Skip to main content
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.



Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B

Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.



Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.



Welke stations?

Almere Centrum

Amsterdam Zuid

Amsterdam Bijlmer Arena

Amsterdam Muiderpoort

Amsterdam Sloterdijk

Den Haag Centraal (later in 2018)

Hilversum



Niet opgelost, wel helpen

We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.



Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.



Terugbetaling

Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

Afgelopen weekend door werkzaamheden tussen Hoorn en Zaandam: een gedwongen uit/incheck op Alkmaar,zie:

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-zaandam-hoorn-7-8-november-2020-67140


Omdat ik gedwongen  moest omreizen en ook nog via een andere vervoerder moest reizen (blauwnet) viel mijn vrije dag inchecken nij NS in de verkeerde, dure, periode. Wanneer de trein normaal had gereden had  ik meer dan voldoende om voor het begin van de dure tijd kunnen inchecken bij NS. Ik wilde Enschede-Deventer-Nijmegen-Sittard-Heerlen  nemen maar moest een lange omrijdtijd maken via Enschede Zwolle-Utrecht.. Dus weg Vrije reisdag Ik ging even na 4 uur in Enschede op de Blauwlijn naar Zwolle

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies e..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies e..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

 

, dus veel te laat in Zwolle.


Aan de NS reisplanner heb je niks wanneer de nauwkeurig geplande reis verstoord word en efr bovendien geen informatie op de scherm in het staion komt, ook niet in de treinschermen  en er ook niks wordt omgeroepen.En je met een zware kkoffer over de trappen/ bruggen bv Boxtel moetet sjouwen als bejaarde moet artrose!!


Veel gereisd in Duitsland met het goedkope 9 Euro kaartje in de maande juni,  juli en augustus.

Situatie met reizen even erg en erger, Vertaging door voorrang andere trein, draadbreuk, overstappen, chauffeur ziek gemeld, bom opruimen, sabotage aan seinsysteem, trein uitgevallen/gaat vandaaag niet verder dan hier.


Reageer