ov-chipkaart "misbruik" | NS Community
beantwoord

ov-chipkaart "misbruik"

  • 29 January 2015
  • 35 reacties
  • 7892 Bekeken

Goede avond NS,

Ik heb een aantal vragen.
Laatst had mijn broer mijn ov chipkaart gepakt in plaats van de zijne en werd hij gecontroleerd op utrecht centraal waar vervolgens hij een boete kreeg voor zwart rijden (39 euro) en nog eens een boete voor "misbruik" maken van iemand anders zen ov.
Nu ten eerste hij had helemaal niet ingecheckt maar hij was zo stom hem te laten zien waardoor hij pas besefte dat het de verkeerde ov was. Nu hebben ze mijn ov in beslag genomen en hij hem een boete gegeven. Terwijl hij niet eens had ingechecked dus hij alleen een boete zij moeten krijgen voor het zwart rijden.
Ik zou graag willen weten hoe ik hier bezwaar op kan toedienen want ik heb namelijk geen flauw idee.

Met vriendelijke groet,
Ben
icon

Beste antwoord door Thom 29 January 2015, 21:26

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als iemand reist op een valse ov-kaart kan die worden ingenomen en dat gebeurt meestal ook. Het is zwart rijden als je op de kaart van een ander reist. U had dit moeten voorkomen door er voor te zorgen dat hij die kaart niet gebruikte. Dit soort fraude komt wel meer voor want de meeste mannen lijken wel wat op hun broer. Jammer voor u maar de genomen maatregelen zijn wel terecht. Het zal ook als erg doorzichtig worden gezien, vrees ik voor u. . Bezwaar maken kan altijd maar of het succes zal hebben vraag ik me af. Het zal ongeloofwaardig gevonden worden dat u er niet van afwist. Er is sprake van misbruik en niet van 'misbruik' als uw broer op uw kaart reist en daarbij niet incheckt. Als de acceptgiro binnen komt, wordt daar een nummer bij vermeld in de vorm X123456. Dat heeft u nodig bij een eventueel bezwaar.

Een brief schrijven naar:

NS Klantenservice
Afdeling Boetebeleid
Postbus 2025
3500HA Utrecht.

Bezwaar maken kan ook via de Klantenservice of middels een moderator, je weet maar nooit en kunt het altijd proberen.
Waarom is dat terecht ? Hij had niet ingecheckt met die kaart, dus die kaart ook niet misbruikt. Dat hij hem laat zien is leuk, maar als ik mijn bankpas (of die van een ander) laat zien, wordt die hopelijk ook niet in beslag genomen.

Als je niet incheckt met een OV kaart, reis je er ook niet mee. Lijkt mij duidelijk.

Ik heb ook de chipkaart van mijn vriendin vaak in mijn zak (waar ik niet mee reis dus) , als ik die per ongeluk laat zien bij een controle wordt die dus ook in beslag genomen gelijk ?

Het is moeilijk te geloven dat er ook onschuldige mensen zijn, die gewoon een fout maken.
Reputatie 3
Badge
Ik vind dit ook wel overdreven. Ik kan verschillende overtredingen bedenken:
    .
  • Je reist met je eigen kaart zonder in te checken => zwartrijden: wettelijke verhoging
  • Je reist helemaal zonder kaart => zwartrijden: wettelijke verhoging
  • Je reist met de kaart van een ander met incheck => zwartrijden én misbruik kaart: wettelijke verhoging, inbeslagname en boete.

Hier lijkt me sprake van het tweede geval. Dat iemand daarnaast ook de kaart van een ander bij zich heeft doet er helemaal niet toe, want dat is niet verboden. Het is wel verboden die te gebruiken om zelf mee te reizen, maar doordat hij er niet mee ingecheckt had was dat (kennelijk) ook niet zijn bedoeling.
Lijkt mij ook, die broer kan wel gezien hebben dat het zijn kaart niet was en besloot daardoor niet in te checken.
Dat is gewoon zwart rijden.

Dat hij hem laat zien is stom, maar niet strafbaar.
Welkom op het NS Serviceforum BennieHaaks! Wanneer er bij controle een vervoerbewijs van een andere persoon wordt getoond wordt deze door de conducteur in beslag genomen. De OV-chipkaarten die worden ingenomen worden niet meer geretourneerd aan de klant.

Thom heeft het correcte antwoord gegeven. Het topic heb ik voor de vindbaarheid verplaatst naar 'in de trein'.
Reputatie 1
Badge
V.w.b de andere kwestie: het ligt nogal voor de hand dat hij zich al bevond in der zone waar je ingesjekt moet zijn-anders valt er natuurlijk ook niks te controleren. Als hij wel z'n eigen kaart had, dan had hij ook een bon gekregen omdat hij toen nog niet was ingesjekt.
Vooral op de bus misbruiken vele mensen de kaart van oma/opa om zo goedkoper uit te zijn.
in Sydney, AU is de 1e poging tot invoeren van een sjipkaart schromelijk geflopt omdat iedereen op de pas van z'n granny-die reizen daar gratis en waren de eerste die hem kregen-ging reizen.
Reputatie 3
Badge
V.w.b de andere kwestie: het ligt nogal voor de hand dat hij zich al bevond in der zone waar je ingesjekt moet zijn-anders valt er natuurlijk ook niks te controleren. Als hij wel z'n eigen kaart had, dan had hij ook een bon gekregen omdat hij toen nog niet was ingesjekt.
Vooral op de bus misbruiken vele mensen de kaart van oma/opa om zo goedkoper uit te zijn.
in Sydney, AU is de 1e poging tot invoeren van een sjipkaart schromelijk geflopt omdat iedereen op de pas van z'n granny-die reizen daar gratis en waren de eerste die hem kregen-ging reizen.


Ja, dat is ook de kwestie niet. Hij geeft grif toe dat hij niet had ingecheckt en dat die boete terecht was.
Maar juist OMDAT hij niet had ingecheckt, kun je ook niet zeggen dat hij probeerde te reizen op een kaart van een ander. Hij probeerde te reizen ZONDER kaart, dat is iets heel anders.

Ik vraag me werkelijk af of het standpunt van NS in deze kwestie standhoudt voor een rechter.

Wanneer er bij controle een vervoerbewijs van een andere persoon wordt getoond wordt deze door de conducteur in beslag genomen. De OV-chipkaarten die worden ingenomen worden niet meer geretourneerd aan de klant.

Ik vraag me dan wel af waarop die inbeslagname gebaseerd is als de reiziger een kaart toont waarmee niet is ingecheckt, en waarmee hij dus ook niet probeert te reizen. Het simpele TONEN van de kaart van een ander kan toch nooit tot inbeslagname leiden? In dat geval kijk ik voortaan ook wel uit om de kaart van deze of gene mee te nemen. Stel je voor dat ik die per ongeluk toon in plaats van mijn eigen, dan is die ander zijn kaart kwijt. Dat is toch belachelijk? En voor zover ik weet is een OV-chipkaart ook geen geldig legitimatiebewijs, dus je kunt ook niet beweren dat je je, door het simpele tonen van de kaart van een ander, probeert uit te geven voor iemand anders.
Daarom zouden mensen zulke zaken eens voor de rechter moeten brengen, NS beticht iedereen van fraude maar zelf houden ze zich in meerdere gevallen niet aan de wet (denk aan een nieuwe chipkaart kopen bij de leverancier, mensen geen GTBV toekennen terwijl ze er wel recht op hebben)

Het is vrij simpel, als je niet incheckt met een OV chipkaart, reis je er niet mee. Wat IskOV ook zegt, wat als een man de kaart van zijn vrouw overhandigt aan de conducteur, dan wordt die dus gelijk in beslag genomen volgens Herman NS.
Dit is inderdaad een lastige. We zijn het er over eens dat hier sprake is geweest van zwartrijden, een UVB is dan op zijn plaats.
De volgende vraag of er in dit geval sprake is van misbruik. Er wordt niet gereisd op een andermans pas, er is geen sprake van een geldige checkin en ook niet bij een JTK buiten het traject of als abonnement dat men samenreiskorting heeft geladen op andere OV's.
De boete van het zwartrijden, het UVB gaat via NS. De boete voor artikel 71, de combibon gaat via de Officier van Justitie. Als deze ook is geschreven kan ik alleen maar aanraden om te wachten op de brief en daar staat in hoe verder te handelen.
Het UVB heeft een kenmerk beginnend met een H ipv een X.
Ik zou persoonlijk dus UVB hebben geschreven en ik had in deze situatie de OV niet ingenomen, omdat er niet mee is gereisd. Nog even ter aanvulling.
Reputatie 7
Badge +3
  • Je reist met de kaart van een ander met incheck => zwartrijden én misbruik kaart: wettelijke verhoging, inbeslagname en boete.
    [/list]
    Hier lijkt me sprake van het tweede geval. Dat iemand daarnaast ook de kaart van een ander bij zich heeft doet er helemaal niet toe, want dat is niet verboden. Het is wel verboden die te gebruiken om zelf mee te reizen, maar doordat hij er niet mee ingecheckt had was dat (kennelijk) ook niet zijn bedoeling.

    Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

    https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187

    De boete voor zwart rijden is dan dus terecht, want er is niet ingecheckt. Maar de boete voor misbruik van een OV-chip van iemand anders zou dan volgens deze uitspraak niet correct zijn, en het in beslag nemen ook niet.
  • Reputatie 7
    Badge +4
    Dat is toch wat discutabel want de chipkaart is aangeboden als zijnde van de aanbieder. Als iemand een chipkaart overhandigt ter controle dan moet deze van de rechtmatige eigenaar zijn. Daar zit de crux mogelijk. Op het moment dat iemand - populair geformuleerd - ter controle een kaart aanbiedt die niet van hem is - en dat is gebeurd, dan is dat fraude en dat haal je met deze uitspraak niet onderuit. Het in beslag nemen is dan rechtsgeldig. Niettemin, we leven in een rechtsstaat en de uitspraak van de onafhankelijke rechter is bindend. Maar het is wel een grappige casus, ik veronderstel vooralsnog dat uw interpretatie van de uitspraak niet juist is en dat er ook andere bepalingen van belang zijn.
    Reputatie 6
    Badge +2
    Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

    https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187

    Dan lijkt het me in ieder geval verstandig om bij het aanbieden van de kaart gelijk tegen de conducteur te zeggen dat het niet je eigen kaart is. Dan is het geen fraude, en kan de conducteur er even speciaal op letten dat er geen abonnement wordt gebruikt.

    En als er kans is dat je de verkeerde kaart hebt meegenomen moet je dat dus zelf nog even voor het laten zien controleren.
    Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

    https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187


    Bedankt voor het delen! Goed om te weten dat ik anderen kan laten reizen op mijn oude trajectkaarten waarvan het abonnement is verlopen en ze zo toch in aanmerking kan laten komen voor samenreiskorting zonder dat ze eerst een chipkaart hoeven aan te schaffen.
    Nu maar hopen dat de conducteurs ook zijn ingelicht over deze uitspraak.
    Reputatie 7
    Badge +4
    Momo schreef:

    Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.


    Je kunt het ook lezen als: je mag wel gebruik maken van de anonieme chipkaart van een ander maar je mag niet gebruik maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder - lees persoonlijke ov-chipkaart - van een ander.

    Dat is uiteraard ook juist. De vermelding 'ov-chipkaart' is onvolledig. Merkwaardig en een ommissie, lijkt me.

    Bij een anonieme kaart kun je uitsluitend je treinrit betalen zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct en met een persoonlijke ov-chipkaart dan dat wel. Maar die is dan ook persoonsgebonden. In die zin kan de uitspraak kloppen maar de gedane conclusies niet.
    Nee, zo kun je het niet lezen, want in het artikel waarnaar Momo verwijst wordt expliciet gesproken over een persoonlijke ov-chipkaart.
    Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.
    Ik neem aan dat NS dan haar personeel hierover goed gaat instrueren, want uit de uitspraak blijkt dat je dus met de persoonlijke OV chipkaart van een ander mag reizen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van het abonnement en er toestemming is verleend.
    Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.

    Een OV chipkaart is geen ID kaart.

    En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
    Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.

    Een OV chipkaart is geen ID kaart.

    En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
    op je persoonlijke ov chipkaart staat wel je geboortedatum erbij vermeld. En leeftijdskorting heb ik nog nooit gehad ook al zou het inkomensafhankelijk moeten worden, kost tenslotte ook wel geld. Ik had vroeger wel een jeugd maand traject kaart maar die is er ook allang niet meer. Dat is minstens 18 jaar geleden dat ik dat toen had. En voor ouderen moeten ook tenslotte voor bij betalen voor hun keuzedagen, dat was voor ouderen vroeger geheel gratis van de overheid. Nu kan je fluiten naar je centen.
    Reputatie 6
    Badge +2
    Ik neem aan dat NS dan haar personeel hierover goed gaat instrueren, want uit de uitspraak blijkt dat je dus met de persoonlijke OV chipkaart van een ander mag reizen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van het abonnement en er toestemming is verleend.
    Zolang niet duidelijk is dat dit algemeen bekend en geaccepteerd is bij personeel zou ik het teveel gedoe vinden, alleen maar om € 7,50 per 5 jaar uit te sparen.
    Ik kan hier nog niets zinnigs over zeggen, de uitspraak van de geschillencommissie druist in tegen de Algemene Voorwaarden van de vervoerders, dus er zal eerst duidelijkheod moeten komen welke impact dit heeft en of er nog een gang richting een rechter wordt gegaan, er zal eerst duidelijkheid moeten komen en aanpassingen moeten komen, eerder zou ik zoals Dennis aangeeft me er nog niet aan wagen.
    Reputatie 7
    Badge +4
    Het druist niet alleen in tegen de Algemene Voorwaarden maar de interpretatie die hier en daar gegeven wordt, is naar mijn idee gewoon onjuist. Het is nog te vroeg voor verregaande conclusies op dit punt. Bedenk ook wat de juridische status van een geschillencommissie is voor NS in een geschil van een klager met een andere vervoerder. Ze zijn er gewoon niet aan gebonden en de hier gedane opmerkingen zijn niet aan de orde. Om veel geschreeuw en weinig wol te voorkomen moet NS maar een juridisch verantwoorde uitspraak doen. Dat zou best eens kunnen opleveren dat het nooit toegestaan is op de persoonlijke ov-chipkaart van een ander te reizen. We wachten maar even af.
    @Thom

    Helemaal mee eens. Eerst wachten wat het inhoud, intern is dit bij ons een redelijk hot item overigens onder de HC.
    In het reglement van de geschillencommissie staat:
    De commissie is bevoegd een geschil te behandelen, indien en voor zover partijen zijn overeengekomen zich aan het bindend advies van de commissie te onderwerpen.


    De NS lijkt dus weinig andere opties te hebben dan deze uitspraak te respecteren en dit door te zetten in een werkinstructie richting de conducteurs. Spijtig dat dit blijkbaar nog niet gebeurd is, terwijl de uitspraak inmiddels alweer bijna 2 maanden oud is.

    Reageer