beantwoord

ov-chipkaart "misbruik"

  • 29 January 2015
  • 35 reacties
  • 7937 Bekeken

Goede avond NS,

Ik heb een aantal vragen.
Laatst had mijn broer mijn ov chipkaart gepakt in plaats van de zijne en werd hij gecontroleerd op utrecht centraal waar vervolgens hij een boete kreeg voor zwart rijden (39 euro) en nog eens een boete voor "misbruik" maken van iemand anders zen ov.
Nu ten eerste hij had helemaal niet ingecheckt maar hij was zo stom hem te laten zien waardoor hij pas besefte dat het de verkeerde ov was. Nu hebben ze mijn ov in beslag genomen en hij hem een boete gegeven. Terwijl hij niet eens had ingechecked dus hij alleen een boete zij moeten krijgen voor het zwart rijden.
Ik zou graag willen weten hoe ik hier bezwaar op kan toedienen want ik heb namelijk geen flauw idee.

Met vriendelijke groet,
Ben
icon

Beste antwoord door Thom 29 January 2015, 21:26

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik ging uit van "Het is terecht volgens de Geschillencommissie dat de conducteur verifieert of de kaart niet van diefstal afkomstig is of door iemand is kwijtgeraakt." Iemand die een persoonlijke kaart leent zadelt de HC dus op met extra werk, dus als dreigt dat mensen dat routinematig gaan doen is het goed ze daarvoor een redelijke vergoeding te vragen.

Een andere mogelijkheid is inderdaad dat verifiëren achterwege te laten, wat wel meer risico geeft bij verlies of diefstal.

Overigens staat in het Besluit personenvervoer 2000, art. 47: "Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien (..), het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan en (..)"

Als je bij het aanbieden van de kaart gelijk tegen de conducteur zegt dat het niet je eigen kaart is lijkt me dat geen misbruik, maar dus wel reizen zonder geldig vervoerbewijs.
Misschien is het goed om te bepalen dat de reiziger een vergoeding moet betalen voor het controleren van de toestemming.

Waarom ?

NS moet er van uit gaan dat de gebruiker te goeder trouw is. Een gestolen/verloren OV chipkaart wordt geblokkeerd dus het risico lijkt me vrij laag dat iemand een kaart van iemand anders langdurig kan gebruiken zonder toestemming.

NS moet alleen controleren of er is ingecheckt en bij een persoonlijke OV chipkaart kijken of het abonnement niet gebruikt wordt.
Misschien is het goed om te bepalen dat de reiziger een vergoeding moet betalen voor het controleren van de toestemming.

Alles om er maar voor te zorgen dat de reiziger als gevolg van de invoering van de ov-chipkaart meer gaat betalen voor zijn reis?
Reputatie 6
Badge +2
Misschien is het goed om te bepalen dat de reiziger een vergoeding moet betalen voor het controleren van de toestemming.
In deze case was er toestemming, maar ik ga dat echt niet bij iedereen na. De grote vraag ook bij ons dus intern, wat te doen in een situatie zoals in de geschillencommissie en als je je daarmee akkoord gaat (ik bedoel dus af gaat zien van een gang naar de rechter) het duidelijk in de AV gaat opnemen, dat het voor iedereen duidelijk is. Ik denk dat dat erg belangrijk is, want als men dit goed gaat vinden, wie ben ik dan om daar moeilijk over te gaan doen. Ben niet blij met uitzonderingen overigens, maar ach, duidelijke spelregels en hoe ver moeten wij gaan om toestemming na te gaan? Ik wacht het even af allemaal wat er nu zal gaan gebeuren.
Mij ook, er wordt geen misbruik gemaakt (want toestemming) en voor de reis wordt gewoon betaald.

Het persoonlijke aspect gaat pas meespelen bij een persoonsgebonden reisproduct.
De geschillencommissie lijkt van mening te zijn dat bij het reizen met de persoonlijke ov-chipkaart van iemand anders geen sprake is van misbruik maken van het vervoersbewijs wanneer er geen enkele persoonsgebonden reisproducten op zijn geladen (en dat artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000 in dat geval dus niet van toepassing is). Dat lijkt me persoonlijk een vrij logische gedachtengang.
@theofiel

Het gaat voornamelijk om de AV, maar als we een persoonlijke OV chipkaart innemen, schrijven we daar ook een proces verbaal voor op Artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000.

Artikel 71:

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderzins bewerkt vervoersbewijs te gebruiken, een vervoersbewijs te misbruiken of de controle van vervoersbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Collega's schrijven dan voor het misbruik maken van het vervoersbewijs. Ik heb er zelf pas 1 keer voor geschreven en zelf neem ik persoonlijke ov chipkaarten in als men niet de persoon zelf is en er een abonnement of DUO-product opstaat.

De discussie in deze gaat hem er dus inderdaad over hoe met reizen op saldo om te gaan, dus moet de AV worden aangepast of ziet een rechter het anders. Ik denk dat het belangrijkste is als er duidelijkheid is en AV eventueel wordt aangepast, maar daar wordt intern ook veelvuldig naar gevraagd. Ik hoop snel uitsluitsel te krijgen.
@Loes, ik had niet opgemerkt dat dit een zaak tegen Arriva betrof. Al is het niet waarschijnlijk dat de geschillencommissie tot een andere uitspraak komt, wanneer een reiziger een soortgelijke klacht indient over een andere vervoerder.
Tegen welke wet druist deze uitspraak overigens in volgens jou?
@theofiel

Deze uitspraak, die ik nog steeds niet op hun site heb kunnen vinden gaat over een zaak tegen Arriva. Welke partij is NS daarin geweest? Het is pas gepubliceerd door het OV loket en daar staan nog steeds veel onduidelijkheden in. Het druist in tegen de wet en de AV.
NS heeft zelf nog mogelijkheden net als Arriva om het voor de rechter neer te leggen, staat ook in hun reglementen. Wacht gewoon af wat we ermee gaan doen en met we bedoel ik dus alle openbaar vervoerbedrijven.
In het reglement van de geschillencommissie staat:
De commissie is bevoegd een geschil te behandelen, indien en voor zover partijen zijn overeengekomen zich aan het bindend advies van de commissie te onderwerpen.


De NS lijkt dus weinig andere opties te hebben dan deze uitspraak te respecteren en dit door te zetten in een werkinstructie richting de conducteurs. Spijtig dat dit blijkbaar nog niet gebeurd is, terwijl de uitspraak inmiddels alweer bijna 2 maanden oud is.
@Thom

Helemaal mee eens. Eerst wachten wat het inhoud, intern is dit bij ons een redelijk hot item overigens onder de HC.
Reputatie 7
Badge +4
Het druist niet alleen in tegen de Algemene Voorwaarden maar de interpretatie die hier en daar gegeven wordt, is naar mijn idee gewoon onjuist. Het is nog te vroeg voor verregaande conclusies op dit punt. Bedenk ook wat de juridische status van een geschillencommissie is voor NS in een geschil van een klager met een andere vervoerder. Ze zijn er gewoon niet aan gebonden en de hier gedane opmerkingen zijn niet aan de orde. Om veel geschreeuw en weinig wol te voorkomen moet NS maar een juridisch verantwoorde uitspraak doen. Dat zou best eens kunnen opleveren dat het nooit toegestaan is op de persoonlijke ov-chipkaart van een ander te reizen. We wachten maar even af.
Ik kan hier nog niets zinnigs over zeggen, de uitspraak van de geschillencommissie druist in tegen de Algemene Voorwaarden van de vervoerders, dus er zal eerst duidelijkheod moeten komen welke impact dit heeft en of er nog een gang richting een rechter wordt gegaan, er zal eerst duidelijkheid moeten komen en aanpassingen moeten komen, eerder zou ik zoals Dennis aangeeft me er nog niet aan wagen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik neem aan dat NS dan haar personeel hierover goed gaat instrueren, want uit de uitspraak blijkt dat je dus met de persoonlijke OV chipkaart van een ander mag reizen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van het abonnement en er toestemming is verleend.
Zolang niet duidelijk is dat dit algemeen bekend en geaccepteerd is bij personeel zou ik het teveel gedoe vinden, alleen maar om € 7,50 per 5 jaar uit te sparen.
Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.

Een OV chipkaart is geen ID kaart.

En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
op je persoonlijke ov chipkaart staat wel je geboortedatum erbij vermeld. En leeftijdskorting heb ik nog nooit gehad ook al zou het inkomensafhankelijk moeten worden, kost tenslotte ook wel geld. Ik had vroeger wel een jeugd maand traject kaart maar die is er ook allang niet meer. Dat is minstens 18 jaar geleden dat ik dat toen had. En voor ouderen moeten ook tenslotte voor bij betalen voor hun keuzedagen, dat was voor ouderen vroeger geheel gratis van de overheid. Nu kan je fluiten naar je centen.
Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.

Een OV chipkaart is geen ID kaart.

En de pasfoto is in principe alleen nodig bij een abonnement of leeftijdskorting. Voor reizen op saldo is er geen ID controle nodig.
Ik neem aan dat NS dan haar personeel hierover goed gaat instrueren, want uit de uitspraak blijkt dat je dus met de persoonlijke OV chipkaart van een ander mag reizen, mits er geen gebruik wordt gemaakt van het abonnement en er toestemming is verleend.
Op een persoonlijke ov chipkaart staat altijd een pasfoto van je op. Zelfde geldt voor identiteitsbewijzen. Ik kan ook niet de paspoort van mijn zus of dat van mijn ouders jatten en dan daarmee naar Schiphol gaan om door de douane door te lopen. Dan zal ik worden geweerd en of ook een boete krijgen en dan mis ik mijn vliegtuig. Ik denk heus wel dat om je eigen juiste identiteit gaat. Mijn zus kan ook moeilijk met mijn persoonlijke ov chipkaart reizen omdat mijn pasfoto erop staat. Ik kan wel haar ov chipkaart jatten, omdat haar ov chipkaart anoniem is. Niet dat ik dat doe, maar het gaat om het principe.
Nee, zo kun je het niet lezen, want in het artikel waarnaar Momo verwijst wordt expliciet gesproken over een persoonlijke ov-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +4
Momo schreef:

Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.


Je kunt het ook lezen als: je mag wel gebruik maken van de anonieme chipkaart van een ander maar je mag niet gebruik maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder - lees persoonlijke ov-chipkaart - van een ander.

Dat is uiteraard ook juist. De vermelding 'ov-chipkaart' is onvolledig. Merkwaardig en een ommissie, lijkt me.

Bij een anonieme kaart kun je uitsluitend je treinrit betalen zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct en met een persoonlijke ov-chipkaart dan dat wel. Maar die is dan ook persoonsgebonden. In die zin kan de uitspraak kloppen maar de gedane conclusies niet.
Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187


Bedankt voor het delen! Goed om te weten dat ik anderen kan laten reizen op mijn oude trajectkaarten waarvan het abonnement is verlopen en ze zo toch in aanmerking kan laten komen voor samenreiskorting zonder dat ze eerst een chipkaart hoeven aan te schaffen.
Nu maar hopen dat de conducteurs ook zijn ingelicht over deze uitspraak.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187

Dan lijkt het me in ieder geval verstandig om bij het aanbieden van de kaart gelijk tegen de conducteur te zeggen dat het niet je eigen kaart is. Dan is het geen fraude, en kan de conducteur er even speciaal op letten dat er geen abonnement wordt gebruikt.

En als er kans is dat je de verkeerde kaart hebt meegenomen moet je dat dus zelf nog even voor het laten zien controleren.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is toch wat discutabel want de chipkaart is aangeboden als zijnde van de aanbieder. Als iemand een chipkaart overhandigt ter controle dan moet deze van de rechtmatige eigenaar zijn. Daar zit de crux mogelijk. Op het moment dat iemand - populair geformuleerd - ter controle een kaart aanbiedt die niet van hem is - en dat is gebeurd, dan is dat fraude en dat haal je met deze uitspraak niet onderuit. Het in beslag nemen is dan rechtsgeldig. Niettemin, we leven in een rechtsstaat en de uitspraak van de onafhankelijke rechter is bindend. Maar het is wel een grappige casus, ik veronderstel vooralsnog dat uw interpretatie van de uitspraak niet juist is en dat er ook andere bepalingen van belang zijn.
Reputatie 7
Badge +3
  • Je reist met de kaart van een ander met incheck => zwartrijden én misbruik kaart: wettelijke verhoging, inbeslagname en boete.
    [/list]
    Hier lijkt me sprake van het tweede geval. Dat iemand daarnaast ook de kaart van een ander bij zich heeft doet er helemaal niet toe, want dat is niet verboden. Het is wel verboden die te gebruiken om zelf mee te reizen, maar doordat hij er niet mee ingecheckt had was dat (kennelijk) ook niet zijn bedoeling.

    Volgens deze uitspraak van de Geschillencommisse Openbaar Vervoer is het niet verboden gebruik te maken van een OV-chipkaart van een ander voor het uitsluitend betalen van een treinrit zonder gebruik te maken van een persoonsgebonden reisproduct van de uitlenende kaarthouder.

    https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187

    De boete voor zwart rijden is dan dus terecht, want er is niet ingecheckt. Maar de boete voor misbruik van een OV-chip van iemand anders zou dan volgens deze uitspraak niet correct zijn, en het in beslag nemen ook niet.
  • Reageer