beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3247 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Ah, dank u. Wel hogerhand dus. Echt té bizar, als managers bevelen minder boetes te schrijven. Maar dus wel een eventuele verklaring voor de afwezigheid van conducteurs. Waarom zou je nog je werk doen als je daardoor bij je manager moet komen en een uitbrander krijgt? 

Het punt is: veel reizigers zien vervoersbewijscontrole als hoofdtaak van dit beroep. Dát behoort een conducteur standaard  te doen. Mensen hebben dit verwachtingspatroon nog altijd. Echter NS ziet het niet meer als hoofdtaak. Veel boetes schrijven zou veel teveel (kostbare) tijd kosten, heb ik weleens gehoord van een conducteur zelf. Ja ik snap het ook niet. Maar blijkbaar is er nog steeds een groot verschil tussen hoe NS de invulling van de functie ziet en wat een groot deel van het publiek nog altijd verwacht. 

Reputatie 7
Badge

Helaas is dit geen prioriteit voor NS. Dit probleem zal dus niet opgelost worden. 

Reputatie 4

Dit probleem zal toch zo zoetjes aan wel bekend zijn bij de NS-top? Van die nieuwe directrice mag je dan onderhand wel verwachten dat ze de conducteurs gaat verplichten de kaartjes te gaan controleren. Bizar dat zij dat tot op heden niet heeft geëist.

Reputatie 4

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Inderdaad, je betaalt gewoon voor een 1e klas en anders heb je hier niks te zoeken!!

Reputatie 7

Een beter functionerend vervoer per trein betekent een beter openbaar vervoer.

Of en In hoeverre overig ov daarvan zou profiteren weet ik niet. Dat het geen enkel effect zou hebben, zou ik, in ieder geval, niet durven beweren.

 

Reputatie 7

Vandaag de trein van Schiphol naar zwolle genomen van 19:04 uur. Er zitten meer 2e klas reizigers in de eerste klas. Geen conducteur te bekennen. 

Dit is normaal. Vandaag van Breda naar Arnhem gereisd en retour, wederom geen conducteur gezien. In 1e klas zowel op heen-als terugreis op delen van het traject enkele scholieren van een jaar of 13 en ook iemand die gewoon aangaf hier maar te gaan zitten, 2e klas vond hij veel te druk, hij zou wel weggaan als er controle kwam. Ik had geen last van deze mensen hoor, maar het is gewoon niet terecht. Maar NS doet hier niks mee. Zie de talloze topics hierover.

Reputatie 1

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 

Leuk dat je me herkent, en dank voor je antwoord.

Ik rij op veel trajecten en nergens wordt afdoende gehandhaafd. 

Ik zie dat er al regelmatig melding us gemaakt van...…

Traject vrijdag 11 augustus Den Bosch-Groningen, overvolle trein. Alles zit en staat 1ste klas. Dat ik betaald heb voor 1ste klas is blijkbaar niet van belang. Vandaag 13 augustus traject Utrecht-Sittard, treinstel 9566. Geen enkele controle. Ook nu mensen in de 1ste klas zonder ticket voor de 1ste klas. 

Als het toch niet uitmaakt, schaf de 1ste klas af. Voel me een ongelofelijke idioot om voor de ste klas te bepalen.

Reputatie 7
Badge +4

U weet volgens mij nog wel dat dit de cijfers waren voor Corona toen je dit parasitaire gedoe niet had. Toen was er nog ruim plaats in de eerste klas en geloofden veel mensen dat ook al niet. De plaatsen die overgenomen zijn door de parasieten leveren natuurlijk niks op maar de normale eersteklasreizigers betalen als bedrag nog evenveel. De tweede klas kent ook te weinig controle dus daar zal het aantal zwartreizigers net zo groot zijn, met dit verschil dat die trein vaak gevuld worden met de studentenabonnementen hele goedkope kaartjes zijn die weinig opbrengen per reiziger. Het is een bekend gegeven dat eersteklasreizigers gemiddeld langere afstanden maken. Geen wonder, want dan is eerste klas reizen juist aantrekkelijker. Het percentage zou nog wel eens hoger geworden kunnen zijn ook. De parasieten in de eerste klas betalen niet en zeker met een tweedeklas scholierenkaart veel te weinig

Een Trajectvrijkaart voor Gouda-Den Haag eerste klas, een reis van twintig minuten, kost €273,40. De meeste scholieren maar ook veel reizigers in de tweede klas, krijgen een rolberoerte als ze dit soort bedragen lezen.

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Badge +3

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Misschien heeft de helft van de 1e klas reizigers wel geen geen geldig vervoerbewijs, dat neemt niet weg dat de 1e klas abonnementhouders (en dan met name de spitsreizigers) een relatief groot deel van de inkomsten opleveren.

Als (blijkbaar) 13% van die reizigers een 1e klas abonnement heeft, dan is 20% van de stoelen in een trein als 1e klas bestempelen rendabel (en wel zo prettig om rustig te kunnen reizen/werken, je betaalt daar immers fors meer voor).

Er zijn (oude) VIRM stellen waar het aantal 1e klas zitplaatsen de 25% aantikt, en dan moet je je inderdaad afvragen of dat wel nodig is want met alleen de vaste 1e klas reizigers krijg je die dus maar half vol (gemiddeld uiteraard).

Wat met name speelt (snap de frustratie) is dat er regelmatig 2e klas reizigers moeten staan/op de trap zitten, terwijl er nog genoeg (maar zelden meer dan genoeg!) 1e klas zitplaatsen zijn.

Zelf wel eens meegemaakt op een vrijdagmiddag met een 1e klas upgrade van Eindhoven naar Utrecht rond 16:00, de 2e klas was ‘vol’ en ik had een hele 1e klas verdieping voor mijzelf en nog iemand. Voelde me bijna schuldig… 🤣

Reputatie 7

 

Maar veelbetalers in de eerste klas: maakt u zich geen zorgen. NS heeft vele malen aangegeven dat ze de eerste klas niet gaan afschaffen. NS is nog niet helemaal gek,

Of juist wel door zo vast te houden aan de archaïsche ‘eerste klasse’. 
 

Misschien zitten er wel 13% van de reizigers in de eerste klas maar als het gaat om betalen zal het eerder 5% zijn.

Als (blijkbaar) 13% van die reizigers een 1e klas abonnement heeft, dan is 20% van de stoelen in een trein als 1e klas bestempelen rendabel (en wel zo prettig om rustig te kunnen reizen/werken, je betaalt daar immers fors meer voor).

Die 13% weiger ik te geloven. De NMBS publiceert daar wel cijfers over (NS niet meer) en bij hun is het 5%. 

Overigens klopt het rekensommetje over de stoelen niet omdat een eerste klas stoel in de meeste treinen meer ruimte in beslag neemt als een tweede klas stoel.

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 

Badge +3

Vroeger in een klassenmaatschappij was het nog archaïsch te noemen, nu is het een kwestie van het zelf kiezen van de mate van comfort. De term klasse zou moeten worden afgeschaft en ook bij NS vervangen moeten worden door Comfort 1 en Comfort 2. Dat is ook de juiste aanduiding want van een klassenmaatschappij als in de 19e eeuw is al lang geen sprake meer. Gelukkig maar overigens.

Mee eens, en met het extra comfort (de stoelen en wel/niet een tafeltje voor je laptop in de sprinters) valt het ook tegen.

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

Ik snap je reactie, Robert B. Het enige dat ik kan doen is een situatie als deze melden. Hopelijk wordt het intern besproken en gaat er iets veranderen.

Reputatie 7
Badge +4

Het klinkt zelfverzekerd maar ieder argument ter onderbouwing ontbreekt. Waar kennen we dat ook alweer van?

 

Kosten van de instandhouding? Erbarmelijk? Op sterven na dood? Eigenlijk al afgeschaft? Nou nou, toe maar.

Reputatie 7
Badge

Haha moet niet gekker worden. 

Reputatie 7
Badge +4

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

 

In vergelijking met goedkoop vliegen lijkt mij de tweede klas in de trein een flink stuk comfortabeler, zeker voor iemand met een lengte van 1 m 90. Ik vlieg bijna nooit maar dit voorjaar ontkwam ik niet aan een vlucht van Krakow naar Amsterdam. met overstap in Stuttgart. Nou, dat wens je niemand toe. Met de benen in het gangpad ging het nog net, ;-) Maar inderdaad, wel heel goedkoop, ook nog met de extra toeslag van 70 euro voor de bagage die ik niet kon plaatsen, maar ja, ik wilde mee.

In 1977 met KLM naar Amerika was het een stuk aangenamer, ;-)

Goedkoop vliegen is een stuk minder aangenaam dan reizen in Comfort 2.

Reputatie 7

Bij (goedkoop) vliegen is er vaak ook al geen Business of (nog luxer) First Class meer, dat is bijna allemaal Economy+ of zo (voor wat extra beenruimte bijvoorbeeld).

 

In vergelijking met goedkoop vliegen lijkt mij de tweede klas in de trein een flink stuk comfortabeler, zeker voor iemand met een lengte van 1 m 90. Ik vlieg bijna nooit maar dit voorjaar ontkwam ik niet aan een vlucht van Krakow naar Amsterdam. met overstap in Stuttgart. Nou, dat wens je niemand toe. Met de benen in het gangpad ging het nog net, ;-) Maar inderdaad, wel heel goedkoop, ook nog met de extra toeslag van 70 euro voor de bagage die ik niet kon plaatsen, maar ja, ik wilde mee.

In 1977 met KLM naar Amerika was het een stuk aangenamer, ;-)

Goedkoop vliegen is een stuk minder aangenaam dan reizen in Comfort 2.

Is natuurlijk heel subjectief.

In 2019/2020 ben ik in totaal 6 keer op en neer gevlogen van Amsterdam naar Kiev, telkens met overstap in Warschau. Met de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT, ook niet bepaald de duurste.

Alle keren prima stoelen waar ik voldoende beenruimte had, hapje en drankje aan boord en allervriendelijkste en attente stewardessen en stewards. 

Één keer miste ik op de terugweg de overstap in Warschau. Ik meldde me (met nog andere ‘gedupeerden’) bij de balie van LOT en werd meteen helemaal ‘ontzorgd’. Ik werd overgeboekt op een vlucht op de volgende ochtend, waarbij me de keuze werd gelaten tussen een vlucht om 06.30 of 10.30 uur. Er werd een uitstekend hotel geregeld, met vouchers voor een diner en ontbijt. Een colonne taxi’s naar het hotel stond klaar en de volgende ochtend werd ik keurig gewekt met de mededeling dat’ over drie kwartier uw taxi naar de airport komt voorrijden’ 

In het vliegtuig terug regelde een stewardess nog dat twee ‘overgeboekte’ koppels gedurende de vlucht naast elkaar konden zitten.

Het mooiste is nog, dat de ticket volledig wordt vergoed.

Al met al: een stuk aangenamer dan reizen met NS, zelfs met Comfort 1, want uit ervaring weet ik, dan wanneer je ‘s nachts op een verlaten station strand, de kans bestaat dat je aan je lot wordt overgelaten. En dat wens je niemand toe.

 

Reageer