weet zal ik niet meer doen”. 

Als je NS Flex hebt kun je tot 15 minuten na inchecken je reisklasse aanpassen naar 1e klas en dan mag je wel in de 1e klas plaatsnemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het afschaffen van de 1e klas door NS heeft geen enkel effect op ander openbaar vervoer.

Badge +3
Ja dat past wel…

 

Reputatie 5

In de eerste klas gaan zitten met een tweede klas vervoersbewijs is gewoon diefstal!

 

Reputatie 7

Satneef het was ook geen reactie op jouw maar op Sebastians reactie naar mij net voor jouw reactie.

Jij reageerde ook op Sebastian niet op mij.

Reputatie 3

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Ah, dank u. Wel hogerhand dus. Echt té bizar, als managers bevelen minder boetes te schrijven. Maar dus wel een eventuele verklaring voor de afwezigheid van conducteurs. Waarom zou je nog je werk doen als je daardoor bij je manager moet komen en een uitbrander krijgt? 

Reputatie 7

 

Gehele afschaffing van de 1e klas zou iedereen meer rust geven en een beter functionerend openbaar vervoer opleveren.

Reputatie 7
Badge

De NS-top? Die zitten op een ivoren toren. Die weten echt niet wat er speelt onder het personeel.

Reputatie 4

Vandaag de trein van Schiphol naar zwolle genomen van 19:04 uur. Er zitten meer 2e klas reizigers in de eerste klas. Geen conducteur te bekennen. Wat heeft de conducteur een luizeleven naar mijn idee. Gewoon mee met de trein en verder niks uitvoeren. Als we nou mensen bekeuren dan heeft ns geen miljardenverlies maar misschien miljoenenwinst door mensen te bekeuren.

Reputatie 7

Zo herkenbaar @Fedor van Eldijk 

Graag nog een inhoudelijke reactie van NS waarom er gewoon structureel niets verandert. De mededeling dat controle geen hoofdtaak is en mensen zonder geldig 1e klasvervoerbewijs sowieso risico lopen op een boete, is een dooddoener, daar heb je weinig aan.

Reputatie 7
Badge +4

 

Gehele afschaffing van de 1e klas zou iedereen meer rust geven en een beter functionerend openbaar vervoer opleveren.

Een beter openbaar vervoer kost ook geld, en de eerste klas brengt, in tegenstelling tot wat nogal wat mensen denken, nogal veel op. De laatst bekende cijfers spreken over twintig procent van de inkomsten met dertien procent van de reizigers. Dat vijfde deel van de inkomsten moet wel op een of andere manier worden opgebracht. De eerste klas betaalt dermate flink mee dat een tweedeklaskaartje duurder wordt bij afschaffing. Het verlies moet ergens vandaan komen. Een reiziger in de tweede klas mag blij zijn dat de eersteklasreiziger zo veel betaalt. De eerste klas is niet het probleem maar de te korte en minder frequente treinen  

Onzalige ideeën als een spitstoeslag treffen mensen die noodgedwongen tijdens de spits moeten reizen. Ik denk dat we ons als samenleving moeten afvragen of de privatisering niet is doorgeslagen. De Duitse overheid subsidieert de spoorwegen weer enorm met het Deutschlandticket, dus zo in den boze is het niet meer om als Nederlandse overheid het initiatief weer te nemen.

@Thom 

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Reputatie 7
Badge +4

 

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Of juist wel door zo vast te houden aan de archaïsche ‘eerste klasse’. 
 

Er is niks archaïsch aan keuzevrijheid, de eerste klas is populair en sluit aan bij de wensen van een grote groep reizigers. Mensen hebben niet hetzelfde reisgedrag en wensen. Het maakt uit of iemand een kort reisje maakt als forens of een langere met onderweg de mogelijkheid van rustig werken of lezen. Niet iedereen is jong en gezond en in staat lang te staan.

Vroeger in een klassenmaatschappij was het nog archaïsch te noemen, nu is het een kwestie van het zelf kiezen van de mate van comfort. De term klasse zou moeten worden afgeschaft en ook bij NS vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat is ook de juiste aanduiding want van een klassenmaatschappij als in de 19e eeuw is al lang geen sprake meer. Gelukkig maar overigens.

 

 

Er is niks archaïsch aan keuzevrijheid, de eerste klas is populair en sluit aan bij de wensen van een grote groep reizigers. Mensen hebben niet hetzelfde reisgedrag en wensen. Het maakt uit of iemand een kort reisje maakt als forens of een langere met onderweg de mogelijkheid van rustig werken of lezen. Niet iedereen is jong en gezond en in staat lang te staan.

Op zich klopt dat misschien wel maar nu de capaciteit bij NS door het massaal schrappen en inkorten van treinen fors is ingekrompen en er daardoor in de spits een noodsituatie is ontstaan komt de vraag of het maatschappelijk nog wel te verantwoorden is om een ruimte verslindend product als de eerste klas te handhaven. Als er gekozen moet worden tussen mensen die zo meteen door de spitsheffing de trein niet meer kunnen betalen om naar hun werk gaan en mensen die luxe willen zitten in de eerste klas denk ik dat de belangen van de eerste groep voorrang moet krijgen en dat het dan jammer is voor de eerste klas reizigers.

Reageer