Onterecht boete

  • 3 July 2023
  • 19 reacties
  • 627 Bekeken

De trein was vol, we mochten in 1e klas zitten, na een tijdje kwam de conducteur mijn ov kaart controleren, hij zei niets dat ik daar niet mocht zitten of zo, ik zie dat ik een boete van 20 euro moet betalen omdat ik met mijn 2e klas kaartje in de 1e klas zat, dat vindt ik niet netjes van de conducteur, hij had minsten kunnen zeggen dat ik daar niet mocht zitten.


19 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Van wie mochten jullie in de 1e klas zitten? Niet van de conducteur in ieder geval, want dan was deze toeslag niet in rekening gebracht. 

Als de trein vol is, is dat geen reden om 1e klas te gaan zitten. De verhoging is dus gewoon terecht en de conducteur was niet verplicht om dit te melden. Als de conducteur gewoon door de trein kan om te controleren, is de trein overigens niet écht vol. 

Reputatie 7
Badge

@Muzenval Hadden jullie toestemming van de conducteur? Heeft hij/zij dat laten omroepen?

Reputatie 7
Badge

Je mag niet in de eerste klasse zitten met een vervoersbewijs voor de tweede klasse. Echter vind ook ik dat een conducteur die je daarvoor beboet je daar wel op zou moeten wijzen en stikt dit forum inmiddels van de klachten over situaties waarin dit niet gebeurt. NS negeert dat echter. Ik ben zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een klacht daarover een s flink doorzet, maar ken daar helaas nog geen voorbeeld van.

Je mag niet in de eerste klasse zitten met een vervoersbewijs voor de tweede klasse. Echter vind ook ik dat een conducteur die je daarvoor beboet je daar wel op zou moeten wijzen en stikt dit forum inmiddels van de klachten over situaties waarin dit niet gebeurt. NS negeert dat echter. Ik ben zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een klacht daarover een s flink doorzet, maar ken daar helaas nog geen voorbeeld van.

 



Volgens mij doet NS ook gewoon niks met structurele klachten op dit forum. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is ook niet netjes in de eerste klas te gaan zitten en er niet voor te betalen. U mag alleen in de eerste klas zitten als de conducteur daar nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven, hetzij voor een individu, hetzij collectief via de omroep. Doorgaans is dat voor een aangegeven traject.

 

U geeft geen antwoord op de vraag van wie u die toestemming had maar u beweert wel dat u eerste klas mocht zitten. Ik ben wel benieuwd waarom u dat mocht.

 

Het is zo dat de conducteur dat ook niet hoeft te zeggen. Dat is vaak ook heel verstandig gezien het reactiepatroon wat je vaak tegenkomt. Wie in de eerste klas zit met een tweedeklaskaartje of helemaal geen kaartje weet dat echt we. Zo dom kun je niet zijn.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als de 1e klas vrijgegeven was (door een conducteur) is het natuurlijk behoorlijk suf als ze bij controle alsnog hun apparaat op ‘1e klas zetten’ en afwijkingen gaan registreren (met correcties tot gevolg).

Bovendien (zoals @Isitimela al zei) moet het erg druk zijn voordat men de 1e klas vrijgeeft, en dan is controle (door de trein lopen) sowieso al problematisch.

De trein was vol, we mochten in 1e klas zitten [...] niet netjes van de conducteur, hij had minsten kunnen zeggen dat ik daar niet mocht zitten.

Reputatie 7

De trein was vol, we mochten in 1e klas zitten, 

Was de 1e klas door de conducteur via de omroep vrijgegeven of bedoel je te zeggen: alle stoelen in de 2e klas zijn bezet / het ziet er daar erg vol uit, dus dan mogen we automatisch natuurlijk wel 1e klas gaan zitten zonder dat te betalen. 

Deze gedachtengang hoor je wel vaker namelijk.

Badge +3

Deze gedachtengang hoor je wel vaker namelijk.

De vraag is dus wie er gezegd heeft dat iemand (of iedereen?) 1e klas mocht gaan zitten of staan?

Geloof er weinig van, zeker niet als een conducteur dan even later langs komt om vervoerbewijzen te controleren. 🤔

Voor de fun.. https://www.youtube.com/watch?v=lTxdPPLJGzY

Reputatie 7
Badge +3

Voor pandemie: hele groep met boekenweekgeschenk in de hand stapt voor mij in zeggende tegen elkaar ‘kom het is druk, we gaan 1e klas zitten’. In de 2e klas was op dat moment nog genoeg plaats voor die groep.

Die gedachtegang dat je bij drukte 1e klas mag zitten met 2e klas kaartje is er al jaren.

Je mag niet in de eerste klasse zitten met een vervoersbewijs voor de tweede klasse. Echter vind ook ik dat een conducteur die je daarvoor beboet je daar wel op zou moeten wijzen en stikt dit forum inmiddels van de klachten over situaties waarin dit niet gebeurt. NS negeert dat echter. Ik ben zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een klacht daarover een s flink doorzet, maar ken daar helaas nog geen voorbeeld van.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat conducteurs geen BOA bevoegdheden meer hebben en verder ongewapend zijn. Reizigers die een boete krijgen worden vaak agressief, dan moet de politie erbij gehaald worden en loopt de trein vertraging. op of valt helemaal uit. Helaas is het boetesysteem nog niet zo dat alle kosten op de agressor verhaald kunnen worden.

@Muzenval heeft wijselijk besloten niet meer te reageren.

Reputatie 7
Badge

Je mag niet in de eerste klasse zitten met een vervoersbewijs voor de tweede klasse. Echter vind ook ik dat een conducteur die je daarvoor beboet je daar wel op zou moeten wijzen en stikt dit forum inmiddels van de klachten over situaties waarin dit niet gebeurt. NS negeert dat echter. Ik ben zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een klacht daarover een s flink doorzet, maar ken daar helaas nog geen voorbeeld van.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat conducteurs geen BOA bevoegdheden meer hebben en verder ongewapend zijn. Reizigers die een boete krijgen worden vaak agressief, dan moet de politie erbij gehaald worden en loopt de trein vertraging. op of valt helemaal uit. Helaas is het boetesysteem nog niet zo dat alle kosten op de agressor verhaald kunnen worden.

Dat zou zomaar de motivatie kunnen zijn, maar of het daarmee ook mag, betwijfel ik.

Reputatie 6
Badge +1

Je mag niet in de eerste klasse zitten met een vervoersbewijs voor de tweede klasse. Echter vind ook ik dat een conducteur die je daarvoor beboet je daar wel op zou moeten wijzen en stikt dit forum inmiddels van de klachten over situaties waarin dit niet gebeurt. NS negeert dat echter. Ik ben zeer benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een klacht daarover een s flink doorzet, maar ken daar helaas nog geen voorbeeld van.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat conducteurs geen BOA bevoegdheden meer hebben en verder ongewapend zijn. Reizigers die een boete krijgen worden vaak agressief, dan moet de politie erbij gehaald worden en loopt de trein vertraging. op of valt helemaal uit. Helaas is het boetesysteem nog niet zo dat alle kosten op de agressor verhaald kunnen worden.

Dat zou zomaar de motivatie kunnen zijn, maar of het daarmee ook mag, betwijfel ik.

In de algemene voorwaarden van NS Flex staat uitgebreid omschreven welke correctietarieven in rekening worden gebracht en wanneer. Het lijkt me dat dit gewoon in rekening mag worden gebracht zonder dat de conducteur dit expliciet vermeldt. 

 

 

Dat zou zomaar de motivatie kunnen zijn, maar of het daarmee ook mag, betwijfel ik.

De conducteur legt geen boete of correctietarief op, hij registreert slechts wie er waar in de trein zit. Het backoffice besluit op basis van die registratie eventueel een correctietarief op te leggen aan mensen die het verkeerde tarief hebben betaald. Ik principe kan NS het technisch zo regelen dat de conducteur niets eens kan zien of je eerste of tweede klas betaald hebt.

De enige reden dat sommige mensen hierover klagen is omdat ze (eventueel met geweld) alsnog onder een boete uit willen komen. Het feit dat @Muzenval spreekt over een "onterechte boete" illustreert dit.

Reputatie 3

Dit gebeurt al sinds de introductie van Flex, dus dat conducteurs geen BOA meer zijn heeft er niets mee te maken. Mijn (enige) correctietarief voor een vergeten check-in werd mij ook niets over verteld en dat was in 2019 en de conducteur was wel degelijk een BOA. Ik ken eigenlijk geen gevallen waarin reizigers wel op de hoogte zijn gesteld van een correctietarief.

Het is eerder omgekeerd. De mogelijkheid om op deze manier correctietarieven toe te passen is wel een van de redenen dat NS meent geen BOA's meer nodig te hebben en zoveel mogelijk reizigers met Flex wil laten reizen.

Dat zou zomaar de motivatie kunnen zijn, maar of het daarmee ook mag, betwijfel ik.

eigenlijk is het gewoon onbeschoft wat er gedaan wordt het is toch een kleine moeite om dan wat te zeggen en de reiziger er mee te confronteren.

vind dit eerlijk gezegd beschamend gedrag van hc's of het is een heel groot gebrek aan kennis bij die hc's, weet niet wat erger is.

 

eigenlijk is het gewoon onbeschoft wat er gedaan wordt het is toch een kleine moeite om dan wat te zeggen en de reiziger er mee te confronteren.

vind dit eerlijk gezegd beschamend gedrag van hc's of het is een heel groot gebrek aan kennis bij die hc's, weet niet wat erger is.

Zolang mensen zoals TS vinden dat zij het recht hebben om zonder te betalen eerste klas te reizen moet je als conducteur de discussie niet opzoeken. Dus gewoon registeren en verder niet in discussie gaan. 

Reputatie 7
Badge

Ik vind het onbeschoft om met een 2e klasse kaartje in de 1e klasse te zitten. Terecht dat dit aangepakt wordt en wat mij betreft hoeft de conducteur/conductrice daar niks van te zeggen tegen de reiziger. Je weet zelf donders goed dat je fout zit.

Reputatie 7

Daar zit voor mij het verschil. Als de conducteur tegen @Muzenval wat over ‘correctietarief’ had gemeld, dan was het gegarandeerd discussie geworden. Hoe ik dat weet ? Wel, dat ziet u dus allen hier.

En zo’n conducteur heeft wel wat beters te doen.

Reageer