Goede avond NS,
Ik heb een aantal vragen.
Laatst had mijn broer mijn ov chipkaart gepakt in plaats van de zijne en werd hij gecontroleerd op utrecht centraal waar vervolgens hij een boete kreeg voor zwart rijden (39 euro) en nog eens een boete voor "misbruik" maken van iemand anders zen ov.
Nu ten eerste hij had helemaal niet ingecheckt maar hij was zo stom hem te laten zien waardoor hij pas besefte dat het de verkeerde ov was. Nu hebben ze mijn ov in beslag genomen en hij hem een boete gegeven. Terwijl hij niet eens had ingechecked dus hij alleen een boete zij moeten krijgen voor het zwart rijden.
Ik zou graag willen weten hoe ik hier bezwaar op kan toedienen want ik heb namelijk geen flauw idee.
Met vriendelijke groet,
Ben
Bladzijde 1 / 2
@Loes, ik had niet opgemerkt dat dit een zaak tegen Arriva betrof. Al is het niet waarschijnlijk dat de geschillencommissie tot een andere uitspraak komt, wanneer een reiziger een soortgelijke klacht indient over een andere vervoerder.
Tegen welke wet druist deze uitspraak overigens in volgens jou?
Tegen welke wet druist deze uitspraak overigens in volgens jou?
Een OV chipkaart is geen ID kaart.
En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
Een OV chipkaart is geen ID kaart.
En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
Zolang niet duidelijk is dat dit algemeen bekend en geaccepteerd is bij personeel zou ik het teveel gedoe vinden, alleen maar om € 7,50 per 5 jaar uit te sparen.
Ik kan hier nog niets zinnigs over zeggen, de uitspraak van de geschillencommissie druist in tegen de Algemene Voorwaarden van de vervoerders, dus er zal eerst duidelijkheod moeten komen welke impact dit heeft en of er nog een gang richting een rechter wordt gegaan, er zal eerst duidelijkheid moeten komen en aanpassingen moeten komen, eerder zou ik zoals Dennis aangeeft me er nog niet aan wagen.
Het druist niet alleen in tegen de Algemene Voorwaarden maar de interpretatie die hier en daar gegeven wordt, is naar mijn idee gewoon onjuist. Het is nog te vroeg voor verregaande conclusies op dit punt. Bedenk ook wat de juridische status van een geschillencommissie is voor NS in een geschil van een klager met een andere vervoerder. Ze zijn er gewoon niet aan gebonden en de hier gedane opmerkingen zijn niet aan de orde. Om veel geschreeuw en weinig wol te voorkomen moet NS maar een juridisch verantwoorde uitspraak doen. Dat zou best eens kunnen opleveren dat het nooit toegestaan is op de persoonlijke ov-chipkaart van een ander te reizen. We wachten maar even af.
@Thom
Helemaal mee eens. Eerst wachten wat het inhoud, intern is dit bij ons een redelijk hot item overigens onder de HC.
Helemaal mee eens. Eerst wachten wat het inhoud, intern is dit bij ons een redelijk hot item overigens onder de HC.
In het reglement van de geschillencommissie staat:
De NS lijkt dus weinig andere opties te hebben dan deze uitspraak te respecteren en dit door te zetten in een werkinstructie richting de conducteurs. Spijtig dat dit blijkbaar nog niet gebeurd is, terwijl de uitspraak inmiddels alweer bijna 2 maanden oud is.
De commissie is bevoegd een geschil te behandelen, indien en voor zover partijen zijn overeengekomen zich aan het bindend advies van de commissie te onderwerpen.
De NS lijkt dus weinig andere opties te hebben dan deze uitspraak te respecteren en dit door te zetten in een werkinstructie richting de conducteurs. Spijtig dat dit blijkbaar nog niet gebeurd is, terwijl de uitspraak inmiddels alweer bijna 2 maanden oud is.
@theofiel
Deze uitspraak, die ik nog steeds niet op hun site heb kunnen vinden gaat over een zaak tegen Arriva. Welke partij is NS daarin geweest? Het is pas gepubliceerd door het OV loket en daar staan nog steeds veel onduidelijkheden in. Het druist in tegen de wet en de AV.
NS heeft zelf nog mogelijkheden net als Arriva om het voor de rechter neer te leggen, staat ook in hun reglementen. Wacht gewoon af wat we ermee gaan doen en met we bedoel ik dus alle openbaar vervoerbedrijven.
Deze uitspraak, die ik nog steeds niet op hun site heb kunnen vinden gaat over een zaak tegen Arriva. Welke partij is NS daarin geweest? Het is pas gepubliceerd door het OV loket en daar staan nog steeds veel onduidelijkheden in. Het druist in tegen de wet en de AV.
NS heeft zelf nog mogelijkheden net als Arriva om het voor de rechter neer te leggen, staat ook in hun reglementen. Wacht gewoon af wat we ermee gaan doen en met we bedoel ik dus alle openbaar vervoerbedrijven.
Ik neem aan dat NS dan haar personeel hierover goed gaat instrueren, want uit de uitspraak blijkt dat je dus met de persoonlijke OV chipkaart van een ander mag reizen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van het abonnement en er toestemming is verleend.
@theofiel
Het gaat voornamelijk om de AV, maar als we een persoonlijke OV chipkaart innemen, schrijven we daar ook een proces verbaal voor op Artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000.
Artikel 71:
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderzins bewerkt vervoersbewijs te gebruiken, een vervoersbewijs te misbruiken of de controle van vervoersbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
Collega's schrijven dan voor het misbruik maken van het vervoersbewijs. Ik heb er zelf pas 1 keer voor geschreven en zelf neem ik persoonlijke ov chipkaarten in als men niet de persoon zelf is en er een abonnement of DUO-product opstaat.
De discussie in deze gaat hem er dus inderdaad over hoe met reizen op saldo om te gaan, dus moet de AV worden aangepast of ziet een rechter het anders. Ik denk dat het belangrijkste is als er duidelijkheid is en AV eventueel wordt aangepast, maar daar wordt intern ook veelvuldig naar gevraagd. Ik hoop snel uitsluitsel te krijgen.
Het gaat voornamelijk om de AV, maar als we een persoonlijke OV chipkaart innemen, schrijven we daar ook een proces verbaal voor op Artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000.
Artikel 71:
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderzins bewerkt vervoersbewijs te gebruiken, een vervoersbewijs te misbruiken of de controle van vervoersbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
Collega's schrijven dan voor het misbruik maken van het vervoersbewijs. Ik heb er zelf pas 1 keer voor geschreven en zelf neem ik persoonlijke ov chipkaarten in als men niet de persoon zelf is en er een abonnement of DUO-product opstaat.
De discussie in deze gaat hem er dus inderdaad over hoe met reizen op saldo om te gaan, dus moet de AV worden aangepast of ziet een rechter het anders. Ik denk dat het belangrijkste is als er duidelijkheid is en AV eventueel wordt aangepast, maar daar wordt intern ook veelvuldig naar gevraagd. Ik hoop snel uitsluitsel te krijgen.
De geschillencommissie lijkt van mening te zijn dat bij het reizen met de persoonlijke ov-chipkaart van iemand anders geen sprake is van misbruik maken van het vervoersbewijs wanneer er geen enkele persoonsgebonden reisproducten op zijn geladen (en dat artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000 in dat geval dus niet van toepassing is). Dat lijkt me persoonlijk een vrij logische gedachtengang.
Mij ook, er wordt geen misbruik gemaakt (want toestemming) en voor de reis wordt gewoon betaald.
Het persoonlijke aspect gaat pas meespelen bij een persoonsgebonden reisproduct.
Het persoonlijke aspect gaat pas meespelen bij een persoonsgebonden reisproduct.
In deze case was er toestemming, maar ik ga dat echt niet bij iedereen na. De grote vraag ook bij ons dus intern, wat te doen in een situatie zoals in de geschillencommissie en als je je daarmee akkoord gaat (ik bedoel dus af gaat zien van een gang naar de rechter) het duidelijk in de AV gaat opnemen, dat het voor iedereen duidelijk is. Ik denk dat dat erg belangrijk is, want als men dit goed gaat vinden, wie ben ik dan om daar moeilijk over te gaan doen. Ben niet blij met uitzonderingen overigens, maar ach, duidelijke spelregels en hoe ver moeten wij gaan om toestemming na te gaan? Ik wacht het even af allemaal wat er nu zal gaan gebeuren.
Misschien is het goed om te bepalen dat de reiziger een vergoeding moet betalen voor het controleren van de toestemming.
Alles om er maar voor te zorgen dat de reiziger als gevolg van de invoering van de ov-chipkaart meer gaat betalen voor zijn reis?
Waarom ?
NS moet er van uit gaan dat de gebruiker te goeder trouw is. Een gestolen/verloren OV chipkaart wordt geblokkeerd dus het risico lijkt me vrij laag dat iemand een kaart van iemand anders langdurig kan gebruiken zonder toestemming.
NS moet alleen controleren of er is ingecheckt en bij een persoonlijke OV chipkaart kijken of het abonnement niet gebruikt wordt.
Ik ging uit van "Het is terecht volgens de Geschillencommissie dat de conducteur verifieert of de kaart niet van diefstal afkomstig is of door iemand is kwijtgeraakt." Iemand die een persoonlijke kaart leent zadelt de HC dus op met extra werk, dus als dreigt dat mensen dat routinematig gaan doen is het goed ze daarvoor een redelijke vergoeding te vragen.
Een andere mogelijkheid is inderdaad dat verifiëren achterwege te laten, wat wel meer risico geeft bij verlies of diefstal.
Overigens staat in het Besluit personenvervoer 2000, art. 47: "Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien (..), het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan en (..)"
Als je bij het aanbieden van de kaart gelijk tegen de conducteur zegt dat het niet je eigen kaart is lijkt me dat geen misbruik, maar dus wel reizen zonder geldig vervoerbewijs.
Een andere mogelijkheid is inderdaad dat verifiëren achterwege te laten, wat wel meer risico geeft bij verlies of diefstal.
Overigens staat in het Besluit personenvervoer 2000, art. 47: "Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien (..), het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan en (..)"
Als je bij het aanbieden van de kaart gelijk tegen de conducteur zegt dat het niet je eigen kaart is lijkt me dat geen misbruik, maar dus wel reizen zonder geldig vervoerbewijs.
Ik zou persoonlijk dus UVB hebben geschreven en ik had in deze situatie de OV niet ingenomen, omdat er niet mee is gereisd. Nog even ter aanvulling.
Waarom is dat terecht ? Hij had niet ingecheckt met die kaart, dus die kaart ook niet misbruikt. Dat hij hem laat zien is leuk, maar als ik mijn bankpas (of die van een ander) laat zien, wordt die hopelijk ook niet in beslag genomen.
Als je niet incheckt met een OV kaart, reis je er ook niet mee. Lijkt mij duidelijk.
Ik heb ook de chipkaart van mijn vriendin vaak in mijn zak (waar ik niet mee reis dus) , als ik die per ongeluk laat zien bij een controle wordt die dus ook in beslag genomen gelijk ?
Het is moeilijk te geloven dat er ook onschuldige mensen zijn, die gewoon een fout maken.
Als je niet incheckt met een OV kaart, reis je er ook niet mee. Lijkt mij duidelijk.
Ik heb ook de chipkaart van mijn vriendin vaak in mijn zak (waar ik niet mee reis dus) , als ik die per ongeluk laat zien bij een controle wordt die dus ook in beslag genomen gelijk ?
Het is moeilijk te geloven dat er ook onschuldige mensen zijn, die gewoon een fout maken.
Ik vind dit ook wel overdreven. Ik kan verschillende overtredingen bedenken:
Hier lijkt me sprake van het tweede geval. Dat iemand daarnaast ook de kaart van een ander bij zich heeft doet er helemaal niet toe, want dat is niet verboden. Het is wel verboden die te gebruiken om zelf mee te reizen, maar doordat hij er niet mee ingecheckt had was dat (kennelijk) ook niet zijn bedoeling.
- .
- Je reist met je eigen kaart zonder in te checken => zwartrijden: wettelijke verhoging
- Je reist helemaal zonder kaart => zwartrijden: wettelijke verhoging
- Je reist met de kaart van een ander met incheck => zwartrijden én misbruik kaart: wettelijke verhoging, inbeslagname en boete.
Hier lijkt me sprake van het tweede geval. Dat iemand daarnaast ook de kaart van een ander bij zich heeft doet er helemaal niet toe, want dat is niet verboden. Het is wel verboden die te gebruiken om zelf mee te reizen, maar doordat hij er niet mee ingecheckt had was dat (kennelijk) ook niet zijn bedoeling.
Lijkt mij ook, die broer kan wel gezien hebben dat het zijn kaart niet was en besloot daardoor niet in te checken.
Dat is gewoon zwart rijden.
Dat hij hem laat zien is stom, maar niet strafbaar.
Dat is gewoon zwart rijden.
Dat hij hem laat zien is stom, maar niet strafbaar.
Welkom op het NS Serviceforum BennieHaaks! Wanneer er bij controle een vervoerbewijs van een andere persoon wordt getoond wordt deze door de conducteur in beslag genomen. De OV-chipkaarten die worden ingenomen worden niet meer geretourneerd aan de klant.
Thom heeft het correcte antwoord gegeven. Het topic heb ik voor de vindbaarheid verplaatst naar 'in de trein'.
Thom heeft het correcte antwoord gegeven. Het topic heb ik voor de vindbaarheid verplaatst naar 'in de trein'.
V.w.b de andere kwestie: het ligt nogal voor de hand dat hij zich al bevond in der zone waar je ingesjekt moet zijn-anders valt er natuurlijk ook niks te controleren. Als hij wel z'n eigen kaart had, dan had hij ook een bon gekregen omdat hij toen nog niet was ingesjekt.
Vooral op de bus misbruiken vele mensen de kaart van oma/opa om zo goedkoper uit te zijn.
in Sydney, AU is de 1e poging tot invoeren van een sjipkaart schromelijk geflopt omdat iedereen op de pas van z'n granny-die reizen daar gratis en waren de eerste die hem kregen-ging reizen.
Vooral op de bus misbruiken vele mensen de kaart van oma/opa om zo goedkoper uit te zijn.
in Sydney, AU is de 1e poging tot invoeren van een sjipkaart schromelijk geflopt omdat iedereen op de pas van z'n granny-die reizen daar gratis en waren de eerste die hem kregen-ging reizen.
Vooral op de bus misbruiken vele mensen de kaart van oma/opa om zo goedkoper uit te zijn.
in Sydney, AU is de 1e poging tot invoeren van een sjipkaart schromelijk geflopt omdat iedereen op de pas van z'n granny-die reizen daar gratis en waren de eerste die hem kregen-ging reizen.
Ja, dat is ook de kwestie niet. Hij geeft grif toe dat hij niet had ingecheckt en dat die boete terecht was.
Maar juist OMDAT hij niet had ingecheckt, kun je ook niet zeggen dat hij probeerde te reizen op een kaart van een ander. Hij probeerde te reizen ZONDER kaart, dat is iets heel anders.
Ik vraag me werkelijk af of het standpunt van NS in deze kwestie standhoudt voor een rechter.
Ik vraag me dan wel af waarop die inbeslagname gebaseerd is als de reiziger een kaart toont waarmee niet is ingecheckt, en waarmee hij dus ook niet probeert te reizen. Het simpele TONEN van de kaart van een ander kan toch nooit tot inbeslagname leiden? In dat geval kijk ik voortaan ook wel uit om de kaart van deze of gene mee te nemen. Stel je voor dat ik die per ongeluk toon in plaats van mijn eigen, dan is die ander zijn kaart kwijt. Dat is toch belachelijk? En voor zover ik weet is een OV-chipkaart ook geen geldig legitimatiebewijs, dus je kunt ook niet beweren dat je je, door het simpele tonen van de kaart van een ander, probeert uit te geven voor iemand anders.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.