beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?

  • 11 November 2021
  • 69 reacties
  • 3247 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7

De opbrengsten van de 1e klas wegen niet meer op tegen de kosten die met de instandhouding gemoeid zijn. Zie de erbarmelijke toestand waarin de 1e klas zich bevindt: op sterven na dood en eigenlijk al afgeschaft.

Reputatie 7

Het klinkt zelfverzekerd maar ieder argument ter onderbouwing ontbreekt. Waar kennen we dat ook alweer van ?

Zelfkennis ?

Uiteindelijk gaat niets boven het empirische bewijs. Vertrouw op je waarneming, pas de logica toe en laat je niet in de luren leggen door oncontroleerbare cijfers etc.

Zie in dit verband ook al het gemekker over de 1e klas zoals op dit forum continu gepost wordt.

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.

Reputatie 7

Het kan wel gekker. De controletaak is vervangen door algoritmen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Reputatie 7
Badge +1

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…

Gelukkig kan ik 95 procent van de keer wel in de 2e klas zitten. Wellicht is het de schuld van NS als ze een ICM-3 inzetten.

Dat de trein stampvol is omdat er te korte treinen ingezet wordt, valt wellicht te wijten aan de planning van de materieelinzet. Dat reizigers dan maar eerste klas gaan reizen zonder dat ze daarvoor een kaartje hebben is toch echt aan de reizigers zelf. Bij de supermarkt loop je toch ook niet maar gewoon door zonder af te rekenen als de rij veel te lang is? Want feitelijk maak je gebruik van een product waarvoor je niet betaald.

Fijn dat je 95% van de tijd wel gewoon in de tweede klas gaat zitten. Er zijn reizigers die daar anders over denken. Van mij mag hier ook best strenger op gehandhaafd worden.

In een supermarkt valt er nog wel afstand te houden tevens is 1,5 m verplicht en in verhouding ga je ook in de supermarkt niet zitten, in de trein wel. Men heeft geregeld geen mondkapje op, en de conducteur controleert ook niet altijd dus het is een walhalla voor wappies. Is dus totaal iets anders eigenlijk maarja.

Reputatie 7

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Mijn mond valt weer open van deze mentaliteit, die ik helaas iedere dag weer tegenkom.

De 1,5 meter is niet haalbaar in het OV en dus moet je in sommige drukke treinen gewoon 2e klas staan, dicht bij elkaar. Daarvoor zijn er mondkapjes verplicht in het ov, weet je wel. Dat er “wappies” zijn die ze bewust niet dragen in de trein betekent niet dat je dus zomaar 1e klas kan gaan zitten. Ook al is de trein misschien te kort en ook al wordt er ( helaas!!) weinig gecontroleerd. 

Wil je 1e klas, dan betaal je 1e klas. Je eigen regels maken is not done.

En anders maar niet met de trein.

 

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Mijn mond valt weer open van deze mentaliteit.

De 1,5 meter is niet haalbaar in het OV en dus moet je in sommige drukke treinen gewoon 2e klas staan, dicht bij elkaar. Ook al is de trein misschien te kort en ook al wordt er ( helaas!!) weinig gecontroleerd. 

Daarvoor zijn er mondkapjes verplicht in het ov, weet je wel. Dat er “wappies” zijn die ze bewust niet dragen in de trein betekent niet dat je dus zomaar 1e klas kan gaan zitten.

Wil je 1e klas, dan betaal je 1e klas.

 

De mentaliteit is niet zo zeer het probleem hoor. Heel veel mensen denken zo. Dit ligt eerder aan NS die een fors materieeltekort heeft. Maar zo kan ik wel door gaan en mezelf herhalen ik heb dit al vaak genoeg gezegd. Als er plek is in de 2e klas, dan zit ik daar ook. Dus einde discussie zou ik zeggen.

Reputatie 5

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. Omdat het zo'n 'drukke' trein was (maar het was gewoon een veel te korte trein natuurlijk) werd omgeroepen dat mensen die slecht ter been waren en mensen die kleine kinderen hadden 1e klas mochten gaan zitten. Nou die zag je niet in de 1e klas maar wel héél veel jongeren zonder mondkapje en een dronken stel jongeren in de stiltecoupe 1e klas. Gecontroleerd werd er natuurlijk weer niet.

Reputatie 7

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. 

Bekend verhaal. Dit IC-traject blinkt uit in korte treinen. Afgelopen zaterdag idem; twee gekoppelde treindelen (flink vol) werden in Deventer gesplitst; waarna 1 treinstel achterbleef. Vervolgens moesten er mensen staan omdat alle 2e klasstoelen bezet waren. Het 1e klas treindeel was grotendeels leeg en hier kwamen dus mensen staan en sommige zitten.

In de IC Venlo- Schiphol is de 1e klas met name in het weekend in de ochtend helemaal vol. Deze trein is ook vaak erg kort, terwijl er op zaterdagmorgen ontzettend veel mensen van het zuiden naar Utrecht en Amsterdam reizen. Ook veel mensen met 1e klas weekendabonnementen zo bleek. 

Ik ben nou wel een beetje klaar met dat gezeik, ik post 1 ding en gelijk word het het hoofdonderwerp van het hele forum, ik ga hier niks meer aan toevoegen en ik snap ook niet helemaal het nut van deze overtuiging. End of story. Doe er mee wat je wil. Mijn eigen mening.

Reputatie 7
Badge +1

Het helpt niet onmiddellijk maar meld te volle treinen via volletreinen.nl.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren weer een fantastische terugreis meegemaakt met de NS. Wederom traject Utrecht-Enschede. De trein had wel drie treinstellen. Omdat het zo'n 'drukke' trein was (maar het was gewoon een veel te korte trein natuurlijk) werd omgeroepen dat mensen die slecht ter been waren en mensen die kleine kinderen hadden 1e klas mochten gaan zitten. Nou die zag je niet in de 1e klas maar wel héél veel jongeren zonder mondkapje en een dronken stel jongeren in de stiltecoupe 1e klas. Gecontroleerd werd er natuurlijk weer niet.

Met kleine kinderen in de 1e klas? Daar gaat de rust voor juist die mensen die een 1e klas vervoersbewijs hebben om rustig te kunnen reizen. Die kleine kinderen tot 4 jaar hebben geen recht op eigen zitplaats dus waarom die dan in de 1e klas mogen zitten?

Het is tegenwoordig wel zo dat niemand meer opstaat voor een oudere, een hoogzwangere of iemand die slecht te been is. En ouders nemen hun kleine kinderen niet op schoot in drukke treinen.

het verhaal van Sebastiaan L bevestigd wel het gelijk van TS en vele anderen hier dat NS blijft verzuimen om op te treden en daarmee deze gedachtengang in stand houd.

 

Er is geregeld controle op mijn traject dus vaak ga ik zeker niet in de 1e klas zitten misschien een enkele keer ofzo maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. Heb het maar 1 of 2 keer gedaan dus wat hier verder bereikt mee wil worden? Heb het niet alleen over u maar zeker ook andere in deze topic. Zo kan je het forum nog maanden actief houden maar dat maakt mij niet uit hoor dan krijg ik wel een hogere rang als ik mijzelf zo vaak herhaal..

Reputatie 7

Ik haal je reacties aan als voorbeeld voor de NS en val je niet persoonlijk aan. Wat ik er verder van vindt daar heb ik wel een mening maar zal ik hier niet uiten. 

In de eerste klas gaan zitten met een tweede klas vervoersbewijs is gewoon diefstal!

 

Oooohhh wat erg zeg nou wat wil je dat ik doe mezelf opgeven bij de politie? Het is 12 uur s'nachts en je hebt niks beters te doen, ga slapen ofzo.

...maar goed dat komt misschien anders over blijkt dus want er word een heel verhaal van gemaakt alsof ik elke dag zwartrijd in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs. 

Nee, het gaat over je opmerking “Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij“.  Dat is gewoon niet zo.  Daarnaast geef je aan het (in de 1e klas gaan zitten) te blijven doen omdat de conducteur toch niet controleert als het vol zit, ook al is er net gezegd dat je met een 2e klas vervoerbewijs niet zomaar in de 1e klas mag gaan zitten, ook niet als het vol is in de 2e klas. 

Echt, ik verbaas me nog steeds over dat mensen denken en goedpraten dat ze 1e klas mogen gaan zitten als de trein vol is. Nu wordt Corona en de kans op besmetting erbij gehaald, maar ook voor Corona wat dit regelamtig het geval. Bij zitten in de 1e klas maak je gebruik van een duurder product en daar behoor je voor te betalen, zoals met alles in het leven. Uitzondering is als een conducteur er toestemming voor geeft. 

Ik ben al meerdere keren verbeterd, dus er valt niks aan toe te voegen in principe.

Reputatie 7

Ik heb niets van je verbeterd maar het lijkt mij verstandiger zelf de raad die je gaf aan een ander om te gaan slapen op te volgen en even niet te reageren op iedereen waar je denkt te worden aangevallen.

Voor iemand die nu nog denkt wat te posten over mij: bekijk de vorige pagina's. Daar staat tig keer uitgelegd wat ik allemaal fout heb gezegd en gedaan en dat weet ik nu maar ja mening mag ik dus niet uiten helaas kan ik dat bericht ook niet verwijderen dus het is wat het is.

Reputatie 5

…...en even niet te reageren op iedereen waar je denkt te worden aangevallen.

Ik viel je niet persoonlijk aan,maar iedereen die dit doet.

Reputatie 7
Badge +1

Voor iemand die nu nog denkt wat te posten over mij: bekijk de vorige pagina's. Daar staat tig keer uitgelegd wat ik allemaal fout heb gezegd en gedaan en dat weet ik nu maar ja mening mag ik dus niet uiten helaas kan ik dat bericht ook niet verwijderen dus het is wat het is.

Het gaat hier niet om verbeteren, of het niet mogen uiten van je mening. Iedereen is hier vrij om zijn of haar mening met betrekking tot het onderwerp van het topic te delen. Dat wil niet zeggen dat iedereen het met elkaar eens is, en zo ontstaan soms discussies. Dat is niet meer dan normaal.

Daarnaast vind ik dat je best wat respectvoller mag reageren. Een uiting als “ga slapen ofzo”, getuigt van weinig respect naar andere leden. Het komt de sfeer van de community zeker niet ten goede als iedereen zo op elkaar zou reageren. In de huisregels van de NS community wordt gevraagd om respectvol op elkaar te reageren.

dm (?)

TM, Team Manager. Direct leidinggevende in dit geval.

Reageer