mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat snap je niet aan het woord 'verplicht'?

Mondkapjes zijn in alle OV verplicht. Of je alleen in een coupé zit doet niet ter zake. Je hoort het mondkapje zodra je instapt op te hebben en op te houden.

Reputatie 3

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

 Is zo'n zelfde soort vraag als waarom mag ik "s-nachts om 3 uur niet door het rode stoplicht heen rijden.

Er komt toch geen verkeer aan.

Reputatie 3

Je draagt het mondkapje om een ander te beschermen .. maar wat als er geen ander is.  Ik zie ook mensen helemaal alleen in een bus zitten met mondkapje op. Dan mist het totaal zijn functie!

Reputatie 4

Nee. Dan mist het nog altijd niet totaal zijn functie. Virusdeeltjes kunnen in de lucht blijven zweven en je weet nooit wie er vóór je in dezelfde coupé heeft gezeten en hoe lang dat geleden is. Het dragen van een mondkapje vermindert dan ook nog de kans dat het virus wordt ingeademd en verkleint dus ook de kans dat je het virus oploopt en vervolgens het virus verder verspreidt.

Reputatie 7
Badge +1

Je draagt het mondkapje om een ander te beschermen .. maar wat als er geen ander is.  Ik zie ook mensen helemaal alleen in een bus zitten met mondkapje op. Dan mist het totaal zijn functie!

Dat is dan heel knap als je alleen in de bus kan zitten. De buschauffeur is tegenwoordig geen persoon? 

Reputatie 3

De buschauffeur hoeft gelukkig geen uren met mondkapje op te zitten want hij/ zij zit veilig op 1.5 meter afstand.  

Reputatie 7
Badge +4

Welke smoes u ook toe denkt te kunnen passen, een mondkapje is verplicht en het is voor de wetgeving totaal irrelevant wat u daarvan vindt.

Wie geen mondkapje wil dragen, kiest daarmee voor het niet kunnen en mogen reizen met het openbaar vervoer.

Zo simpel kan logica ook zijn. Overigens is de boerenlogica waarbij de combinatie van social-distancing, handen wassen en het dragen van een mondkapje tot minder besmettingen leidt, ook inmiddels nog door een onderzoek bevestigd, en dan heb ik het niet over de ‘wetenschap’ die op de haat- en scheldfora wordt aangehaald.

 

Reputatie 3

Het was voor mij geen smoes maar gewoon een vraag. Als de toon op dit forum steeds zo vijandig is maak ik er denk ik liever geen gebruik van. Zoals ik ook al een poos geen gebruik maak van het ov. Ik scheld niet en haat niemand.

Reputatie 7
Badge +4

Het niet willen dragen van een mondkapje, of het zoeken naar argumenten daartoe in het openbaar vervoer, is naar uw medemens impliciet juist vijandig. Verder wel goed lezen wat ik schrijf.

Goedemiddag Amles! Welkom bij de NS Community.

Excuseer mijn mede-forumleden voor de eventueel aanvallende toon. Toen er bekend werd dat er mondkapjes gedragen moesten gaan worden in het OV hebben we te maken gehad met héél veel tegengas wat vaak uitliep tot verhitte discussies. Vandaar dat er wat kortaf gereageerd kan worden omtrent dit onderwerp.

 

Inderdaad heel jammer @Amles dat je zo wordt bejegend door verschillende Community leden, voor dit soort vragen kan je beter de NS klantenservice bellen, dan krijg je van een NSer een professioneel antwoord. 

Reputatie 3

Ik vind het vooral heel erg jammer voor het ov dat er zo veel reizigers afhaken vanwege het mondkapje.  Als er bij de regels zou staan 'draag je mondkapje als de 1.5 meter niet gegarandeerd is ' zullen veel mensen weer mee gaan. Ik zat toen ik nog reisde regelmatig helemaal alleen vandaar mijn vraag. Ik reis alleen voor mijn plezier dus de tijden die ik kies zijn meestal héél rustig. Ik gun de ns en de bussen weer reizigers in die rustige uren! Ik word verdrietig als ik zie hoeveel bussen hier in het noorden leeg of bijna leeg rijden en treinen buiten de spits ook praktisch leeg zijn. 

Reputatie 4

Als er bij de regels zou staan 'draag je mondkapje als de 1.5 meter niet gegarandeerd is ' zullen veel mensen weer mee gaan.

Dat is niet te doen. Dan moet iedereen met een meetlint op zak lopen om te bepalen of een ander zich binnen jouw 1,5m bevindt of niet. Discussies over “jij loopt binnen mijn 1,5m” “nee, jij binnen de mijne” laten we dan even achterwege. Het leidt in ieder geval tot ruzies, neem dat maar van mij aan.

Om het voor iedereen, zowel reizigers als personeel, gemakkelijker te maken is ervoor gekozen om een algehele mondkapjesplicht in te voeren, voor iedereen die zich in de trein bevindt. Zowel reizigers als personeel. Dat voorkomt discussies, scheelt gedoe met meetlinten, scheelt ruzies tussen reizigers onderling en is lekker overzichtelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Als geboren noorderling snap ik uw gedachte wel en vind ik hem nog sympathiek ook, maar zo werkt het helaas niet in grote delen van Nederland.

 

Het is duidelijker dat iedereen altijd een mondkapje moet dragen. Uitzonderingen maken op basis van eigen logica gaat niet, want dan wordt dat door iedereen die onwillig is gewoon gehanteerd. Het werkt gelukkig niet bij iedereen zo, maar het aantal mensen waarbij dat wel zo is, is helaas erg groot.

U stelt het als een vraag, maar uit de reacties blijkt dat dit anders wordt opgevat na alle eerdere discussies. Dat is ook niet zo vreemd.

 

Zo vijandig is het allemaal niet. Het gaat wel op zijn minst om een zich snel verspreidend gezondheidsrisico en uiteindelijk mensenlevens. De voortekenen zijn op dit moment bepaald ongunstig en de gevolgen op het terrein van gezondheid en economie ontwikkelen zich in een zorgwekkende richting.

 

Het Mondneuskapje is gewoon verplicht @Amles niet alleen in Nederland maar in heel veel landen. Daar veelal ook op de perrons en in het station, winkels, hotels en de Mc Donalds.

Groot verschil met Nederland is dat de mensen daar wel de verplichting gewoon opvolgen, en er geen drama van maken.

Reizen met het OV is en blijft je eigen verantwoordelijkheid, ach en zo'n mondneuskapje, is dat nou allemaal zo erg......

Reputatie 3

Nee hoor dat is helemaal niet erg. Maar voorlopig blijf ik helaas maar uit het ov.

Reputatie 7
Badge +4

Het mondkapje is er juist om het reizen in het OV wel mogelijk te maken en toch veilig te houden. De overgrote meerderheid houdt zich er ook aan.

In belendende landen is de draagplicht juist uitgebreid, bijvoorbeeld tot supermarkten. Het mondkapje beperkt enigszins, maar maakt vooral juist veel mogelijk, al klinkt dat voor velenparadoxaal.

Reputatie 3

Ik hoor steeds dat ov bedrijven ontzettend veel verlies draaien omdat er zo weinig reizigers zijn. Ik denk dat het wegblijven van reizigers zoals ik daar de schuld van zijn.  Zodra ik moet reizen zal ik heus me aan de regels houden hoor maar nu weerhoudt het mondkapje mij van plezierreisjes. 

Reputatie 7
Badge +4

Dan is er niks aan de hand.

Ik hoor steeds dat ov bedrijven ontzettend veel verlies draaien omdat er zo weinig reizigers zijn. Ik denk dat het wegblijven van reizigers zoals ik daar de schuld van zijn.

Trekt het je niet te veel aan @Amles 

De pleziertripjes zorgen maar voor een klein deel van de inkomsten, maar wel voor vaak overvolle treinen. De echte winst zit in de eerste klas zakelijke reiziger, en deze werkt nu veelal thuis, of gaat met de auto.

Daarnaast zijn er amper studenten, en dat scheelt ook enorm in het aantal reizigers.

Reputatie 3

Mijn angst is dat er ritten geschrapt gaan worden omdat ze denken dat er geen vraag meer naar is. Ik heb mijn abonnement gestopt 14 maart en hoop hem toch weer eens aan te zetten.  Ben benieuwd wat conducteurs  en machinisten denken als ze in een praktisch lege trein rijden. Wie weet dat?

Reputatie 7
Badge

Er gaan zeker grote bezuinigingen komen plus nog ontslagen. Veel mensen die nu het OV mijden zullen niet meer terugkomen. Die gaan met eigen vervoer of thuiswerken.

Reputatie 3

Mijn milieu hart breekt!

Momenteel neemt de drukte in de treinen weer flink toe en is het maar goed dat er maatregelen zijn genomen om de verspreiding van het virus in het OV tegen te gaan.

De laatste 2 weken heb ik geen trein meer gereden waar het de hele rit rustig was in de trein, vandaag reed ik met een hele drukke trein zelfs terwijl het nog geen spits was.

Je ziet dat mensen toch weer meer gaan reizen en ook met de trein, op de wegen zie je nu steeds meer files staan dus er gaan mensen toch weer voor de trein kiezen.  Daarbij zullen na de vakantie ook weer meer scholieren en studenten met de trein gaan reizen en zijn er werkgevers die de werknemers weer op kantoor willen zien na de vakantie periode. Althans om mij heen hoor ik van steeds meer mensen dat ze weer een aantal dagen op kantoor verwacht worden door de werkgever.

Ben zelf erg benieuwd hoe druk het na de vakantie periode gaat worden in de trein.

Reageer