Met je voeten op de stoel? | NS Community
beantwoord

Met je voeten op de stoel?

  • 26 February 2014
  • 54 reacties
  • 23366 Bekeken

Als het erg rustig is in de trein en ik in een (bijna) lege coupe zit vind ik het fijn om mijn schoenen uit te doen en dan met mijn voeten te steunen op de stoel tegenover mijn stoel.
Is dit toegestaan? Of mag het niet conform de huisregels van de NS?
icon

Beste antwoord door Edwin 26 February 2014, 11:33

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.
Maar ik geef toe, het zal er wel iets te overdreven relaxed uitzien voor reizigers....

 


Zoals Loes (HC) hiervoor al schreef is ook dat niet toegestaan, omdat je de voorzieningen (het tafeltje, dus) anders gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik denk dat in de praktijk de soep niet zo heet gegeten zal worden (behalve wanneer je misschien een HC met hoofdpijn treft), zeker als je de schoenen uit hebt of anders een krant onder je schoenen legt ter bescherming van die "voorzieningen".
Ik heb bij genomen voorzorgsmaatregelen in ieder geval nog nooit een conducteur er opmerkingen over horen maken. Wel als je met "kale" schoenen de voeten op de bank had gelegd.

Wordt tijd dat de IC's van couchettes worden voorzien. 🙂

 

Maar dat is toch heel arbitrair? Hoe bedoel je "anders dan bedoeld"? Een tafel is er om dingen op te leggen of er op neer te zetten, hoezo zou mijn been dan niet op het tafeltje mogen liggen? Zou u dan ook zeggen dat men geen hoofden of armen op hun tafeltje mogen leggen?

U reageert in een topic van waarbij de vorige bijdrage 6 jaar geleden is en verwacht dan nog een reactie?

ik vind het vies, onhygiënisch, ergerlijk, en eigenlijk gewoon aso. Ook al is het met je schoenen uit, of met een krant.

Doe het gewoon lekker thuis, en niet in de trein.

ik heb ooit eens een paar jaar foto's getwittered van dit soort gevallen, je kunt ze nu nog vinden op Pinterest.

groet,

marcel

https://
ik vind het vies, onhygiënisch, ergerlijk, en eigenlijk gewoon aso. Ook al is het met je schoenen uit, of met een krant.

Doe het gewoon lekker thuis, en niet in de trein.

ik heb ooit eens een paar jaar foto's getwittered van dit soort gevallen, je kunt ze nu nog vinden op Pinterest.

groet,

marcel

https://


Maar nu het volgende, Marcel.

Iemand staat met koffers en/of tassen lekker in de regen op het perron; de tassen uiteraard op de grond.
Eenmaal in de trein worden die vieze, natte tassen uiteraard niet op de grond gezet (of eventueel in het bagagerek indien voorhanden), nee, gewoon op een bank c.q. stoel. Da's makkelijker als je er iets uit wilt pakken.

Dat is toch eigenlijk net zo goor?
Daar heb ik een conducteur (ook) nooit iets over horen zeggen.
Reputatie 2
Aan de reacties lees ik weer de typische Nederlandse gedachten gang: "ja, maar dit en ja, maar dat". Kunnen we met z'n allen niet gewoon de regels respecteren en de daarop volgende sancties nemen voor wat ze zijn. De 90 Euro is zonder meer terecht. De kosten van het innen van het bedrag en de reparatie van de banken moeten ook ergens van betaald worden en het is oneerlijk dat reizigers die zich niet zondigen aan het beschadigingen en bevuilen van de banken daarvoor mede moeten opdraaien. Boetebedragen zijn zo vastgesteld met als doel: correctie van fout gedrag,onder het mom van: "wie niet horen wil, moet maar voelen!". Je moet als reiziger denken: "balen, maar ik weet tenminste dat ik nog een keer zo'n bedrag moet betalen, als ik zoiets weer doe!". Daarvoor hoeft niet eens waarschuwing gegeven te worden. Overtreding=overtreding.

Ik zou mij niet op mijn gemak voelen als ik in zo´n Arriva trein zat en de hele tijd in de gaten zou worden gehouden via de camera.

Dat klinkt een beetje naief. Om je uit de droom te helpen: op alle grotere stations hangen camera's die mensen van S&V permanent gebruiken voor observatie. Ook in de bus, in de bioscoop, in veel winkels, in parkeergarages, bij geldautomaten, in binnensteden, op vliegvelden, etc. is het niet anders. Ook alle nieuwere NS-treinen zijn trouwens met observatiecamera's uitgerust.

Camera's als observatie- c.q. bewakingsmiddel zijn gewoon toegestaan. Alleen voor het opslaan en bewaren van beelden gelden er beperkingen.
Nou, sorry, maar ik zit niet te wachten op mensen die hun schoenen uittrekken, hun voeten in al dan niet in staat van ontbinding verkerende sokken, met alle geuren van dien, op stoelen uitstrekken. Doe dat vooral lekker thuis, maar voor een ritje van pakweg een uur is dat echt niet nodig, dan kan je je schoenen echt wel even aan houden.
Reputatie 3
Er zijn ook mensen die hun schoenzolen tegen de rand van de stoel aanzetten en dat laat voetafdrukken achter. Vooral op de blauwe leren stoelen is dit goed te zien. Laatst iemand in een splinter nieuwe VIRMM. In sommige gevallen zeg ik er ook wat van en vaak haalt de reiziger pas voeten van de stoel als ik vertel dat ze een boete ervoor kunnen krijgen. In hele uitzonderlijke gevallen bied ik iemand mijn microvezeldoek aan om het zelf weer schoon te maken.

Een herkenbaar verhaal Wes. C. Addle. Het gaat vaak niet zonder slag of stoot als je iemand er op aanspreekt. Het fatsoen is soms ver te zoeken.
Reputatie 2


Dat kan wel zo zijn, maar ik zal niet meteen een luide omroep krijgen door een luidspreker voor een heel klein iets als je voeten even op de bank leggen ofzo. Maar dat is bij Arriva dus wel zo.


Iets kleins?! Man, waar zit je verstand, (sorry dat ik me misschien even zo uitdruk!)? Je bevuilt en beschadigt wel de stoel tegenover je.

Dat de machinist kijkt en je op een overtreding aanspreekt is geheel terecht. De treinbestuurder - die de bevoegdheid heeft om je op foutief gedrag aan te spreken, maakt gewoon gebruik van dat recht, (de gewone burger heeft dat overigens ook!). Bedenk maar zo, je bent niet op de bon gegaan, dat is nog jouw grote geluk geweest.

Het is betreurenswaardig te moeten lezen dat veel mensen maar niet willen leren accepteren dat ze zelf fout zitten en verzinnen maar allerlei smoezen om er onderuit te kunnen komen.
Reputatie 2
Ik plaats mijn voeten incidenteel op de stang waarmee je in een ICM de stoel kan verzetten. Vind het niet bepaald schokkend en ook werkelijk nooit commentaar op gekregen. Werkt prettig met een laptop op schoot.

En dan moet iedereen die de stang moet gebruiken om de stoel te verzetten het straatvuil van jouw schoenen straatvuil op zijn/haar handen krijgen. Ook zulke overtreden dienen wat mij betreft met een boete afgestraft te worden. Het zijn altijd maar weer van die rare gewoontes, waarbij iedereen denkt: "als ik het doe, valt het allemaal wel mee!". Een beetje logisch nadenken bij wat je allemaal doet, kan een heuse opkikker voor de gehele samenleving zijn, niet waar?
Even een reactie op het camera gedeelte;

V&S bekijkt geen camerabeelden.
Onze veiligheidscentrale (meldkamer) heeft wel beschikking tot de beelden en bekijkt deze ook. Er wordt meestal gebruik van gemaakt na een melding, of om mee te kijken bij een actieve van V&S om zo van afstand te ondersteunen.

V&S heeft direct contact met de VC, ofwel telefonisch, ofwel via de portofoon.


De camera's in de trein nemen op en kunnen niet live bekeken worden. Met uitzondering van de FLIRT, hier kan ook tijdens het rijden worden gekeken naar de beelden door machinist en conducteur. Bij het drukken op de SOS knop, zal het beeld automatisch op die plaats zichtbaar worden. (Dit moet de machinist wel accepteren, alles gaat automatisch, maar hij moet een knop bedienen voor het scherm aangaat, ivm veiligheid tijdens het rijden)
Reputatie 7
Badge
Huisregels

Zorg dat uw bagage andere reizigers niet hindert. Plaats bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder uw stoel.
Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations.
Houd het schoon voor andere reizigers. Geen voeten op de bank.
Stoor niet met luide (telefoon)gesprekken en/of muziek.
Laat uitstappers voorgaan. Stap niet in na het fluitsignaal: u riskeert een ongeluk.


Is dus niet toegestaan volgens de huisregels. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen schoenen aan of uit of een krant eronder. ;)
In de NS Huisregels staat inderdaad dat het niet mag. Bovendien loop je risico op een boete, ik weet niet precies hoeveel maar dat kan iemand van de NS je wel vertellen.

Bovendien begrijp ik het nut er niet zo van. Ik ga meestal niet in zon vis-a-vis(of hoe heet dat?) opstelling zitten maar ergens waar een stoel voor je zit, in de meeste treinen van NS heb ik ondanks dat ik best lang ben genoeg ruimte om mijn benen te strekken.
Reputatie 7
Badge
In de huisregels wordt er geen onderscheid in gemaakt of je jouw voeten op de bank mag laten rusten op een krant. Ik denk dat dat op die manier wel vaak gedoogd wordt, maar het kan een boete opleveren in het ergste geval.

Je kan natuurlijk ook (als het niet druk is in de trein) op de stoel naast het gangpad zitten en je benen even languit strekken tegen het onderstaande randje net boven de vloer. ;)

Hallo Maxietaxie1,

Ik heb je vraag verplaats naar 'In de trein'. In de huisregels staat inderdaad vermeld dat dit niet is toegestaan.

Vriendelijke groet,
Marjan
Voor degene die willen weten welk sanctiebedrag hiervoor staat is € 90,-. Kan je veel leuke dingen mee doen hoor 😃.
Voor degene die willen weten welk sanctiebedrag hiervoor staat is € 90,-. Kan je veel leuke dingen mee doen hoor 😃.


Beste Loes,
Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)


Beste Loes,
Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)


Ik vrees hetzelfde, heel officieel verwoord worden voorzieningen op een andere manier gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn en daar staat dezelfde sanctie op. Sorry.
Reputatie 7
Badge
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.
Maar ik geef toe, het zal er wel iets te overdreven relaxed uitzien voor reizigers....
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.
Maar ik geef toe, het zal er wel iets te overdreven relaxed uitzien voor reizigers....


Zoals Loes (HC) hiervoor al schreef is ook dat niet toegestaan, omdat je de voorzieningen (het tafeltje, dus) anders gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik denk dat in de praktijk de soep niet zo heet gegeten zal worden (behalve wanneer je misschien een HC met hoofdpijn treft), zeker als je de schoenen uit hebt of anders een krant onder je schoenen legt ter bescherming van die "voorzieningen".
Ik heb bij genomen voorzorgsmaatregelen in ieder geval nog nooit een conducteur er opmerkingen over horen maken. Wel als je met "kale" schoenen de voeten op de bank had gelegd.

Wordt tijd dat de IC's van couchettes worden voorzien. 🙂


Beste Loes,
Wat kost het als ik ze op een tafeltje leg; dat doe ik thuis n.l. ook (en daar is het gratis)


Dan kan ik voor die €90 beter lekker uit eten gaan.

Ik vrees hetzelfde, heel officieel verwoord worden voorzieningen op een andere manier gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn en daar staat dezelfde sanctie op. Sorry.
Ik ben het met Marcel eens, voeten horen op de grond, met of zonder schoenen. En op/over het tafeltje vind ik ronduit vreemd. Al snap ik het wel om ze even te laten ontspannen, maar dat doe je niet op deze manier in een trein.

Maar ik zie genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat veel mensen er anders over denken 😉
Je maakt de zitting ook nog eens stuk door er je voeten op te leggen.
Je maakt de zitting ook nog eens stuk door er je voeten op te leggen.

Wat zou er met de zitting gebeuren als ik er met mijn 115 kg regelmatig op zit?
Hallo Hans,

Die 115kg kan de stoel wel aan hoor. Maak je geen zorgen. 😉

Met vriendelijke groet,

Brian
Wellicht is de mening van sommigen na 3 jaar inmiddels gewijzigd 😉.

Reageer