Het gemopper over vrije plekken in de eerste klas in treinen met een overvolle tweede klas is van alle tijden. Enige verschil is dat NS met zulke korte treinen rijdt waardoor de treinen veel sneller overvol zijn. Dat is een wezenlijk andere discussie dan het afschaffen van de eerste klas.
Volgens mij is de strekking van het artikel ook niet zozeer dat er geen klasseverschil zou mogen bestaan, maar dat het in de huidige omstandigheden moeilijk uit te leggen is.
Denk dat weinig mensen problemen hebben met het bestaan van de eerste klas, zolang tweede klas-reizigers op een normale manier vervoerd kunnen worden. En dan hoef je echt niet altijd een zitplaats te hebben. Maar als er in de huidige situatie mensen op het perron achterblijven, omdat de trein te vol is, maar er vervolgens wel een halflege eerste klas-coupé is, dan kan ik me wel vinden in de kritiek.
Vaak hoor ik om me heen dat openbaar vervoer pas echt "openbaar" is als klasses worden opgeheven. De drukte is schandalig en iedereen heeft recht op enig comfort en ruimte. En als je dat niet krijgt, zorg je zelf wel dát je het krijgt, of het nu mag of niet, is de teneur. Kortom, iedereen dient schijnbaar op dezelfde manier vervoerd te worden. Een vliegtuig is ook openbaar, evenals een theater. Iedereen kan erin, als je maar een ticket koopt. Niemand hoor je klagen over businessclassplaatsen in vliegtuigen of dure 1e rang. Alleen: daar zit je op gereserveerde plaatsen en vol=vol.
De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is NS-beleid. Schaf het zwartrijden maar af, dat levert veel meer op. Of de bijna gratis upgrades. Marketing kent de huidige praktijk in de trein weer eens niet. Het is toch onvoorstelbaar dat ze op een dergelijk niveau zo wereldvreemd zijn - en blijven.
Verder is het stuk niet al te best onderbouwd , dus een opiniestuk kun je het niet noemen.
Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, of comfort 1, wat een betere benaming is.
Helemaal eens met Aar, ik zelf maak ook gebruik van de eerste klas en heb daar extra geld voor over als oudere met de huidige vaak korte treinen is het zeker noodzaak. Opheffing eerste klas betekend voor mij einde treinreizen.
Dat de 1e klasse verloederd is vooral de schuld van NS zelf die controle verzaakt.
Jammer dat er niet naar de doelgroepen gekeken wordt die de eerste klas gebruiken.
Ik zie vaak ouderen gebruik maken van deze eerste klas. En ook zie ik geregeld dat hulpbehoevende mensen de eerste klas gebruiken, al is het maar vanwege de rust en een prikkel-arme ruimte.
Wil je deze twee doelgroepen de trein uit jagen soms?
Wat mij betreft stellen ze de eerste klas misschien maar open in de spits, wat ze eerst maar even moeten onderzoeken.
Maar definitief opheffen: Dikke no-go. Zeker niet als je kijkt naar de uitbreiding van de materieelvloot in de komende jaren.
En vergeet ook niet dat ze de verhouding van eerste klas in de SLT-6 nog hebben aangepast. De middelste eerste klas coupé is daarmee gedegradeerd. Ook bij de VIRM-modernisering wordt dit opgepakt.
Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken.
Dat er genoeg mensen van de eerste klas gebruiken wil ik misschien nog geloven maar door gebrek aan controle en door gratis upgrades betalen de meesten er niet voor. Niemand maakt mij wijs dat de eerste klas op dit moment rendabel is, even los van het enorme ruimtebeslag.
Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.
Deklasseren hoeft helemaal niet zo veel te kosten. Kwestie van een paar stickers vervangen. Je kunt dan tot het moment van een grote onderhoudsbeurt wachten met het plaatsen van andere stoelen of een andere indeling.
Ik heb in het buitenland met enige regelmaat gedeklasseerde rijtuigen gezien. Het is een mazzeltje voor tweedeklasreizigers die opeens extra comfort krijgen aangeboden.
Ik zou NS niet aanraden om de eerste klas af te schaffen. Het is een mooie melkkoe. Wel moet de eerste klas een stuk beter dan nu, vooral met controle op geldige vervoerbewijzen.
@MoDe: Eens in de zoveel jaren krijgen de treinen een nieuw interieur, dat kan dan gebeuren.
De eerste klas afdelingen in de sprinters hebben geen afwijkende indeling ten opzichte van de tweede klasse, alleen de kleur van de stoelen is afwijkend.
En kennelijk vallen de opbrengsten van de eerste klas kaartjes en abonnementen toch wat tegen. Als de eerste klasse zo’n eclatant succesnummer is, zou die helemaal vol moeten zitten. Het strooien met goedkope upgrades lijkt me meer ingegeven om die eerste klas gevuld te krijgen.
Bovendien kosten die acties om de upgrades te introduceren en publiciteitsacties daaromheen ook handenvol geld, om maar nog te zwijgen over de onvrede die deze acties altijd oproepen.
En wie betaalt het ombouwen van de 1e klas in 2e klas coupé? Uiteindelijk gaat de 2e klasreiziger hiervoor betalen + voor de gemiste inkomsten van de duurdere 1e klaskaartjes.