beantwoord

Meer mogelijkheden voor fiets in de trein

  • 19 May 2023
  • 29 reacties
  • 817 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Meer plaatsen voor fietsen betekent minder zitplaatsen voor reizigers. Een fietswagon aankoppelen kon vroeger, maar nu zal er een speciale trein besteld moeten worden met meer fietsplaatsen. Wie gaat dat betalen?

De NS had lange tijd fietswagons die achter elk treinstel gekoppeld kon worden. Normaalste zaak van de wereld. 

Dat weet ik, daar was zelfs in de zomer meer dan genoeg plaats. Er zijn echter geen treinen meer waar ze achter kunnen.

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Nee, maar het geklaag wordt wel minder overtuigend als fietsers zelf zich niet aan de regels te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Om de fiets toch te laten passen tussen de verhoging bij de stoelen en het glazen wandje bij de deuren moet je het voorwiel dwars zetten, waardoor dat wiel meer uitsteekt dan die fietstas doet. Dus ook al moet de bagage er af, het probleem van de te krappe fietsplek wordt er niet mee opgelost.

Dat die bagage op die fiets is blijven zitten is geen incident. Als bagage eraf gehaald wordt, schept dat over het algemeen meer ruimte. Nog niet zolang geleden een fiets meegenomen in de trein. Ruime plek, konden genoeg fietsen naast, maar de volgende met fiets prefereerde het om de fiets met bagage voor de deuren te zetten. Niemand kon daar uitstappen. Zonder bagage had de fiets weggezet kunnen worden, nu niet. Fietsen met bagage kunnen ook makkelijker omvallen.

Reputatie 7
Badge +1

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Om de fiets toch te laten passen tussen de verhoging bij de stoelen en het glazen wandje bij de deuren moet je het voorwiel dwars zetten, waardoor dat wiel meer uitsteekt dan die fietstas doet. Dus ook al moet de bagage er af, het probleem van de te krappe fietsplek wordt er niet mee opgelost.

Zelf ook wel eens een fiets meegenomen in zo'n SNG, maar dat is dus gewoon een crime. Fietsplek is absoluut niet voldoende om een fiets te parkeren. Het stuur zal dus altijd gedraaid moeten worden. Dat NS zo'n trein besteld, betekent echt welk dat de fietsplekken totaal niet serieus genomen worden en dat in een fietsnatie als Nederland. 

Reageer