beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Pingpong 23 juli 2020, 14:22

Ik begrijp heus wel het woord verplicht maar vind ook dat een regel logisch moet worden toegepast.  

 Is zo'n zelfde soort vraag als waarom mag ik "s-nachts om 3 uur niet door het rode stoplicht heen rijden.

Er komt toch geen verkeer aan.

Bekijk origineel

158 reacties

Reputatie 6

Wat verwacht je hier precies, Deventer ?

De algemene regel is duidelijk. Iedereen draagt altijd zijn mondmasker tijdens de volledige rit.

Hoe wil je duidelijke en geschreven protcollen hebben die rekening houden met de redelijkheid ?

Een lijst van voorgeschreven voedingswaren ? Een exacte tijdsduur van hoe lang de maaltijd kan duren ?

De definitie van ‘alleen in de coupé ‘ ? Dat heeft onze Gouverneur al voor je gedaan.

Helaas, pindakaas. Nauwkeuriger dan ‘iedereen draagt zijn mondmasker gedurende de volledige reis’ kan het echt niet worden.

Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen..

Opvallend dat een moderator je antwoord "leuk" vind, maar het dan niet eens duidelijk uitlegt om orde te scheppen in de schijnbare chaos.

Probeer dat eens @Sascha NS  Het zou zeker gezien de vele topics alhier een goed teken zijn dat er vanuit NS een duidelijk omschreven standpunt word ingenomen incl uitleg over mondneuskapjes, spatschermen, eten in de trein en "lege" treinen.

Een soort handleiding voor de reiziger dus.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een nobel streven, maar je ontkomt gewoon niet aan de “willekeur", die je ook zou kunnen omschrijven als “professioneel inzicht” van de betreffende handhaver. Dat is bij alles zo, van te drukke winkelstraten/terrassen, via mensen die hun hand niet uitsteken bij het afslaan tot knuffelende mensen bij een demo. Op papier moeten de regels gewoon kloppen. Daarom kan webcare ook nooit zeggen dat het in een lege coupé niet hoeft, dat schept een precedent. Het is aan de handhaver te bepalen of de situatie ernstig genoeg is voor een waarschuwing, boete, uitzetting of lekker-laten-zitten. Daar zijn ze (als het goed is) voor opgeleid :slight_smile:
De vergelijking met stoplichten vind ik altijd wel mooi, het is niet voor niks dat veel stoplichten 's nachts uitgeschakeld zijn, omdat het zo rustig is en handhaving niet nodig is.

Badge +3

Ik probeer er niets mee te bereiken (in ieder geval niet namens mijzelf) maar ik zie signalen die leiden tot verwarring (die ikzelf niet zaai maar gewoon openbaar te lezen valt).

Wat ik wel probeer is daar een sluitende uitleg over te krijgen (en dat mag ik hier gewoon vragen, want dat is veel houdbaarder dan een reactie op Twitter tenslotte).

Signalen (verkeerslicht staat op - of knippert- oranje, wat doen we?) zullen vast en zeker vrij te interpreteren zijn tot op zekere hoogte, zowel voor degene die ze geeft (mondkapje wegens 1,5m niet haalbaar verplicht in het ov) of degene die ze moet opvolgen of handhaven… 

Laat ik er maar over ophouden (qua dit specifieke topic, zie de titel). Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen.

Ja, die regels zijn er, maar als/dan… (personeel zonder enige bescherming, of ergens roken waar het niet mag, etc.)?

Met als mijn grootste bezwaar dat mensen uit risicogroepen welkom zijn in de trein, maar door de huidige situatie (gebrek aan handhaving en de beelden op social media spelen mee, komen ook niet van mij!) niet durven te reizen.

Wie neemt wie nou eigenlijk op de hak @Deventer? Stop met de willekeur, zorg dat iedereen weet waar hij aan toe is en beperk de ‘uitzonderingen’ (een reis lang doen over een appel eten dus geen mondkapje nodig).

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Wat probeer je te bereiken hiermee @Robert B 

Probeer als "gewaardeerd Community lid" niet continue verwarring te zaaien en het beleid van het bedrijf waar je te gast bent op deze Community op de hak te nemen.

Reputatie 5

@Ed mokum

Okee, u werkt bij een OV-bedrijf? En daar mogen reizigers wel een spatscherm ipv mondkapje op?

Wat ik vreemd vind is dat ns personeel wel een spatscherm voor hun gezicht mogen en de passagiers niet. Werk zelf in het ov spatscherm mag bij ons wel

Badge +3

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Reputatie 2

 

 

Indien je geen mondkapje wil in het OV, dan reis je dus niet meer in het OV.    

Ik draag juist altijd braaf mijn mondkapje in het OV. Sterker nog, ik sluit niet uit dat het in een volle trein of metro best wel effect zou kunnen hebben. Mijn probleem is dat men wat betreft mondkapjes nu volledig aan het doorslaan is met lokale bestuurders die met een perverse dadendrang allerlei regelingen doorvoeren waarbij steeds meer (het handhaven van) de regels zelf het doel lijken te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ja. Tot het moment dat jij erover ophoudt.

Reputatie 7

Omdat het toch geen zin heeft. Gaan we het daar nou echt nog steeds over hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel vervreemdend wanneer je ruim een week in het buitenland bent geweest. Overal gelden andere regels waardoor het lijkt of iedereen maar wat doet. Op onze reis naar Engeland waren er verschillende regels in Nederland, België, Frankrijk en Engeland. 

Engeland was helemaal een geval apart. Daar werd opeens een mondkapjesdraagplicht in winkels afgekondigd met ingang van 24 juli. De meeste Engelsen laten het maar gelaten over zich heen komen. Maar vooral jongeren lijken zich niets meer aan de regeringsadviezen gelegen te laten liggen. Waarom is die draagplicht niet veel eerder afgekondigd?

Reputatie 6

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

 

En voor de rest van Europa. Oranje is in dit geval de kleurcode van het ECDC. In dit geval is oranje een maat voor het aantal Coronabesmettingen.

Heel Nederland is inmiddels oranje op de kaart van de FOD Buitenlandse Zaken. Daar heeft oranje niets met het aantal besmettingen te maken, maar met de maatregelen die het ontvangende land tegen Belgische vakantiegangers in stelling brengt. Aangezien Nederland Antwerpenaren ‘dringend aanraadt’ om 2 weken in quarantaine te gaan is dat een beperking. Dus oranje.

Maar de twee kleurtjes hebben niets met elkaar te maken. Zucht…

En dan kwam er nog een Belg met: Hoe… Nederlanders zijn toch altijd oranje ? Oranje boven !

Reputatie 4

En dan zeiken ze Belgen dat wij geen mondkapjes dragen in Sluis. Blijf dan maar thuis.

Reputatie 4

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

Hebben de Belgen zelf veroorzaakt. Massaal kwamen ze toen de grenzen open gingen. Zeeland is echt wel een stuk veiliger dan Antwerpen of Rotterdam.

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

Badge +3

70% moet de trein uit, want daarmee maak je de verliezen van de afgelopen maanden gewoon goed, toch?

https://twitter.com/molaarakker/status/1289624251016740864

Als @NS_online en #ariva iedereen zonder mondkapje een boete zou geven hebben ze het geleden verlies van de afgelopen maanden weer weggewerkt. Ik reisde met de trein van 17.27 van Alkmaar naar Venlo.meer dan 70% van de reizigers draagt geen mondkapje. Mag er een raampje open!

Reputatie 7
Badge +3

Tja, hoe stout ben je dan als je het dan toch maar gewoon op je kin zet, totdat afstand houden een probleem wordt?

Tja, volgens de een moet je dan worden vervolgd voor zware mishandeling met de dood tot gevolg, volgens een ander ben je dan in overtreding en moet je beboet worden en volgens weer een ander is er niks aan de hand.

:wink:

Badge +3

Dat tot wel 99,5 procent van de reizigers zich netjes gedraagt (dus in ieder geval een mondkapje ergens op het gezicht heeft) is prima natuurlijk.

Het ging mij erom dat als een reiziger (in dit geval zelfs een groep) dat niet doet, er 1. blijkbaar niets van gezegd wordt, en 2. er van jouzelf verwacht/gevraagd wordt om dan maar ergens op voldoende afstand te gaan zitten (wel zo veilig)… 

En dan zit je ergens (lekker veilig) in je eentje in een coupé… dan is (het dragen van) een mondkapje alsnog verplicht!?

Hypothetisch kan dat gewoon dezelfde persoon zijn, die naar een lege coupé verhuisd is omdat er elders (gedoogd door personeel) een groepje zat zonder mondkapjes. Tja, hoe stout ben je dan als je het dan toch maar gewoon op je kin zet, totdat afstand houden een probleem wordt?

Eigen verantwoordelijkheid inderdaad dus een mondkapje, dus bij controle moet je kunnen aantonen dat je het (geldig) op je neus kunt zetten?

Dat handhaven daarop geen instinctieve (en tijdrovende) taak van een HC is, maar in plaats daarvan ‘geïnformeerd’ wordt kan ik me wel iets bij voorstellen.

Dat een @Loes en ander personeel het kleuterjuf spelen op een gegeven moment ook wel beu zijn/voor gezien houden vind ik ook begrijpelijk maar minder fijn…

Dan toch maar dat bonnenboekje wat vaker, of voor het groepje “volgende stop de trein uit en wacht voor straf maar op de volgende”, of meer V&S want er zijn nu dus risicogroepen die met hun keuzedagen niet eens met het ov durven te reizen, wegens dit soort willekeur.

Badge

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

Het was toch pizza en wijn tegenwoordig?

Voel je vrij een topic over een ander onderwerp te openen :slight_smile: (overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

Reputatie 4

Waarom zou ik op een perron waar je makkelijk afstand kan houden een mondkapje dragen? Het is niet eens verplicht op perrons.

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

Niemand in de gaten dat 99, 5 procent het mondneuskapje goed op heeft in het OV maar veelal ook op de perrons om te voorkomen dat het virus zich verder verspreid Die reizigers zijn gewoon erg goed bezig.

Het was even wennen, maar iedereen snapt nu dat het noodzakelijk is voor ieders gezondheid.

Reputatie 4

Het is gewoon ontmoedigings beleid van de overheid. Zo lang de mondkapjes plicht er is zullen er juist minder mensen met het OV reizen. 

.

Reputatie 7
Badge +3

Het handhaven van de regels lijkt me juist in deze tijden van het grootste belang. Maar het valt voor NS niet mee om van de nadruk op het gastheerschap/gastvrouwschap opeens de koers te verleggen naar handhaving.

Toch is strikte handhaving van het mondkapJesgebod de enige manier om twijfelaars weer terug de trein in te krijgen. Ik zie ook wel dat het vooral een symbolische exercitie is. Maar symboliek kan van grote waarde zijn in tijden van een pandemie.

Reageer