Overvolle treinen? Weg met de eersteklas!

  • 14 November 2022
  • 36 reacties
  • 1058 Bekeken

Reputatie 7

Goed opiniestuk in de Volkskrant van vandaag:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-overvolle-treinen-weg-met-de-eersteklas~b395ded3/

 

En kennelijk is er in de Eerste Klasse nog plaats genoeg. NS strooit weer met goedkope updates voor maar € 2.50!


36 reacties

Reputatie 7
Badge

Jammer dat er niet naar de doelgroepen gekeken wordt die de eerste klas gebruiken.

Ik zie vaak ouderen gebruik maken van deze eerste klas. En ook zie ik geregeld dat hulpbehoevende mensen de eerste klas gebruiken, al is het maar vanwege de rust en een prikkel-arme ruimte.
Wil je deze twee doelgroepen de trein uit jagen soms?

Wat mij betreft stellen ze de eerste klas misschien maar open in de spits, wat ze eerst maar even moeten onderzoeken.

Maar definitief opheffen: Dikke no-go. Zeker niet als je kijkt naar de uitbreiding van de materieelvloot in de komende jaren.

En vergeet ook niet dat ze de verhouding van eerste klas in de SLT-6 nog hebben aangepast. De middelste eerste klas coupé is daarmee gedegradeerd. Ook bij de VIRM-modernisering wordt dit opgepakt.

Reputatie 7

Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.

Reputatie 7

Helemaal eens met Aar, ik zelf maak ook gebruik van de eerste klas en heb daar extra geld voor over als oudere met de huidige vaak korte treinen is het zeker noodzaak. Opheffing eerste klas betekend voor mij einde treinreizen.

Dat de 1e klasse verloederd is vooral de schuld van NS zelf die controle verzaakt.

Reputatie 7
Badge +4

De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is NS-beleid. Schaf het zwartrijden maar af, dat levert veel meer op. Of de bijna gratis upgrades. Marketing kent de huidige praktijk in de trein weer eens niet. Het is toch onvoorstelbaar dat ze op een dergelijk niveau zo wereldvreemd zijn - en blijven.

Verder is het stuk niet al te best onderbouwd , dus een opiniestuk kun je het niet noemen.

 

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, of comfort 1, wat een betere benaming is.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is de strekking van het artikel ook niet zozeer dat er geen klasseverschil zou mogen bestaan, maar dat het in de huidige omstandigheden moeilijk uit te leggen is.

Denk dat weinig mensen problemen hebben met het bestaan van de eerste klas, zolang tweede klas-reizigers op een normale manier vervoerd kunnen worden. En dan hoef je echt niet altijd een zitplaats te hebben. Maar als er in de huidige situatie mensen op het perron achterblijven, omdat de trein te vol is, maar er vervolgens wel een halflege eerste klas-coupé is, dan kan ik me wel vinden in de kritiek.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook vaak de indruk dat mensen niet meer zo geneigd zijn zich aan regels te houden. Je hoort steeds over overvolle treinen, die zijn er, maar er zijn ook veel treinen gewoon druk. Ook dan lopen velen gewoon over naar de 1e klas. Argument dat ik hoor is vaak dat ov al zo duur is, en dan ook nog moeten staan?

Dat was voor corona ook al zo dat als mensen een trein naar hun beleving te druk vinden gelijk naar de 1e klas lopen, ookal zijn er nog genoeg zitplaatsen in de 2e klas.

Nu zie ik vaak stellen en groepen in de 1e klas plaatsnemen nadat ze eerst door die 1e klas naar de 2e klas zijn gelopen en daar zien dat ze niet bijelkaar kunnen zitten hoewel er verspreid nog zitplaatsen zijn. Ze lopen dan terug en gaan dan in de 1e klas bij elkaar zitten. Komt er een conducteur in de buurt dan verhuizen sommigen alsnog snel naar de 2e klas. Als mensen op social media klagen over mensen die onterecht in de 1e klas zitten, krijgen ze steevast te horen dat ze dat niet kunnen beoordelen. En toch zie je dat vaak aan houding of is er altijd wel 1 in een groep die de anderen er op wijst dat ze 2e klaskaartje hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met het vrijvegen van de eerste klas door de Hc is volgens mij tweeledig.

  1. Mensen die een eersteklas vervoerbewijs hebben voelen zich dan (uiterst) bekocht. Eigenlijk zouden die reizigers van de Hc een restitutiecoupon moeten krijgen.
  2. Het schept een precedent. Iedere Hc gaat dan gezeur krijgen waarom er niet gedeklasseerd wordt als het een beetje druk is. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat een Hc daar in principe niet aan begint.

Overigens zou de eerste klas bij NS wel een behoorlijk stuk luxer mogen voor de hoofdprijs die ze er voor durven vragen.

https://www.treinreiziger.nl/werkgevers-kiezen-steeds-vaker-voor-1e-klas-in-de-trein/

Reputatie 7
Badge +3

En wie betaalt het ombouwen van de 1e klas in 2e klas coupé? Uiteindelijk gaat de 2e klasreiziger hiervoor betalen + voor de gemiste inkomsten van de duurdere 1e klaskaartjes.

Reputatie 7
Badge +3

Deklasseren hoeft helemaal niet zo veel te kosten. Kwestie van een paar stickers vervangen. Je kunt dan tot het moment van een grote onderhoudsbeurt wachten met het plaatsen van andere stoelen of een andere indeling.
Ik heb in het buitenland met enige regelmaat gedeklasseerde rijtuigen gezien. Het is een mazzeltje voor tweedeklasreizigers die opeens extra comfort krijgen aangeboden.

Ik zou NS niet aanraden om de eerste klas af te schaffen. Het is een mooie melkkoe. Wel moet de eerste klas een stuk beter dan nu, vooral met controle op geldige vervoerbewijzen.

Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. 

Dat er genoeg mensen van de eerste klas gebruiken wil ik misschien nog geloven maar door gebrek aan controle en door gratis upgrades betalen de meesten er niet voor. Niemand maakt mij wijs dat de eerste klas op dit moment rendabel is, even los van het enorme ruimtebeslag.

Reputatie 7
Badge +3

Het gemopper over vrije plekken in de eerste klas in treinen met een overvolle tweede klas is van alle tijden. Enige verschil is dat NS met zulke korte treinen rijdt waardoor de treinen veel sneller overvol zijn. Dat is een wezenlijk andere discussie dan het afschaffen van de eerste klas.

Regionale lijnen zijn ook minder drukker in het algemeen, en al helemaal in het noorden van het land waar Arriva de eerste klas heeft opgeheven. 

Wat bedoelt u met minder drukker? Is dat qua aantal reizigers of qua bezettingsgraad, want wat betreft de bezettingsgraad zijn de treinen daar helemaal niet stiller.

Reputatie 7

Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.

Hoeveel levert de eerste klas dan precies op? 

Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.

Zelfs bij de low-budget luchtvaartmaatschappijen met de meest beroerde dienstverlening krijg je een zitplaats met je economy ticket, toch net een andere reisbelevenis dan als sardientjes in de NS-wagon.

Of het inderdaad zo'n grote inkomstenbron is, is een kwestie van gissen want NS deelt bij mijn weten geen cijfers over reizigers en het type vervoersbewijs dat ze hebben. Iemand die met enige regelmaat tweede klas reist op saldo betaalt al snel meer dan iemand met Dal Vrij 1e klas.

En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.

Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.

Dat je de eerste klas tickets in het weekend goedkoper maakt dan doordeweeks snap ik, maar vrijwel gratis upgrades is echt killing voor het concept.

Reputatie 7
Badge +4

Het rare is dat marketing er weer elke keer mee komt en het elke keer weer opnieuw verzint, terwijl het werkelijk altijd ellende veroorzaakt. Nadat het weer eens mis was gegaan met gratis meereiskaartjes verhoogde men de meereiskaartjes tot ik meen een euro of negen. Dat kan dan nog een compromis zijn, maar dit is herhaling van eerdere stommiteiten van marketing.

Als marketing hiermee komt bij deze situatie op het spoor, dan leven ze toch niet in de werkelijkheid van te volle treinen en ongeoorloofd in de eerste klas zitten? 

Nu verdwijnen er nog meer betalende reizigers. Een eersteklaskaartje is inmiddels voor steeds meer zonde van het geld en marketing verslechtert de boel ook nog eens door niet na te denken. Mensen stemmen met hun voeten, veel abonnementshouders deden dat al en het is toch idioot de prijzen te verlagen en vervolgens dat effect hiermee weer te niet te doen?

Direct afschaffen deze achterlijke onzin. Dit had marketing van te voren natuurlijk moeten en kunnen bedenken met een bird eyes view. Dat mag men ook verwachten bij mensen op dit niveau. Zo moeilijk is het niet.

Reputatie 7
Badge +3

En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.

Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.

Blijkbaar vindt NS de 1e klas zelf niet veel meer waard en willen ze er weinig energie in steken, maar wel laten bestaan. Het bevreemdt me dat het wel aangeboden wordt maar vervolgens niet naar omgekeken. De gevolgen zie je dagelijks. Ook is de 1e klas regelmatig gewoon vies (vloer, ramen, rommel, kapotte stoelen). Echt premium dus...

De 2e klas is ook vies… ik reis al jaren in mijn oude kloffie.

Propaganda is van alle tijden. Vreemd dat NS geen cijfers beschikbaar heeft maar misschien is dat omdat die cijfers heel wat anders laten zien dan terugkerende reizigers. Oktober was volgens de Translink cijfers namelijk de slechtste maand sinds de afschaffing van de corona maatregelen.

Reputatie 7

@MoDe: Eens in de zoveel jaren krijgen de treinen een nieuw interieur, dat kan dan gebeuren. 

De eerste klas afdelingen in de sprinters hebben geen afwijkende indeling ten opzichte van de tweede klasse, alleen de kleur van de stoelen is afwijkend.

En kennelijk vallen de opbrengsten van de eerste klas kaartjes en abonnementen toch wat tegen. Als de eerste klasse zo’n eclatant succesnummer is, zou die helemaal vol moeten zitten. Het strooien met goedkope upgrades lijkt me meer ingegeven om die eerste klas gevuld te krijgen.

Bovendien kosten die acties om de upgrades te introduceren en publiciteitsacties daaromheen ook handenvol geld, om maar nog te zwijgen over de onvrede die deze acties altijd oproepen.

Reputatie 7

Vaak hoor ik om me heen dat openbaar vervoer pas echt "openbaar" is als klasses worden opgeheven. De drukte is schandalig en iedereen heeft recht op enig comfort en ruimte. En als je dat niet krijgt, zorg je zelf wel dát je het krijgt, of het nu mag of niet, is de teneur. Kortom, iedereen dient schijnbaar op dezelfde manier vervoerd te worden. Een vliegtuig is ook openbaar, evenals een theater. Iedereen kan erin, als je maar een ticket koopt. Niemand hoor je klagen over businessclassplaatsen in vliegtuigen of dure 1e rang. Alleen: daar zit je op gereserveerde plaatsen en vol=vol.

Reputatie 7
Badge +2

Die halflege 1e klas coupés zie ik ook lang zo vaak niet meer anders. Korte treinen tikken natuurlijk relatief hard aan voor dat kleine stukje dat 1e klas is.

Reputatie 7

Jammer dat er niet naar de doelgroepen gekeken wordt die de eerste klas gebruiken.

Ik zie vaak ouderen gebruik maken van deze eerste klas. En ook zie ik geregeld dat hulpbehoevende mensen de eerste klas gebruiken, al is het maar vanwege de rust en een prikkel-arme ruimte.
Wil je deze twee doelgroepen de trein uit jagen soms?

Dit is helemaal niet te onderbouwen. Op bijvoorbeeld de regionale lijnen waar andere vervoerders rijden ‘zonder klasse’ zitten ook genoeg ouderen in de trein. En ook ‘hulpbehoevende’ reizigers. 

De zogenaamde ‘rust en prikkelarme ruimte’ is ook maar betrekkelijk want er wordt meer dan ooit geklaagd over de drukte in de eerste klasse. 

En vergeet ook niet dat ze de verhouding van eerste klas in de SLT-6 nog hebben aangepast. De middelste eerste klas coupé is daarmee gedegradeerd. Ook bij de VIRM-modernisering wordt dit opgepakt.

Blijkt daaruit niet dat de behoefte aan ‘Eerste Klas’ dalende is?

Reputatie 7

Ik heb ook vaak de indruk dat mensen niet meer zo geneigd zijn zich aan regels te houden. Je hoort steeds over overvolle treinen, die zijn er, maar er zijn ook veel treinen gewoon druk. Ook dan lopen velen gewoon over naar de 1e klas. Argument dat ik hoor is vaak dat ov al zo duur is, en dan ook nog moeten staan?

Reputatie 7
Badge

Dat is prima te onderbouwen. Regionale lijnen zijn ook minder drukker in het algemeen, en al helemaal in het noorden van het land waar Arriva de eerste klas heeft opgeheven. In ruil daarvoor hebben ze het comfort van het interieur omhooggetrokken.

Reageer